Vilken tur, hittade korsetten till slut och den har hjälpt till att stabilisera ryggen så det värker faktiskt inte lika mycket längre. Tur är väl det eftersom en stor del av dagen ägnats åt arbete vid datorn. Men än har jag några timmars jobb kvar men jag behövde en paus.
Min amerikanska morotstårta har också bakats idag. Den verkar lika saftig som vanligt och glasyren var god. Tar med den på jobbet i morgon, på tisdag är ju inte jag där så länge eftersom det är bibliotek på förmiddagen. Nu ska jag börja med middag, sen blir det till att jobba ett tag igen.
söndag 6 november 2011
Tänk att hela det måste vara grått och mulet idag också. Längtar efter en dag med lite klarare väder så det får vara riktigt ljust en stund i alla fall. Fast småfåglarna ser pigga och glada ut där de flyger runt utomhus! Plötsligt sitter det nån på balkongräcket och tittar in på mig, det ser ut som om de undrar vad jag gör här inne.
Igår när jag klev upp från matbordet protesterade ryggen högljutt....lite surt kan jag tycka men antar att jag får vara nöjd att den har hållit så här länge. Nu gäller det bara att klura ut var jag har lagt min ryggkorsett någonstans? Den låg inte där jag trodde att den skulle vara och jag behöver den...
Igår när jag klev upp från matbordet protesterade ryggen högljutt....lite surt kan jag tycka men antar att jag får vara nöjd att den har hållit så här länge. Nu gäller det bara att klura ut var jag har lagt min ryggkorsett någonstans? Den låg inte där jag trodde att den skulle vara och jag behöver den...
lördag 5 november 2011
Ännu en gråmulen dag utomhus, det lockar inte direkt till några större utomhusaktiviteter. Min handled och mitt knä värker, har vilat en hel del under dagen. Lite middagsförberedelser, efterrätten är på gång, det blir banoffee paj idag. Det är så gott och enkelt. Jag har en del kvar att hacka till middagen, det ska bli raclette idag så själva lagandet sköts när vi väl sitter vid bordet.
Men nu slöar jag i soffan ett tag till. Slog precis på kanal 8, där visar de skärgårdsdröm, från Ulvön bland annat. Ett hus med utgångspris 3,5 miljoner......Jösses.....hur har folk råd......
Men nu slöar jag i soffan ett tag till. Slog precis på kanal 8, där visar de skärgårdsdröm, från Ulvön bland annat. Ett hus med utgångspris 3,5 miljoner......Jösses.....hur har folk råd......
fredag 4 november 2011
Nu tar jag helg
Idag har det varit mörkt hela dan. Det blev aldrig riktigt dagsljus, det känns energinivån har inte varit den högsta idag. Trots det har jag gjort det jag föresatt mig. Städat, tvättat lite, packat ur gammal kyl, packat i ny kyl/ frys, handlat och tränat. Dessutom har jag fixat de saker mamma ville ha hjälp med så det har gått riktigt bra ändå trots att jag känt mig trött hela dan.
Det rymdes mer än jag trodde i kylen, det blev faktiskt plats över, underbart. När frysen är riktigt kall ska jag flytta örter och lite bär från frysen här nere. Det blir toppen! Känner mig väldigt nöjd med mitt inköp.
Nu är det snart bastudags, det ska bli skönt. Jag har ont i mitt knä, tror att jag tränat för hårt, vänster handled protesterar också, så nu blir det vila resten av helgen!
Det rymdes mer än jag trodde i kylen, det blev faktiskt plats över, underbart. När frysen är riktigt kall ska jag flytta örter och lite bär från frysen här nere. Det blir toppen! Känner mig väldigt nöjd med mitt inköp.
Nu är det snart bastudags, det ska bli skönt. Jag har ont i mitt knä, tror att jag tränat för hårt, vänster handled protesterar också, så nu blir det vila resten av helgen!
Oj vad det är grått utomhus. Idag på förmiddagen ska jag försöka städa lite, tvätta och sen är det träning hos sjukgymnasten på programmet. Efter det kommer min nya kyl/ frys som jag köpt till köket. Större kyldel och bara en liten frys. För att ha bröd, kryddor och bär i. Sånt som man spontant kan vilja använda i matlagningen. Jag ska också försöka få in en visit hos mor där det ska upp lite krokar och hyllor igen. Men nu: frukost!
torsdag 3 november 2011
En sak jag har tänkt på och reflekterat nu under flytten är mängden av emballage som går till återvinning. Varje liten sak, lampa, möbel är så välförpackade. Det är kartong, plast, papper, till och med trä och metall ibland. De saker jag handlade igår som nu är ihopmonterade har producerat enorma mängder av returmaterial. Det är rätt skrämmande när det blir så mycket, av så lite. Samtidigt såg jag att flera av de saker jag köpte var förpackade så minimalistiskt som möjligt. Det positiva med det hela är ju att medvetenheten gör att det sorteras och hamnar på återvinning för att kunna användas igen. Så det är bara att gå runt i huset och samla ihop skräpet för att köra iväg det.
onsdag 2 november 2011
Energin kom tillbaka
Vilken tur att jag gick på kören ändå. Energin kom tillbaka med hjälp av sången. Ikväll fick vi börja öva julsånger, bland annat en av mina favoriter som luciatåget sjöng tillsammans med kyrkokören när jag arbetade i Solberg. Nu går jag och nynnar och gnolar på alla sångerna. Humöret det blir bara bättre och bättre.
Energin som blev över efter kören räckte till att montera ihop och sätta upp några lampor, hängare, trådbackar och sist men inte minst ett soffbord! Där ser man vad lite körsång kan göra för humör och ork!
Energin som blev över efter kören räckte till att montera ihop och sätta upp några lampor, hängare, trådbackar och sist men inte minst ett soffbord! Där ser man vad lite körsång kan göra för humör och ork!
Känner mig trött ikväll, jag har fullt upp med lite allt möjligt, kom på för en stund sen att det är kör ikväll, vet inte riktigt om jag orkar gå. Just nu känner jag mig nästan lite febervarm men jag tror att det bara är trötthet egentligen. Hinner inte dit i tid men jag har meddelat att jag blir lite sen i alla fall. Tror jag ska ta en stunds vila nu så orkar jag nog mer om ett tag.
tisdag 1 november 2011
Bara ett hus....
I förmiddags gick vi in i vårt gamla hus en sista gång innan det var dags för ägarbyte. Vi gick runt i alla rum jag och sonen, lite vemodigt kändes det allt. Jag tänkte på alla arbetstimmar pappa lagt ner in- och utvändigt på huset. Första sommaren när hela huset fick en renovering invändigt. Pappa började i juli och i slutet av september flyttade vi in. Oj, vad han slet, men bra blev det. Året efter var det dags för det utvändiga jobbet....Lika nöjda blev vi med det.
Jag tänkte på alla timmar jag lagt ner i trädgården som var en enda stor grön gräsmatta när vi flyttade dit. Jag kommer ihåg andra sommaren när sonen då drygt två år sa: Mamma gå skogen, Ante gå här....Då menade han att jag fick gå bland blommorna, han gick utanför....Eller den första julen när pappa hade köpt marschaller åt oss och Sudden la ut dem i en lång rad i hallen, eller när han pyntade med tomtar i trappan....så det inte gick att gå där. Minnen, massor av minnen som kom bubblande fram när vi gick runt där i de tomma ekande rummen. Vemodet växte men nu blir det andra som får skapa sina minnen i huset på Olympiavägen, vi tar våra med oss och fortsätter vår minnesresa här på Nygatan!
Jag tänkte på alla timmar jag lagt ner i trädgården som var en enda stor grön gräsmatta när vi flyttade dit. Jag kommer ihåg andra sommaren när sonen då drygt två år sa: Mamma gå skogen, Ante gå här....Då menade han att jag fick gå bland blommorna, han gick utanför....Eller den första julen när pappa hade köpt marschaller åt oss och Sudden la ut dem i en lång rad i hallen, eller när han pyntade med tomtar i trappan....så det inte gick att gå där. Minnen, massor av minnen som kom bubblande fram när vi gick runt där i de tomma ekande rummen. Vemodet växte men nu blir det andra som får skapa sina minnen i huset på Olympiavägen, vi tar våra med oss och fortsätter vår minnesresa här på Nygatan!
En ovanlig start på arbetsdagen
Nog är det rätt bra med trådlöst internet och en bärbar liten dator. Njuter av en lugn morgon tillbakalutad med datorn i knäet. Har redan arbetat ett tag men nu tar jag en liten paus för att få kaffe och läsa tidningen. Rätt skönt att kunna jobba i pyjamas...men det funkar ju bara när det är datorjobb som ska göras annars skulle nog folk höja ögonbrynen om jag kom till jobbet så....
Idag ska jag och sonen till stan, han har sitt årliga återbesök för att göra spirometri och kolla astman.
På eftermiddagen är det träff på banken för då ska Olympiavägen 4 få nya ägare. Lite vemodigt känns det allt. Men nu...kaffe....
Idag ska jag och sonen till stan, han har sitt årliga återbesök för att göra spirometri och kolla astman.
På eftermiddagen är det träff på banken för då ska Olympiavägen 4 få nya ägare. Lite vemodigt känns det allt. Men nu...kaffe....
måndag 31 oktober 2011
Tänk att det är så tomt och konstigt på skolan när det inte är några elever där. Fritidsbarnen var där, tur det, annars hade det ekat väldigt tomt. Men det är ändå konstigt, jag har svårt att vara riktigt effektiv när det är så tomt.
På eftermiddagen när jag kom hem från jobbet var det sjukgymnastik och sen gjorde jag bort en del innan-snön-kommer-bestyr, så snart får det snöa utan att jag blir sur. Sonens kompis åkte hem så nu är det tomt och tyst nere. Inte lika mycket skratt och prat som igår.
Om en stund ska vi gå iväg på utvecklingssamtal jag och sonen, efter det ska jag åka på kafferep/ syjunta. Ser fram emot lite gofika!
På eftermiddagen när jag kom hem från jobbet var det sjukgymnastik och sen gjorde jag bort en del innan-snön-kommer-bestyr, så snart får det snöa utan att jag blir sur. Sonens kompis åkte hem så nu är det tomt och tyst nere. Inte lika mycket skratt och prat som igår.
Om en stund ska vi gå iväg på utvecklingssamtal jag och sonen, efter det ska jag åka på kafferep/ syjunta. Ser fram emot lite gofika!
söndag 30 oktober 2011
En sån skön softarsöndag det är idag. Sonens kompis från stan kom i förmiddags så det skrattas och surras i källaren, för ovanlighetens skull får jag höra båda i liveversion. I vanliga fall hörs den ena rösten bara via Skype.
Själv har jag sorterat undan en del på det som är ska bli mitt pyssel- sybord. Verktyg har fått flytta till en annan hylla. Nu är det bara en symaskin som står där, precis som det ska vara.
Jag har en lista på saker som mamma vill ha hjälp med så jag ska samla ihop skruvar, spikar, verktyg och annat jag behöver för att fixa hos henne. Sen får vi se om det blir idag eller nån annan dag.
Nu ska jag gå ner till frysen och plocka fram kyckling. Det ska bli middag tänkte jag, fast just nu är mitt knä inte så förtjust i att gå upp och ner i trappan. Det är svullet och gör ont. Sen liksom "glonkar" det när jag går....hm....gillar inte knän som "glonkar".....
Själv har jag sorterat undan en del på det som är ska bli mitt pyssel- sybord. Verktyg har fått flytta till en annan hylla. Nu är det bara en symaskin som står där, precis som det ska vara.
Jag har en lista på saker som mamma vill ha hjälp med så jag ska samla ihop skruvar, spikar, verktyg och annat jag behöver för att fixa hos henne. Sen får vi se om det blir idag eller nån annan dag.
Nu ska jag gå ner till frysen och plocka fram kyckling. Det ska bli middag tänkte jag, fast just nu är mitt knä inte så förtjust i att gå upp och ner i trappan. Det är svullet och gör ont. Sen liksom "glonkar" det när jag går....hm....gillar inte knän som "glonkar".....
lördag 29 oktober 2011
Idag har jag haft hantverkare i huset. Nu har jag nylagd matta nere i hallen. Det blev otroligt bra, jag hade hunnit glömma vilken snygg matta jag valt...Själv har jag servat med fika och mat, dessemellan tagit hand om stryktvätten och hängt lite fler tavlor. En liten promenad på eftermiddagen, sen ikväll blir det nog lite ost och kex tror jag. Det blir smaskens.
fredag 28 oktober 2011
Tänk att oktober snart är slut. Det känns helt osannolikt att det redan är dags för höstlov. Den här dagen gick lika snabbt som resten av veckan har gjort, väl hemma fixade jag lite småplock, hjälpte sonen att rätta en del matte och sen åkte jag och handlade. När vi fått middag hängde jag lite tavlor igen. Nu har jag intagit soffhäng ett tag innan jag ska ta med sonen ut på en kvällspromenad.
torsdag 27 oktober 2011
Svisch, svisch....
Oj, vad den här veckan har gått snabbt. Det känns som om jag alltid tycker det när det bara är en arbetsdag kvar men den här gången är det verkligen så. Vi har arbetat med temat "Barns rätt" hela veckan på olika sätt och i många ämnen. Man skulle kunna tro att det borde bli rörigt när inga rutiner följs men tvärtom, alla har arbetat lugnt, koncentrerat och framförallt inspirerat! En toppenvecka helt enkelt.
Lika glad är inte jag över den attack som varit riktad mot Unikum sen i tisdags. Det har varit en överbelastningsattack som gjort att det inte gått att komma åt sidan. Just nu räknar man med att det ska fungera på måndag igen....surt....jag hade tänkt börja skriva omdömen inför utvecklingssamtalen tidigare den här veckan så att jag bara skulle kunna finslipa dem till veckan när eleverna har lov....nu är det bara att hoppas att det verkligen går att komma åt sidan på måndag annars kommer det att bli lite annorlunda utecklingssamtal än jag tänkt mig. Fast det går säkert det också.
Jag kan inte låta bli att fundera över de som hackar en sån sida....att man riktar attacker mot banker eller stora företag men en sån pass liten tjänst som Unikum? Man upphör aldrig att förvånas.
Lika glad är inte jag över den attack som varit riktad mot Unikum sen i tisdags. Det har varit en överbelastningsattack som gjort att det inte gått att komma åt sidan. Just nu räknar man med att det ska fungera på måndag igen....surt....jag hade tänkt börja skriva omdömen inför utvecklingssamtalen tidigare den här veckan så att jag bara skulle kunna finslipa dem till veckan när eleverna har lov....nu är det bara att hoppas att det verkligen går att komma åt sidan på måndag annars kommer det att bli lite annorlunda utecklingssamtal än jag tänkt mig. Fast det går säkert det också.
Jag kan inte låta bli att fundera över de som hackar en sån sida....att man riktar attacker mot banker eller stora företag men en sån pass liten tjänst som Unikum? Man upphör aldrig att förvånas.
onsdag 26 oktober 2011
Sitter och tittar på träning idag igen. Det var länge sen sist. Jag brukar bli rätt less här nere i lokalen men idag är det roligt. Kul att se framstegen som sonen gjort. Men oj vad hårt de kör, snacka om skillnad jämfört med ifjol när han fortfarande tränade i barngruppen. Träningsvärken efter alla sparkar och slag lär komma som ett brev på posten i morgon, hoppas han klarar av att klättra ner ur sängen....

tisdag 25 oktober 2011
Snart är det bastudags igen...
Tisdagar är väldigt intensiva när jag är på två skolor, kommer ofta med andan i halsen till Norrflärke. Men det är ju tur att jag har de elever jag har som arbetar på så lugnt och koncentrerat. Dessutom är det så roligt att få vara på biblioteket! Jag skulle inte vilja vara utan doften av böcker...Nu har jag en ganska stor hög med nya böcker jag ska läsa in mig på. Efter lovet ska jag ha bokprat i två klasser.
Efter jobbet idag körde jag ett rejält pass på sjukgymnastiken. Det känns bra, även om det värker och känns svullet i knäet just nu. När vi ätit middag hjälptes sonen och jag åt att städa nere, övervåningen tog jag själv när han gick på innebandyn. Så härligt att inte behöva skrapa fötterna när det är dags att lägga sig. Nu surrar tvätt och tumlare och jag ska strax slå på bastun. Är huset rent måste man ju bli riktigt ren själv också....
Efter jobbet idag körde jag ett rejält pass på sjukgymnastiken. Det känns bra, även om det värker och känns svullet i knäet just nu. När vi ätit middag hjälptes sonen och jag åt att städa nere, övervåningen tog jag själv när han gick på innebandyn. Så härligt att inte behöva skrapa fötterna när det är dags att lägga sig. Nu surrar tvätt och tumlare och jag ska strax slå på bastun. Är huset rent måste man ju bli riktigt ren själv också....
måndag 24 oktober 2011
Ute är det mörkt och kallt....stämningsfullt blev det när eleverna i 4-6:an sjöng fredssånger och släppte iväg sina lyktor i ån. De flöt sakta, nästan magiskt nerför ån. Så lätt att stå där, se dem flyta iväg och drömma sig bort.
Har tagit det lugnt efter jobbet idag, målade en bit på en vägg bara, men det gick snabbt, en halvtimme så var det klart. Två varv till så är det helt färdigt.
Mitt knä protesterar rejält på kvällarna nu för tiden. Värker och har sig, ikväll är det bara det knä som varit skadat som gör ont. Det är bra, det var inte kul när båda knäna gjorde ont.
Har tagit det lugnt efter jobbet idag, målade en bit på en vägg bara, men det gick snabbt, en halvtimme så var det klart. Två varv till så är det helt färdigt.
Mitt knä protesterar rejält på kvällarna nu för tiden. Värker och har sig, ikväll är det bara det knä som varit skadat som gör ont. Det är bra, det var inte kul när båda knäna gjorde ont.
söndag 23 oktober 2011
Det närmar sig
Idag tog jag mig en tur ut i skogen, inga älgar inom synhåll men det blev lite mossa och ris medplockat hem i alla fall. Jag gjorde också höst på pappas grav, lite sent men bättre nu än inte alls. Satte dit lyktan också så vi kan börja tända ljus nu när det blir mörkt tidigt.
Väl hemma igen tog jag itu med gardinstångsuppsättning....(vilket långt ord). Hängde gardiner och började placera ut och sätta upp några tavlor. Det närmar sig ett hem som inte är så kaotiskt längre, känslan av att alla kartonger är tömda är underbar. Dessutom står det inte så mycket på golvet längre som inte ska vara där. Hoppas toan nere blir klar den här veckan och att vi får in mattan i hallen (nere) också. Sen är det mest småplock kvar om man inte räknar med braskaminen som ska in förstås...just ja, kom på att jag måste måla den lilla biten vägg där den ska stå....få se om jag tar tag i det nästa helg kanske.
Nu är det som vanligt efter en intensiv dag, även om jag tagit det i lugnt tempo, knäna värker. Precis som igår värker det som inte varit skadat mer.....
Väl hemma igen tog jag itu med gardinstångsuppsättning....(vilket långt ord). Hängde gardiner och började placera ut och sätta upp några tavlor. Det närmar sig ett hem som inte är så kaotiskt längre, känslan av att alla kartonger är tömda är underbar. Dessutom står det inte så mycket på golvet längre som inte ska vara där. Hoppas toan nere blir klar den här veckan och att vi får in mattan i hallen (nere) också. Sen är det mest småplock kvar om man inte räknar med braskaminen som ska in förstås...just ja, kom på att jag måste måla den lilla biten vägg där den ska stå....få se om jag tar tag i det nästa helg kanske.
Nu är det som vanligt efter en intensiv dag, även om jag tagit det i lugnt tempo, knäna värker. Precis som igår värker det som inte varit skadat mer.....
Sovmorgon
Idag blev det en lång, skön sovmorgon! Härligt, nu börjar jag vakna till och funderar över dagens aktiviteter. Det är sent på dagen egentligen men jag ska nog ge mig ut i skogen en sväng tror jag, sen funderar jag starkt på att skruva upp gardinstången i vardagsrummet. Eller så blir det tvärtom, gardinstång först och skog sen....
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)