söndag 25 mars 2012

Vaknade ganska tidigt, trodde jag,  av att solen sken in bakom rullgardinen. Klev upp startade kaffepannan och satte mig med datorn i knäet eftersom det inte kommer någon tidning idag. Då upptäcker jag plötsligt att klockan är halv nio och inte halv åtta som jag trodde....jag hade glömt att ställa om klockan igår innan jag somnade. Plötsligt blev den här dagen en hel timme kortare...

Jag har satt mig i soffan i vardagsrummet och lyssnar på de ljud utifrån som söker sig in. Hundar som skäller, vi har ett helt gäng häromkring...bilar som kör och människor som går förbi på promenad.
Det låter på ett särskilt sätt när en bil med dubbdäck kör förbi på de osopade gatorna. Jag kom just nu på att det är ett av vårens speciella ljud. För våren har många speciella ljud, många av de är förknippade med snösmältning och vattendropp, men dubbdäcksljuden mot grusiga gator hade jag aldrig tänkt på förut.

En och annan fågel sjunger till lite också ibland, det får jag också lust att göra nu när våren kommer så nära. Men det gäller att hålla en lagom förväntansnivå på våren i det här skedet...almanackan visar bara den 25 mars....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar