söndag 6 juni 2021

För drygt en vecka sen strulade det till sig så mitt simkort till telefonen slutade fungera. Efter flera samtal till supporten, resor till butiken, supportsamtal igen med försäkran om att mitt nya simkort var skickat blev det tydligt fredag eftermiddag när posten kommit att det inte fanns i postlådan. Supportsamtal och ytterligare ett besök i den fysiska butiken avhjälpte problemet. Med 4G tillbaka kan jag ringa, skicka sms och identifiera mig med bankid igen när det behövs. Men nog är det sårbart när mobiltelefonen inte fungerar som den ska. Som tur var hade jag min arbetsmobil vilket möjliggjorde samtal till supporten, annars hade det inte funkat alls. 

När jag går min morgonpromenad har jag det senaste året haft som vana att lyssna på någon intressant podd. Det fungerade ju inte heller med trasigt simkort. Så plötsligt hördes alla naturljud tydligt igen. Småfåglarnas kvitter, skatornas tjatter, någon enstaka bil, gåstavars ljud, åns brusande och mina egna steg. Det var ljuvligt, ljuden fick mig att uppskatta vårens övergång i sommar extra mycket. Att det dessutom bjöds på ett strålande väder gjorde ju inte saken sämre. 

Trots att jag förmodligen kommer att fortsätta lyssna till poddar under mina promenader har jag bestämt mig för att minst två dagar i veckan ska vara fritt från andra ljud än naturens när jag är ute och går. Det blir en bra kompromiss med mig själv och mitt poddlyssnande. 



tisdag 1 juni 2021

1988 när jag arbetade på en förskola i Östersund kom en förälder med en liten handskriven lapp med en fin dikt den första juni. Den heter Lärodikt 1 juni och är skriven av Kajenn. Dikten är så fin och uppmanar oss att ta vara på varje dag och njuta av stunden. Jag har läst dikten i klasser, för arbetskamrater eller för den som råkat hamna i skottgluggen den första juni varje år. Här kommer den återigen på min blogg. För vilken gång i ordningen har jag ingen riktig koll på, men förmodligen lika många år som den här bloggen funnits. 

Lärodikt 1 juni

Var glad min själ åt vad du har,

nu har du 100 sommardar och detta är den första.

När solens lopp sin ände tar så har du 99 kvar

och någon blir den största.


Giv noga akt på var du står,

imorgon blir med ens igår,

det går så fort att vandra.

Lägg märke till att vad du får

är 100 sommardar per år.

Imorgon är den andra!



söndag 23 maj 2021

Oj så snabbt veckorna rinner förbi. Som en vårflod. Jobb och studier i en härligt intensiv mix. Den här veckan bjöd på en överraskning, sonen kom hem sådär hux flux. Anledningen var väl i och för sig inte den roligaste. Hans studentrum har drabbats av vatten- och mögelskador och det reservboende som kommer att erbjudas är inte klart att flytta in i ännu. Då fick mamman bästa sällskapet! 

I helgen är det pingst. Det gör att jag känner mig lite sorgsen. Jag kommer ihåg hur det var förut om åren, då när pingst fortfarande var en högtid som firades och var speciell. God mat, blommor plockades, fest och firande.  Nu är pingst precis som vilken helg som helst. Tänk vad en tappad ledig annandag kan betyda. Jag skulle faktiskt byta tillbaka när som helst. Ge mig en annandag pingst så får du en nationaldag!

Hos oss har vi i alla fall fått lax till middag idag. Precis som det ska vara när det är pingsthelg. Dessert i form av godisglass väntar till senare ikväll. Tycker att det borde vara en ledig dag imorgon....men det är det inte....snart dags att ladda för veckans jobb. 



lördag 15 maj 2021

När jag drack mitt morgonkaffe och läste tidningen i morse undrade jag av vilken anledning lördagens teveprogram fanns med. Tänkte att nu har det väl ändå snurrat om för utgivaren. Efter en stund insåg jag att det var för mig det snurrat om....det är inte söndag....det är ju lördag. Hurra, plötsligt fick jag en extra dag att göra ingenting. Så himla skönt! 

I trädgården händer saker, men det är ingenting jag behöver göra något åt. Knopparna på träden börjar slå ut, sista snöhögen har töat bort och blommorna börjar växa igen. Mossan mår toppen i gräsmattan och det byggs i träd och rabatter. Där flyttar älvor och annat knytt in. De varnar för draken även i år, har dock aldrig sett till den så jag undrar så hur den ser ut? Kanske är som när en del människor varnar för hunden...det är bara en skylt och inte mer än så. Hoppas det, för inte känns det särskilt tryggt om en elak drake smyger runt...







söndag 9 maj 2021

Tänk att visheten inte alltid kommer med åldern. Varje år gör jag samma misstag, varje år. Som resultat av det ser jag ut som en överblommad vissen växt full av fröer....eller det är inte jag som ser ut så, det är min fleecejacka. Av någon anledning åker den alltid på när det är dags att jobba ute i trädgården och luften är en aning kylig. Gårdagen var inget undantag. Jackan fungerar utmärkt så länge jag håller mig till grävande, ogräsrensning och ris utan frön. Men när det är dags att klippa bort fjolårets blomställningar på min klasespirea är det inget bra klädalternativ. I princip alla frön fastnar på min jacka, de som inte fastnar i håret förstås. Jag har i alla fall gott hopp om framtiden. Tänker att nästa år....då....då kommer visheten. Eller så är det bara minnet som saknas....



söndag 2 maj 2021

Ibland känns det som om orden inte vill. De sitter och tjurar och vägrar komma ut i nån ordning. Fingrarna gör sitt bästa för att locka ut dem, för fingrarna vill flyga över tangentbordet. Istället får de vara förvånansvärt stilla. Om fingrarna mot förmodan lyckas locka fram några ord blir orden raskt utsuddade och ersatta med nya. För att suddas ut och ersättas med, ja vadå? Ofta precis de ord som dök upp först. Undrar om det jag drabbats av kan liknas vid skrivkramp? Kanske. Eller så beror oförmågan att skriva ihop något på det faktum att veckan som gick innehöll ett antal examinerande seminarier och en hemtenta som skulle lämnas in. Faktum är att om jag vore ett litet ord skulle nog även jag tjura....vilja vila lite. 

Då är det skönt att ta en paus och jobba ute i trädgården. Men inte för mycket, lagom mycket. Kanske har jag blivit klokare än jag brukar vara när det kommer till trädgårdsjobb. Jag har insett att allt inte behöver göras på en gång utan det går bra att ta lite i taget. Faktum är att det blir roligare då. I alla fall dagarna efteråt, då träningsvärken från helvetet inte infinner sig som den annars brukar göra. Vad hände liksom? Är jag vuxen och klok nu?




söndag 25 april 2021

April det här året gör verkligen skäl för uttrycket aprilväder. Det växlar mellan varmt, kallt, soligt, snöigt, blåsigt, regnigt och bara allmänt ruggigt. Vilken tur att det finns braskaminer och värmefiltar att värma sig under. Den här söndagen är en sån ruggig braskaminsdag. 

Inte precis hela dagen förstås, jag började med några timmars skrivande vid datorn innan jag tog en förmiddagspromenad. När den var avklarad gick jag hem och provlagade ett recept inför deadline till Anundsjö Aktuellt. Provlagandet förde det goda med sig att jag fick en sen lunch att äta, dessutom blev det rester så det räcker till fler måltider. Hurra! 

Mätt i magen passade det utmärkt att göra upp en eld och krypa in under värmefilten. Då gick det finfint att skriva manus till receptet också. Nu känner jag hur kroppen blir tung och ögonlocken riskerar att ramla ner en stund. Fast det gör ingenting för jag har bestämt mig för att det är en alldeles utmärkt idé att strunta i alla andra måsten idag. Det enda som händer om jag gör det är ju att amöban i tvättstugan hinner växa sig starkare och att dammråttorna får mer mat....men de ska väl leva de också. I alla fall ett tag, till dess att jag inte står ut med husdjuren längre. 



söndag 18 april 2021

Det här blev en ljuvlig helg av flera anledningar. Vädret är en anledning förstås, men även det faktum att jag har kunnat ägna största delen av helgen åt att göra annat än att plugga har gjort den ljuvlig. Några timmar tidig lördag morgon bara, sen har jag haft en helt vanlig helg som de var innan jag började plugga i höstas. 

Allt möjligt smått och gott har blivit gjort i ett mycket lugnt tempo. Pantat flaskor, promenerat, gått med återvinning, planterat penséer, såpaskurat altanen, promenerat igen, tagit ut altanmöblerna, städat växthus, rensat bland alla miljoner skor i hallen och läst....en bok som inte handlar om pedagogik. Liggande i hängmattan i mitt nystädade växthus läste jag en skönlitterär bok. Wow liksom! Imorgon dyker jag ner i pedagogiken igen men idag njuter jag av orden som bara ger avkoppling utan alltför mycket tankemöda.  



lördag 10 april 2021

Det blev en härlig påskhelg, sonen var hemma (covidnegativ förstås) och jag hade sällskap i mitt soffhörn när det var dags att se på film och serier. Eller nej, jag hade sällskap, fast inte just i mitt soffhörn....han satt i ett annat hörn. Vi har kollat både Marvelserier och filmer och en del annat sonen tipsat mig om, snackat och promenerat. God mat njöt vi av förstås. 

Tiden gick väldigt snabbt dock, ändå fick jag rå om honom en hel vecka men sen var det dags att åka ner till Lund igen. Nu längtar jag efter varmare väder, sol och vaccin. Fast först ska mamma och hennes åldersgrupp få sitt. Men med tanke på att det vaccineras från 65 plus nu och jag för inte alltför länge sen konstaterade att jag är 60 minus kanske min tur kommer snart. Utifrån smittläget ser jag verkligen fram emot sprutan.....jag som är spruträdd och allt.... 



lördag 27 mars 2021

Det här med ålder är inte helt enkelt att definiera. Eller, jo det är det, om det enbart är årtalen som räknas. Då är det ju faktiskt rätt enkelt. Fast ålder för mig är inte enbart det faktiska årtalet, det handlar lite om känsla men framförallt har jag kommit på att det handlar om verklighetsuppfattning, framförallt min egen.

Den, verklighetsuppfattningen, är väl inte helt korrekt för att uttrycka mig diplomatiskt. Jag har länge definierat mig som femtio plus. Men för ett tag sen började jag fundera över om kroppen verkligen ska knirra och knarra som den gör vid den åldern? Jag menar, efter att ha tillbringat ett tag i mitt favorithörn i soffan, är alla leder så stela att stilen när jag går liknar en ankas. Eller när jag suttit i kontorsstolen för länge...eller när jag kliver ur sängen på morgonen....eller ur bilen efter en lite längre sträcka...eller....listan kan göras väldigt lång, känslan är att den aldrig tar slut faktiskt. Och det där är ju bara fot-, knä- och höftleder. Då har jag inte ens börjat prata om alla andra leder som knorrar. 

Då slog det mig plötsligt....jag är inte femtio plus längre, jag insåg att det är dags att tänka sextio minus. Alltså hur gick det till? Jag tycker att det var alldeles nyss jag firade min femtioårsdag. Ja, jag vet att åren går, där är jag och mitt förnuft helt överens. Men förnuftet och känslan är inte alls på samma planhalva. Därför tänker jag att det är dags att få dem att samarbeta. Även om det kanske dröjer ett tag innan jag fullt ut kan acceptera att jag närmar mig sextio (med stormsteg) är jag ändå så otroligt tacksam att jag får närma mig nästa jämna åldersnivå och inte behöver ha värre besvär än lite knirrande och knarrande i kroppen. Alternativet tilltalar inte. Dessutom, jag älskar att fylla år och fira och det är ju i alla fall några år kvar innan det är dags att fylla jämnt för mig. Då borde väl pandemin ha gett sig så vi kan ha fest, eller hur!? 





lördag 20 mars 2021

Det är små, små tecken varje dag (eller vecka) som tyder på att vi går mot ljusare tider och att våren närmar sig även det här året. Ljuset kommer lite tidigare varje morgon, fåglarna kvittar lite extra ibland och vissa dagar bjuder på skön vårvinter med sol. Men som jag längtar efter att se gräsmattan tina fram, att lökväxterna i gräsmattan börjar blomma. Men framförallt är det värme och sol som lockar, att slippa krånglet med täckbyxor och att ständigt behöva använda dubbskor under promenaderna.  

Den här dagen är ju i sig ett tecken på att våren närmar sig, det är ju vårdagjämning. Fast helt ärligt, vädret hjälper inte till en dag som denna. Därför kunde jag inte vänta längre. Jag var helt enkelt tvungen att starta upp min voodoo för att få snön och vintern att försvinna snabbare. Jag håller alla tummar och tår att det räcker med en omgång det här året.

Förresten...jag passar väl på att be om ursäkt till alla er som helst vill ha vintern kvar längre men jag klarade inte av att vänta längre....inte en enda liten sekund. Sorry!

Nu är det bara att vänta på att nålarna gör sitt jobb. Men med tanke på hur vintern varit kan det behövas ett omtag. Det är i såna fall inget att oroa sig för, jag har fler nålar och besvärjelser på lager. 



söndag 14 mars 2021

Ännu en vecka har gått och idag det är riktigt grått och trist väder. På den positiva sidan gläds i alla fall jag åt plusgraderna. Det gör att snön ändå smälter ihop en aning trots att det faller ny snö från molnen. 

Helgen har som vanligt ägnats åt en massa pluggande. Tangenterna har smattrat när fingrarna har följt de ord som hjärnan formulerat. Nu finns orden i ett dokument i väntan på att jag ska ta tag i skrivandet igen.

Fast just nu, precis just nu, bestämde jag mig för att det inte blir mer skrivande idag. I alla fall inte när det handlar om studier. Istället ska jag nog ägna mig åt en del receptskrivande och seriöst slappande i soffan. Jag har ett antal avsnitt kvar att se av den sista säsongen av Agents of Shield, det lockar så mycket mer än studier just nu. Passar dessutom väl ihop med seriöst slappande. 

Agents of Shield på teven.

Te och chokladmousse.

Grått och snöigt.


söndag 7 mars 2021

Idag är det vasaloppssöndag men än viktigare, det är sonens födelsedag. Tjugotvå år fyller han, helt ofattbart, hur fort har inte tiden gått? Nyss var han ett litet ynkel, plötsligt är han tjugotvå. Av någon konstig anledning tycker jag att det är större att fira den här födelsedagen än både arton och tjugo. Inte är det något som ändras för honom, han är redan myndig, vuxen och efter den här dagen är den enda förändringen för honom att en etta byts ut till en tvåa i åldern. 

Jag kommer ihåg när jag själv fyllde lika många år. Mitt i lärarutbildningen var jag och levde studentliv gjorde jag. Sett i backspegeln minns jag att det var då jag kände mig vuxen på riktigt, fast med tanke på det intensiva nöjesliv jag idkade är väl frågan hur vuxen jag egentligen var? 

Lite märkligt är det ändå att just två tvåor efter varandra väcker så många minnen hos mig. Allt pluggande nere på Lärarhögskolan, kaffe i rosa termos, skojiga middagar med kompisar, nöjen, efterfester, konstiga hälsningar i min gästbok, tomtar som klättrade in genom badrumsfönster och en massa andra roliga minnen dyker upp. 

Ett par blå hemsydda byxor är också något jag förknippar med min tjugoandra födelsedag...ofattbart att jag bar de bland människor utanför min lägenhet...förmodligen hade jag inte ens byxorna då men minns dem gör jag....för att inte tala om glasögonbyxorna... 

Fast idag är det sonen som är huvudperson, min fine empatiske son. Med tanke på att han bor långt ifrån mig får han inget födelsedagsfirande här hemma, men jag vet att han firar med vänner där han bor. Så jag skickar helt enkelt ett tjugotvåfaldigt leve och hoppas att det hörs hela vägen till Lund. 

Firar sonen med gofika fast han är 115 mil bort.




lördag 6 mars 2021

Knappt en vecka har gått av mars och idag bjuds riktigt aprilväder. Molnen flyger fram och ibland släpper de ifrån sig stora mängder snö, det är alltså helt genomgrått. Nästa gång blicken riktas mot himlen syns plötsligt den blå himlen. 

Det blåser så vimpeln står precis rakt ut från flaggstången och träden böjs när vindbyarna tar i så att vindspelet sjunger som om det var dags för sista versen. Vilken tur att jag hann ta en rejäl promenad innan det värsta busvädret startade. 

Förutom en promenad har dagen ägnats åt skrivande och läsande med innehållet utvärdering, ledarskap och förändringsarbete i fokus. Detta är något jag kommer att ägna mig åt resten av terminen. Intressant är det och idag när jag sjönk ner i en bok så önskade jag plötsligt att jag hade haft de kunskaper litteraturen förmedlade för några år sedan. Men som talesättet lyder, bättre sent än aldrig....

Nu handlar det om skidskytte och lite surfande för att kolla nyhetsflödet. På de flesta sajter handlar det om en demonstration i Stockholm mot coronarestriktionerna. Det gör mig djupt bedrövad att det finns människor som väljer att tro på konspirationsteorier. En ansenlig mängd människor samlas med skyltar med budskap som inte alla var helt trovärdiga. Dessutom, om man nu ska tro på nyheterna, fanns barn med och rätt långt fram i gruppen demonstranter också. Hur tänker föräldrarna? Att jag brukar bli mörkrädd är ju ingen nyhet, men idag händer det mitt på ljusa dagen. 

Förmodligen är det samma typ av människor som tror att det är Bill Gates som släppt ut viruset för att han ska kunna injicera microchip i alla när vaccinet ska ges.....ja, de tror väl i och för sig inte att Gates ska injicera vaccinet i varenda människa själv, då skulle han behöva samma slags magi som Jultomten när han åker runt hela världen under juldagen. Men att han ligger bakom en sån strategi det finns det riktiga människor som tror på fullt allvar....fast frågan är om de är riktiga människor? Någonstans på vägen har de tappat all sans och allt förnuft och fått det ersatt med totalt värdelöst ludd! 



söndag 28 februari 2021

Nu är det härliga dagar. Plusgrader, takdropp och hoppet om att vintern kommer att ta slut även i år har vaknat. Jag vet att det finns många som inte är lika glada som jag över att snön sjunker ihop och smälter bort, men jag vill bara förtydliga att det inte är jag som har satt igång detta. Ingen snövoodoo ännu. Lovar att vänta ett tag till, sportlovet har ju inte ens varit ännu och hur gärna jag än vill ha vår kan jag låta andra glädjas över snö och vinter lite längre. 

När jag skulle hämta in ved upptäckte jag plötsligt att vi hade besök ute i vedförrådet....den stackarn fastnade nog där ute när snön vräkte ner som värst utan möjlighet att ta sig vidare. Nu ska han dock få hjälp att tipptappa in i tysta vrårna igen. Det går ju inte an att vara insnöad hur länge som helst. 

Just nu går jag en match mot amöban i tvättstugan och en match mot tunga ögonlock. Varje gång jag öppnar boken som handlar om kvalitativa intervjuer känner jag hur sömnen drar ner mig. Tur att skidor på teven är ett giltigt skäl att lägga undan den...klart jag måste kämpa i spåren jag också. Dessutom hjälper framfarten där till att hålla mig vaken. 


  

söndag 21 februari 2021

Sist jag skrev här hade jag ett begynnande ryggskott som jag behövde ta itu med. Det lyckades rätt väl, jag har klarat av att fungera helt okej och den där rädslan för att nysa eller böja mig lite fel är borta igen. Så skönt, nu gäller samma sak som när det handlar om pandemin...håll i och håll ut....fast jag vet inte om rena händer hjälper ryggen direkt, men att inte slarva med ryggträningen gör nog det.

Att fixa träningen var en utmaning under veckan som gick då det var många timmar som spenderades framför dataskärmen i olika möten. Men jag var noga med att röra mig och sköta mig så mycket som möjligt däremellan, vilket hade effekt tack och lov. 

Efter arbetsveckan började helgen på absolut bästa sätt. Ute vid en grillring där elden sprakade och värmde skönt. Att det dessutom var i sällskap av två mycket goda vänner, varav den ena förutom sällskapet bjöd på god mat gjorde ju inte saken sämre. Med en lätt rökig doft kröp jag ner i sängen när klockan närmade sig midnatt, trött men med energinivån påfylld. Fast efter att ha jobbat med mina studier resten av helgen känner jag mig rätt trött nu...vila ikväll alltså innan det är dags att möta nya utmaningar veckan som kommer. 




lördag 13 februari 2021

Så kom det, som ett brev på posten. Ett begynnande ryggskott. Kände redan igår att ryggen inte var i toppform, därför gjorde jag mina McKenzie-övningar en extra gång. När jag sen klev ur sängen i morse insåg jag att så lite som en felaktigt böjd nacke när jag skulle knäppa jeansen kunde trigga ryggen så att det skulle smälla till på allvar. 

Extra tydligt att ett riktigt ryggskott är nära insåg jag när jag gjorde mina ryggövningar i morse. Jag kom bara hälften så högt som jag brukar.....

Lite skrivande vid datorn med ryggrullen i svanken, ytterligare en övningsomgång sen gick jag ut i det fina vädret. Promenaden tog, om inte dubbelt så lång tid som vanligt, i alla fall tjugo minuter extra. Tempot fick helt enkelt anpassas efter ryggen. 

Nu med värme i svanken för att förbereda för nästa McKenzie-omgång vet jag vad den här dagen ska ägnas åt. Ryggträning, vila, ryggträning, vila, ryggträning igen och någon liten extra promenad i en ständig loop. Av den så välbehövliga planen att städa blir det intet....dra dammsugare, böja sig och fixa är inte optimalt för min rygg idag....förmodligen inte imorgon heller....

Nej, nu handlar det om att göra allting rätt för att trycka tillbaka skiten. Men hallå, solen skiner ju!

Vilken härlig dag, om jag bortser från min skitrygg.


söndag 7 februari 2021

I somras när min kaffebryggare började läcka i vattentanken så att en stor del av vattnet rann ut på bänken istället för ner i kaffefiltret köpte jag en ny. Eftersom jag alltid laddar kaffebryggaren på kvällen för att bara kunna trycka igång den på morgonen köpte jag en med timer, lyxigt värre.

Nu laddas bryggaren på kvällen och med timern aktiverad slår den igång av sig själv på morgonen. Puttrandet av vattnet som rinner ner i filtret och doften av kaffe väcker mig på ett skönt sätt. Hur trött jag än är behöver jag i alla fall inte gå upp för att slå igång bryggaren, det räcker att kliva upp när dropparna runt klart ner i kannan. 

Jag har dock ett litet problem....eller problem...nej jag hittar på. Det är egentligen inget problem alls, men faktum är att bryggaren inte kan läsa mina tankar och slå på timern själv. När det är helg ställer jag ingen timer nämligen. Jag tänker att det är skönt att sova till dess att jag vaknar av mig själv, för det är ju lite av charmen på helgerna. Då är det lätt att tro att kroppen ska vara pigg och det är en enkel sak att skutta ur sängen och slå på kaffebryggaren manuellt.....men nej, jag ligger där i sängen, trött ändå och försöker förtvivlat med hjälp av tankeöverföring få bryggaren att starta av sig själv. Hittills har det inte fungerat, jag har vackert fått kliva upp och trycka på knappen. Fast tänk om det plötsligt skulle fungera en helgmorgon när tröttheten är överväldigande....





lördag 6 februari 2021

Idag är det exakt tre år sedan jag opererade bort skrotet efter min tredje patellafraktur. Det är ett fint minne och även om jag aldrig kommer att kunna stå på mitt knä igen eller springa kan jag oftast promenera utan bekymmer och slippa smärta. En annan stor fördel är att jag inte behöver tänka mig för hur jag gör när knäet ska rätas ut efter att ha suttit med det böjt. Det spelar ingen som helst roll, för det finns inget skrot kvar där inne som hakar fast och orsakar smärta längre. 

Under promenaden idag var det riktigt behagligt ute. Lagom många minusgrader, ingen blåst och bitvis skymtade solen bakom molnen. Men jag längtar efter vår och sommar. Ett tecken på att vi rör oss åt det hållet är att första deltävlingen i Melodifestivalen går av stapeln ikväll. Självklart kommer jag att titta även om det ytterst sällan är min typ av musik som spelas. Det gäller ju att ha lyssnat så att det går att hålla med eller inte när det pratas om att fel låt vann....

Helgen ägnas annars till största delen åt skrivande, tre tusen ord ska produceras, då gäller det att hjärnan är på hugget. Det var den under förmiddagen....fast nu känns det som om den gått in i ett viloläge....tanken på att tänka kloka tankar och koppla dem till litteratur känns övermäktig. Tror att jag kollar skidor istället och låter de kloka tankarna vila till sen idag....eller tidigt imorgon bitti....

Isen bygger rejält i ån, tro hur det blir när vårfloden så småningom sätter in?



söndag 24 januari 2021

Bitande kyla, mer snö, regn, plusgrader, mer snö och återgång till minusgrader men på en nivå som går att uthärda. Det är veckans väderläge. 

Det andra läget under veckan har varit jobb och studier som fyllt min tid och gjort att det inte har varit några som helst svårigheter att få dygnets timmar att gå. 

Den här helgen har jag (så här långt) läst, skrivit, tagit några promenader, läst lite mer, analyserat och tänkt till när det gäller uppgifterna jag har att skicka in till universitetet. Men nu är det nog, resten av söndagen ska ägnas åt vila. 

Eller vänta förresten, inte helt och hållet. Amöban i tvättstugan har börjat växa sig lite för stor för min smak så den måste jag nog göra någonting åt. Men med tanke på att tvättmaskinen i stort sett sköter sig själv blir det ändå mycket tid för vila. Dags att göra upp en eld i braskaminen, slå på värmefilten och jag är redo för någon serie eller film på teven!





 

söndag 17 januari 2021

Omväxlande är en beskrivning. Ytterligheter är en annan. Men båda beskrivningarna känns lite för milda för att helt och fullt beskriva väderläget den senaste veckan. 

Ett snöoväder som under kort tid lämnade ifrån sig orimligt stora mängder snö, sedan tog riktigt kallt och klart väder över istället. 

Veckan som gick kände jag mig extra tacksam över att kunna arbeta hemifrån. Tisdag morgon kunde jag inte öppna ytterdörren, jag var helt enkelt insnöad. Då ger ändå kvisten lite skydd. Till och med utgången på baksidan av huset, som verkligen ligger skyddad, bjöd på rejält motstånd när jag försökte öppna den. 

Altanen täcktes av ett högt lager snö, så mycket har aldrig landat på den förut. Inte under så kort tid i alla fall. Som tur var kunde snöskottarna komma tidigt torsdag morgon för att minska trycket av snöns tyngd. 

När snöfallet gett med sig kom en bitande kyla istället. Även om jag helst hade önskat att det inte hade varit fullt så kallt föredrog jag faktiskt det mot snön.

Förutom det omväxlande vädret bjöd även jobbet på omväxlande uppgifter. Presentation av språk-, läs- och skrivplan och några tentamensdagar stod på programmet. Eftersom allt skedde digitalt gjorde det inte så mycket att jag inte kom ut genom ytterdörren.....om än det var befriande när jag kunde ta mig ut igen. 

En efterlängtad syn på tisdag eftermiddag.

Nygatan lämpade sig bäst för skotrar.


Ett rejält överhäng av snö.


Den tyngden av snö är inte att leka med....


....så det var tur att skottningshjälpen kom snabbt.


Lagom till tjugondag Knut kom kylan.


lördag 9 januari 2021

Under jul- och nyårshelgen tog min hjärna lite semester. Väl förtjänt, enligt mig. Samtidigt var det nån som passade på att stoppa in en stor mängd ludd istället. Visserligen mjukt, skönt och fluffigt men när det var dags för cellerna där uppe i huvudet att börja arbeta igen sa det stopp. Eller stopp? Det kändes som om kopplingarna inte funkade alls så det blev en riktig tvärnit. 

Inte de bästa förutsättningar med tanke på att jag har studievecka med start på måndag. En studievecka med tre examinerande uppgifter som ska slutföras. En av uppgifterna, en text som inte ens hade påbörjats när det nya året tog sin början. 

Förra helgen gjorde jag ett försök att skriva, men som sagt, hjärnan ville inte. Den fattade över huvud taget inte vad jag var ute efter. Och eftersom hjärnan inte fattade gjorde följaktligen inte jag det heller....det säger sig självt.

I måndags värkte jag fram ett första utkast, som jag fortsatte på under tisdagen. Känslan då var att hela skrivprojektet var en omöjlighet. Men skam den som ger sig, hela trettondagen arbetade jag vidare med skrivandet och då äntligen började hjärnan vara med. Det innebar att jag kunde skicka texten till en god vän för genomläsning och feedback. 

Idag känner jag äntligen att jag är i fas inför nästa vecka. Texten är bra nog nu (hoppas jag), presentationen inför redovisningen på tisdag har fått ett manus och rollspelet är förberett. Det innebär att jag kan tillbringa resten av den här dagen i mitt älskade soffhörn. Det känns så skönt. Jag som trodde att jag skulle få ägna mig åt skrivande hela dagarna denna helg fick nu en skön avkopplande lördagseftermiddag.

Imorgon ska jag läsa igenom texten en sista gång, öva mig och ta tid på presentationen men sen räknar jag med att kunna åka skidor i soffan igen!


                   

fredag 8 januari 2021

Idag firar den här bloggen tio år! Det känns som om det var igår jag låg med gipsat ben i soffan och funderade på att börja blogga för att få tiden att gå. Samtidigt känns det som att det gått en evighet, det har ju hunnit hända så mycket under dessa år. 

Bloggen har fungerat lite som en dagbok och jag har ventilerat många tankar och känslor under de här tio åren. Från början handlade det såklart mycket om att bearbeta min knäskada. 

Hur mycket och ofta jag har skrivit har förändrats genom åren. Från att ha skrivit flera inlägg varje dag till att numera uppdatera när jag känner för det. Ibland några gånger i veckan och ibland mer sällan. Det har i alla fall blivit ett antal inlägg med tankar och funderingar, 2931 för att vara exakt. 

Jag firar med en kopp te, kakor och ett fyrfaldigt hurra!




fredag 1 januari 2021

Så har det blivit dags att summera året som gick, ett år som inte liknat något annat år jag upplevt. Det började så bra, jag stod på rätt fot när 2019 övergick till 2020 men det räckte inte. Det blev ändå ett konstigt år. En pandemi som ingen i min ålder upplevt tidigare startade som en liten viskning om att ett nytt virus var på gång, men inte trodde jag att det skulle bli så allvarligt som det blev. 

Människor, framför allt äldre drabbades hårt. Men viruset visade sig vara oberäkneligt så det gick inte att förutse vem som skulle hamna i det allra svåraste sjukdomstillståndet. Vi började tvätta händerna som aldrig förr och aldrig trodde väl jag att det faktum att möten med spritdoftande människor skulle bli det nya normala.

Umgänget begränsades till att i så stor utsträckning som möjligt umgås utomhus, tidpunkten på dagen när inköp skulle göras planerades noga för att mötas av en så tom affär som möjligt. Vi förväntades alla ta ansvar och visa hänsyn till våra medmänniskor genom att hålla avstånd och inte trängas i onödan. Något som skedde i olika stor utsträckning hos oss människor. 

Firande i olika former har inte alls varit sig likt. Vi har firat i små sällskap och ibland har vi till och med firat utan fysiskt sällskap alls. Igår var den första nyårsafton någonsin jag mötte det nya året alldeles själv. En konstig känsla men jag kände mig inte ensam eftersom jag vet att det kommer att vända, vi kommer att kunna börja umgås med andra än de som bor i samma hushåll igen. Fast nu hittar jag på, inte var jag ensam, mucklorna firade ju med mig!

Men nu är 2020 ett minne blott, 2021 har tagit plats och är ännu ett oskrivet blad. Om än vi kommer att få leva med pandemin länge än har ett hopp tänts i och med att människor börjat vaccineras. Om vi håller i och håller ut vänder det till slut....och jag stod i alla fall på rätt fot när nya året tog sin början. Hoppas verkligen att alla andra gjorde det också så att det inte visar sig att 2020 bara var en trailer för 2021.....

En av mina muckelkompisar!



fredag 25 december 2020

Skrapdan kom och gick, julafton likaså. En annorlunda julafton men fridfull, stämningsfull och fin. Gamla traditioner stöptes om i ny form och blev minst lika bra, om än annorlunda. 

Annorlunda var även känslan denna juldagsmorgon när jag som vanligt tog en promenad i den tidiga timman. Precis som vanligt lyste marschaller genom byn, de lyste vid kyrkan och vid några hus här och där men det var också det enda som var som vanligt. 

Fackelbärarna vilade detta år, fullt förståeligt och väldigt klokt, men med det följde att juldagsmorgonens sedvanliga magi också vilade. Elden som brukar bildas av facklorna vid kyrkan lyste med sin frånvaro.

Det gick att se andra tidiga vandrare då avsaknaden av det julmagiska mörkret gjorde att jag inte behövde gissa vilka jag sa god jul till i den tidiga morgonen. Gatubelysningen var nämligen tänd, vilket den aldrig brukar vara en juldagsmorgon.

Plötsligt blev pandemin och dess verkningar högst påtagliga. Alla restriktioner, alla liv som gått förlorade och all nödvändig men i känslan påtvingad ensamhet som så många drabbats av ramlade över mig där i gatljusens och marschallernas sken. 

Jag kände en ledsen saknad och tomhet när jag gick och lyssnade till marschallernas sprakande. Samtidigt fylldes jag av stor tacksamhet. Tänkte att jag kan och har förmågan att skapa juldagsmorgonens magi själv tack vare allt jag har. En älskad familj, goda vänner, ett varmt och tryggt hem och en mängd varma kärleksfulla minnen av magiska morgnar som åren som gått bjudit på. 

Nu håller vi i och ut, då kan vi snart skapa magin tillsammans igen och inte var för sig!








onsdag 23 december 2020

Nu är den äntligen här igen, den bästa dagen på hela julen. Skrapdan! Dagen före julafton och dagen när alla förberedelser är gjorda och julkänslan infinner sig. Det är dagen när man äter upp de sista resterna i kylen till lunch, fikar av goda julkakor och julgodis och bara väntar till dess att det blir kväll så årets bästa blöte får inmundigas. 

I år är det dock annorlunda. Det väntas inga långväga julgäster. Inte heller har vi åkt långväga för att fira jul. Fast något som är som vanligt är den härliga julkänslan som är väldigt närvarande, tack och lov för det.  

Nu passar jag på att njuta av lite julkänsla på teven medan jag låter hungern växa till sig inför kvällens blöte. Blöte kanske någon undrar vad det är? Dopp i grytan kanske är mer bekant. Nåja, hur som helst, vad man än väljer att kalla det är det supergott. 





söndag 13 december 2020

Visst är december en magisk månad? Ljus tindrar både inne och utomhus. Småfåglarna samlas i syrenen och smaskar i sig av talgbollarna som hänger där.  Jag anar en tomtenisse bland grenarna som spanar efter snälla barn. Kanske kommer nissen från julbyn jag ser på min morgonpromenad i mörkret.

Julby, tänker ni. Nu har det snurrat om rejält för den där människan. Men nej, det har inte snurrat om alls, det är alldeles sant. När jag går min morgonpromenad ser jag ett område med hus på håll där ljusen lyser gulrött, det där speciella ljuset som syns på julkort eller i julfilmer. 

I min fantasi tänker jag att det är en liten tomteby. Jag ser nissar och nissor som skyndar mellan husen för att hinna med alla sysslor innan jul, hur de samlas i stora salen och äter tomtegröt för att orka och hur de åker pulka och busar i snön. När det nu är snö vill säga, annars leker de kurragömma eller tagen.  

Varje morgon ser jag den där tomtebyn på håll. Under dagtid eller alla andra årstider är det bara ett helt vanligt kluster av hus...men nu....i magiska december är det en julby full av tomtar och julmagi!






söndag 6 december 2020

Tidigt i morse gick jag runt i den mörka adventsmorgonen och vattnade blommorna. Några blommor kände jag mig lite osäker på om de behövde vatten eller inte då det var så mörkt att jag inte kunde se med ögonen. Då var det bara att känna efter med fingret. Det tycker jag är lite obehagligt, ungefär som att jag inte gillar våta händer om jag inte kan torka dem direkt. 

När jag stod där i mörkret och kände i jorden tänkte jag plötsligt på mormor. Hon som inte såg fick alltid sätta fingret i krukan för att vara säker på att blomman fick tillräckligt med vatten. Tänk så många saker jag ofta kan göra bara med hjälp av ögonen medan hon alltid var tvungen att ta hjälp av alla andra sinnen. Min fina mormor. Som jag beundrar henne och det sätt hon mötte svårigheter på. Om jag bara kan använda hälften av hennes jävlar anamma finns det inte mycket jag inte klarar av. 

Denna andra adventshelg tänker jag inte bara på mormor. Nej jag läser även om barn som utmanar och tar promenader. Dessutom har jag gjort lite julgodis. Det här året blev knäcken perfekt. Visste jag inte bättre skulle jag tro att det var pappa som låg bakom tillverkningen. Nu är det enbart trillingnötterna som ska tillverkas men det får bli en annan dag. 

Resten av denna dag ägnas åt amöban i tvättstugan, serier på teven och läsning av pedagogisk litteratur. Fast inte på samma gång....börjar nog med läsandet medan tvättmaskinen brottas med amöban. 

Traditionsenligt adventsfika.

Saffranskladdkaka med lingongrädde, sockerskorpa, pepparkaksdröm, rocky road och knäck. 



söndag 29 november 2020

Äntligen, nu är den här, adventstiden med ljus, värme och godsaker. I år kommer det att bli annorlunda, inget glöggmingel till exempel. Det är tråkigt men just därför är det extra viktigt att se till att det blir mysigt ändå. Huset har tagit på sig adventskläderna, ljus och adventspynt har kommit fram. 

Igår bakade jag dessutom lite grann. Pepparkaksdrömmar, glöggbollar, minisaffranskladdkakor. Sist och absolut viktigast, mormors sockerskorpor. Skorporna fick torka i ugnen under en del av natten. De var färdigtorkade så jag kunde stänga av ugnen när de mobila julgranarna höll mig vaken genom att leva rövare under sen natt. 

Mobila julgranar tänker ni nu. Vad är det? Jo, epor/ a-traktorer som har lampor och extraljus som en överprydd julgran och som kör runt och bjuder på sladdar och motorvrål helgnätterna igenom. Nåja, alla har inte jättemånga extraljus men en stor del har det. 

Runt runt körs det nere vid macken och sen breda sladdar ut på 348:an. Att de har råd är för mig ett mysterium...jag som har full lön tycker att det är tufft med bränslekostnader, misstänker att deras ekipage inte är särskilt bränslesnåla heller.

Jag har inga problem att det körs epa/ a-traktor. Att det är hur roligt som helst att sladda runt kan jag förstå, men tänker ändå att färdas ute i trafiken kräver både mognad och hänsyn. Mognad och hänsyn, det tycker jag att förarna av de mobila  julgranarna ska önska sig i julklapp. När de har skaffat sig de förmågorna kan de köra runt hur mycket som helst. 




lördag 21 november 2020

Så mycket som jag längtar efter att få börja göra advent som det här året har jag aldrig längtat förut. Inte som jag kan komma ihåg i alla fall, även om jag alltid ser fram emot den här tiden på året. 

Suget efter adventsljusstakar, gardiner och min fina lilla adventstomte har aldrig varit så stort. Längtan efter glögg, julmusik och spåren efter tomtenissarna i snön där de tassat runt och letat efter snälla barn känns överväldigande. 

Kanske beror det på att så mycket tid tillbringas hemma med tanke på situationen med Covid-19? Nåja, ingen djupare analys behövs, snart behöver jag inte längta mer. 

För nu är det dags, nästa helg är det redan första advent. Men jag har faktiskt tjuvstartat lite idag...för det är tillåtet. Hyacinter, amaryllis och en liten adventsgran har planterats i krukor redo att placeras ut nästa helg. 

Fast jag har inte enbart "adventat" idag. Hela förmiddagen ägnades åt skrivande, sen tog jag en promenad den här lördagen i november då det aldrig blev fullt dagsljus. Ja, just det. Jag hjälpte även mamma att byta gardiner så att hon är redo för advent nästa helg. 

Nu har jag placerat mig i soffan under värmefilten för att titta på det senaste avsnittet av The Mandalorian. I morgon tänker jag "adventa" vidare, byte av gardiner i köket står på programmet. Kanske fixar jag lite utomhus också....men hur det blir med det får morgondagen utvisa. Det blir i alla fall inget plugg eller jobb, jag har lovat min hjärna en vilodag. 





söndag 8 november 2020

Idag är det soligt och fint väder, förmiddagspromenaden var ljuvlig. En skön start på den här födelsedagen helt enkelt. Eller starten  på födelsedagen var egentligen inte promenaden, innan dess gjorde jag lite anteckningar utifrån pedagogisk litteratur jag läst. Skönt att göra bort det direkt på morgonen. 

Men nu tänker jag bara fira födelsedag resten av den här söndagen....elda i braskaminen, äta tårta, öppna några paket och se på filmer och serier på teven. Ett ljuvligt födelsedagsupplägg helt enkelt!

Jag har alltid gillat att fylla år och det har inte ändrat sig med åren men när jag var barn innebar den här dagen förstås extra spänning och glädje. Det jag alltid önskade mest av allt på min födelsedag var att det skulle snöa. Att komma hem från skolan och se ett ljus lysa i lyktan på bron samtidigt som snöflingorna föll gav en känsla av lycka. 

Där har jag ändrat mig...måste säga att det är väldigt skönt att solen skiner idag och att snön håller sig undan. För mig får den gärna göra ett tag till, ingen anledning att skynda sig hit för min skull. 






söndag 1 november 2020

Vilken tur att det finns ljus. Ute är det grått och ruggigt men inne så varmt och mysigt. Idag har jag förstås tagit mina vanliga promenader men förutom dem har jag med gott samvete legat under en filt och läst. Med en kopp te nära till hands och tända ljus kändes inte alls denna första dag i november så grå. 

Jag vet att många tycker att november är en jobbig månad just för att den ofta är så grå och trist. Där tycker jag faktiskt tvärtom. November är en månad jag tycker om, fast det inte är vårlikt överhuvudtaget. Kan ju bero på att det är min födelsedagsmånad och att fylla år gillar jag. Det gör att november i min värld känns mysig. Att det dessutom betyder att det då snart är advent och jul gör ju inte saken sämre. 

Nu kryper jag ner under filten igen, men inte med någon pedagogisk litteratur, satsar nog på ett avsnitt av Agent´s of Shield istället. 



söndag 25 oktober 2020

Ja inte har jag några problem med att fylla dygnets timmar med sysselsättning. Med ett de av de mest inspirerande jobb man kan ha och dessutom intressanta studier är det fullt upp. Den här helgen har jag dock ägnat rätt mycket tid åt att ligga i mitt mest älskade soffhörn och kolla på serier och filmer på Netflix och andra streamingtjänster. Just nu kollar jag igenom alla avsnitt av Mandalorian igen inför släppet av fler avsnitt på fredag. 

När jag vaknade tidigt i morse, vintertiden gjorde att jag kom igång tidigare än vanligt, gjorde jag klar en inlämningsuppgift innan jag tog dagens promenad. Sen har jag inte lämnat mitt soffhörn förutom när det var dags att förbereda middag. Trots låg aktivitetsnivå kommer hungern ändå. I huset doftar det nu väldigt gott av steken som gottar sig i min gryta med Darth Vader på locket. 

Det är en skön söndag helt enkelt, den bästa den här veckan!






söndag 4 oktober 2020

Jag har plötsligt upptäckt att jag besitter en värdefull talang. Eller i och för sig visste jag redan att just den här talangen fanns. Men jag måste få erkänna att jag är lite imponerad av mig själv ändå. 

Den här terminen mixar jag jobb och studier vilket innebär att jag absolut inte har några som helst problem att få timmarna att gå. Just därför är jag extra stolt över mig själv och min speciella talang. 

Vad består då denna rara gåva i? Jo, förmågan att slappa i soffan och se flera avsnitt av någon bra serie utan att ens tänka på allt jag skulle kunna göra istället. Slappa, vila, slöa och koppla bort hjärnan en stund, det är avkoppling. 

Att göra matsedlar för att underlätta vardagen har jag aldrig lyckats med......eller jo, att göra matsedlarna är inga större problem. Att följa dem däremot har jag inte klarat med mer än två dagar i följd. Lätt att tro att jag inte kan följa de strukturer jag ger mig själv för att utföra jobb och studier men se det fixar jag också. 

Jag älskar att sätta små rutor framför mina uppgifter och sen kryssa i dem när det är slutfört. Den tillfredsställelse jag känner när en veckas kalenderblad ska bytas och alla uppgifter har små kryss och jag ändå hunnit med att slöa i soffan är i princip oslagbar. Var det en OS-gren skulle jag ta guld vartenda år det gick....

Jag har också upptäckt en annan sak. Allt med 2020 är inte dåligt faktiskt, årets körsbärslikör blev den bästa någonsin, inte illa. Nästa år när det sista ur flaskorna dricks upp då ska jag tänka på allt annat som också var bra 2020...för trots allt är ju inte körsbärslikören det enda som varit och är bra detta konstiga år. Det finns mer.....men den summeringen får vänta ett tag till. För även om tiden går fort är det inte nyår än!







söndag 20 september 2020

Oj, veckorna går snabbt...det vill jag lova. Inser att det var ett tag sedan jag loggade in här och gjorde en uppdatering. Men idag är det dags igen. 

De senaste veckorna har både jobbet och fritiden varit intensiva. Många roliga uppdrag, skrivande och läsande har stått på programmet. Dessutom har det firats femtioåringar i efterskott och arbetskamrater som bytt arbetsplats. 

Jag har även hunnit med ett besök på hudkliniken i Sundsvall, förhoppningsvis kommer jag så småningom att få en förklaring till alla kliande utslag som inte riktigt vill ge sig. Jag fick i alla fall veta att jag har en hud som frigör histaminer när jag kliar mig...och då kliar det ännu mer...ond cirkel påbörjad. Med ett större antihistaminintag har besvären lindrats något, nu hoppas jag bara att de ska komma på vad som utlöser mina utslag. Det känns i alla fall hoppfullt att utredningen är påbörjad. 

Promenader har förstås hunnits med också, både ensamma men ofta med sällskap. Under de senaste veckornas promenader har löven börjat ändra färg och vädret har definitivt blivit svalare. I morse var det enbart två plusgrader när morgonpromenaden påbörjades. Måste erkänna att jag inte riktigt ser fram emot de kyligare årstider som kommer. Jag som gillar att gå utan sockar, ha shorts på mig och använda sandaler är nog egentligen en sommarflicka.....

Trots de intensiva dagarna och helgerna har jag tagit alla tillfällen i akt till att slappa framför nån bra serie på Netflix, det om något är jag bra på...slappa....tur är väl det när allt annat är intensivt. Nu slappar jag vidare om någon skulle undra vad som står på programmet.

Tulpaner både framför och på bildskärmen.