fredag 1 februari 2019

I början av januari läste jag den här boken skriven av Niklas Natt och Dag. Den utspelar sig vid samma tidsperiod som titeln ger en hint om och är något, i alla fall i min läsvärld, så ovanligt som en historisk deckare som känns trovärdig.

Den ger en helt annan bild av 1700-talet än den gängse bilden av prakt och ståtlighet. Här får man istället se en annan sida, fattigdom och armod. Kött, blod och en stor förtvivlan där de som levde på samhällets botten led. När jag läste boken kunde jag känna deras förtvivlan och smärta. För att inte tala om dofterna som beskrevs. Eller dofterna....stanken är nog mer korrekt.

Läs boken, gör det, den är välskriven, stark och berörde mig djupt. Men ett tips kan vara att inte läsa samtidigt som du sitter och äter....i alla fall fungerade inte det för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar