söndag 11 mars 2012

Söndag, imorgon är det jobb igen. Tankarna har börjat rotera på det som ska göras under veckan. Senare idag ska jag sätta mig och jobba för att styra upp det som ska göras.
Men jag har lyckats koppla bort jobbet och vara ledig en stor del av lovet. Alla köksplaner har haft en stor del i det, jag har fattat många beslut under veckan som gått när det gäller vårt nya kök.

Nyheterna denna söndagmorgon handlar om Loreen, våldet i Syrien och förstås Herrens Motståndsarmé. Det har ju varit rätt turbulent runt den film som fått spridning över hela världen som handlar Joseph Kony och de barn han rövat till sin armé. Debatten som följt har varit vinklad åt alla möjliga håll och kanter och någonstans finns ju förstås sanningen.

Fakta är i alla fall att på Fotografiska museet pågår just nu en utställning med bilder där den prisbelönte fotografen Marcus Bleasdale sätter fokus på de obeskrivliga trauman dessa barn utsätts för. Utställningen öppnade i fredags och pågår till den 6 maj.
De intervjuade Marcus Bleasdale i Nyhetsmorgon och hans berättelser är hårresande. Han hade också tankar om hur det kan komma sig att man inte gripit Kony ännu. Enligt honom handlar det om pengar, så länge det pumpas in hjälp i form av pengar är inte viljan att gripa Kony så stor. Ett gripande skulle ju innebära att pengahjälpen tog slut. Stämmer hans tankar undrar man ju vad alla slantar används till i stället då? Förhoppningsvis till något som är bra för folket..men jag tvivlar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar