söndag 1 april 2018

Det är något väldigt trösterikt med smutsig snö. Ful, grå, full av sand och annan smuts som töar fram vid sidan av vägen. Nog är det lite vackert på något sätt ändå. Eller vackert, kanske inte...det ser egentligen rätt vidrigt ut....framför allt där det inte bara ligger sand utan även stora högar med hundbajs som inte plockats upp...det doftar dessutom rätt äckligt.  

Men eftersom det efter det fula kommer en annan årstid där nytt kommer och tar över är det hoppfullt och just därför kan jag tycka att det är lite vackert ändå. Även om det när jag tittar ut över alla snöhögar som omger vårt hus känns långt dit så vet jag att det kommer en vår, det talar den smutsiga snön om. Alla småfåglar som kvittrar och sjunger så fort jag öppnar dörren för att bjuda in solen och den friska vårvinterluften hjälper ju också till förstås. Mina små vänner! 

Fast våren får gärna skynda på lite....det skulle inte göra något....nog är jag mer än lovligt less nu...jag behöver inga fler promenader på isiga vägar med broddar, nej nu vill jag få lov att stoppa undan dubbskorna och börja promenera runt i något lite smidigare...helst i sandaler och shorts...
  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar