tisdag 1 mars 2011

Värk

Nu har jag så ont i mitt knä så det känns som om det är av igen...På undersidan känns det som om det sitter ett järnband och det är ömt så jag kan knappt ta där. Dumdumdumdum knä.........Har precis smort med voltaren, hoppas det hjälper snart för jag behöver ta mig upp ut soffan och lätta på trycket.

Sopplunch

Idag blev det sopplunch på församlingsgården igen. Jag promenerade dit och hem trots mitt idag väldigt stela och onda knä. Har också fyllt i kompetensinventeringen, så nu återstår att skicka den till bildningsförvaltningen. Det får väl bli en promenad i det fina vädret i morgon och lägga det i ett internpostkuvert. Nu har jag satt mig i soffan för lite skidåkning. En stunds vila kommer att göra gott!

Allt var på samma ställe!

Alla utbildningsbevis utom ett var på samma ställe! Jag hade samlat kopior i en mapp i arbetsrummet. Efter att ha bläddrat igenom ett antal pärmar hittade jag dem! Ett av intygen satt i den pärm jag tittade i först. Det var ett original, förmodligen väntande på att kopieras och sen läggas med övriga bevis, som jag  tror ligger i bankfacket.....Så nu ska jag bara fylla i blanketten och skicka in allt till bildningskontoret. Det var tur att jag hittade alla papper för en av mina utbildningar hade jag glömt att jag fått poäng för!

Kärvt knä

Det blir en solig dag idag också! Underbart. Ska gå och äta sopplunch så då passar det med en promenad. Innan dess ska det bli böjträning, knäet har kärvat ihop under natten, det känns som om det har hakat fast någonstans. Ser inte framemot att fixa till det.....Dessutom ska jag leta utbildningsbevis som ska lämnas in till arbetsgivaren inför de nya behörighteskraven. Undrar varför allt som handlar om utbildning inte finns samlat i en pärm.....?

måndag 28 februari 2011

Firande

Tillbaka hemma igen efter ett mycket trevligt firande på skolan tillsammans med arbetskamraterna.  Födelsedagsbarnen bjöd på god exotisk buffé och smarrig tårta till efterrätt. Jättetrevligt att sitta ner alla tillsammans, äta gott, prata och skratta. Mitt knä känns riktigt okej med tanke på att jag gått och gjort mycket idag. Inte lika svullet som igår. Hoppas det håller i sig.

Promenader i solen

Idag har det blivit flera vändor ute i solen. Höger höft protesterar av snedbelastningen som blir eftersom vänster knä inte är helt med på tåget....Så nu vilar jag en stund. Har varit på skolan i Bredbyn och hälsat på ett tag och träffat samordnarna hos rektor. Om ett tag åker jag upp till Norrflärke för att fira födelsedagsbarnen! Det blir kul.

Graderna ökar

Tillbaka från sjukgymnasten och en ny böjmätning. Idag kunde jag böja 40 grader så det har ökat 5 sen sist. Det var ungefär det tempo jag hade förra gången, alltså 5 grader i veckan. Några nya övningar har jag också fått. Jag får försöka hålla ner svullnaden med kyla mellan övningarna.
Det är så härligt ute, skönt med en liten promenad. När jag ska bort till skolan ska jag nog också ta en promenad, jag blir glad av solen.

Ny vecka

Det är strålande väder ute, hoppas det här vädret håller i sig nästa vecka när det blir sportlov. Efter nattvilan är knäet smalt och fint igen. Undrar hur lång tid det tar idag till dess att det har blivit svullet. Planerna för dagen är i alla fall att duscha, gå till sjukgymnast, ett möte på skolan och sen middag för att fira alla som fyller eller har fyllt jämna år på jobbet. Mellan alla aktiviteter skulle jag tro att det blir högläge med foten för att hålla ner svullanden.

söndag 27 februari 2011

Promenad

Idag är det skönt väder för en promenad. Gick runt Myrtengården i det fina vädret. Härligt! I källaren går tvättmaskinen för fullt och jag "springer" upp och nerför trapporna och hänger den vartefter den blir klar. Tjockt och svullet är knäet, men det är väl som det ska vara. Inte så ont i dag i alla fall.

God morgon!

Nu har jag startat en tvätt, bryggt kaffe och slagit mig ner i soffan. I väntan på att vinterstudion skulle börja tittade jag på tv4. Där hamnade jag mitt i en intervju med Nina Muhonen. 1996 när hon var 17 år var hon med om en dykolycka i England och blev totalförlamad från nacken och ner. Till en början letade hon någon som kunde hjälpa henne att ta sitt liv men hon vände sin situation och nu hjälper hon nyskadade att hitta tillbaka till livet. Hon har ett eget företag som heter Kuu och har en fil kand i beteendevetenskap samt har utbildat sig till kognitiv terapeut. Hon har precis kommit ut med en bok, (nu vet jag vad jag vill läsa), den heter " Bara jag kommer hem".  Vilken tjej! Plötsligt blev ett brutet knä inte större än ett myggbett!!

lördag 26 februari 2011

God bjudmiddag

Ikväll blev vi bjudna på god middag av kära mor. Hon hade stekt kotletter och gjort smördegsknyten med potatis och ost i. Dessutom god kantarellsås. Mumsigt värre och lyxigt att slippa laga maten själv. Ryggen känns bättre idag, men knäet är svullet och ont i stället. Har fortfarande inte hittat någon bok att läsa men däremot hittade jag en korsordstidning sen i julas...Så där har jag lite att göra i alla fall.

Skidor

Oj vad jag åker skidor, dessemellan blir det lite böjträning. Sitter och funderar vad jag ska göra till lunch, det är kompisar i huset så det måste ju vara nåt som räcker till fler. Själv skulle jag vilja ha en Ceasarsallad med sotad kyckling....men har inga sardeller hemma, så det lär väl bli nåt enklare som även grabbar äter...

Sportdag

Idag kommer jag att sporta en stor del av dagen. Vilken tur att det är VM! Ryggen värker aningen mindre idag, hoppas den trenden håller i sig. Jag har fått mitt morgonkaffe och sonen hämtade tidningen, så nu är de lokala nyheterna uppdaterade. Världsnyheterna hämtar jag in via datorn. Just nu känner jag mig nästan tacksam inför all snö och kyla med tanke på allt hemskt som pågår ute i världen.

fredag 25 februari 2011

Ont i ryggen

Aj, vad min rygg värker. Det känns som om den ska gå av. Jag undrar om det blev för mycket idag med allt handlande? Skit, skit, skit.....Hoppas verkligen att det är tillfälligt. Stoppade nyss i mig en värktablett, hoppas den har lite effekt. Inser nu att det är bra att det är några veckor kvar innan jag börjar jobba, så hela kroppen hinner vänja sig vid att vara i farten! Ikväll fick vi tacos till middag. Gott, nu sitter vi vid varsin dator, ( nåja sitter, jag ligger) sonen letar "skjutspel" som inte är från arton år, som  har multiplayerfunktion. Han är snart den ende i sin ålder som inte har 18-årsspel. Ja, bland kompisarna är han den ende....Men än accepterar han att han inte får spela dem, undrar hur länge jag orkar hålla emot?

Matinköp

Vilken lyx att kunna handla själv. Hemtransporten däremot tog kära mamma hand om! Jag började på Coop, fortsatte till Ica för att på hemvägen ta mig till Intrycket där de har jubileum. Där fyndade jag koftor och toppar till 75 %.  Jag tjänade 1200 kronor! Inte illa. Men nu är jag trött och svullen i knäet så det är skönt att krypa upp i soffhörnet och slappa en stund medan jag funderar vad jag ska fylla min hungerskrikande mage med.

Fredag ännu en gång...

Åh så härligt, fredag igen. Stegen till skolan var lite lättare idag eftersom en helg väntar. Jag har inga större planer idag. Men jag funderar på om jag ska ta mig till affären själv. Jag har inte handlat mat på nästan två månader. Jo, handlat har jag gjort förstås men inte själv, jag har skickat bud med lista. Känner att det kan vara dags för en tur ut i snabbköpsvärlden....Sen är källaren full av tvätt, men den är kvar. Jag tror att maten får hamna överst på prioriteringslistan idag. Vaknar ofta på natten nu med ont i knäet. Det kommer sig av att det ofta hamnar i ett ytterböjläge och då blir det ömt. Tänk jag tränar till och med när jag sover!

torsdag 24 februari 2011

Lila hibiskus

Igår började jag läsa Lila hibiskus skriven av Chimimanda Ngozi Adichie. Den handlar om förtryck och misshandel, om hur en man driver sin egen familj till undergång genom sin snedvridna uppfattning om godhet/ondska, renhet/synd. Men även om kärlek och förhoppningar och vad ett barn kan göra för att skydda den förälder det trots allt älskar. Till en början hade jag svårt för boken för den är till stor del skriven i dialogform och det gillar jag inte. Men efter att ha kommit en bit in i boken hade jag vant mig vid det och sen gick den inte att släppa. Läs den!

Vilken svenskglädje

Sitter precis och lyssnar på intervjun med Emil Jönsson efter bronset i VM. Han är så glad för sitt brons så han nästan gråter, helt underbart att höra den glädjen för sitt eget brons och för Hellners guld. Då blir jag också glad. Vi har ätit pytt till middag. Lite, man tager vad man haverpytt, upphottad med chili och färska örter. Efter middagspysslet är knäet tjockt och stelt så nu blir det till att vila med foten högt ett tag.

Lunchdags

Nu sitter jag och väntar på lunchen. Idag blir det mammas levergryta. Det tycker jag är gott men junior är inte så förtjust i det så då passar vi på att äta det till lunch. Jag har gått fram och tillbaka till apoteket och hämtat ut medicin. Själva promenaden gick bra men det blir väldigt svettigt, värsta träningspasset. Det blir svettigt på fler sätt också, för sonens astmamediciner är inte billiga och hans högkostnadsgräns är inte nådd. Tänk att många stora kostnader måste komma under perioder när inkomsterna är lägre. Dessutom kommer de gärna samtidigt. Jag skulle dessutom behöva nya glasögon ....men det får vänta.

En morgon utan värk

Torsdag morgon och det känns bra i knäet. Stelt förstås men inte så ont ännu. Det är bra. Idag ska jag träna mer för jag har inte så mycket praktiskt jag måste göra. Ta reda på tvätten kan vänta till en annan dag. Eftersom skid-vm kör igång i eftermiddag passar det bra att sitta i soffan och träna lårmuskeln och göra böjövningarna. Det blir toppen.
Sonen gick, som vanligt den här terminen, med tunga steg till skolan. Han tröstar sig dock med att det snart är helg. Men jag vet att redan på lördag kommer han att börja gruva sig för att det är skola igen på måndag. Usch vad lång en termin kan vara....