lördag 18 augusti 2012

Vid vårt förra hus hade vi massor av vinbärsbuskar men det har vi inte här. Det finns en svartvinbärsbuske som inte har tagit sig ännu, bara tre bär. Men så var den liten och nyplanterad i höstas. En rödvinbärsbuske som slagit rot mitt i en rönn har vi också. Precis där stammen delar sig har finns en liten buske. Där blev det fem bär, men de hann fåglarna äta upp. (Undrar om det på nåt sätt går att få upp den och plantera den någon annanstans...?)

Däremot finns två krusbärsbuskar och sen har vi satt sonens krusbärsbuske i landet nedanför altanen. Där blev det mycket bär i år. På de buskar som alltid funnits här har det nästan jämt blivit mycket bär. Tyvärr har det ofta varit så att lagom till att de mognat och det har varit dags att plocka dem har vi kommit ut och sett en upptrampad ring i gräset runt busken....där inte ett bär funnits kvar.....Lite snopet, man kan ju tycka att någon liter borde lämnats kvar som tack men icke....

För några år sedan när de som vanligt blivit plockade tröttnade mamma på att det hände varje år och eftersom buskarna började bli rätt gamla och risiga också hjälpte jag mamma att klippa ner dem helt.
Nu är det två år sedan och idag när jag smakade på bären insåg jag att det är ungefär en vecka kvar till dess att de är helt mogna. Men i år tänkte jag att det är bättre att förekomma än att förekommas...så jag plockade dem fast inte alla bär var helt mogna. Jag tänker nämligen prova att göra krusbärsgelé med mynta och chili...det borde bli gott. Så tre härliga liter krusbär blev det. Som vi får njuta av själv!!
Undrar just om den eller de som brukar plocka bären blir lika snopna som vi brukar bli när buskarna är tomma på bär.....??
Tre liter krusbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar