lördag 21 juli 2018

Idag har det blivit dags för ett boktips igen. Eftersom luften en stor del av dagen var fylld av brandrök höll jag mig inomhus. Konstaterar att jag skulle ha blivit en urusel brandman då jag blir tät i luftrören bara av att vara ute en kort stund, då är jag ändå flera mil från branden. Tur att det finns andra kämpar som fixar det och jobbar för att rädda liv och hem.

Hur som helst, ett boktips utlovades och här kommer det. Boken som heter "Stanna hos mig" är skriven av Ayòbámi Adébáyò. Det är en kärlekshistoria som utspelar sig i Nigeria under åttiotalet då landet var väldigt politiskt turbulent och instabilt. Huvudpersonerna, Yejide och Akide, möts på universitet och blir genast förälskade. De har det mesta de kan önska utom ett barn. Släkten ligger på och Akide tvingas ta en andra hustru. Så dyker hans bror upp hemma i deras hus och plötsligt sker saker ingen kunde förutse. Det är en bok om kärlek, svartsjuka, hemligheter, förtvivlan och svek. Boken är hjärtskärande men ändå fylld med oändlig värme.

Den har många bottnar och är så gripande att den verkligen kommer att göra skäl för titeln, Stanna hos mig. Det kommer den att göra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar