söndag 6 maj 2012

Nu har ugnen fått jobba för andra gången idag. Den här gången med varmluftsfunktion och inte pizza/pajfunktion.
På det undre planet fanns potatisgratäng. På det övre kycklingbröst fyllda med vitlöksost och med en glaze av Sweet chili och parmesanflakes.
Det smakade jättegott, kanske extra gott för att det var lagat i vår egen ugn! Vi hade lite grönsaker hemma, så  morotsstavar var allt vi fick till.


Premiär!!
Nu är det premiär för att använda ugnen. Det blir minipizzor till lunch och det verkar gå riktigt bra.
Man förleds tro att köket är klart men tittar man åt ett annat håll ser man raskt att så inte är fallet. Men ett steg framåt är det i alla fall. 

Nygräddat!

Den här morgonen smakade den första kaffemuggen jättegott! Slappar framför Nyhetsmorgon och funderar vad jag ska fylla den här dagen med....inte för att jag kommer att ha nåt problem med det. Problemet är väl snarare att jag har för många saker att ta tag i. Då är det lätt att det antingen bli ingenting eller för mycket.

Få se nu: tvätta, stryka, städa i källaren, sätta upp lister i kök, torka ur skåp, putsa fönster, dammsuga runt väggarna och under köksön, torka runt väggarna och under köksön, laga mat ( använda nya ugnen), plocka in i det som ska bli städskåp, skriva omdömen, fixa "skyltar" till anslagstavlan på ju-jutsun, montera nya köksstolar, planera skolveckan.....

Det är nog bara att börja i en ände sen får jag se hur mycket jag hinner. Skulle tro att det blir bäst. Tvätten hör till det prioriterade, rena kläder är aldrig fel. Prova vår nya ugn hör också till dagens måsten, fast det är ju bara roligt! Sen tar jag det lilla lugna när det gäller att städa....plocka in i nåt skåp i köket känns mycket trevligare!

Nu börjar jag....med att starta en tvättmaskin!

lördag 5 maj 2012

Nybastad har jag intagit soffan! Mätt och belåten, mamma bjöd på god middag. Först sparris med hollandaise. Sen en stor, god toast med massor av löjrom. Mums!! Nu tänker jag vila mitt värkande knä resten av kvällen.

Ser på nyheterna från Syrien just nu, människor går omkring i förödelsen som drabbat dem. En kvinna berättade att soldaterna sagt att om hon gav dem sina guldringar skulle de inte bränna ner hennes hus. När hon så gett dem ringarna satte de eld på först sovrummet, sen gick de runt och tände på alla rum i huset tills allt blev helt utbränt. Vilket förfärligt öde. En man visar tillfälliga kyrkogårdar med gravstenar av små betongblock i brist på annat.....
Vad gör lite snö i maj då? Eller en försenad bänkskiva? Eller ett värkande knä? Ingenting faktiskt!

Nu känner jag starkt att en bra film skulle vara att föredra så här på kvällskvisten....
En helt vanlig majdag på E4:an söderut....eller? Usch så trist det kändes att dra iväg i morse på en väg full av snö, som nyss var bar och somrig. Värst var det över Skuleskogen. Fast några timmar senare var all snö på vägbanorna borta igen. Tur att den försvann fort.

Anledningen till att jag var ute på snöiga vägar var att jag behövde ta en tur till IKEA för att köpa insatser till lådor och annan skåpinredning som behövs när allt ska hitta till sina rätta platser. Vi skulle ha åkt sista april när det var meningen att Härnösand skulle få besök av oss men eftersom det besöket blev inställt fick det bli en resa idag i stället eftersom helgerna framöver är fullbokade.


På det stora möbelvaruhuset var det rätt lugnt. Kanske det dåliga vädret gjorde att folk stannade hemma. I alla fall fram till klockan ett, hur det blev sen kan jag inte svara på för då var det färdigshoppat och resan hemåt kunde starta.

Mitt knä värker rätt rejält för jag vrickade till det när jag skulle kliva ner från en barpall....onödigt. Men nu efter en stunds vila känns det aningen bättre. Börjar fundera om jag kanske skulle ha nåt slags knäskydd som stöd ibland trots allt. (Vill bara klargöra att barpallen stod inne i ett visningskök på IKEA, så jag har inte besökt nån pub eller så..).

fredag 4 maj 2012

I dag firas Star Wars-dagen världen över, under devisen "May the fourth be with you", en ordlek utifrån dagens datum. I filmerna är ju mantrat "May the force be with you".


Första filmen hade premiär den 25 maj 1977!

När jag kom hem från skolan idag var både målare och elektriker på plats. Fönstret är färdigmålat och de sista tapetbitarna har kommit upp. Vilken tur att tapeten räckte! Nu är köket en helhet vad gäller färg och tapet. Elektrikern har fixat med en hel del uttag, så det närmar sig färdigställande även där. En vecka till så...bara bänkskivan kommer.....Snart kommer jag att kunna ta bort skyddsplasten också! Oj, vad jag längtar!!!


I skolan var det toppen idag, det blev lite städning innan lunch. Usch vad det var dammigt....alla nös så det stod härliga till....Men nu är det rätt så dammfritt, i alla fall ett tag.
Kollade in planeringen idag och inser att det bara är sex skolveckor kvar....bara sex veckor. Hjälp vad fort det går. Nu ska vi åka till mamma och äta tidig middag, sen ska jag skjutsa Sudden och hans kompisar till stan, de ska gå på bio!

torsdag 3 maj 2012

Här bjuder jag på ett litet smakprov av hur en liten del av köket ser ut.
Mitt fina vita kakel med den nya köksfläkten som också kommit på plats! Längtar verkligen till dess att jag kan ta bort skyddsplasten på dörrarna så att jag får se färgkombinationen som den ska vara.



Faktiskt så tycker jag att det är jobbigare med ombyggnationen nu än det var till en början...men det är säkert för att slutet närmar sig. Nu vill jag bara att det ska bli helt klart!!

Idag har i alla fall målaren varit här och målat fönstret ovanför diskbänken ett varv, i morgon ska han sätta tapet. Hoppas bara att den tapet som finns kvar räcker, annars kommer det att dröja tills den kommer upp. Det är på gränsen att det är för lite kvar....Det har tillkommit små bitar här och där, men det ordnar sig säkert.

Själv har jag målat de svarta listerna en sista gång i kväll. Nu ska de torka och härda minst ett par dygn. Så på måndag kommer de säkert på plats. 

Skoldagen gick snabbt som vanligt. Åkte hem direkt efter arbetet och for till sjukgymnasten. Det var dags att träna mitt knä igen. Det känns vill jag lova, jag har jätteont i knäet men eftersom jag varit sjuk har det blivit dåligt med träningen ett tag så det är inte så konstigt att det gör ont. Eftersom jag inte känner mig helt pigg lät jag bli den pulshöjande träningen, cyklingen får vänta till nästa vecka. Då hoppas jag att jag är helt frisk!

Efter träningen tog jag en macka. Sen var det dags att åka till skolan igen för ett utvecklingssamtal. Efter samtalet när jag klev upp på bron här hemma blev jag jätteglad för jag såg årets första humla surra förbi. Nu är det verkligen vår, tjoho!!

Jag ska vila mig en stund sen ska jag röja upp lite här hemma. Sonen har dammsugit...igen....så nu är det mitt jobb kvar. Man skulle kunna tro att dammsugaren är hans bästa vän, de får umgås ofta nu för tiden!


onsdag 2 maj 2012

I väntan på att presentera nästa framträdande.

Förberedelser inför spelandet.

Här kompas det till allsången.
Vilket fantastiskt rockcafé eleverna i sexan bjöd på. Flera rockgruppsuppträdanden, allsång, frågesport " Är du smartare än en sjätteklassare" ( det var inte lätt att lyckas med det...) och en fantastiskt fikabuffé! Oj, vad mycket gott fika det fanns att välja bland. Det blev en mycket lyckad onsdagskväll.
Det här kommer att bli en konstig vecka, onsdag redan. Det kändes som om det var måndag i morse men ingenting stämde riktigt. Plötsligt är det bara två arbetsdagar kvar av den här veckan.

I mitt kök har det kommit upp vitt, fint kakel idag. Ännu finare kommer det att bli efter att det fogats i morgon. Jag målade listerna ett varv när jag kom hem. De ser riktigt bra ut. Nu ska de bara få genomhärda några dygn. Det hade kommit till några bitar också som snickaren kompletterat med, bitar som saknades. De har bara fått sitt första varv men efter helgen kommer de också att vara målade hoppas jag.

Mamma bjöd på god middag innan sonen skulle skjutsas iväg för att förbereda sig för det rockcafé hans klass bjuder in oss till i kväll.  Nu vilar jag mitt knä i soffan efter att ha släppt av sonen, instrument, vinster och kakor i matsalen. Det blir roligt att få se och höra dem uppträda. Jag kommer ihåg deras förra café i femman, då var de superduktiga.

tisdag 1 maj 2012

Dags att bestämma sig för vilken köksblandare vi ska köpa....har åkt och hämtat broschyrer och sitter och tittar. Det finns några stycken jag verkligen skulle vilja ha....men vilken av dem? Det är frågan......
Två stycken urläckra blandare suktar jag särskilt efter, snålvattnet rinner. En där flöde, stråle, temperatur styrs med knapptryckningar och en hand. Den andra har en pip för kolsyrat vatten också....
Beslut, beslut. beslut.
Precis när jag tycker att jag har bestämt mig klart så börjar det om med någonting nytt....

Fast jag ska inte klaga, det är ju roliga beslut som ska tas men svåra, det är ju inte delar man byter ut på en gång precis.....

Mamma var nyss här så jag visade henne de blandare jag funderar över....då säger hon: "Åh precis en sån där har jag alltid velat ha"....Kanske den jag ska välja, då får ju hon glädje av den ibland i alla fall.

På önskelistan.....


Vårgöra på tomten.
Mellan att hjälpa mig med dammsugning av alla nya skåp och lådor har Sudden börjat kratta bort lite kvistar och grus på tomten. Men där hade han tur för en av våra snälla grannar kom också och hjälpte till.

Själv har jag satt de sista hyllorna, trådbackarna och lite annat smått och gott på plats i skåpen.
Målat taklister, golvsocklar och fönsterbräda ett varv har jag också gjort. I köket är det bara tapet och fönster kvar för målaren. Det känns att det börjar närma sig slutet på det hela. När det blir helg borde det inte vara så mycket kvar att göra. Då får jag börja hoppas, hoppas att bänkskivan kommer tidigare än de har gett leveransbesked om....Annars borde den komma nästa vecka.  Om den inte blir försenad förstås, men då är det så....

Om en stund ska vi gå på Gästis och äta buffé, mamma bjuder. Det ska bli gott, det riktigt suger i magen!
Vilken strålande sol första maj bjuder på! Nu känns det verkligen att vi har kastat ut vintern och välkomnat våren. Vaknade mitt i natten med antydan till huvudvärk så jag skyndade mig att ta tabletter och faktiskt så vaknade jag utan känslan av att huvudet skulle gå i tusen bitar. Värken ligger och lurar där bakom men om jag jämför med hur de senaste dagarna ( ja veckan) har varit känns det helt underbart.

Idag ska jag ta sista tabletten i min penicillinkur....sen hoppas jag att bihålorna är rena så jag slipper mer antibiotika den här gången. Tyvärr är det den sortens penicillin som man inte får vara i solen när man tar.....men lite kan nog inte spela nån roll, jag får väl låta bli att sitta och sola bara. För idag bara måste jag få vara ute, även om det blåser en hel del.

Tvätten är också en sak jag måste ta tag i, högarna är rätt stora där nere i källaren....bristen på rena sockor och annat börjar också göra sig påmind. Men innan det är kväll hoppas jag att en del av den bristen är avhjälpt.
Jag har ju inte gjort så mycket här hemma den senaste veckan, huvudvärk har den effekten på mig. Det är få saker som får mig så totalt handlingsförlamad som riktig huvudvärk...det går inte att göra någonting när ljus, ljud och all ansträngning gör att huvudet måste hållas ihop av en blöt halsduk eller nåt liknande för att inte känslan av att det ska sprängas sönder ska bli övermäktig.

Nu tänker jag ta morgonens andra kaffemugg, titta ut, njuta av solen och av att vara huvudvärksfri!

måndag 30 april 2012

Snart är den här valborgsmässoaftonen över. I stället för att åka till Härnösand kom Härnösand till oss med mat och allt. Fast vi höll till hos mamma. För även om vårt kök börjar se ut som ett kök är det en del kvar innan det går att laga mat där....ström till exempel, spis och vatten.....Maten de bjöd på var mycket god, efterrätten gav mersmak, tyvärr är den kvar på Köpmangatan annars hade jag nog tagit lite till nu...

Det blev inget besök vid brasan ikväll, låg i soffan hos mor och såg Alcatraz i stället, dubbelavsnitt. Genom fönstret såg vi några stackars raketer som sköts upp, desto fler hördes. Det smällde och pangade lite här och där men inte alltför mycket. På vägen hem tog vi vägen förbi Tjärnstugan, så vi har i alla fall tittat på det som är kvar av elden....

Det känns fortfarande okej i mitt huvud, hoppas verkligen jag får sova en hel natt utan att vakna med spränghuvudvärk....nån måste ju bli den första igen kan man tycka. Det borde vara dags i natt!
Nu har jag vaknat till liv efter att ha varit däckad av huvudvärk igen. Snickaren kom som vanligt sju i morse, jag och huvudvärken flydde ner i källaren där jag låg totalt däckad fram till dess att det var dags att åka på vårdcentralen för att kolla upp eländet. Konstaterades att det var helt vanlig migrän om än väldigt intensiv och elak. Skönt trots allt, att det inte var någonting annat.

Nu har värken äntligen släppt och jag har ätit lite och börjar få magen att lugna ner sig den också. Den har ju en benägenhet att bli orolig och illamående när huvudvärken är som störst. Här där jag ligger på soffan i vardagsrummet känner jag hur livsandarna sakta börjar vakna.

Snickaren blev klar med alla täcksidor och annat småplock vid halv elva idag. Nästa steg kommer att bli kakel. Det står hemma i hallen nu, mamma åkte och hämtade hem det så på onsdag kommer nog det upp om allt går som det är tänkt. Längtar!

söndag 29 april 2012

Huvudvärken från den heta mörka sidan fortsätter att plåga mig. I går kväll när jag gick och la mig kändes det så bra. Men jag hann inte sova länge, för strax efter tolv vaknade jag med värsta huvudvärken.
Det känns som migrän men är inte migrän för den medicinen  hjälper inte alls. Det blir snarare värre. Framemot sextiden i morse kunde jag slumra till korta stunder, då var jag så trött och utmattad att jag somnade trots värken.
Vid nio kom mamma som en räddande ängel och tvingade i mig lite att dricka och en annan sorts värkmedicin. Sen kunde jag somna fram till tolv. Då kändes det lite bättre, så pass att jag orkade gå upp och ta lite soppa och en frukt innan jag steg in i duschen.
Det är en märklig värk just för att det känns som migrän men ändå inte. Jag har ont i och runt ögat på den sidan värken sitter. Ska nog ringa vårdcentralen i morgon eftersom jag inte riktigt känner igen detta. Kan nog vara klokt.

I morgon skulle vi ha åkt till Härnösand för att fira Valborg, men eftersom jag inte mår bra och känner att jag orkar köra bil kommer de till oss i stället. Det blir toppen!

Ute ser det ut att vara en riktigt härlig dag. Känner mig trött och slut men jag ska ta på mig solglasögon och ta en liten promenad. Frisk luft är nog inte helt fel för mig nu.

lördag 28 april 2012

Har hamnat i soffan efter en raid till stan med allehanda inköp som följd. Färg till lister och dekoration i köket, skor till sonen ( alla vår- och sommarskor var plötsligt för små) och lampor till köket. Lite mat i magen och sen hem igen.

Nu känner jag mig rätt slut efter att ha haft huvudvärk större delen av natten och förmiddagen. Nu känns det bättre ett tag igen, hoppas det håller i sig. Skulle behöva fixa en del här hemma men nu struntar jag faktiskt i det och vilar istället. Det är planen i alla fall.

Kollar lite på teve samtidigt som jag bloggar och har hamnat på en repris av Sveriges fulaste hem...där tillverkar de egna lampor idag.....hu....vidrigt fula lampor. Kan nån människa förklara för mig varför Simon och Thomas inte kan köpa snygga inredningsdetaljer i stället för att nödvändigtvis tillverka egna i varje program. Det mesta de gör själv blir hiskeligt fult. Mycket av det sätts dessutom upp på ett sätt som gör att det blir svårt att byta ut. Lamporna i dagens program kommer dock att vara rätt enkla att ta bort.

Själv funderar jag som bäst över hur jag ska lösa hyllproblemet för alla mina kokböcker i mitt nya kök. Såg en hylla i stan jag skulle vilja ha men den var 20 cm för hög....kan man såga av en alldeles ny hylla med gott samvete eller?? Den var inte så hiskeligt dyr så om sådär en 50 kronor hamnar i soporna direkt kanske inte gör så mycket....eller så skulle man bygga en....eller köpa och såga...eller hitta en annan lösning....Men en lösning måste jag hitta för kokböckerna vill ha en egen plats!

fredag 27 april 2012

Skoldagen gick otroligt snabbt med glada barn!
När jag kom hem var det dags att åka till Ö-vik och lämna tillbaka kakelprover. Efter det blev det en stund i biomörkret med Sudden. Vi tittade på The Avengers. En film sonen längtat efter länge, länge. Vi hade grundat hemma med att se flera av de andra Marvelsfilmerna innan. De 150 minuter filmen räckte gick fort. Den var dessutom överraskande bra, mycket humor och skratt bjöd den på. Vid ett flertal tillfällen skrattade hela biosalongen gott samtidigt. Det var ett passande sätt att börja en långhelg på, med popcorn och cola som tilltugg.

Resten av helgen kommer att bli en mix av vila och lite småplock här hemma. Lite kartong till återvinning ska jag försöka göra mig av med, det är en av planerna. Fast den största planen är att få min envisa huvudvärk att släppa.....
Skåpen på väggen har kommit upp, handtag och ugnar är också på plats. 


torsdag 26 april 2012

Det var så roligt att komma hem idag och se att det är rött i köket. Inte riktigt rätt färg eftersom det sitter skyddsplast på alla dörrar och lådor men det går ändå att få en känsla av hur det kommer att bli. Jag kunde inte låta bli att pilla upp ett hörn på en av luckorna för att titta på det blanka fina.

I morgon kommer målaren för att spackla lite inför resten av hans målarjobb. Snickarjobbet som är kvar är att fixa socklar, täcksidor och sen ska väggskåpen på väggen mot vardagsrummet upp också. Lite annat småjox lär det ju också bli, det brukar ha en förmåga att dyka upp lite extra smått och gott.

Kakelsättning ska det ju också bli. Bara jag äntligen kan bestämma mig för vilket kakel jag ska välja. Jag har ändrat mig hur många gånger som helst....men nu tror jag att jag har bestämt mig...det blir nog vitt i stället för mitt tidigare val, svart....för att balansera upp allt annat svart och bryta av fint mot det röda.....Än kan jag ändra mig, men inte länge till.

En annan sak jag snart måste bestämma mig för är vilka lampor jag ska köpa....Fast där är jag egentligen ganska tvärsäker så det är nog bara att åka och köpa dem.
Med lister runt fönstret igen och luckor och lådor på plats. 
Mina högskåp med plats för ugn och mikro!
Här ser man hur fint det kommer att bli när skyddsplasten tas bort. 
Köksön tar också form. 
I övrigt har dagen vart bra, huvudvärken kom inte förrän efter lunch idag. Det var skönt. När eleverna åkt hem förberedde jag ett spel som hör till det nationella provet, sen åkte jag hem och vilade ett tag innan det var dags för sjukgymnastik. Tränade inte särskilt mycket faktiskt med tanke på att jag inte mår så bra. Gjorde mest övningar som stabiliserar ryggen, vill inte ha ryggskott. Bokade tider för nästkommande två veckor gjorde jag däremot. Då tänker jag vara frisk. 

onsdag 25 april 2012

Onsdagsuppdatering: Jobb, vårdcentral, ny medicin, jobb, hem, stan, kakel, lampor, ju-jutsu, protokoll, hem, ont i huvudet, (ska det aldrig ge sig?), sängläge.