söndag 1 juni 2014

Vilken underbar dag, det känns som om det här var dagen när sommaren kom på riktigt.
Stämmer ju ganska bra med tanke på den dikt Kajenn skrivit som jag "fick" av ett föräldrapar den 1:a juni 1988. Den har sen dess följt mig och de gånger första juni har varit arbetsdag har jag alltid läst dikten för mina elever. Här kommer den igen:

Lärodikt 1 juni
Var glad min själ åt vad du har, 
nu har du 100 sommardar och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar så har du 99 kvar 
och någon blir den största.
Giv noga akt på var du står,
imorgon blir med ens igår, det går så fort att vandra. 
Lägg märke att vad du får är 100 sommardar per år. 
Imorgon är den andra!



Jag har i alla fall tagit tillvara denna första sommardag så gott jag kunnat. Det jag har gjort mest av allt är att slöa i solen på altanen men lite nytta har det allt blivit också. En långpromenad på förmiddagen, rabarberpaj bakad på latmansvis och grillade burgare till middag. Tvättat vintertäcken, kändes lämpligt idag, samt några mattor som sedan torkat på altanen. Nu tänker jag inte göra mer idag, känner mig lagom lat och loj efter den första sommardagen i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar