tisdag 11 augusti 2015

Svinhugg av Marianne Cederwall


Väl hemma från vår lilla resa genom delar av Sverige tog jag tag i gräsmattan igår. Den var väldigt långhårig så det var ett riktigt tungt jobb. När det var gjort kunde jag därför med gott samvete ägna mig åt en bok jag hittade i hyllan som undgått min läslust fram till nu. 

Den handlar om två omaka väninnor, Hervor och Mirjam. De hamnar i ett gammalt kapell på Gotland som de nu renoverar. I byn bor också tre män som lurade Mirjam och gjorde så att hon blev skuldsatt och tappade kontakten med sin dotter under många år. 

Genom kvinnlig list och tankekraft hämnas hon på männen ivrigt påhejad av Hervor. Efter varje dödsfall firar de med champagne och snittar.....en charmig, varm och finurlig bok som man gärna sträckläser. Den gavs ut 2009 så min glädje när jag upptäckte att författaren sen dess skrivit fler böcker om de två kvinnorna blev stor. Längtar till dess att jag har nästa del i min hand, längtar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar