måndag 14 november 2011
Måndag igen!
Nu är jag rätt trött och slut i huvudet....Det har varit en intensiv men rolig dag. Full fart i klassrummet med alla arbetsivriga elever, sen en eftermiddag och kväll med utvecklingssamtal. Nu ska jag bara slappa och ta det lugnt tror jag, det känns som om jag behöver det. I morgon ska det tapetseras i köket, det kommer att bli annorlunda. Mina soffor till vardagsrummet kommer också hem då! Längtar till i morgon kväll!
söndag 13 november 2011
Efter en lugn start på morgonen åkte sonen och jag ut till Sörböle och lyfte ut alla vintersaker som ska tas hem. Sparkar, spadar och annat som behövs när det blir vinter. En krispigt klar dag så idag känns det faktiskt som att det kommer att bli vinter till slut.
På spisen puttrar älggrytan som ska bli middag på tisdag, det är en passande dag för långkok, men köttet var så mört så det kommer nog inte att behöva koka alltför länge.
Dagens middag blir nog hämtpizza!
På spisen puttrar älggrytan som ska bli middag på tisdag, det är en passande dag för långkok, men köttet var så mört så det kommer nog inte att behöva koka alltför länge.
Dagens middag blir nog hämtpizza!
lördag 12 november 2011
Slappardag
Jag njuter till fullo av en morgon där jag inte gör nånting mer än att slappa. Dricker kaffe, läser tidning, ser nyheter, surfar lite. Jag har en planerad aktivitet i helgen, det är att åka ut till Sörböle och plocka fram spadar och andra vintergrejor som ska tas hem till Bredbyn. Sen blir det mest bara att slappa och må gott. Ser fram emot nästa helg också, då har vi förhoppningsvis soffor i vardagsrummet uppe, de skulle komma till stan på måndag. Dessutom borde det vara tapetserat i köket om inget oförutsett inträffar. Efter det är det bara braskaminen jag väntar på men åt den kan jag inget göra utom att täcka golvet och möblerna inför håltagning i muren. Nu tror jag att jag ska ta mig lite frukost!
fredag 11 november 2011
torsdag 10 november 2011
Det är intensiva dagar nu....jobb med min underbara klass hela dagarna och sen utvecklingssamtal på eftermiddagarna. Jag är rätt trött i huvudet när jag kommer hem men ändå skönt trött på nåt vis för det är så givande med alla utvecklingssamtal.
Ikväll hade jag tur igen när jag kom hem för mamma var här och hade gjort middag. Underbart. Nu ska jag snart börja röja ur, ta bort lister och täcka golvet i matdelen i köket. I morgon ska det spacklas och sen blir det tapetsering till veckan. Jag ska inte göra om hela köket nu utan bara en del.
Ikväll hade jag tur igen när jag kom hem för mamma var här och hade gjort middag. Underbart. Nu ska jag snart börja röja ur, ta bort lister och täcka golvet i matdelen i köket. I morgon ska det spacklas och sen blir det tapetsering till veckan. Jag ska inte göra om hela köket nu utan bara en del.
onsdag 9 november 2011
Dimmigt värre...
Usch vilken dimma det är därute....Har varit tur och retur till stan med sonen som tränade ikväll. Bitvis var det så tjockt att det var som att ha en vägg framför sig.
Jag tycker det är lite läskigt med dimma faktiskt, kommer ihåg ett höstlov för ganska länge sen när jag åkte från Östersund i min bubbla. När jag kom till Gålsjöskogen var det tät dimma därifrån och hela vägen hit hem sen. Det var på den tiden när mobiltelefoner var stora och klumpiga om man hade nån...jag hade ingen. Usch så mörkrädd jag var då....jag skrämde upp mig nåt förskräckligt där på vägen hem....Dessutom var det nästan ingen trafik, de flesta höll sig väl hemma i dimman kan jag tro. Känslan när jag körde upp på gården här i Bredbyn då var så obeskrivligt skön....vilken lättnad.....Lika rädd är jag inte nu men som sagt, lite läskigt tycker jag att det är med dimma!
Jag tycker det är lite läskigt med dimma faktiskt, kommer ihåg ett höstlov för ganska länge sen när jag åkte från Östersund i min bubbla. När jag kom till Gålsjöskogen var det tät dimma därifrån och hela vägen hit hem sen. Det var på den tiden när mobiltelefoner var stora och klumpiga om man hade nån...jag hade ingen. Usch så mörkrädd jag var då....jag skrämde upp mig nåt förskräckligt där på vägen hem....Dessutom var det nästan ingen trafik, de flesta höll sig väl hemma i dimman kan jag tro. Känslan när jag körde upp på gården här i Bredbyn då var så obeskrivligt skön....vilken lättnad.....Lika rädd är jag inte nu men som sagt, lite läskigt tycker jag att det är med dimma!
tisdag 8 november 2011
Vilken trängsel
Åh, vad det var trångt runt skrivbordet idag när jag kom till jobbet i Norrflärke, hela klassen stod runt mig för att visa den fina bok de gjort full av födelsedagshälsningar! Sen fick jag tända ljuset, ha flaggan på mitt skrivbord och så sjöng de för mig, på spanska! Underbart!
Väl hemma tog jag mig en tur till sjukgymnastiken för att träna. När jag kom hem gluttade jag in på fc och läste alla hälsningar där, tänk vad det känns härligt att få så många grattis!
Nu ska jag unna mig en slö kväll. Vi ska äta bakade potatisar till middag, sonen ska laga sa han....fast först ska han gå och spela fiol för en kvinna som är svårt sjuk i ALS.
Väl hemma tog jag mig en tur till sjukgymnastiken för att träna. När jag kom hem gluttade jag in på fc och läste alla hälsningar där, tänk vad det känns härligt att få så många grattis!
Nu ska jag unna mig en slö kväll. Vi ska äta bakade potatisar till middag, sonen ska laga sa han....fast först ska han gå och spela fiol för en kvinna som är svårt sjuk i ALS.
måndag 7 november 2011
Måndag igen..
Äntligen kan jag sätta mig framför datorn och bara surfa och skriva lite vad jag vill.
Så här långt har dagen varit toppen! Så roligt att vara tillbaka i skolan och träffa alla eleverna efter lovet.
De var glada och pigga, jag hoppas det får fortsätta men man vet aldrig....förkylningar och magsjukor göre sig icke besvär....
Idag har vi börjat arbeta med folktro och skrock. Det blir skoj, vi ska forska, skriva sagor, sjunga , måla och skulptera..... måste komma ihåg att kolla om leran är okej, annars får jag göra trolldeg.....det passar ju i och för sig in i temat som sånt....
När jag kom hem satte jag mig att skriva omdömen, efter fyra timmar insåg jag att det var dags att gå på jägarmöte inför den nya älgförvaltningen. Nu sitter jag hemma igen och har bestämt mig för att det är slutjobbat för idag. Väntar på att Sudden ska komma hem från ju-jutsun, sen blir det nog lite kvällsfika innan det är dags att förbereda morgondagen.
Ryggen har varit hyfsat okej idag men utan korsett vet jag inte hur det skulle ha gått. Den känns oerhört vek och svag så det blir till att vara fortsatt försiktig.
Så här långt har dagen varit toppen! Så roligt att vara tillbaka i skolan och träffa alla eleverna efter lovet.
De var glada och pigga, jag hoppas det får fortsätta men man vet aldrig....förkylningar och magsjukor göre sig icke besvär....
Idag har vi börjat arbeta med folktro och skrock. Det blir skoj, vi ska forska, skriva sagor, sjunga , måla och skulptera..... måste komma ihåg att kolla om leran är okej, annars får jag göra trolldeg.....det passar ju i och för sig in i temat som sånt....
När jag kom hem satte jag mig att skriva omdömen, efter fyra timmar insåg jag att det var dags att gå på jägarmöte inför den nya älgförvaltningen. Nu sitter jag hemma igen och har bestämt mig för att det är slutjobbat för idag. Väntar på att Sudden ska komma hem från ju-jutsun, sen blir det nog lite kvällsfika innan det är dags att förbereda morgondagen.
Ryggen har varit hyfsat okej idag men utan korsett vet jag inte hur det skulle ha gått. Den känns oerhört vek och svag så det blir till att vara fortsatt försiktig.
söndag 6 november 2011
Vilken tur, hittade korsetten till slut och den har hjälpt till att stabilisera ryggen så det värker faktiskt inte lika mycket längre. Tur är väl det eftersom en stor del av dagen ägnats åt arbete vid datorn. Men än har jag några timmars jobb kvar men jag behövde en paus.
Min amerikanska morotstårta har också bakats idag. Den verkar lika saftig som vanligt och glasyren var god. Tar med den på jobbet i morgon, på tisdag är ju inte jag där så länge eftersom det är bibliotek på förmiddagen. Nu ska jag börja med middag, sen blir det till att jobba ett tag igen.
Min amerikanska morotstårta har också bakats idag. Den verkar lika saftig som vanligt och glasyren var god. Tar med den på jobbet i morgon, på tisdag är ju inte jag där så länge eftersom det är bibliotek på förmiddagen. Nu ska jag börja med middag, sen blir det till att jobba ett tag igen.
Tänk att hela det måste vara grått och mulet idag också. Längtar efter en dag med lite klarare väder så det får vara riktigt ljust en stund i alla fall. Fast småfåglarna ser pigga och glada ut där de flyger runt utomhus! Plötsligt sitter det nån på balkongräcket och tittar in på mig, det ser ut som om de undrar vad jag gör här inne.
Igår när jag klev upp från matbordet protesterade ryggen högljutt....lite surt kan jag tycka men antar att jag får vara nöjd att den har hållit så här länge. Nu gäller det bara att klura ut var jag har lagt min ryggkorsett någonstans? Den låg inte där jag trodde att den skulle vara och jag behöver den...
Igår när jag klev upp från matbordet protesterade ryggen högljutt....lite surt kan jag tycka men antar att jag får vara nöjd att den har hållit så här länge. Nu gäller det bara att klura ut var jag har lagt min ryggkorsett någonstans? Den låg inte där jag trodde att den skulle vara och jag behöver den...
lördag 5 november 2011
Ännu en gråmulen dag utomhus, det lockar inte direkt till några större utomhusaktiviteter. Min handled och mitt knä värker, har vilat en hel del under dagen. Lite middagsförberedelser, efterrätten är på gång, det blir banoffee paj idag. Det är så gott och enkelt. Jag har en del kvar att hacka till middagen, det ska bli raclette idag så själva lagandet sköts när vi väl sitter vid bordet.
Men nu slöar jag i soffan ett tag till. Slog precis på kanal 8, där visar de skärgårdsdröm, från Ulvön bland annat. Ett hus med utgångspris 3,5 miljoner......Jösses.....hur har folk råd......
Men nu slöar jag i soffan ett tag till. Slog precis på kanal 8, där visar de skärgårdsdröm, från Ulvön bland annat. Ett hus med utgångspris 3,5 miljoner......Jösses.....hur har folk råd......
fredag 4 november 2011
Nu tar jag helg
Idag har det varit mörkt hela dan. Det blev aldrig riktigt dagsljus, det känns energinivån har inte varit den högsta idag. Trots det har jag gjort det jag föresatt mig. Städat, tvättat lite, packat ur gammal kyl, packat i ny kyl/ frys, handlat och tränat. Dessutom har jag fixat de saker mamma ville ha hjälp med så det har gått riktigt bra ändå trots att jag känt mig trött hela dan.
Det rymdes mer än jag trodde i kylen, det blev faktiskt plats över, underbart. När frysen är riktigt kall ska jag flytta örter och lite bär från frysen här nere. Det blir toppen! Känner mig väldigt nöjd med mitt inköp.
Nu är det snart bastudags, det ska bli skönt. Jag har ont i mitt knä, tror att jag tränat för hårt, vänster handled protesterar också, så nu blir det vila resten av helgen!
Det rymdes mer än jag trodde i kylen, det blev faktiskt plats över, underbart. När frysen är riktigt kall ska jag flytta örter och lite bär från frysen här nere. Det blir toppen! Känner mig väldigt nöjd med mitt inköp.
Nu är det snart bastudags, det ska bli skönt. Jag har ont i mitt knä, tror att jag tränat för hårt, vänster handled protesterar också, så nu blir det vila resten av helgen!
Oj vad det är grått utomhus. Idag på förmiddagen ska jag försöka städa lite, tvätta och sen är det träning hos sjukgymnasten på programmet. Efter det kommer min nya kyl/ frys som jag köpt till köket. Större kyldel och bara en liten frys. För att ha bröd, kryddor och bär i. Sånt som man spontant kan vilja använda i matlagningen. Jag ska också försöka få in en visit hos mor där det ska upp lite krokar och hyllor igen. Men nu: frukost!
torsdag 3 november 2011
En sak jag har tänkt på och reflekterat nu under flytten är mängden av emballage som går till återvinning. Varje liten sak, lampa, möbel är så välförpackade. Det är kartong, plast, papper, till och med trä och metall ibland. De saker jag handlade igår som nu är ihopmonterade har producerat enorma mängder av returmaterial. Det är rätt skrämmande när det blir så mycket, av så lite. Samtidigt såg jag att flera av de saker jag köpte var förpackade så minimalistiskt som möjligt. Det positiva med det hela är ju att medvetenheten gör att det sorteras och hamnar på återvinning för att kunna användas igen. Så det är bara att gå runt i huset och samla ihop skräpet för att köra iväg det.
onsdag 2 november 2011
Energin kom tillbaka
Vilken tur att jag gick på kören ändå. Energin kom tillbaka med hjälp av sången. Ikväll fick vi börja öva julsånger, bland annat en av mina favoriter som luciatåget sjöng tillsammans med kyrkokören när jag arbetade i Solberg. Nu går jag och nynnar och gnolar på alla sångerna. Humöret det blir bara bättre och bättre.
Energin som blev över efter kören räckte till att montera ihop och sätta upp några lampor, hängare, trådbackar och sist men inte minst ett soffbord! Där ser man vad lite körsång kan göra för humör och ork!
Energin som blev över efter kören räckte till att montera ihop och sätta upp några lampor, hängare, trådbackar och sist men inte minst ett soffbord! Där ser man vad lite körsång kan göra för humör och ork!
Känner mig trött ikväll, jag har fullt upp med lite allt möjligt, kom på för en stund sen att det är kör ikväll, vet inte riktigt om jag orkar gå. Just nu känner jag mig nästan lite febervarm men jag tror att det bara är trötthet egentligen. Hinner inte dit i tid men jag har meddelat att jag blir lite sen i alla fall. Tror jag ska ta en stunds vila nu så orkar jag nog mer om ett tag.
tisdag 1 november 2011
Bara ett hus....
I förmiddags gick vi in i vårt gamla hus en sista gång innan det var dags för ägarbyte. Vi gick runt i alla rum jag och sonen, lite vemodigt kändes det allt. Jag tänkte på alla arbetstimmar pappa lagt ner in- och utvändigt på huset. Första sommaren när hela huset fick en renovering invändigt. Pappa började i juli och i slutet av september flyttade vi in. Oj, vad han slet, men bra blev det. Året efter var det dags för det utvändiga jobbet....Lika nöjda blev vi med det.
Jag tänkte på alla timmar jag lagt ner i trädgården som var en enda stor grön gräsmatta när vi flyttade dit. Jag kommer ihåg andra sommaren när sonen då drygt två år sa: Mamma gå skogen, Ante gå här....Då menade han att jag fick gå bland blommorna, han gick utanför....Eller den första julen när pappa hade köpt marschaller åt oss och Sudden la ut dem i en lång rad i hallen, eller när han pyntade med tomtar i trappan....så det inte gick att gå där. Minnen, massor av minnen som kom bubblande fram när vi gick runt där i de tomma ekande rummen. Vemodet växte men nu blir det andra som får skapa sina minnen i huset på Olympiavägen, vi tar våra med oss och fortsätter vår minnesresa här på Nygatan!
Jag tänkte på alla timmar jag lagt ner i trädgården som var en enda stor grön gräsmatta när vi flyttade dit. Jag kommer ihåg andra sommaren när sonen då drygt två år sa: Mamma gå skogen, Ante gå här....Då menade han att jag fick gå bland blommorna, han gick utanför....Eller den första julen när pappa hade köpt marschaller åt oss och Sudden la ut dem i en lång rad i hallen, eller när han pyntade med tomtar i trappan....så det inte gick att gå där. Minnen, massor av minnen som kom bubblande fram när vi gick runt där i de tomma ekande rummen. Vemodet växte men nu blir det andra som får skapa sina minnen i huset på Olympiavägen, vi tar våra med oss och fortsätter vår minnesresa här på Nygatan!
En ovanlig start på arbetsdagen
Nog är det rätt bra med trådlöst internet och en bärbar liten dator. Njuter av en lugn morgon tillbakalutad med datorn i knäet. Har redan arbetat ett tag men nu tar jag en liten paus för att få kaffe och läsa tidningen. Rätt skönt att kunna jobba i pyjamas...men det funkar ju bara när det är datorjobb som ska göras annars skulle nog folk höja ögonbrynen om jag kom till jobbet så....
Idag ska jag och sonen till stan, han har sitt årliga återbesök för att göra spirometri och kolla astman.
På eftermiddagen är det träff på banken för då ska Olympiavägen 4 få nya ägare. Lite vemodigt känns det allt. Men nu...kaffe....
Idag ska jag och sonen till stan, han har sitt årliga återbesök för att göra spirometri och kolla astman.
På eftermiddagen är det träff på banken för då ska Olympiavägen 4 få nya ägare. Lite vemodigt känns det allt. Men nu...kaffe....
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)