måndag 2 januari 2023

Det här året startade precis som första januari ska, i alla fall enligt mig. Med slött tevetittande och pizza. Fast innan jag kom så långt satt vi på Kastrup några timmar jag och sonen, det var så långt vi tog oss efter midnatt. Tåget till Lund var inställt så vår resa hem efter nyårsfirandet i grannlandet blev lite fördröjt. Men fram på morgonkvisten kunde vi krypa ner under täcket. Desto större anledning att låta årets första dag bli en lugn dag. 

Köpenhamn var en intressant upplevelse, danskarna sparar verkligen inte på krutet. Hur många miljoner som brann av kan jag inte ens föreställa mig. Fyrverkerier sköts hela kvällen på Rådhuspladsen men på många andra ställen också. När så tolvslaget kom låg krutröken som en dimma över hela stan och sotflagorna regnade ner över mitt paraply. Faktum är att jag tyckte att det blev lite läskigt. Det var dock en intressant upplevelse, fast jag behöver inte den fler gånger faktiskt. Jag kan heller inte låta bli att undra hur djurskyddet i Danmark hanterar detta. Men framförallt funderade jag på de vuxna som hade med små bebisar och barn ut, vart tog deras förstånd vägen? Gav de bort det i julklapp eller saknar de det helt? 

Nåja, nyår var mysigt, i Nyhavn var det lugnt och det var fint att fira med sonen. Nu laddar jag för att åka norrut och komma åter till arbetet. Det blir också bra, även om jag gillar att vara ledig och inte alls tycker att det är särskilt skönt att komma tillbaka i vardagsrutinerna igen. Men som sagt, jag stortrivs på mitt jobb så jag har inget att klaga över. 

Nyhavn.

Lund.

En av Lunds publika granar.

I Lund, precis som på Rockefeller Center i NY,
finns en skridskobana bredvid den fina granen på torget. 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar