Miles Davis hyschar där han hänger på väggen ovanför pianot. Åt vad vet jag inte riktigt. Kanske tycker han att jag gnäller för mycket över vintern och kylan. Eller så vill han bara påminna om att arbetsveckan är slut och det är dags att vila och ta det lugnt.
När det gäller att ta det lugnt gör i alla fall jag mitt bästa där jag har parkerat i mitt soffhörn med en bok från biblioteket, eld i braskaminen, massor av ljus som lyser och plockmat till middag. Det enda negativa är väl att mitt knä värker på ett inte alldeles angenämt sätt. Därför plockar jag upp min bok igen och gör mitt bästa för att drömma mig bort.
fredag 15 januari 2016
torsdag 14 januari 2016
Jag har kommit på att det förmodligen är mitt fel....om ni skulle undra. Ja, att det är så kallt alltså. När jag plockade bort julen förra veckan fick jag för mig att göra det lite vinterlikt i mina fönster. Med snöstjärnor och snögubbar som dekoration....inser nu att det var dumt gjort. Jag skulle ha satt dit färgglada blommor och hängt upp fjärilar istället....
onsdag 13 januari 2016
Idag är det Tjugondag Knut och nu ska julen ut....om det inte redan är gjort förstås. Här är det mesta bortplockat redan men utegranen har fått lysa ändå till idag. Men nu är den mörk den också.
Fast helt mörkt är det inte där ute för på gården lyser marschaller och något litet ljus i lyktan på bron. Jag gör nämligen som min morfar gjorde. Han tände alltid ljus och marschaller den här dagen för att fira ut julen som han sa.
Vi firade även ut julen med hjälp av pizza och bastubad! En riktigt härlig Tjugondag Knut om jag får säga det själv....ska jag gnälla på nåt är det väl kylan då.....
Fast helt mörkt är det inte där ute för på gården lyser marschaller och något litet ljus i lyktan på bron. Jag gör nämligen som min morfar gjorde. Han tände alltid ljus och marschaller den här dagen för att fira ut julen som han sa.
Vi firade även ut julen med hjälp av pizza och bastubad! En riktigt härlig Tjugondag Knut om jag får säga det själv....ska jag gnälla på nåt är det väl kylan då.....
tisdag 12 januari 2016
Ligger i soffan och drömmer mig bort. Har precis sett ett avsnitt om ett par som jagade hus på Grenada...tänk att ha pengarna till ett sånt liv....att ha flera miljoner att lägga på en bostad där det är varmt och härligt. Nog skulle det vara en skön tillflyktsort dessa vintriga dagar.....dream on....och spela på lotto!
Jag känner mig i alla fall rätt nöjd idag. Ett besök i stan avlöpte mycket bra, med besked jag ville ha. Lite vattenträning på det och jag kan med all rätt slappa i soffan och drömma om varma länder tycker jag. Semester borde vi ju kunna unna oss någon gång i alla fall. Tills dess är det bara att stoppa in en pinne i braskaminen och lyssna på eldens sprakande.
Jag känner mig i alla fall rätt nöjd idag. Ett besök i stan avlöpte mycket bra, med besked jag ville ha. Lite vattenträning på det och jag kan med all rätt slappa i soffan och drömma om varma länder tycker jag. Semester borde vi ju kunna unna oss någon gång i alla fall. Tills dess är det bara att stoppa in en pinne i braskaminen och lyssna på eldens sprakande.
lördag 9 januari 2016
Det är något ganska speciellt med begravningar. En sorglig stund när det är dags att ta avsked och släppa taget. En stund som skulle kunna vara mörk och tung men efteråt ofta upplevs som ljus och minnesvärd, i alla fall för mig.
Visst det är tungt för att sorgen är stark och ofta hamnar mina tankar hos andra älskade som inte längre finns bland oss. Det gör att tårarna rinner extra lätt. (Nu har ju inte jag något problem att få tårarna att rinna annars heller...) Men ändå lyckas begravningar i alla fall ge mig en känsla av ljus och värme. Så även igår när det var dags att ta avsked av ännu ett av min pappas syskon.
Mitt i det sorgliga kommer det ändå ljusglimtar, glädjen över att träffa kusiner och annan familj. Minnen som berättas, delas och blir starten på något nytt. Insikten om hur viktigt det är att ta vara på livet här och nu, att vara rädda om det vi har blir extra stark.
Visst det är tungt för att sorgen är stark och ofta hamnar mina tankar hos andra älskade som inte längre finns bland oss. Det gör att tårarna rinner extra lätt. (Nu har ju inte jag något problem att få tårarna att rinna annars heller...) Men ändå lyckas begravningar i alla fall ge mig en känsla av ljus och värme. Så även igår när det var dags att ta avsked av ännu ett av min pappas syskon.
Mitt i det sorgliga kommer det ändå ljusglimtar, glädjen över att träffa kusiner och annan familj. Minnen som berättas, delas och blir starten på något nytt. Insikten om hur viktigt det är att ta vara på livet här och nu, att vara rädda om det vi har blir extra stark.
| På väggen i det som var min farbrors lägenhet hängde "konst" som sonen gjorde för mer än tio år sedan. Det gav en varm känsla i hjärtat. |
torsdag 7 januari 2016
Okej, jag vet. Jag har ett varmt hus. Jag har varma kläder och skor. Jag har ett garage som håller bilen varm. Jag har en braskamin och ved som går att elda. Jag har en bastu som gör underverk när jag fryser och tror att jag aldrig ska bli varm igen.
Visst, jag har det bra. Men det hjälps ändå inte......jag gillar verkligen inte vintern när den bjuder på minusgrader som kryper under -15. Nä...nu var jag snäll, -10 räcker gott. Nu har det varit och är mycket kallare. Från plus till Nordpolen på några dagar. Konstigt och "oskönt" för jag har frusit hela dagen, både inne och ute.
Jag gillar egentligen inte vintern alls....lugnt konstaterar jag att jag bor i fel hörn av världen och lägger in ett vedträ till i kaminen. Jag går nog i ide ett tag men går att nå via telefon och mejl...
Visst, jag har det bra. Men det hjälps ändå inte......jag gillar verkligen inte vintern när den bjuder på minusgrader som kryper under -15. Nä...nu var jag snäll, -10 räcker gott. Nu har det varit och är mycket kallare. Från plus till Nordpolen på några dagar. Konstigt och "oskönt" för jag har frusit hela dagen, både inne och ute.
Jag gillar egentligen inte vintern alls....lugnt konstaterar jag att jag bor i fel hörn av världen och lägger in ett vedträ till i kaminen. Jag går nog i ide ett tag men går att nå via telefon och mejl...
onsdag 6 januari 2016
Det här har varit ett konstigt jullov för jag har inte plöjt böcker på samma sätt som vanligt. En enda bok har jag läst....konstigt.....
Boken är den fristående uppföljaren till Millenniumserien som David Lagercrantz skrivit, "Det som inte dödar". Jag tog mig an uppgiften motvilligt för jag gillade verkligen de tidigare böckerna om Lisbeth Salander och hade bestämt mig i förväg för att den här boken skulle vara dålig.
Visst David Lagercrantz når inte riktigt upp till Stieg Larssons nivå men jag ångrar lite att jag var så tjurig i början....det gjorde att det nog tog i alla fall en fjärdedel av boken innan jag började gilla den.
När jag väl släppte min misstro och mina fördomar gillade jag det jag läste. Han skriver riktigt bra och jag måste säga att han förvaltat Lisbeth och Mikaels karaktärer hyfsat i alla fall. Ser faktiskt fram emot att läsa nästa del...för det blir det....trådar att spinna vidare på fanns utplanterade.
Det är helt klart en läsvärd bok men gör inte som jag (tjurskalle) utan börja läsa den med ett öppet sinne och inse att den är fristående...då blir den bra.
Boken är den fristående uppföljaren till Millenniumserien som David Lagercrantz skrivit, "Det som inte dödar". Jag tog mig an uppgiften motvilligt för jag gillade verkligen de tidigare böckerna om Lisbeth Salander och hade bestämt mig i förväg för att den här boken skulle vara dålig.
Visst David Lagercrantz når inte riktigt upp till Stieg Larssons nivå men jag ångrar lite att jag var så tjurig i början....det gjorde att det nog tog i alla fall en fjärdedel av boken innan jag började gilla den.
När jag väl släppte min misstro och mina fördomar gillade jag det jag läste. Han skriver riktigt bra och jag måste säga att han förvaltat Lisbeth och Mikaels karaktärer hyfsat i alla fall. Ser faktiskt fram emot att läsa nästa del...för det blir det....trådar att spinna vidare på fanns utplanterade.
Det är helt klart en läsvärd bok men gör inte som jag (tjurskalle) utan börja läsa den med ett öppet sinne och inse att den är fristående...då blir den bra.
måndag 4 januari 2016
Alltså allvarligt, hur ska det gå? Ställa väckare, vakna och komma upp ur sängen igen. Tidigt...varje dag...Efter att ha varit ledig ett tag kan jag återigen konstatera att jag inte är gjord för att kliva upp på andra tider än som passar mig. Jag har ju inga problem att kliva upp tidigt när jag vaknar av mig själv...men nu är jag inne i en period igen när det är ytterst sällan jag gör det.
Läste om nåt slags armband man har på sig som känner av i vilken sömncykel man befinner sig. Sen väcker det en där det är som mest fördelaktigt. Jag känner att det nog skulle vara något för mig.....men då gäller det att kliva upp när armbandet säger åt en förstås....
De här sista dagarna används annars mest till att läsa och ta det lugnt. Förutom att skjutsa till träningar, hyposensbehandlingar, egen provtagning och andra stadsresor. Men däremellan är det läsning, eld i braskaminen och vila som gäller.
Läste om nåt slags armband man har på sig som känner av i vilken sömncykel man befinner sig. Sen väcker det en där det är som mest fördelaktigt. Jag känner att det nog skulle vara något för mig.....men då gäller det att kliva upp när armbandet säger åt en förstås....
De här sista dagarna används annars mest till att läsa och ta det lugnt. Förutom att skjutsa till träningar, hyposensbehandlingar, egen provtagning och andra stadsresor. Men däremellan är det läsning, eld i braskaminen och vila som gäller.
lördag 2 januari 2016
Årets andra dag och jag har inte varit totalt lat, även om det är det jag helst av allt vill vara. Lite nytta har jag faktiskt gjort.
Jag började med ett träningspass under förmiddagen, sedan gjorde jag slag i saken och gick ner till tvättstugan och tog tag i en av de tråkigaste sysslor jag vet....att plocka reda på tvätt, vika och stryka.
Nu är det gjort, allt har dock inte hamnat i garderoberna ännu men ett steg på väg är jag, eller kanske till och med två och tre steg. Fast glädjen kommer inte att bli så långvarig....mer smutsig tvätt stoppas in i maskinen på löpande band. Men gnälla ska jag inte....jag har ju en maskin att stoppa tvätten i,....kläder finns det också....en hel del märker jag....
Nu kollar jag in skidåkarna på teven, de sliter i spåret. Nog är det bra skönt att slappa i soffan, med gott samvete dessutom!
.
Jag började med ett träningspass under förmiddagen, sedan gjorde jag slag i saken och gick ner till tvättstugan och tog tag i en av de tråkigaste sysslor jag vet....att plocka reda på tvätt, vika och stryka.
Nu är det gjort, allt har dock inte hamnat i garderoberna ännu men ett steg på väg är jag, eller kanske till och med två och tre steg. Fast glädjen kommer inte att bli så långvarig....mer smutsig tvätt stoppas in i maskinen på löpande band. Men gnälla ska jag inte....jag har ju en maskin att stoppa tvätten i,....kläder finns det också....en hel del märker jag....
Nu kollar jag in skidåkarna på teven, de sliter i spåret. Nog är det bra skönt att slappa i soffan, med gott samvete dessutom!
.
fredag 1 januari 2016
Det nya årets första dag har nu ett antal timmar på nacken. För mig har det nya året börjat på ett mycket bra sätt. Jag firade in 2016 med goda vänner i Östersund och det blev en toppenkväll och natt fylld av god mat och underbart sällskap (fast förstås saknade jag sonen som firade på annat håll).
Tyvärr har inte alla fått en lika fin start. Under dessa första timmar har det rapporterats om terrorhot, bränder, dödsskjutningar, raketer som orsakat skador på både människor och hus, bilolyckor och säkert massor av andra saker jag inte har läst eller hört om.
Då är det lätt att känna en stor tacksamhet över hur mitt eget liv ser ut, lugnt och tryggt. Tänk om det skulle gå att svänga ett trollspö så att den nyårsfrid jag känner spreds över världen och fick alla med onda tankar och avsikter att börja göra bra och fina saker istället. Tyvärr är det inte så enkelt men jag kan ju alltid hoppas att någon förändras nu när det nya året börjat och gör gott istället för ont.
Vi tänder i alla fall ljus och marschaller för 2016 och hoppas på ett underbart år för alla.
Tyvärr har inte alla fått en lika fin start. Under dessa första timmar har det rapporterats om terrorhot, bränder, dödsskjutningar, raketer som orsakat skador på både människor och hus, bilolyckor och säkert massor av andra saker jag inte har läst eller hört om.
Då är det lätt att känna en stor tacksamhet över hur mitt eget liv ser ut, lugnt och tryggt. Tänk om det skulle gå att svänga ett trollspö så att den nyårsfrid jag känner spreds över världen och fick alla med onda tankar och avsikter att börja göra bra och fina saker istället. Tyvärr är det inte så enkelt men jag kan ju alltid hoppas att någon förändras nu när det nya året börjat och gör gott istället för ont.
Vi tänder i alla fall ljus och marschaller för 2016 och hoppas på ett underbart år för alla.
torsdag 31 december 2015
Snart är 2015 till ända och ett nytt år tar sin början. En brytpunkt i vår familj där sonen firar med sina vänner i våra hemtrakter och jag firar med vänner i våra gamla hemtrakter, Östersund. Nog känns det lite konstigt men det är ju precis som det ska vara. Trots att jag är några år äldre än femtio kommer jag faktiskt ihåg hur det var....tro det eller ej....nog för att jag är känd för att ha dåligt minne.....
Nu önskar jag er alla ett gott slut på detta år och en fantastisk början på nästa!
onsdag 30 december 2015
Nog är vi lite vilda och galna i vår familj allt. I måndags satte vi oss i bilen och drog ner till Stockholm där vi sedan mitt i natten tittade på The Force Awakens i IMAX-format. Snacka om skillnad mot den vanliga 3D upplevelsen i stan. Bild, färger, ljud...allt var mer och mycket bättre.
Halv fyra på morgonen låg vi i sängen och fick några timmars sömn innan det var dags för frukost och hemfärd. Sonen hade träning på kvällen. Trötta kom vi hem igen runt halv elva. Nog var det skönt att borra ner huvudet i kudden då, det vill jag lova.
Nu ligger jag och samlar kraft för att ta tag i lite saker här hemma....fast det känns trögt.....funderar på vad jag måste....kanske ingenting.....
Halv fyra på morgonen låg vi i sängen och fick några timmars sömn innan det var dags för frukost och hemfärd. Sonen hade träning på kvällen. Trötta kom vi hem igen runt halv elva. Nog var det skönt att borra ner huvudet i kudden då, det vill jag lova.
Nu ligger jag och samlar kraft för att ta tag i lite saker här hemma....fast det känns trögt.....funderar på vad jag måste....kanske ingenting.....
| På väg från bion till hotellet klockan tre på morgonen....utanför Mall of Scandinavia. |
söndag 27 december 2015
Finns det något skönare när man fryser än att göra upp en eld i braskaminen, krypa ner under filten i ett soffhörn och läsa och slötitta på teven?
Det var precis vad jag gjorde efter att ha kommit hem efter sonens träning. Där i lokalen är inte så varmt så både nästipp och tår blev kalla......okej kanske överdriver jag lite....så kallt är det inte där (om än lite svalt) men det är nog en fördel om man är aktiv för de som tränar fryser inte. Tvärtom blir de rätt svettiga.....de svettades nog lika mycket som jag frös.
Jag njuter i alla fall i brasans sken och konstaterar att både tår och nästipp är varma igen. Extra mycket njuter jag av det faktum att det var mamma som fixade middagen ikväll....smarrigt värre och lite disk....i alla fall för oss.
Det var precis vad jag gjorde efter att ha kommit hem efter sonens träning. Där i lokalen är inte så varmt så både nästipp och tår blev kalla......okej kanske överdriver jag lite....så kallt är det inte där (om än lite svalt) men det är nog en fördel om man är aktiv för de som tränar fryser inte. Tvärtom blir de rätt svettiga.....de svettades nog lika mycket som jag frös.
Jag njuter i alla fall i brasans sken och konstaterar att både tår och nästipp är varma igen. Extra mycket njuter jag av det faktum att det var mamma som fixade middagen ikväll....smarrigt värre och lite disk....i alla fall för oss.
fredag 25 december 2015
Tänk att tiden går fort även under julhelgen. Kanske extra fort. Nyss var det Skrapdag och vi åkte till Härnösand för att fira jul tillsammans med moster och kusin och hennes familj. En härlig julafton vid Södra Sundet om än lite blåsig och fram på kvällen lite småhal.
På kvällskvisten åkte vi hemåt och hann packa upp och lägga oss strax innan julafton blev juldag. Vaknade av att jag hörde ett tydligt strilande utomhus. Det hällregnade....det blev alltså en blöt juldagsmorgon. På med mina nya dubbskor så gick i alla fall jag säkert när jag följde sonen på väg till julottan. Medan han gick in i kyrkan gick jag och tände ljus på pappas grav. Sedan tog jag en promenad i den tidiga morgontimmen innan jag gick hem och slöade på soffan. Nu har vi båda slöat klart och snart har det blivit dags att äta lunch innan vi ska öppna julklappar. De fick inte följa med till Härnösand så vi har det roliga kvar.....
På kvällskvisten åkte vi hemåt och hann packa upp och lägga oss strax innan julafton blev juldag. Vaknade av att jag hörde ett tydligt strilande utomhus. Det hällregnade....det blev alltså en blöt juldagsmorgon. På med mina nya dubbskor så gick i alla fall jag säkert när jag följde sonen på väg till julottan. Medan han gick in i kyrkan gick jag och tände ljus på pappas grav. Sedan tog jag en promenad i den tidiga morgontimmen innan jag gick hem och slöade på soffan. Nu har vi båda slöat klart och snart har det blivit dags att äta lunch innan vi ska öppna julklappar. De fick inte följa med till Härnösand så vi har det roliga kvar.....
| Skridskobana på gården! |
| Där inne satt sonen medan jag tände ljus på graven och tog en promenad. |
| Marschallerna lyste vackert trots regn och halka. |
onsdag 23 december 2015
Nu är den här igen, bästa dagen på hela julen. Dagen då allt väntar och jag bara tar det lugnt. I braskaminen sprakar elden, ljusen lyser i den tidiga morgonen och kaffet smakar extra gott i tomtemuggen. Det skimrar och glänser överallt. Livet är härligt helt enkelt. Extra härligt är det för mitt knä inte värker särskilt mycket idag.
Ute har det dessutom fallit lite snö så nu är det i alla fall ett vitt lager på backen. Mer behövs inte för att jag ska vara nöjd (men jag förstår att det finns många som vill ha mer).
Nu vill jag önska er alla en riktigt God och Fridfull Jul!
Ute har det dessutom fallit lite snö så nu är det i alla fall ett vitt lager på backen. Mer behövs inte för att jag ska vara nöjd (men jag förstår att det finns många som vill ha mer).
Nu vill jag önska er alla en riktigt God och Fridfull Jul!
måndag 21 december 2015
I köket springer en ensam tomte på kaklet. En av de tomtar som suttit i mina föräldrars kök varje jul sedan jag föddes. När jag var liten var det min mamma som satte upp tomtarna men så fort jag klarade av det har det varit mitt jobb. Vissa av tomtarna har tappat huvudet så det har gällt att pussla när de skulle upp. Att sätta upp tomtarna är det som gjorts sist av allt. När tomtarna på kaklet är uppe är det jul på riktigt.
I år har vi frångått en del traditioner. Detta är året när vi ändrar saker, vi äter julälgen och rullströmmingen innan jul. Alla bonader och kakeltomtar kommer inte upp för att ge några exempel. Men för att få den där riktiga julkänslan var jag i alla fall tvungen att sätta upp en ensam liten tomte. Inte hos min mamma, utan hemma hos oss. I det hus där kakeltomtarna bodde allra först. Nu springer han där i sin ensamhet. Kanske får han sällskap av fler ett annat år......
I år har vi frångått en del traditioner. Detta är året när vi ändrar saker, vi äter julälgen och rullströmmingen innan jul. Alla bonader och kakeltomtar kommer inte upp för att ge några exempel. Men för att få den där riktiga julkänslan var jag i alla fall tvungen att sätta upp en ensam liten tomte. Inte hos min mamma, utan hemma hos oss. I det hus där kakeltomtarna bodde allra först. Nu springer han där i sin ensamhet. Kanske får han sällskap av fler ett annat år......
lördag 19 december 2015
Nu känner jag julefrid. Skolavslutningen förlöpte som planerat trots lite trassel med bussarna på grund av halkan. Konserten som min kör hade i kyrkan på kvällen gick fantastiskt bra. Glöggen var varm och tonerna klingade fint. Fullt var det i bänkarna också.
Här hemma har tomtarna krupit ut ur mörka vrårna och tomten har klätt granen. I år lite vilt och galet.....eller lite....rätt mycket faktiskt. Han har verkligen gått "all in". Kulor med Musse Pigg-öron samsas med de nya Star Wars-pumplorna och mer traditionella kulor. Ljus, glitter och girlander i alla varianter. En riktig Disneygran helt enkelt. Och det är väl okej med tanke på att de förvaltade George Lucas arv på ett mycket bra sätt i den nya filmen. (Bättre än George själv lyckades med film 1, 2 och 3.)
Nu är det bara den gamla vanliga tvätten som ska tvättas och tas reda på, sonen som ska skjutsas till träningar. I övrigt är det böcker, vila och slöande som gäller. Julefrid helt enkelt!
Här hemma har tomtarna krupit ut ur mörka vrårna och tomten har klätt granen. I år lite vilt och galet.....eller lite....rätt mycket faktiskt. Han har verkligen gått "all in". Kulor med Musse Pigg-öron samsas med de nya Star Wars-pumplorna och mer traditionella kulor. Ljus, glitter och girlander i alla varianter. En riktig Disneygran helt enkelt. Och det är väl okej med tanke på att de förvaltade George Lucas arv på ett mycket bra sätt i den nya filmen. (Bättre än George själv lyckades med film 1, 2 och 3.)
Nu är det bara den gamla vanliga tvätten som ska tvättas och tas reda på, sonen som ska skjutsas till träningar. I övrigt är det böcker, vila och slöande som gäller. Julefrid helt enkelt!
tisdag 15 december 2015
På väg hem från kvällens vattenträning kom en plötslig lyckokänsla över mig. Trött i kroppen men varm ändå efter att ha bastat bet kylan skönt i näsan och kinderna.
Ljusdekorationerna runt alla hus lyste fint mot den vita snön och det knarrade härligt under skorna. Plötsligt kom jag på mig själv med att titta efter tomtenissar i skuggorna. Tänk så förvånad jag hade blivit om nån faktiskt tittat fram.
När jag klev in här hemma möttes jag av skön värme och en ljuvlig doft av mat. Lycka!
Någon som förmodligen inte känner sig lika lycklig är den hyacint som fått gömma sig under en glaskupa i köket. Den har blivit så hög att den nu får lov att böja sig....den har helt enkelt nått sitt tak. Fast den blommar lika vackert ändå.
Ljusdekorationerna runt alla hus lyste fint mot den vita snön och det knarrade härligt under skorna. Plötsligt kom jag på mig själv med att titta efter tomtenissar i skuggorna. Tänk så förvånad jag hade blivit om nån faktiskt tittat fram.
När jag klev in här hemma möttes jag av skön värme och en ljuvlig doft av mat. Lycka!
Någon som förmodligen inte känner sig lika lycklig är den hyacint som fått gömma sig under en glaskupa i köket. Den har blivit så hög att den nu får lov att böja sig....den har helt enkelt nått sitt tak. Fast den blommar lika vackert ändå.
lördag 12 december 2015
Årets dos av julstämning har hämtats hem. Varje år förundras jag över hur väl PerOrs i Östergensjö lyckas med sin julmarknad. Julstämningen är så tät att den går att ta på.
Doften av eldar, marschaller, ljus, tomtar i skogen, tomtar inne, granar ute och inne, gott fika, stämningsfulla marknadsstånd med allehanda goda saker och andra fina grejor. Inte nåt krimskrams så långt ögat når. De hade till och med fixat lite snö på backen.
Om någon mot förmodan missat att det är advent och julen snart kommer så är det bara att ta en tur till PerOrs, bästa julmarknaden som finns, inte ens Jamtli kan konkurrera. Då kanske de som besökt Jamtli julmarknad förstår hur fantastiskt det är (även om det naturligtvis är mycket större där).
Det är öppet imorgon också, så har ni inte varit där är det dags att ta en tur till Östergensjö. Öppet mellan tolv och fyra. Ni som bor i Östersund hinner hit om ni åker på morgonen, jag bjuder på middag!
Doften av eldar, marschaller, ljus, tomtar i skogen, tomtar inne, granar ute och inne, gott fika, stämningsfulla marknadsstånd med allehanda goda saker och andra fina grejor. Inte nåt krimskrams så långt ögat når. De hade till och med fixat lite snö på backen.
Om någon mot förmodan missat att det är advent och julen snart kommer så är det bara att ta en tur till PerOrs, bästa julmarknaden som finns, inte ens Jamtli kan konkurrera. Då kanske de som besökt Jamtli julmarknad förstår hur fantastiskt det är (även om det naturligtvis är mycket större där).
Det är öppet imorgon också, så har ni inte varit där är det dags att ta en tur till Östergensjö. Öppet mellan tolv och fyra. Ni som bor i Östersund hinner hit om ni åker på morgonen, jag bjuder på middag!
fredag 11 december 2015
Försöker sortera alla tankar efter den ledarskapsutbildning jag har deltagit i under två dagar. Två otroligt intensiva dagar där hjärnaktiviteten har varit hög. Det gör att jag känner mig tom samtidigt som jag är helt uppfylld av allt. Jag försöker meta upp alla tankar med krokar men det fungerar inte, jag behöver en hel trål för att få fatt i dem nu på fredagskvällen.
Vi som har haft förmånen att delta i kursen har lärt oss otroligt mycket, det var lätt att konstatera när vi summerade dagarna innan det var dags att åka hem i den mörka kvällen. Många av alla goda tankar och lärdomar kommer från de samtal och diskussioner vi alla deltagit i. Kursledarna har naturligtvis fyllt på med matnyttigheter de med....massor av lärdomar har de bjudit på....och vi hade bara att tacka och ta emot.....och tänka....och diskutera....och tänka igen.
Nu hann vi med annat också, massor av mat och fika....och sötsaker. Lite skönsång på det under gårdagskvällen och dagarna var fulländade.
Vi som har haft förmånen att delta i kursen har lärt oss otroligt mycket, det var lätt att konstatera när vi summerade dagarna innan det var dags att åka hem i den mörka kvällen. Många av alla goda tankar och lärdomar kommer från de samtal och diskussioner vi alla deltagit i. Kursledarna har naturligtvis fyllt på med matnyttigheter de med....massor av lärdomar har de bjudit på....och vi hade bara att tacka och ta emot.....och tänka....och diskutera....och tänka igen.
Nu hann vi med annat också, massor av mat och fika....och sötsaker. Lite skönsång på det under gårdagskvällen och dagarna var fulländade.
| En liten kvällspromenad efter julbordet igår. |
| Fredagsmorgonen bjöd på en fantastisk vy från hotellrummet. |
| En liten tur ut i solen efter dagens lunch innan det var dags för fredagens eftermiddagspass. |
tisdag 8 december 2015
Min mamma brukar alltid baka tunnbröd med en vän innan jul. Men i år blev det inte så av olika anledningar och när hon och jag pratade om att hyra bagarstugan vid hembygdsgården fanns inte en enda dag kvar att hyra.
Då föreslog jag att vi skulle testa att baka hemma i mitt kök. Sagt och gjort, mamma gjorde en laktosfri deg som inte var alltför stor. Sedan satte vi igång. Ugnen på högsta temperatur och med varmluften på. In med den hålade pizzaplåten så att den blev riktigt het. Oj vad det gick, mamma kavlade och jag gräddade. Under två timmar tillverkades det goda tunnbrödet.
Brödet blev mycket gott och visste man inte att det gräddats i vanlig ugn kunde man faktiskt tro att det bakats i en bagarstuga. Nu doftar det underbart av tunnbröd i vårt hus....och lite bränt mjöl. Det blir till att rengöra ugnen i morgon.
| Några av de nygräddade tunnbrödkakorna. |
| Mjöligt blev det så det räckte.... |
lördag 5 december 2015
Åh vad jag gillar den här morgonen. En hel dag ligger framför mig där inga måsten väntar. Det ska inte skjutsas någonstans och jag har inte lovat någon att utföra något speciellt.
Dessutom gillar jag dagen extra mycket för jag har med mig minnet av en fredagskväll med välkommet och trivsamt umgänge. Ute sprakade marschallerna samtidigt som några snöflingor föll till marken. Inne blandades glada skratt med doften av glögg och pepparkakor (och annat gott).
Jag känner mig fylld av energi även om kroppen är så trött så den helst inte vill röra sig alls. Men eftersom jag inte behöver röra mig är det ju inte nåt problem. Idag tänker jag bara göra det jag vill.
Fast en promenad ska jag snart ta. Det vill jag göra!
Dessutom gillar jag dagen extra mycket för jag har med mig minnet av en fredagskväll med välkommet och trivsamt umgänge. Ute sprakade marschallerna samtidigt som några snöflingor föll till marken. Inne blandades glada skratt med doften av glögg och pepparkakor (och annat gott).
Jag känner mig fylld av energi även om kroppen är så trött så den helst inte vill röra sig alls. Men eftersom jag inte behöver röra mig är det ju inte nåt problem. Idag tänker jag bara göra det jag vill.
Fast en promenad ska jag snart ta. Det vill jag göra!
| Nu är det vitt på granen och marken omkring, |
måndag 30 november 2015
Helgen som gick bjöd inte på mycket vila. Varken för sonen eller mig. Han hade teoretisk domarkurs hela lördagen och på söndag var det ju-jutsu tävling i Örnsköldsvik. Då dömde han i fight och duo. Så bra att han fick licens som C1 domare eftersom han klarade både det teoretiska och det praktiska provet.
Själv hade jag andra uppdrag hela lördagen och under söndagen var jag en av de som såg till att kiosken hade öppet så att tävlande och åskådare fick sig något till livs. Långa, intensiva och tröttande dagar, om än roliga.
Därför var det så skönt att inte göra någonting ikväll. Jag såg till att laga lite middag och hade pizza klar till dess att sonen kom hem med bussen. Några tända ljus, en eld i braskaminen och sen Ant-Man på det. Fredagsmys en måndag....funkade alldeles utmärkt!
Själv hade jag andra uppdrag hela lördagen och under söndagen var jag en av de som såg till att kiosken hade öppet så att tävlande och åskådare fick sig något till livs. Långa, intensiva och tröttande dagar, om än roliga.
Därför var det så skönt att inte göra någonting ikväll. Jag såg till att laga lite middag och hade pizza klar till dess att sonen kom hem med bussen. Några tända ljus, en eld i braskaminen och sen Ant-Man på det. Fredagsmys en måndag....funkade alldeles utmärkt!
fredag 27 november 2015
Dagen efter Thanksgiving i USA, det är Black Friday! En dag när rean är som störst over there och samtidigt är den officiella julhandelsstarten i det stora landet i väster. Här hemma har man de senaste åren märkt av Black Friday lite grann.
Men i år har det formligen exploderat. Alla affärer och webbutiker uppmärksammar den här dagen på något sätt. Rea, rea och åter rea. Hämtade upp sonen innan jag åkte hem från stan ikväll. Då tog vi en tur i några affärer och nog det blev några fynd till honom allt. Flera skjortor och svarta jeans (passande med tanke på dagen). Tomten kommer inte att ge honom några klädespaket på julafton i år....det kom vi överens om....
Själv blev det inga fredagsfynd...däremot firar jag Black Friday på mitt eget sätt.....i tvättmaskinen snurrar bara svarta kläder, i tumlaren är det svarta kläder och på strecket hänger svarta kläder. The Friday is black!
Men i år har det formligen exploderat. Alla affärer och webbutiker uppmärksammar den här dagen på något sätt. Rea, rea och åter rea. Hämtade upp sonen innan jag åkte hem från stan ikväll. Då tog vi en tur i några affärer och nog det blev några fynd till honom allt. Flera skjortor och svarta jeans (passande med tanke på dagen). Tomten kommer inte att ge honom några klädespaket på julafton i år....det kom vi överens om....
Själv blev det inga fredagsfynd...däremot firar jag Black Friday på mitt eget sätt.....i tvättmaskinen snurrar bara svarta kläder, i tumlaren är det svarta kläder och på strecket hänger svarta kläder. The Friday is black!
torsdag 26 november 2015
Jag vet inte om ni kommer ihåg det, men för ett tag sen skrev jag ett inlägg om att jag under en längre period börjat vakna tidigt på morgonen utan att kunna somna om. Jag kände mig plötsligt vuxen som kom upp i tid på morgonen. Visserligen trött men upp kom jag utan alltför mycket besvär.
Så här i efterhand inser jag att jag skulle låtit bli att berätta om det. Inte en enda morgon sen den gången har jag vaknat tidigt och varit hyfsat pigg. Tvärtom, jag får uppbåda all viljestyrka jag har för att lyckas öppna ögonen och kliva ur sängen. Känslan när klockradion börjar spela och handen åker ut för att snooza är inte härlig. Känslan av att ligga nerbäddad i sängen är däremot underbar och i samma stund som jag inser att det är dags att kliva upp längtar jag efter kvällen när jag får lägga mig igen.
Det är bara det att nu när det är kväll tycker jag alldeles för mycket om att göra andra saker.....
Veckan som har gått har i alla fall varit intensiv och bitvis oerhört intressant. Mediautbildning om opinionsbildning och att hantera massmedia har varit höjdpunkten så här långt. Massor av lärdomar fick jag med mig....fast vi fick åka långt. Ändå till Hammarstrand. Tur att jag inte var ensam i bilen.
Här hemma hade jag min lyckans ost städhjälp i onsdags, inget skrapande under fötterna innan jag kryper ner i sängen längre. Härligt! Det innebar att jag fick energi nog för att byta några gardiner och börja plocka fram lite adventssaker som ska placeras ut i helgen. I sonens rum har jag tjuvstartat genom att lägga en ljusslinga i hans fönster. Eftersom det är lite skymt syns det inte så väl utifrån så jag tycker inte att det gör så mycket.
Så här i efterhand inser jag att jag skulle låtit bli att berätta om det. Inte en enda morgon sen den gången har jag vaknat tidigt och varit hyfsat pigg. Tvärtom, jag får uppbåda all viljestyrka jag har för att lyckas öppna ögonen och kliva ur sängen. Känslan när klockradion börjar spela och handen åker ut för att snooza är inte härlig. Känslan av att ligga nerbäddad i sängen är däremot underbar och i samma stund som jag inser att det är dags att kliva upp längtar jag efter kvällen när jag får lägga mig igen.
Det är bara det att nu när det är kväll tycker jag alldeles för mycket om att göra andra saker.....
Veckan som har gått har i alla fall varit intensiv och bitvis oerhört intressant. Mediautbildning om opinionsbildning och att hantera massmedia har varit höjdpunkten så här långt. Massor av lärdomar fick jag med mig....fast vi fick åka långt. Ändå till Hammarstrand. Tur att jag inte var ensam i bilen.
Här hemma hade jag min lyckans ost städhjälp i onsdags, inget skrapande under fötterna innan jag kryper ner i sängen längre. Härligt! Det innebar att jag fick energi nog för att byta några gardiner och börja plocka fram lite adventssaker som ska placeras ut i helgen. I sonens rum har jag tjuvstartat genom att lägga en ljusslinga i hans fönster. Eftersom det är lite skymt syns det inte så väl utifrån så jag tycker inte att det gör så mycket.
fredag 20 november 2015
![]() |
| När min morbror övade sig på att fotografera. |
Bilden är tagen i Sjönäs där min mormor och morfar hade stuga. Där tillbringade jag alla sommardagar medan min mamma och pappa arbetade. Underbara sommardagar då solen alltid sken. Varje enskild bild jag tittar på ger mig en starkare och starkare känsla och visshet av en trygg och kärleksfull uppväxt. (Något jag i och för sig redan visste). Snacka om att vara privilegierad.
torsdag 19 november 2015
![]() |
| Pappa och jag! |
Nostalgiresan fortsätter ikväll. Hittade en fin bild på mig och pappa vid ett av alla tillfällen vi var i fäbodarna och fiskade tillsammans med min morfar. Det är fortfarande mitt smultronställe och det har nog att göra med alla dagar och nätter jag tillbringat där under min uppväxt. Det bästa jag visste var att sova över där, något jag har gjort väldigt många gånger.
![]() |
| Här står jag med min morfar på spången som leder över den å som förbinder Valmsjön och Mjösjön. |
![]() |
| Det är tröttande att fiska när man är liten. |
måndag 16 november 2015
söndag 15 november 2015
| Världen! Här kommer jag och filmjölksnalle! |
Kanske var det därför jag under min förmiddagspromenad idag plötsligt kände ett stort behov av att ta tag i den utmaning jag fått av flera vänner på facebook, att dela med mig av bilder på mig själv som är minst femton år gamla. Alltså bad jag att få låna med mig alla kuvert med gamla foton som låg i en låda hos mamma. Att bläddra bland dessa gamla bilder fick mig att glömma den mörka världen för en stund och fokus hamnade på ljus, kärlek och trygg omtanke istället.
torsdag 12 november 2015
Igår stod jag i tvättstugan och suckade över det eviga tvättberget. Rent som väntar på att strykas och vikas ihop, smutsigt som ska in i maskinen och sedan hängas. Bland det tråkigaste jobb jag vet, näst efter dammsugning och städning.
När jag stod där och tyckte att det var tröstlöst skämdes jag plötsligt. Synen av flyktingläger runt om i världen kom upp på näthinnan. Människor som bor i skjul eller tält med allt de äger i en säck eller liten väska. De har det kallt, blött och smutsigt och vet inte hur deras fortsatta liv ska bli.....och där stod jag och ville beklaga mig.
Det slutade jag genast med, istället kände jag tacksamhet över att bo i ett varmt hus med alla bekvämligheter man kan behöva...och lite till.
När jag stod där och tyckte att det var tröstlöst skämdes jag plötsligt. Synen av flyktingläger runt om i världen kom upp på näthinnan. Människor som bor i skjul eller tält med allt de äger i en säck eller liten väska. De har det kallt, blött och smutsigt och vet inte hur deras fortsatta liv ska bli.....och där stod jag och ville beklaga mig.
Det slutade jag genast med, istället kände jag tacksamhet över att bo i ett varmt hus med alla bekvämligheter man kan behöva...och lite till.
söndag 8 november 2015
Jag undrar om det var för att det var en födelsedagsmorgon men i morse var det som det brukar vara när det är helg. Jag sov längre än fem....strax efter åtta vaknade jag till och kände mig halvt medvetslös. Precis som det brukar vara alltså.
En skön igenkänningsfaktor. Fast tyvärr tror jag inte att det kommer att innebära att jag kommer att vara så mycket piggare senare i kväll. Inte som det känns nu i alla fall. Risken finns väl att jag är halvt medvetslös i morgon bitti också....
Efter ett träningspass i förmiddags kom mamma förbi. Hon och sonen firade mig med paket och rester av gårdagens kladdkaka. En fin ljusstake och ljuslykta dolde sig i de inslagna presenterna. God födelsedagsmiddag blev jag också bjuden på när jag och Sudden kom tillbaka till Bredbyn efter jag skjutsat honom på träningen. Gästis hade farsdagsmiddag. Där serverades god mat och en härlig efterrättsbuffé som fungerade finfint för alla pappor men även för ett födelsedagsbarn.
Nu slappar jag i soffan medan jag tittar på de fina ljusstakarna jag fick. De lyser vackert.
En skön igenkänningsfaktor. Fast tyvärr tror jag inte att det kommer att innebära att jag kommer att vara så mycket piggare senare i kväll. Inte som det känns nu i alla fall. Risken finns väl att jag är halvt medvetslös i morgon bitti också....
Efter ett träningspass i förmiddags kom mamma förbi. Hon och sonen firade mig med paket och rester av gårdagens kladdkaka. En fin ljusstake och ljuslykta dolde sig i de inslagna presenterna. God födelsedagsmiddag blev jag också bjuden på när jag och Sudden kom tillbaka till Bredbyn efter jag skjutsat honom på träningen. Gästis hade farsdagsmiddag. Där serverades god mat och en härlig efterrättsbuffé som fungerade finfint för alla pappor men även för ett födelsedagsbarn.
Nu slappar jag i soffan medan jag tittar på de fina ljusstakarna jag fick. De lyser vackert.
lördag 7 november 2015
Sakta har den kommit krypande, förändringen. Jag ska vara kvällspigg och morgontrött, det är den självbild jag har av mig själv. Tyvärr inser jag att den bilden inte stämmer längre.
Jag har börjat vakna tidigt på morgonen...både under veckorna och helgerna. Runt fem, halv sex kommer jag tillbaka från drömmarnas land. Fem, halv sex....det är ju helt orimligt.
Tro nu inte för all del att jag är pigg den tiden på dygnet. Nej då, det är bara det att jag inte kan somna om. Jag slappnar av, lyssnar till min andning (jag har läst någonstans att det är avslappnande) och försöker verkligen somna om. Men det går inte.
Det har fått till följd att jag nu istället är trött både morgon och kväll. På morgonen kan mina gäspningar konkurrera med en flodhästs, på kvällen kämpar jag tappert med att hålla mig vaken med nån bok eller nåt korsord. Teven är inte så smart att ta till då det är rena rama sömnpillret, om det inte är så att jag och sonen kollar nåt tillsammans förstås. Fast nog hamnar jag framför teven ändå titt som tätt, trots att den är ett sömnpiller. Vem har sagt att jag gör de smarta valen....
Nu undrar jag om det är så här det är att bli riktigt vuxen? I såna fall tycker jag inte om det.
Jag har börjat vakna tidigt på morgonen...både under veckorna och helgerna. Runt fem, halv sex kommer jag tillbaka från drömmarnas land. Fem, halv sex....det är ju helt orimligt.
Tro nu inte för all del att jag är pigg den tiden på dygnet. Nej då, det är bara det att jag inte kan somna om. Jag slappnar av, lyssnar till min andning (jag har läst någonstans att det är avslappnande) och försöker verkligen somna om. Men det går inte.
Det har fått till följd att jag nu istället är trött både morgon och kväll. På morgonen kan mina gäspningar konkurrera med en flodhästs, på kvällen kämpar jag tappert med att hålla mig vaken med nån bok eller nåt korsord. Teven är inte så smart att ta till då det är rena rama sömnpillret, om det inte är så att jag och sonen kollar nåt tillsammans förstås. Fast nog hamnar jag framför teven ändå titt som tätt, trots att den är ett sömnpiller. Vem har sagt att jag gör de smarta valen....
Nu undrar jag om det är så här det är att bli riktigt vuxen? I såna fall tycker jag inte om det.
onsdag 4 november 2015
Jag har tappat mitt skrivande...jag undrar så var det har tagit vägen? Eller tappat var kanske att ta i men orden kommer inte i sitt vanliga flow. I vanliga fall har jag nästan svårt att hejda allt som vill ut i form av text på min blogg men nu vill det sig inte riktigt. Fast det gör ju ingenting, faktum är att det är rätt skönt att det kan vara så.
Njuter i alla fall i mitt soffhörn med en underbar känsla av att ha ett nystädat hus medan sonen är ute runt byn. Inte på nåt bus utan han sitter och pluggar matte långt uppe i Näs. Det pluggas väldigt mycket nuförtiden faktiskt. I alla möjliga ämnen. Tänk om jag skulle vara lika arbetsmotiverad som sonen är studiemotiverad just nu....jösses vad mycket jag skulle få gjort då....
I braskaminen sprakar elden ikväll och det gör den rätt i. Sotaren har varit här idag så nu bränner vi veden ett år till! Många mysiga soffhörnshäng väntar.....
Njuter i alla fall i mitt soffhörn med en underbar känsla av att ha ett nystädat hus medan sonen är ute runt byn. Inte på nåt bus utan han sitter och pluggar matte långt uppe i Näs. Det pluggas väldigt mycket nuförtiden faktiskt. I alla möjliga ämnen. Tänk om jag skulle vara lika arbetsmotiverad som sonen är studiemotiverad just nu....jösses vad mycket jag skulle få gjort då....
I braskaminen sprakar elden ikväll och det gör den rätt i. Sotaren har varit här idag så nu bränner vi veden ett år till! Många mysiga soffhörnshäng väntar.....
söndag 1 november 2015
Den här helgen har diskussionerna huruvida vi ska fira Alla helgons dag eller Halloween gått höga. I tidningar, på teven och radion har jag hört alla tankar och funderingar. Just i år sammanföll ju de två, annars har ju ofta halloween varit när det är dags för vår kristna högtid.
I vårt hem går vi i alla fall alltid till kyrkogården och tänder ljus för alla nära och kära som inte längre finns hos oss och som är ständigt saknade. Fast nog händer det att vi gör en egen Jack O´ Lantern också, sätter på bron och tänder ett ljus i, fast inte i år.
Som vanligt har däremot granarna intagit sin plats bakom garaget, inte samma som ifjol dock. De är nog lite tufsiga vid det här laget. De som står där nu har några fler barr kvar.
Jag känner mig också lite tufsig, hoppas att en natts sömn ska avhjälpa det.
| Nog ser de lite tufsiga ut, men det är de inte. Stickiga men inte tufsiga. |
lördag 31 oktober 2015
Nu är det som vanligt igen utanför sovrumsfönstren när det är höst. De träd jag ser genom fönstret är tomma på löv men det bästa av allt är att alla småfåglar har börjat hälsa på igen.
De sitter på räcket och tittar in. Ibland sätter de sig till och med på fönsterblecken.
Jag undrar så vad det är de är ute efter, vad vill de se? De kanske precis som jag inte gillar att det blir kallare utan vill att det ska vara varmt och skönt. Kanske vill de komma in helt enkelt, in till värmen.
De sitter på räcket och tittar in. Ibland sätter de sig till och med på fönsterblecken.
Jag undrar så vad det är de är ute efter, vad vill de se? De kanske precis som jag inte gillar att det blir kallare utan vill att det ska vara varmt och skönt. Kanske vill de komma in helt enkelt, in till värmen.
fredag 30 oktober 2015
Det här med att ha deadline gör att jag ibland kommer lite ur fas kan jag känna. Till exempel var det redan idag dags att baka saffransbröd utifrån de recept som ska skickas in som manus. Nog kändes det lite märkligt, lusten att spela julmusik och dricka glögg var stor men jag höll mig. Nu är bullar och muffins provsmakade men de allra flesta ligger i frysen och väntar på att rätt tid ska komma.
Efter gårdagens ledsamma dag som ändå bjöd på ett ljust och fint avsked kändes det faktiskt riktigt bra att få knåda lite deg och vara en aning praktisk. Sömnbrist till trots.
Nu har jag inte bara bakat idag, det gick trots allt rätt fort. Nej, jag har tagit reda på ren tvätt, tvättat ett antal maskiner, renbäddat och städat. Men städa gjorde jag bara lite halvhjärtat. Det kändes inte riktigt lönt att ta i med stortrasan idag då det både ska bytas ett tvättställ och sotas veckan som kommer. Dessutom konstaterade jag att min högerarm och axel inte mår så där alldeles bra. Det gör fortfarande rejält ont efter fallet förra veckan. Framför allt dammsugningen triggade igång smärtan.
Nu njuter jag i mitt soffhörn och tänker så göra resten av kvällen.
| Deg på jäsning. |
| Lussebullar, saffransmuffins och en saffranskrans. |
| En fin kväll på kyrkogården. |
torsdag 29 oktober 2015
Denna dag när det är dags att ta avsked strålar solen från en klarblå hösthimmel. Det gör den nog för att trösta, så att det mörka tunga inte lägger sig som ett nattsvart täcke över allt utan lyfts av ljus.
Solen som gör att det blir aningen lättare att fånga upp alla underbara minnen som finns att ösa ur minnesbanken och inte låta sorgen ta överhand och trycka ner.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





