lördag 26 maj 2012

Ser på teve och i tidningar att det tydligen är pingst den här helgen, något som helt gått mig förbi....trots att jag i mitt jobb lever bland scheman och datum hade jag tydligen inte koll på det.

Förut kändes pingst som en högtidligt fin sommarhelg, det var på nåt sätt starten för sommaren officiellt. Men sen annandag pingsts status som helgdag plockades bort har helgen förlorat en del av sin charm tycker jag.

Visst det hålls fortfarande konfirmationer och bröllop den här helgen, det kristna ursprunget till pingst finns ju också kvar, så pingst är ju fortfarande en viktig helg. Men jag misstänker att det finns fler som jag där ute som inte har koll på den här helgen längre.

När jag tänker på pingsthelgerna förr är det bilderna av skira sommarklänningar, lax, rosor och ett visst mått av högtidlighet som kommer för mig. Jag vill ha tillbaka den känslan igen, alltså måste jag nog ta och återerövra pingsthelgen, med eller utan röd dag på måndag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar