lördag 18 augusti 2018

Nu märks det på mer än ett sätt att sommaren lider mot sitt slut. Getingarna börjar bli väldigt slöa, blommorna i krukorna visar tydligt att de nu är trötta på att blomma vidare, sonen åkte tillbaka till UWCRCN i Flekke för sitt sista år på college, semestrar börjar ta slut och på rutorna i mitt växthus immar det under natten.

En imma som ligger kvar under tidiga morgontimmar. På väg dit ut under den tidiga morgontimmen är det kallt under de bara fötterna när de tar snabba steg på trallgolvet. Dags att börja använda utesandalerna igen, men jag väntar nog lite och låtsas att sommaren tänker stanna ett tag till, kalla tår blir snart varma igen.

Jag vet att många tycker att det är skönt att vi går in i en ny årstid, att rutiner börjar igen med en välbekant vardagslunk. Det tycker inte jag. Jag formligen älskar att inte ha rutiner, att inte hamna i vardagslunken utan göra det som faller mig in, när jag vill och hur jag vill. 

Fast det finns fördelar med vardagslunken också. Att ha ett arbete att gå till som gör att det ramlar in pengar på konto i slutet av varje månad, att få träffa alla arbetskamrater igen och att vardagslunken gör att jag uppskattar de lediga dagarna ännu mer när de kommer är några fördelar.

Nu till något helt annat. Jag antar att många fler än jag sett reklamen som Circle K har angående sitt bränsle som kallas miles. Det ska enligt reklamen ge en lägre bränsleförbrukning, vilket naturligtvis är toppen.

Normalt tankar jag på OKQ8, av naturliga skäl eftersom det är den mack som finns där jag bor. Men på väg ner genom Sverige  mot Danmark befann jag mig alltid på ställen där den kedjan lyste med sin frånvaro när min bränsletank började bli tom, dålig planering kallas det. Alltså fick jag tanka någon annanstans. Det råkade bli Circle K och deras Diesel Miles.

Döm om min förvåning när min bil som normalt drar 0,41-0,43 l/mil plötsligt började dra 0,49. Något som aldrig hänt tidigare hur hårt jag än kört. Men jag tänkte inte så mycket mer på det då utan det blev tankning på samma kedja fler gånger efter varandra. Bränsleförbrukningen hamnade mellan 0,48-0,49 när jag kollade efter varje tankning.

Jag skyllde på trafikköer men var egentligen mest förvånad, för jag har suttit fast i många köer förut och den förbrukningsnivån har jag aldrig kommit upp i tidigare. Men för att inte skylla på bränslet Circle K har i sina pumpar tankade jag det ytterligare en gång när jag kom hem. Sedan blev det vardagsnormalt bilåkande till nästa tankningstillfälle...samma visa...0,49 l/mil.

Började fundera på om det blivit någon vajsing efter den service som genomfördes precis innan jag åkte på semester men återgick till att tanka på min gamla vanliga mack, OKQ8. När den tanken tog slut och det var dags att fylla upp igen då var allt som vanligt....bilen hade dragit 0,41 igen....konstaterar krasst, genom min helt ovetenskapliga undersökning, att miles inte är något som passar min bil. Den har fått smak på ett annat företags bränsle, inget annat duger. Så nu vet jag vad som gäller, tanka i tid genom att ha bättre planering vid långkörningar helt enkelt. Det kommer min lilla vita att gilla!



Imma på rutorna och kallt för fötterna på trallgolvet i den tidiga morgonen. 

Besök på flygplatsen, resan gick mot Bergen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar