"Jag brukade drömma om dig" är titeln på en bok skriven av Petra Holst. Den handlar om ett annorlunda föräldraskap där ingenting blir som man tänkt sig. En liten Love som vägrar sova och bara skriker när han är bebis, som sen har svårt att leka och nästan aldrig kan vara stilla när han blir äldre.
Pappan i familjen jobbar lika mycket som vanligt och har svårt att knyta an till barnet.
Mamman värjer sig mot livet hon inte är redo för där kärleken inte är självklar men likafullt stark till ett barn som inte är som andra. Mamman skäms ibland över sitt barn och då känner hon skam och skuld över att hon skäms.
Omgivningens oförstående blickar, kommentarer där de mest tycker att pojken är besvärlig och ouppfostrad, när det i själva verket efter utredningar visar sig att lille Love är autistisk.
Sakta men säkert får familjen se hur umgänget minskar och plötsligt står de där själva.
En fantastisk bok som jag verkligen vill rekommendera! Jag slukade den i går kväll innan jag somnade.
tisdag 9 augusti 2011
Avdelning städa sonens rum...
Just nu håller vi på att städa i sonens rum. Det är inte så lätt, han vill spara det mesta. "Den här fick jag när"...."jag kom ihåg när".....Då är det inte lätt att göra sig av med saker! Men lite har vi lyckats sortera ut i alla fall...en liten bit i taget och man kommer långt!
Morgonkaffe innan jag ska gå och träna, sen ska jag köra lite mer saker till Gottne. Idag blir det en kista med leksaker, krukor och lite prydnader. Det är på nåt sätt så befriande att göra sig av med saker som bara står i ett skåp, men att inte behöva kasta dem utan att veta att det kommer något bra av det. Kanske någon köper våra saker och sen blir det pengar till bistånd. Det känns bra!
måndag 8 augusti 2011
Den nya, bitvis oförstående tiden, möter den gamla.
Jag har precis läst ut en roman som heter " Skogen". Författare är Margareta Lindholm. Den handlar om ett tvillingpar som lever i en stuga i gammelskogen som de skött hela sitt liv åt kyrkan som ägt marken. Nu är den såld och det kommer en ny ägare som inte vill förlänga arrendet. Helt plötsligt står de utan hem...Boken är skriven i dagboksform och det är Maria, ett av syskonen som skriver. Ju närmare dagen kommer då de måste lämna sitt hem ju mer tänker hon på sin barndom, sin kärlek till skogen och det ständiga hoppet att allt ska ordna sig trots allt.
Återbudslista
Nu har jag ringt den sköterska som planerar operationer så nu står jag på återbudslistan. De planerar inte in några operationer före vecka 34...då vill jag helst att det ska vara klart...men samtidigt förstår jag att det är svårt med tider, semester och allt. Jag har i alla fall köpt Descutan idag så att det finns hemma om de ringer och säger att det bli operation i morgon...Då behöver inte jag säga nej för att apoteket är stängt.
Sådärja, nu har bästa hjälpredan varit här så nu har jag fått det städat i hela huset. Underbart. Såpa doftar ljuvligt. Jag har också varit på biblioteket och hämtat böcker till mig och sonen. Nu har vi att läsa igen. Det ser ut som att det skiner upp på himlen, solen tittar fram. Det gör gott efter nattens regn.
God morgon, god morgon
Oj vad regnet har öst ner i natt. Ännu en tussdag, tur att de svarta vinbären blev plockade igår eftermiddag när det var regnuppehåll en stund. På förmiddagen ska jag på vift med mor, sen blir det nog lite matte, jag ska ta reda på tvätt, fika hos grannen, biblioteket och hämta böcker. Det ser ut som om jag kommer att få den här dagen att gå också.
söndag 7 augusti 2011
Hallå??
Nu skulle jag vilja ha ett hembiträde som kom när jag ropade hallå....Efter att ha fixat med svarta vinbär i alla dess former på eftermiddagen, gjorde jag pasta med lax- och grönsakswok till middag. Det blev supersmarrigt men i vanlig ordning har jag lagat för mycket så det blir rester. Men det var så gott så det gör inget, det blir bra nån dag i veckan. Men nu protesterar mitt knä och säger åt mig på skarpen att jag ska vila en stund. Så då gör jag det, disken får vänta, för hur mycket jag än ropar så kommer inget hembiträde....
Svarta vinbär
Här är det god glass på gång. Med svarta vinbär, en mogen banan, lite citronsaft, socker, grädde och mjölk! Supersmarrig! Nu är den i frysen i väntan på att bli efterrätt.

Jag gjorde gelé på 2 kg bär. Hälften har jag smaksatt med chili. Spännande. Det smakar gott just nu i alla fall, hoppas det håller i sig. I den del som skulle bli chiligelé lät jag en röd chili i bitar koka med bären. Sen i slutskedet precis innan gelén skulle hällas upp på glas blandade jag i 1 tsk chiliflakes också. Hot!

Jag rensade de bär som blev över och frös in ca 100 gram i varje påse. Det blir gott till glass och smoothies i vinter!
Jag gjorde gelé på 2 kg bär. Hälften har jag smaksatt med chili. Spännande. Det smakar gott just nu i alla fall, hoppas det håller i sig. I den del som skulle bli chiligelé lät jag en röd chili i bitar koka med bären. Sen i slutskedet precis innan gelén skulle hällas upp på glas blandade jag i 1 tsk chiliflakes också. Hot!
Jag rensade de bär som blev över och frös in ca 100 gram i varje påse. Det blir gott till glass och smoothies i vinter!
lördag 6 augusti 2011
Det gick!
Precis när efterrätten slunkit ner i magen ringde min egen datasupport. Sonens dator hade låst sig på fel hårddisk...den där inga startsekvenser finns.....så hjälp behövdes. Men efter att ha blivit guidad i BIOS är det nu fixat. Datorn startar igen och nu är det lugnt ett tag igen, hoppas jag!
Mat som glädjer
Har precis avslutat maten och jag är så mätt. Den godaste eftersmak dröjer sig kvar i munnen och jag känner mig så nöjd med min lilla köttbit....har skrivit receptet på min matblogg och det är jag glad för, alltså har jag en chans att komma ihåg hur jag gjorde....detta kommer jag definitivt att laga igen. Vi åt den med potatisgratäng, den goda såsen som även skulle ha fått en klick creme fraiche om jag hade haft nån hemma...Med hemgjord rödvinbärsgelé och sallad är det nästan paltkomaläge....Till efterrätt ska vi få hallon och vaniljkesella men det väntar vi med ett tag tror jag...
Kött i ugnen
Nu har jag en stek i ugnen. Det ska bli spännande att se hur den smakar den här gången för idag har jag testat lite nytt. Jag tog bland annat, soja, sweet chili, lök, ingefära mm. Det doftar gott från köket men vi får väl se när den är klar. Den har nog någon timme kvar skulle jag tro. Dagens sista maskin snurrar i källaren, skulle behöva gå ner igen, jag har en hög med tvätt att ta reda på sen förut...kan vara smart att göra något åt den innan det jag tvättar idag är torrt!
Har varit ut till härbret en sväng och kollat till. Det såg bra ut, snälla Sörbölebor hade klippt vägen ner så det var inte som en djungel längre...Sen tog jag en tur på hembygsdgården och fikade. Mamma är en av de som är där och serverar idag så jag tänkte att en gäst skulle de får i alla fall. Nu har vi precis ätit lunch i vårt hus. Jag åt det sista av ostpajen och sonen tog tacotårta. Han stack till en kompis, jag sticker till tvätten i källaren....
Jag fryser om fötterna....sockar på! I källaren snurrar tvättmaskinen, den töms, fylls snabbt igen och så är nästa laddning redo. På tal om laddning älgjakten närmar sig, vet inte hur mycket jag kommer att kunna jaga i år. Måste ju spara ledighet till Vietnamresan, men nåt ska jag väl kunna ge mig ut i alla fall.
Regnigt
Det skulle inte ha gjort någonting om det varit varmare och solen lyst upp tillvaron, men jag måste säga att det inte gör något att det är regn. Känns faktiskt ganska befriande att ha en ursäkt att bara slappa och ta det lugnt. Har tagit ut en stek ur frysen som jag ska göra någonting av till middag i morgon. Jag ska nog göra som jag gjord med högreven sist tror jag, det blev himmelskt gott. Blev också lite sugen på att baka dinkelfrallor igen, men kom på att jag har slut mjöl....jag köpte jäst men....inget jag behöver göra.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)