lördag 18 februari 2012

En semla är en semla är en ...... maräng?



Ibland kan jag inte låta bli att fundera över vår önskan att göra om saker hela tiden. Ofta handlar det om rent praktiska saker men allt som oftast är det klassiska maträtter eller bakverk som ska göras på nya sätt för att, ja, varför undrar jag?
Just nu under den här perioden är det semlor som får en makeover. Tidningar och matsidor på internet fylls av annorlunda recept på semlor..det finns hallonsemlor, jordgubbsemlor, blåbärssemlor, marängsemlor, vaniljsemlor, chokladsemlor....ja listan kan göras oändlig. Jag bara väntar på saffranssemlan eller morotssemlan eller rödbetssemlan för den delen....fast de kanske finns redan?

Vetebulle med kardemumma, grädde, mandelmassa och lite florsocker på locket,det är en semla!!
Sen har jag inga åsikter om mandelmassan ska ligga under grädden eller blandas i grädden, kanske till och med serveras i form av en klassisk hetvägg, där får valfriheten råda tycker jag.
Fast där går gränsen för mig, sluta blanda i allehanda bär och andra konstigheter, då är det baske mig ingen semla!!
(Men det är klart, för den som är allergiker kan semlan behöva se annorlunda ut vad gäller ingredienser).

Kom precis på mig själv med att ljuga igen...oops...jag har visst åsikter om hur mandelmassan och grädden ska vara....jag vill ha min mandelmassa i grädden, men jag förstår att andra vill ha det annorlunda, tycker till och med att det är jättegott fast mandelmassan ligger under grädden.....men om jag får välja så....

Hm, egentligen kanske jag inte är rätt person att ha åsikter om det här eftersom jag gärna ändrar i recept titt som tätt, men vissa saker ska bara få vara som de är för de är redan fulländade, det är semlan ett exempel på!


2 kommentarer:

  1. Håller med dej , det ändras och har sej med massor av saker som bara ska vara som det alltid ha varit:)

    SvaraRadera