söndag 18 augusti 2019


Återigen en helg när jag både försöker ta mig för saker här hemma samtidigt som jag ger mig själv tillåtelse att vila. Gårdagen ägnades åt att tvätta det som samlats på hög sedan sonen åkte ner till Lund. Upptäckte nämligen att tvättamöban växer trots att det bara är jag hemma....märkligt.

Några promenader, körsbärsplockning och läsning är det som stått på programmet i övrigt.

I morse började jag dagen med att kärna ur två liter körsbär som sedan kokades till sylt. God sylt, med citron och vanilj. Den blev en aning lösare än jag skulle ha önskat då jag inte hade något pektin hemma men med tanke på att jag tänker äta den i morgonfilen spelar det nog ingen roll alls. Nu har jag lovat mig själv att inte behöva kärna ur fler körsbär i år, detta var andra omgången. Resultatet efter den första finns i frysen att användas till dessert under vintern. Kärna ur körsbär är inte direkt det roligaste jag har tagit mig för....skönt när det är gjort dock.

Nu laddar jag för att baka en kladdkaka och laga lite mat till veckan som kommer. Kladdkakan blir nog en variant med....gissa vad? Surprise...körsbär!

Soppa och nåt med sparris står även det på matlagningsagendan men sen tänker jag ge mig själv tillåtelse att läsa och vifta på tårna resten av dagen. För är det nåt jag är särskilt bra är det just att läsa och vifta på tårna...förmodligen skulle jag vinna talang om jag ställde upp....fast det är ju inte särskilt kul att se på förstås.....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar