fredag 13 maj 2011

Ryggvärk nu igen

I morse vaknade jag av att ryggen värkte som bara den. Smärta, kallsvett och illamående. Vila under rasterna sen orkade jag vara i farten några timmar igen. Mina alldeles underbara elever har snabbt kommit till undsättning när jag tappat ner saker, eller behövt hjälp på något annat sätt. Efter skolan hade jag tack och lov tid hos min sjukgymnast som arbetade med min rygg och hjälpte mig att bli rak igen. Men smärtan är kvar och övningar har jag att göra en gång i timmen, idag och imorgon, sen ska det vara varannan timme dagarna som kommer. Men man blir väldigt trött av att ha ont, känner mig totalt slut så det blir ingen sen kväll idag.

onsdag 11 maj 2011

Det värker!

Nu värker det i mitt knä igen, det är inte kul alls! Inser att det nog är allt skrot som irriterar knäskålen när jag böjer, efter en hel dag gör det helt enkelt ONT!! Sitter och gruvar mig för att gå ut i växthuset och kolla läget, sen ska jag en trappa upp och jobba vid datorn. Vill använda riktiga excel inte halvvarianten som sitter i jobbdatorn....Jag ska nog ta en värktablett kanske, fast inte värsta sorten...vill inte flyga ikväll.

tisdag 10 maj 2011

Vila

Hemma igen efter ett trevligt föräldramöte. Vi hade likabehandlingsplanen uppe till diskussion, många intressanta tankar kom fram. Vi pratade också om det värdegrundsarbete vi gjort under året på skolan i samarbete med hemmen. Skolavslutningen diskuterades också.  Nu sitter jag och vilar mitt onda knä, det "blåvärker" och det var ett tag sen, hade nästan glömt hur det kändes.....
En trivsam biblioteksdag är till ända. Solen lyste och gjorde att jag längtade ut en stor del av tiden, men nu är vindarna inte lika ljumma längre. Fast det är fortfarande underbart väder! Efter jobbet har jag tränat hos sjukgymnasten, skönt att kunna det igen efter ryggbesvären. Hoppas att ryggen håller ihop efter dagens träning. På fredag är det dags igen och det behövs verkligen för lårmuskeln mår inte bra av att vila så här många dagar....Ikväll har vi föräldramöte, det blir trevligt! Hoppas många föräldrar har möjlighet att komma.

måndag 9 maj 2011

Hemma

Provgraderingen gick ganska bra ikväll, på lördag kör de hårdträning i drygt tre timmar så då blir det finslipning av de tekniker som inte satt helgjutet. Jag kollade vädret ikväll och som det ser ut nu ska det regna på lördag så då passar det ju ganska bra med träning. Jag får väl snurra runt på stan och göra av med pengar....

Allehanda |nära

Allehanda nära



I torsdags var jag på stråkkonsert i missionskyrkan, idag var det en liten notis om det i Allehanda!

Soliga måndag

Tjoho, nu är det varmt och skönt ute igen..tralalala....Skoldagen gick fort, sitter och tar igen mig en stund innan jag ska sätta mig med lite jobb igen. Sen blir det middag och ju-jutsu. Ikväll har de provgradering. Till middag blir det korv och potatismos. Falukorv med ost emellan  och persilje- och parmesanmos. En lämplig måndagmiddag!

söndag 8 maj 2011

Grillad älg

Förbereder middagen. Det blir grillat älgkött med kryddsmör, ljummen potatissallad med vitlök och färska örter. Grillad halloumiost samt majs står också på menyn. Känns som en måltid att se fram emot.

Grillade paket

Lunchen idag blev en smarrig historia. Jag gjorde kycklingwraps med allt möjligt smått och gott i. Förutom kyckling och potatis innehöll de bland annat creme fraiche, ost, chili, persilja, spenat, plus lite annat. Efter en stund på grillen mättade de våra magar så nu ligger vi i solen och vilar oss. Sonen är trött efter en mycket sen natt och tidig morgon, min rygg behöver vila en stund så det är min ursäkt. Fast disken i köket kallar.....
Sådärja! Nu har jag gjort bort lite småjobb. Satt upp det nya duschdraperiet, bytt till sommargardiner i vardagsrummet, monterat fast gasolflaskan och kollat att det inte var nåt läckage. Första tvätten hänger på strecket och nästa är på väg. Nu kan jag nog unna mig en kopp java i solen!

Söndagssol

Nu är det söndag och solen skiner, när jag gick ut och stängde fläkten i växthuset kändes det i luften att det blir en varm dag.  Det blir nog till att grilla idag. Bäst att koppla in den nya gasolflaskan. Ryggen känns okej, knäet känns okej, allt känns okej. Sonen sover hos en kompis, få se när han dyker upp här hemma. Tvätten snurrar i källaren och jag sitter med kaffemuggen och funderar över vad jag ska fylla den här dagen med för innehåll. Skulle behöva börja med de skriftliga omdömena men det känns inte så lockade just nu i alla fall....kanske senare idag.

lördag 7 maj 2011

Hungriga grabbar

Sådär nu har tre hungriga grabbar delat på 12 mjuka tunnbrödmackor, sex kakor och en liter blåbärssoppa! Efter att ha tinat mackor i omgångar var de till slut mätta! Och den kokta blåbärssoppan som enligt vissa smakade nypon? tog också slut. Fast det konstaterades att blåbär är godare även om nypon också är gott! Så det smakade nog blåbär ändå....

Tiderna förändras

Vi växte upp med hemlagad mat, vi fick resa på oss för att byta TV-kanal, vi cyklade till skolan utan hjälm, snabbspolade kassettband med en blyertspenna, var tvungna att gå över till grannbarnen i stället för att ringa på mobilen för att ta reda på vad dom gjorde och  affärerna var alltid stängda på söndagar.

Utedag

Tänk att vädret är så härligt idag. Efter senaste tidens kyla är det välgörande med sol och värme. Nytvättade lakan hänger ute på tork, i växthuset är det skön värme, plantorna ( och ogräset som följde med i jorden) frodas. Det kliar i fingrarna över allt som finns att ta tag i men jag känner att ryggen inte riktigt vill så det får bli en lugn dag.
Nu har jag bokat flygbiljetterna till Amsterdam i juni. Ser fram emot att åka dit på semester. Få se om det passar släkten i Borlänge att vi mellanlandar där på vägen dit och hem!  Vi kör till Arlanda och sen flyger vi, har fått tag i biljetter till bra pris för två vuxna, är man 12 räknas man som vuxen!

Lördagssol!

Så underbart att dra upp rullgardinen och se solen lysa! Det gör att allt känns lite lättare. Min rygg känns fortfarande okej, mitt knä värker inte så mycket idag, så det är helt enkelt upplagt för en toppendag! Jag har fått mitt morgonkaffe och läst tidningen. Nu ska jag gå ut och stänga fläkten i växthuset, eftersom solen lyser  blir det varmt nog av den!

fredag 6 maj 2011

Helg nu igen...

Så blev det fredag, igen. Idag känns min rygg äntligen bättre. Jag är inte så krokig och det gör inte så ont. Mitt knä däremot värker och är svullet. Det har nog fått överkompensera den senaste veckan. Dessutom har jag inte suttit ner och vilat så mycket idag. Så  nu unnar jag mig en stund i soffan innan det är dags att åka på affären och handla. Sen ska jag bjuda på middag ikväll. Det blir kräftor till förrätt och Chicken Satay.
Skolveckan har varit toppen. De nationella proven är avklarade för den här gången, jag har sammanställt dem och nu ska jag "bara" skriva omdömen i alla ämnen och förbereda för utvecklingssamtalen. Det blev paketjakt idag. När det öppnades låg där ett spel till hela klassen. Stigen är tom på stenar, förutom en som kom dit idag....nu börjar vi om!

torsdag 5 maj 2011

Stråkkonsert

Först en underbar arbetsdag, in hemma och vände och sen ner till Övik. Elever från Kulturskolorna i Kramfors och Örnsköldsvik bjöd på stråkkonsert i Missionskyrkan. En fantastisk musikstund i en kyrka med underbar akustik. Ungdomarna är så duktiga, tyvärr var det inte så många där och lyssnade, de hade förtjänat en större publik! Men vi som var där fick en stunds förstklassig underhållning.

onsdag 4 maj 2011

"Jag vill vara normal"

Hemma efter en föreläsning i 180 knyck...Namnet på föreläsningen var " Jag vill vara normal". Föreläsaren, sångaren, skådespelaren och regissören Eric Donell född Åkerblom har hela livet känt att han var annorlunda, men ingen hade kunnat säga vad det varit för "fel" på honom. (hans egna ord) Av en slump upptäckte han vid 28 års ålder att han har Tourettes syndrom och ADHD med inslag av tvång.  Han bjöd på en välregisserad föreställning som gav insikt i hur det kan vara att leva med NPF, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. En föreställning som rör och berör. Ett av målen med hans föreställning är att vi ska bli bättre på att se och upptäcka de här barnen, att utveckla förmågan att känna igen och bemöta NPF och upptäcka de positiva sidorna - något alla kan få del av.  Jag sorterar fortfarande intrycken från föreställningen för som han sa flera gånger "Tourette sätter sprätt" och det gjorde han också...på mina tankar!

Föreläsningsdags

Ligger i soffan och vilar ryggen efter arbetsdagen. Redan torsdag i morgon, hjälp vart tar tiden vägen? Nu är stigen med stenar framme vid porten på slottet.....undrar vad som händer nu? Jag vet! Och strax innan lunch på fredag avslöjas det! Min rygg värker, mitt knä knakar och glappar....Tur att humöret ändå är på topp, det får jag nog tacka mina rara elever för, de gör så att det blir roligt hela tiden. Ikväll ska jag på föreläsning i Övik med i princip hela arbetsstyrkan i Norrflärke. Vi ska lyssna på Eric Donell. Föreläsningen "Jag vill vara normal" ger en insikt i hur det kan vara att leva med en vanlig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som Tourette, ADHD och OCD, den ger kunskap om sociala och andra svårigheter, vanliga missuppfattningar, fördomar och det utanförskap som normalt följer med. Ser fram emot kvällen!

tisdag 3 maj 2011

Middagsmat

Idag blev det min variant på BLT- BLC! Bacon, lettuce and chicken! Bröd, sallad, kyckling, bacon, röd lök och parmesan. Jag gjorde också en enkel dressing med creme fraiche och sweet chili. Det blev gott. Sonen kom hem och åt och stack fort ut genom dörren igen.
På eftermiddagen var jag till sjukgymnasten och det besöket gick bra. Min rygg rättade till sig lite till med hjälp och vi mätte min knäböj igen. Nu kan jag böja 90 grader! Ungefär tio grader till så fixar jag motionscykeln med hälen längst ut på trampan! Jag är snart ikapp!!!