lördag 17 september 2011

En fantastisk höstdag ute, inget regn så långt ögat når. Underbart. Har målat listerna i gillestugan ett varv, det andra blir i morgon sen ska jag dra på golvet också. Efter första varvet ser det lite ojämt ut så det behövs verkligen ett andra...Grejar i källaren här hemma nu. Ska börja packa ner lite allt möjligt i kartonger för flytt till mammas hus. Där håller förråd på att tömmas idag så då kommer det att bli plats för våra saker. Sonen är med grannen i skogen, de ska ha en skogsdag med lite jakt,  fika och allmänt skogsmys.

fredag 16 september 2011

En bra dag

När jag sitter i klassrummet och ser mina elever arbeta blir jag alldeles varm i magen. De är så härliga, snälla, ansvarstagande men framförallt hjälpsamma och empatiska. Tänk att just jag har turen att få arbeta med dessa underbara barn. Känner mig så lyckosam att jag får vara med dem varje skoldag. Det gör att allt som kan kännas jobbigt blir lättare att hantera.

Idag var jag till sjukgymnast igen och det var också roligt för plötsligt kändes alla vikter för lätta...inser att jag blivit starkare även om det inte alltid känns så. Det går framåt. Hurra!

Idag ska jag handla sen tänker jag ta det lugnt och vila. Det behöver jag, kan inte köra för fullt varje dag även om det finns att göra. Ännu en positiv sak idag är att mamma fixat en målare som ska måla vardagsrummet åt mig! Underbart, gruvade mig för att måla vävtaket. Nu fixar ett proffs det! Det svåra nu blir att välja färg till väggarna....

Hallen i vårt nuvarande hus blev i alla fall rymligare nu, airhockeyspelet har fått nya ägare. Då har vi i alla fall ett rum som inte är belamrat av kartonger och grejor just nu...


torsdag 15 september 2011

Var tar tiden vägen, veckorna går så otroligt snabbt. I morgon är det redan fredag....mina bihålor är inte lika fulla av "glägg" längre, vilket innebär att jag mår bra mycket bättre nu. Skönt. Idag har vi börjat dra nätverkskablar i mammas hus, men kablarna räckte inte så vi får fortsätta en annan dag. Det kommer att bli i början av oktober. Nu ska jag ner i källaren och starta en tvätt...eller två...eller tre....fast inte samtidigt!

onsdag 14 september 2011

Skallebank

Idag började skallen banka strax efter lunch...öppnade väskan för att ta en migräntablett.....det fanns ingen där....en av mina arbetskamrater räddade mig med  treo så jag höll värken under kontroll tills jag kom hem och tog migränmedicin. Nu känner jag hur värken sakta börjar släppa. Skönt med tanke på att stan och ju-jutsu väntar. Plus att sonen behöver fixa sina glasögon, de sitter lite löst. Nu ska jag unna mig en stunds vila innan vi åker.

tisdag 13 september 2011

Full fart

Det känns som om mitt huvud är instängt i en stor bubbla, bihålorna är fulla av mojs....Inte blir det bättre av att jag har vilat lite idag heller....men nu, nu sitter jag i soffan och bara tar det lugnt. Nöjd med dagen, eftermiddagen och kvällen så långt. Det är färdigtapetserat i gillestuga och sonens blivande rum. Det blev så fint! Jag har täckt av, burit ut verktyg och överblivna tapeter och limburkar. Tagit in listerna till sonens rum och sen testmålat en bit på golvet i gillestugan för att se hur det blir. Jag testade där braskaminen så småningom kommer att stå så det gör ingenting om det inte blir bra. Så här långt verkar det okej i alla fall. Skurat toan där nere inför morgondagens golvläggning har jag också gjort. Det kommer att få ett snyggt klinkergolv. Nu blir det inte mer ikväll, bara vila.......

måndag 12 september 2011

Första gången...

Det är en första gång för allt. Jag, en målardotter, hade till för någon timme sedan aldrig tapetserat i hela mitt liv. I källaren hos min mamma är min farbror och hjälper mig tapetsera två rum. Jag frågade om jag kunde hjälpa till och vips stod jag i målarkläder och satte upp min första tapetvåd någonsin, med mönsterpassning dessutom. Det gick riktigt bra så en vägg klarade jag av med hans hjälp.

Sen var det dags att gå och ta prov på vårdcentralen inför den årliga kollen av sköldkörtel och lite annat. Åtta rör blev det....Puh!

Nu ska jag tillbaka och fortsätta hjälpa till! Det känns bra att fått hjälp av en expert första gången, då kommer jag att våga ge mig på tapetsering själv sen också. Toppen!

söndag 11 september 2011

Middag hos mor!


Snart middag

Nu sitter jag hos mor och ska snart få middag. Efter loppisen har jag målat lister i garaget, skruvat bort kontaktlock och snart ska golven täckas inför tapetseringen. På loppisen var det inte mycket folk, det kom några nu och några då...när regnstänken började packade jag ihop och stack hem. Jag blev av med en hel del grejor men fortfarande är det en del kvar. Men lite mindre att flytta blev det dock allt. Den här gången blev det Frälsis loppis som fick det som blev över.

Dimmigt

Den här dimmiga morgonen bådar om en fin dag. Hoppas det blir så, det är loppis vid Tjärnstugan idag och jag ska ner med lite grejer tänkte jag. Slalomskidor, plastbadkar, klossar, bilbana, pokemonkort, vinställ plus en massa annat. Det är roligare att stå ute om solen skiner. Regna får det göra sen eller ännu hellre låta bli, det känns som om det regnat tillräckligt för ett tag nu!

lördag 10 september 2011

Vila

Njuter av en stunds vila i soffan innan jag ska in i duschen. Har fixat lite med lister och annat smått och gott hos mor. Muren är putsad så nu är det bara att tapetsera. Ikväll är vi bjudna till en av mina grannar på middag, det känns skönt att få sätta sig vid ett dukat bord. I källaren snurrar en maskin med tvätt, därnere hänger fortfarande det jag tvättade förra helgen...

fredag 9 september 2011

Äntligen helg

Så är det fredagkväll igen. Ett pass hos sjukgymnasten efter jobbet innan det bar iväg till stan igen för att hämta hem tapeterna. Idag fanns de på plats, skönt. När jag kom hem hade sonen stekt parisare till middag, det var tur för jag var vrålhungrig. Toan i mammas källare fick ett varv vit färg till innan det blev lite renbäddning av sängar här hemma. Efter all denna aktivitet skulle man kunna tro att mitt knä inte mår så bra...men så är det inte...inte speciellt svullet och ingen värk alls. Det blir bättre hela tiden!

torsdag 8 september 2011

Nu blev det kvällen

Åh så skönt det var att sätta sig i soffan ikväll. En härlig dag med alla elever, sen hem och hade lite läxläsningen med några barn runt köksön. Först mellis och så matte...det gick alldeles utmärkt.
Hem till mor och målade toan ett varv, den färgen doftar inte gott...men ett varv till sen så är det färdigmålat där! I morgon blir det till att hämta tapeter och klinkers...hoppas verkligen att tapeterna kommit.....

onsdag 7 september 2011

Regnet öser ner, tänkte åka och handla lite medan sonen tränar men jag vill inte bli blötare så jag stannar här och dricker kaffe istället...skulle hämta tapeter ikväll men de hade blivit försenade. Fondtapeten som de skickade ner från Umeå var fel sort....så det blir en tur till stan i slutet av veckan också. Vi fick i alla fall med oss golvfärg och lite annat smått och gott. Dessutom hann vi med att skaffa en ny lampa till toan där nere.

tisdag 6 september 2011

Puh...

Pustar ut efter en intensiv dag. Som vanligt kul på biblioteket, en skön sista timme i Norrflärke, lite planering och sen hem för att träna hos sjukgymnasten. Det gick bra. Vi mätte mitt knä: jag har hela 130 grader!!!!Tjoho! Efter operationen förra året när skrotet plockats bort kom jag som mest upp till 120 grader och det var efter flera månader. Nu har jag redan 130....jag är riktigt imponerad av mig själv....Så här i backspegeln blev det ju något positivt av hela eländet!
Sen hem till mamma och drog bort vinyl, skrapade bort lösa bitar och spacklade toaväggarna. Nästa steg blir att tvätta tak, och sen måla det och väggarna ett första varv. Där blev vi också bjudna på middag! Goda rödbetor, mums!

Tisdag och det är varmt där ute...

Oj vad varmt det är ute nu...lite för varmt för älgjakten egentligen...men de som är ute i skogen slipper ju frysa i alla fall. I år blir det lite jakt för mig, eftersom jag ska vara ledig så mycket nästa år känner jag att jag inte riktigt har råd att ta ledigt nu också. Dessutom känner jag att jag vill hålla på att fixa och dona inför flytt just nu. Men när det blir dags för oktoberjakten ska jag försöka ta mig ut i alla fall. Suget ligger liksom och trycker på...

Innan jag klev upp i morse låg jag och tänkte på vad fint det kommer att bli i mammas gillestuga. Ja det har ju varit fint innan också, men nu blir det fint på ett annat sätt.
Men jag känner att jag skulle vilja göra något åt golvet på en gång. Men hur...?? Vet hur jag skulle vilja att det såg ut men det beror på......om det blir för mycket jobb, då orkar jag inte nu....jag ska fråga när jag hämtar tapeter på onsdag.

måndag 5 september 2011

Allt blev glasklart

Efter en halvtimme med glasögon, konstaterar sonen att det är som att gå från standardupplösning till HD-kvalité. Nöjt testar han att ta av och på igen och inser att han plötsligt ser bra...undrar just hur länge stackarn sett så pass dåligt som han gjorde innan han fick glasögon.....

Innan dess hann vi välja klinker till toan i källaren hos mor. De plattor vi valde fanns inte hemma idag men väl mot slutet av veckan. I morgon hoppas jag att toan och tvättställ lyfts ut så ska jag dra bort resterande vinyl innan det ska spacklas lite och sen målas...sen kanske om nån vecka blir det "klinkrat" på golvet. Då kommer ju mamma att hinna njuta av en ny och fräsch toa. Om allt går enligt planerna blir det putsning av murstock till helgen och tapetsering sker till veckan....Härligt! Hoppas det går vägen.
Hemma efter en härlig dag på jobbet. Men jag har varit trött idag, en stor del av natten drömde jag mardrömmar....usch då...inte så roligt att vakna och vara rädd. Det gör det svårt att somna om. Nu laddar vi med mellanmål innan det är dags att åka till stan för träning och annat som ska fixas.

söndag 4 september 2011

Sådär, nu har jag planerat matsedel för nästa vecka. Få se hur långt den håller....

En liten paus

Spotlightsarmar på plats, städat i källaren ( i alla fall till viss del), brädor och bitar från väggen bortrensade, tagit bort hyllor på toan nere, börjat riva vinylen på samma toa....Nu har magen fått sig lite lunch, pizzarester sen igår. Tvätt väntar!
Nyvaken, med en kopp kaffe laddar jag för att åka och städa i mammas källare. Efter det ska jag sätta upp några skruvar som ska vara till sonens spotlights i nya rummet, annars hänger "armarna". Sen blir det till att göra nåt åt tvätten i källaren. Jag har fortfarande inte tagit reda på det jag tvättade förra helgen....å det går runt, å det går runt, å det går runt....

lördag 3 september 2011

En händelserik dag!

Äntligen sitter jag i lugn och ro i mitt soffhörn och slappar litegrann, eller för att vara helt ärlig har jag suttit här några timmar med en god granne och lite gyllene vätska i glasen.

Den här dagen blev bra mycket mer händelserik än jag hade tänkt mig...men på ett positivt sätt. Först besöket i stan, där jag valde tapet till gillestugan och beställde tapet till sonens rum och köpte lite färg, spackel och annat. Efter det en tur till centrum och matmarknad....jösses vad mycket gott det fanns! Köpte med mig alldeles för mycket hem...parmesan-, chili-, pesto-, vitlöks- och tomatost! Dessutom en mycket god chilisalami...Mums!!

Väl hemma ringde jag en bekant och frågade om hjälp att ta ner väggen framför muren i källaren, han skulle bara komma och titta och vips var klockan halv sex och väggbiten var borta....men inte dammet i mammas källare....Men det tar jag bort i morgon. Mitt i allt detta kom en kompis till honom som plötsligt hjälpte mig med två andra saker jag inte klarade själv....fort var det gjort....Vilka snälla människor det finns, helt fantastiskt.
Tycker lite synd om min stackars mamma som får bo i den röra jag har ställt till med i hennes källare samtidigt känner jag en oerhört stor tacksamhet till henne som står ut med det för att det ska bli mindre rörigt för oss när vi ska flytta in där. Jag hoppas att hon hinner njuta av att det blir klart ett litet tag i alla fall innan hon flyttar, det är hon värd!!
Det ser ut att bli strålande väder idag, staden ska få ett besök. Det ska tittas på tapeter till gillestugan och beställas tapeter till sonens rum. Han har redan valt. En av mina snälla farbröder ska hjälpa till med tapetseringen...tack, tack, tack...!! Det blir ett besök på stan också då det är internationell matmarknad, det låter spännande och gott. Har också beställt dill från en lokal odlare som ska hämtas och betalas.

fredag 2 september 2011

En klassiker

http://youtu.be/6siE1lsut5g

Sonen bjöd på middag!


Aj, aj, aj

Puh...nu är gräset klippt, alldeles för långt och för tungt för mitt knä....nu har jag ont, det är dubbelt så tjockt som i vanliga fall men med lite vila blir det bra snart igen. Har en underbart fin pojke som gör middag och fixar i köket så att den trötta, hungriga och irriterade mamman får mat! Då kommer hon genast att bli på bättre humör...ska kanske be honom om ett glas rött också....det tycker jag att jag är värd!

Fredag igen

Nu är arbetsveckan slut för den här gången. Första helveckan med eleverna efter sommarlovet, en rolig vecka! Efter det ett sjukgymnastbesök, idag fick jag öka vikten på en av övningarna. Det känns härligt att jag blir starkare. Ut och klippa gräset är det som står på agendan nu...

torsdag 1 september 2011

Äntligen kväll

Den här dagen gick i ett rasande tempo. Jobb, jobb och åter jobb. Middag och sen lite smått och gott. Nu känns det skönt att sätta sig i soffan och slappa ett tag. Sudden har varit hemma från skolan idag med feber. Just nu är han feberfri men så trött, orkar inte mycket, därför får han vara hemma i morgon också så kanske han blir frisk sen.

Äntligen middag!!


onsdag 31 augusti 2011

Glasögon

Tänk att det var ännu mörkare när jag körde från stan idag jämfört med i måndags. Hösten kommer med stormsteg...Urk...

Optikerbesöket gick väl bra, beroende av hur man ser det....sonen såg dåligt på båda ögonen, riktigt illa på det vänstra där han dessutom hade brytningsfel. Ingen tvekan om att han behöver glasögon....Bågar provades i alla prisklasser....till slut hittade han ett par som passade toppenbra och som han dessutom tyckte om själv. Tyvärr var det inte de billigaste direkt....men eftersom han ska ha glasögonen varje dag är det viktigt att han trivs i dem. Efter det blev det hämtmat som vi åt i ju-jutsulokalen innan det var dags för Suddens träning. Idag var soffan ledig så jag satt lite bekvämare.....
Ja tack!!
Förtydligande behövs ser jag....texten på lappen i lyckokakan:
" All your hard work will soon pay off!

Sitter och väntar på att få höra hur det går för sonen inne hos optikern.

tisdag 30 augusti 2011

Nu är det kvällen

Nu har jag äntligen landat hemma med foten i högläge. En härlig början på dagen med bibliotekstid. Jag trivs verkligen bland böckerna i biblioteket, de får mig att känna mig lugn.
Sen några timmar med mina härliga elever i Norrflärke innan det var dags att åka hem och träna hos sjukgymnasten....middag, en god wok, innan jag kom på att det var föräldramöte på Bredbynskolan...Intressant att lyssna på informationen om skollag och ny läroplan ur föräldraperspektiv.

Biblioteksdag

Idag är det dags för bibliotek igen. Det kommer att bli roligt, spännande att se vilka klasser som kommer för att låna böcker idag. Efter det eftermiddag i Norrflärke för att sen ta mig till sjukgymnast!

måndag 29 augusti 2011

Hemma igen efter första träningstillfället för sonen den här hösten. Den bruna mongruppen tränar tillsammans med vit vuxengrupp. Ny tränare som han inte haft förut, det verkar bli toppen! Vilket lugn när alla är riktigt motiverade dessutom...flamset och tramset som bitvis var närvarande förra året lyser med sin frånvaro! På vägen hem mörknade det ganska snabbt...jag var tvungen att använda helljuset.....hösten kommer, hösten kommer....
Nu har träningssäsongen i ju-jutsu startat! I ny dräkt med både gamla bekanta och nya träningskamrater. Jag för min del hade glömt hur hårda stolarna är och vilken träsmak man får i baken.
Pustar i soffan efter arbetsdag och middag. Toppen i skolan, möte på eftermiddagen, många diskussioner blev det, till slut blev hjärnan lite trött....den orkade inte riktigt med....en extra hårddisk att koppla på vid behov vore inte helt fel....Nu laddar jag för en resa till stan och sonens träning.

söndag 28 augusti 2011

Mätt och nöjd

Nu är jag mätt och nöjd igen, laxen med gurksås blev en höjdare, fast sonen tyckte det var konstigt med riven gurka i...åt med god aptit gjorde han i alla fall! Vid middagsbordet frågade han vad som var i såsen och när jag berättade sa han att då förstod han varför det luktade vin i köket...
Disken väntar och en tvätt i källaren väntar på att hängas...en tumlare väntar på att tömmas också....men det får allt vänta en stund till. Jag vilar.

Matsedel

Nu är veckomatsedeln för nästa vecka gjord. Även om jag inte alltid följer den så är det så skönt att veta vad man kan göra till middag i alla fall. http://blogg.amelia.se/katarinaspis/ Till middag idag bli det en god gurksås, lax och färskpotatis!

Lingon

Åkte ut till härbret en sväng för att se om det fanns några lingon där i år. Plockade nån liter för att ha i frysen till kalla lingonsåser under vintern. Sen blev det falukorvsparisare till lunch. Nu är magen mätt, tvättmaskinen har centrifugerat klart så den väntar på att hängas, disken ska diskas men sen blir det nog lite soffhäng igen....
Söndag morgon, grådiset hänger i luften och soffhäng verkar vara en bra idé. Men tvätthögarna väntar i källaren så det blir nog några maskiner som får gå också. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på denna dag. Vi får se...vila känns som en bra tanke!

lördag 27 augusti 2011

Oj, vilken fart det var i ju-jutsulokalen när jag kom dit klockan tolv. Det städades redan för fullt! Jag och några till hamnade i killarnas omklädningsrum där vi gnodde som bara den. Svetten rann så en dusch nu när jag är hemma kommer att sitta fint.

Innan jag drog till stan hann jag med att skriva köpekontrakt med det par som ska köpa mitt hus. Det känns toppenbra, tänk att just de vill bo i mitt hus! Men nog kommer det att kännas konstigt allt, att det inte är vi som kommer att bo här så länge till....å andra sidan kommer ju min mamma förmodligen att känna detsamma när hon flyttar från sitt hus och vi flyttar in där. Fast det gör ju livet lite mer spännande, att förändra!
Ungefär två månader till kommer vi att bo här, sen blir det flytt....det enda som inte känns så kul med flytten är allt packande som väntar. Men det struntar jag i just nu...ikväll är det kräftor som gäller!
Tidig lördagmorgon och jag kunde inte sova längre trots att behovet av sömn finns. Vi var på en mycket trevlig grannfest igår med massor av god mat och surr om allt möjligt. Nu ska jag ladda inför dagens övningar. På förmiddagen blir det en del pappersjobb, sedan en tur till stan för att städa ju jutsulokalen, för på måndag startar terminen upp igen. Mitt knä känns rätt okej men det är slitet....

fredag 26 augusti 2011

Fredag

Fredag eftermiddag och de första tre skoldagarna med eleverna susade förbi! Nu får alla vila över helgen, så ses vi med friska krafter på måndag. Mitt knä och vänstra ben blir rätt svullet fram på dan. Trots det gick jag till sjukgymnasten och tränade lite efter jobbet. Jag gjorde inte alla övningar men några stycken. Jag måste ju börja i alla fall. Ikväll är vi bjudna på grannfest, det kommer att bli trevligt. Jag ska vila mig en stund till innan jag gör mig i ordning.

torsdag 25 augusti 2011

Lite tjockt och svullet

Det känns i mitt knä att det är ett annat tempo nu när eleverna har börjat. Även om det är lugnt och trevligt i klassrummet så blir det ju inte riktigt samma vila som det brukar vara. En paus mitt på dagen annars är det full fart hela tiden. Ont, tjockt och svullet. Man kan lugnt påstå att det nästan är värre nu än när det var nyopererat. Men trots allt vet jag att det går åt rätt håll. Ändå, om jag får lov att klaga lite....laga middag och diska räckte mer än väl som aktiviteter ikväll.
Sudden har klagat i sommar att han tycker att han ser dåligt ibland så idag har han kollat synen hos skolsköterskan, resultatet blev ett bokat besök hos en optiker för att kolla upp ögonen riktigt....Hm, kostar glasögon för barn lika mycket som vuxnas....??
Ännu en dag till ända, det har varit toppen! Mina elever har som vanligt arbetat på bra, de yngsta har fått en del nya böcker idag som de har fått arbeta i. Lite bokstäver, lite ord och en del matteord har vi hunnit med. De är ju så taggade. De äldre har också arbetat på som bara den. Väl hemma blev det sötpotatissoppa med fetaost till middag. Det är så gott! Nu vilar jag mitt knä en stund innan disken. Sonen ligger i samma hörn i soffan som han legat i sen han slutade skolan vid tre. Han läser en bok så bra att varken spel, dator eller kompisar lockar.

onsdag 24 augusti 2011

Nu kör vi!

Vilken toppendag, vilka toppenelever!! Oj vad den här dagen gick snabbt, den formligen rusade förbi. Alla elever har arbetat på för fullt, nya namnskyltar till stolar och lådor, lite texter om sommarlovet. Vi hann prata om trivselregler och bestämma hur vi ska ha det i klassen och i matsalen. Dessutom hann 2-3:an börja arbeta, forska och svenska bland annat....full fart och med ett arbetssug och en arbetsiver som var fantastisk! När jag behövde gå ut ur klassrummet för att hämta något jag glömt var det lika tyst och fint när jag kom tillbaka och det bästa av allt....tänk att jag ska få arbeta med dem varje dag!!!

tisdag 23 augusti 2011

Schema

Nu har jag suttit några timmar och försökt få till timplan, kontra schema, kontra bra upplägg på lektionerna....Räknar timmar och minuter hit och dit. Plötsligt stämmer det, när jag sen kontrollräknar stämmer det inte...bara att börja om. Till slut tror jag faktiskt att jag fått det att stämma. Kanske...hoppas jag....Det får i alla fall duga, för nu är jag trött. Jag får kolla när hjärnan är piggare i morgon. Kan lätt frustrerad konstatera att timplan och läroplan inte är helt kompatibla fast man kan tycka att de borde vara det...Nu längtar jag efter eleverna, så det så!

Snart så

I ugnen väntar ost- och köttfärsenchiladas på mitt sätt. Mormor har åkt till stan för att hämta sonen och hans kompisar som har varit på badhuset. Misstänker att han är rejält hungrig. En olycka hade tydligen hänt på badet, Sudden hade slagit av en bit av en framtand, men det gick nog rätt bra eftersom han fortsatte att bada. Hoppas att det inte är en så stor bit. I morgon får tandläkaren kolla på det.

Själv har jag arbetat med att förbereda terminen idag tillsammans med mina arbetskamrater. Mycket att tänka på och jag är inte alls så förberedd som jag skulle vilja vara....tur att jag har några år i yrket....Ser i alla fall fram emot att träffa alla elever i morgon, då blir det på riktigt igen!

måndag 22 augusti 2011

Det är måndag kväll...

Redan kväll, otroligt vad den här dagen sprang iväg även om den stundtals gick väldigt långsamt.....Föreläsning i stan, relaterad till Lgr 11, handlade om mål och bedömning. Mycket att ta in, hjärnan hade gärna delat upp allt på flera dagar och fått chansen att diskutera och reflektera under tiden. Efter det var det dags att åka med sonen på sjukhuset för hans hyposensspruta. När det var avklarat fick magen sitt genom ett besök på Max och Flugger fick ett besök för att det skulle hämtas tapeter till mammas lägenhet. Just ja, jag tittade också på en braskamin....

söndag 21 augusti 2011

Åh så gott! Den här kycklingen blev farligt god!!

Nu börjar jag kunna gå riktigt bra igen. Mitt knä kan böjas rätt mycket utan att det sträcker i såret. Toppen! Idag har jag kapat lite kvistar på mammas syrener för att man ska kunna köra med bil ner till baksidan. Sudden har hjälpt mormor att packa böcker i kassar för att tömma en bokhylla som hon ska göra sig av med. Nu sitter jag och funderar över vad det ska bli till middag...kyckling, så mycket vet jag, men sen då? Jag tror att det ska bli nån slags wok eller gryta eller nåt....vi får se.....

Åttiotalsartist

Sitter i soffan, dricker morgonkaffe och ser samtidigt på Nyhetsmorgon. Där har de en tunn- och gråhårig Johnny Logan som gästartist idag. Han sjöng precis "What´s another year" som han vann Eurovision med 1980. Fascinerande att han fortfarande lever på den låten...Förmodligen har han andra låtar på repertoaren också, eller förhoppningsvis ska jag kanske säga, annars är det lite tragiskt. Det som också ser lite, om än inte tragiskt men i alla fall "tacky",  är det faktum att han är klädd i linne med djup urringning, massor av långa silverkedjor runt halsen och över det nån slags skinnjacka...Det ser ut som om huvudet är påklistrat i photoshop eller nåt...han borde byta stylist, klädseln matchar inte heller det han säger som är bra mycket klokare än den bild klädseln ger...

lördag 20 augusti 2011

Pizza till middag

Kväll och vi har ätit pizza från byns nya pizzeria. Det smakade bra, vi blev mätta och nöjda. Några bitar blev kvar, kanske frukost i morgon...Nu har jag lyckats sortera ut lite böcker från bokhyllan igen, 180 cm närmare bestämt, lite drygt....en bekant till mamma ska få dem. Två kassar med kläder och skridskor som ska till Gottne är också packade. Men de har jag kört till mamma, vi har en liten samling där som ska skänkas bort.
Nu har jag gjort lappar och satt upp ute på byn för att försöka sälja lite saker som vi inte har användning för längre. Airhockeyspel, tripp trappstol och en snickarbänk. Dessutom har mamma ett värdeskåp hon ska sälja. Jag ska också göra en lapp till jujutsun, vi har en dräkt storlek 150 som sonen växt ur. Det brukar vara läge när terminen startar och nybörjarna behöver dräkter.

Lunch


En ledig dag

Lördagmorgon med en kaffekopp i soffan. Jag känner mig trött och slut så idag blir det nog mest vila. Skulle behöva börja gå igenom förråd för att sortera vad som ska kastas, skänkas och sparas inför flytten. Men jag tror att mitt knä mår bättre av ett lugnare tempo. Jag har i alla fall lite pyssel att göra vid datorn, det blir en av aktiviteterna. Tvätthögarna i källaren är också prioriterade.

fredag 19 augusti 2011

Nu kan jag köra bil igen, snabbt gick det, behövde mäta en vägg hos mamma så jag testade att ta bilen! Efter en dusch har jag även bytt förband på mitt sår. Jösses vad fint litet ärr det är. Förstår inte hur hon fick ut allt skrot därifrån. Inte underligt att de som assisterade var imponerade....nu är även jag det!
Fredag kväll och middagen har slunkit ner, disken är diskad och jag vilar mig och mitt knä i soffan. Känner mig trött, det känns att jag sov som en kratta i natt. Hoppas den här natten bjuder på bättre nattsömn. Det gick ändå rätt bra att jobba idag fast det tog ett tag innan jag började fungera. I morse var jag inte som allra piggast och klarast i tänket kan jag säga, då var det mycket ludd....Men förhoppningsvis har jag inte gjort alltför mycket tokigt idag. Nu känner jag hur luddet kommer tillbaka....tur att det är kväll.

Men varför

Jag har inte ont i mitt knä, jag kan redan ligga och sova på magen trots att det bara är knappt tre dagar sen operation. Kan då någon vettig människa tala om varför jag inte kan sova....Vaknade några timmar efter midnatt och sen var det tji att somna om. Inte låg jag och tänkte på nåt speciellt heller, mest på att lakanen var mjuka och sköna och att det kändes bra i knäet. När klockan var halv sex insåg jag att om jag skulle somna om då skulle jag aldrig lyckas ta mig upp en timme senare, så jag klev upp! Fast jag känner mig lite dimmig i huvudet....undrar just hur många kloka tankar jag kommer att tänka idag....tur att det är fredag och en hel helg sen och att jag har kloka arbetskamrater som kan tänka åt mig!

torsdag 18 augusti 2011

Torsdag

Nu har en arbetsdag gått igen. Jag har pysslat med lite allt möjligt i klassrummet.  Kvart över tre kom jag plötsligt på att vi skulle ta sprutor halv fyra....panik. Fick skjuts hem, hämtade sprutor på apoteket sen fick vi stick i armen. Nu har vi ätit middag och om ett tag ska jag på jägarmöte. Knäet känns okej, lite svullet blir det när jag står och går mycket men det gör ju inte ont. Underbart!!

onsdag 17 augusti 2011

Otakt

Nu är vi i otakt jag och sonen, en mamma som jobbar och en 12-åring som fortfarande har sommarlov är inte riktigt kompatibla i tiderna vad gäller mat och sömn....Idag till exempel åt jag lunch ute med mina arbetskamrater och när jag sen höll på med middagen visade det sig att Sudden glömt att äta lunch så han var rätt hungrig om man säger så....men jag skulle tro att han inte gör om det misstaget fler gånger...
Sen vill ju han sova på morgonen och jag på kvällen.....Men han får njuta av sin sista lediga vecka, sen är det definitivt slut på nattsuddet....

Just nu ser jag Aktuellt och den viktigaste nyheten verkar vara att Victoria väntar barn...Hur kan det ens komma i närheten av att vara en huvudnyhet? Även om jag naturligtvis är glad för deras skull precis som för alla andra som väntar önskade barn. Men jag säger som en av de som blev intervjuade på stan...och?....Nästa tanke som flyger genom huvudet är varför berätta det så tidigt, barnet ska tydligen inte komma förrän i mars......Hoppas verkligen att det går bra för dem, för tänk att stå där inför hela svenska folket om något händer...Tidningarna har ju i alla fall fått något att skriva om, oj vilka rubriker nätupplagorna har. Vissa löjligare än andra "vad ska babyn heta" , " vem blir babyn lik" o.s.v.
I morgon bitti ska det tydligen diskuteras i morgonsoffan...Jösses.....

Mat

Nu är det handlat, i alla fall en del. Mamma skjutsade och hjälpte mig bära. Jag har inte gjort nån matsedel för veckan som kommer så det blev till att handla på känn....Men jag ska nog göra en nån kväll här framöver. När man jobbar är det enklare att ha en idé om vad det ska bli för middag. Sen att jag ofta hittar på nåt annat än vad som står är en annan sak. Nu återstår att packa undan varorna, sen ska jag diska. Men först ska jag vila, knäet är ganska svullet nu ska jag säga....

Oj då

Var tog den här dagen vägen? Nu har vi ätit middag och jag funderar på om det vore läge att vila mitt knä lite. Mina arbetskamrater kom hem till mig strax efter tio, sen satt vi här hemma och funderade runt hösten. Det är fortfarande en del oklarheter men vi är en bit på väg. Nu skulle jag egentligen behöva handla men jag vet inte riktigt om jag orkar. Jag vilar en stund får vi se sen hur jag gör.

Morgonen efter

Det gick bra att sova inatt. Knäet har inte värkt nämnvärt...faktiskt inte alls. Det är bara om jag försökt ligga på sidan eller magen som det gjort ont. Idag känns det bra om än stelt. Svårt att böja men det är ju inte så konstigt med tanke på att de skurit upp och plockat ut allt skrot. Jag kan redan gå utan kryckor inomhus!

Det var kul att se hur stiften såg ut. De hade små krokar i varje ände som hade hållit ihop knäskålen. När de drogs bort kände jag i hela kroppen hur hårt de satt, sen med ett högt plopp lossnade de. Det kändes lite läskigt faktiskt men gjorde absolut inte ont.

tisdag 16 augusti 2011

Helgonet

Läste ut fjärde delen i Hammarbyserien på sjukhuset idag, före och efter operation. Den heter Helgonet och är skriven av Carin Gerhardsen. De tidigare böckerna var bitvis gastkramande tycker jag men den här saknade det där lilla extra. Den var bra men inte som de tidigare böckerna. Lite besviken är jag allt...

Nu räcker det

Nu är cirkeln sluten, nu blir det inga fler knäfrakturer för min del. Jag blev opererad av samma läkare som tog emot mig på akuten vid min första knäfraktur. Det var hon som konstaterade att cirkeln slöts, det blev ett avslut. Så nu tänker då inte jag bryta fler knän...
Det gick i alla fall jättebra idag. Men jag fick lite skrämselhicka då min operation sköts upp för att det kom in akutfall. Till slut blev det i alla fall min tur. Tio i ett fick jag ryggbedövning och tjugo i två var jag klar och rullades tillbaka in på ODA.  De gav mig i antibiotika i droppform under operationen för att motverka infektion, eftersom det är fjärde gången de är inne och skär i samma knä. Bara att hoppas att det inte blir något knas....Jag känner mig lugn och nöjd och det gör inte lika ont i knäet som jag hade väntat mig, hoppas det håller i sig. Jag mår helt enkelt toppen.....jag är bara vrålhungrig......men det doftar pannkaka, snart får jag mat!

måndag 15 augusti 2011

Nervööös

Några varma mackor satt fint i lilla magen, nu blir det nog inte så mycket mer ätande förrän i morgon efter operationen. Jag förstår inte varför jag är så nervös inför morgondagen...man kunde tycka att jag borde ha vanan inne...men ryggbedövningen hänger som en mara ovanför mitt huvud. Jag är helt enkelt skitnervös. Bara det är färdigstucket i ryggen så känns det som om resten inte är så farligt. Jag har i alla fall blivit van vid att de tar prover i armen och att de sätter nålen. Det är jag inte så rädd för längre...det var jag förut.  Inte ens smärtan och obehaget efteråt oroar mig. Dessutom vill jag ju bli opererad, skrotet ska bort!
Samtidigt som oron far runt i magen tänker jag att det är jättedumt att gruva sig i förväg då operationen kan bli inställd med kort varsel. Kommer det in något akut imorgon så går det före...Då skulle jag få oroa mig fler gånger så det är nog bara att försöka bli lite coolare...jag försöker....och försöker.....och försöker....
Första arbetsdagen är avklarad. Det gick alldeles utmärkt men jag saknade mina arbetskamrater som börjar imorgon. Efter jobbet åkte jag till Övik och lämnade sonen hos kompisen, sen valde mamma kökstapet. Det blev en fin stilren tapet. Nu är det renbäddat inför dusch med descutan senare ikväll, skönt att lägga sig i rena lakan när man har desinficerat sig själv. Burr vad jag gruvar mig..klockan nio imorgon ska jag vara på ODA. Men om allt går som det ska är jag nog hemma vid den här tiden imorgon.

En timme

Det tog en timme innan jag lyckades masa mig ur sängen i morse. Klockradion började spela halv sju....halv åtta lyckades jag äntligen öppna ögonen så att jag kunde ta mig ur sängen. Nu ska jag strax börja jobba, men det är väldigt lugnt och tyst här. Tur att det är barn både på Silverkannan och Guldklimpen annars skulle det vara trist...Kom precis på att jag glömde att ta med mig mat.....

söndag 14 augusti 2011

Sensommarlöv

Sitter och lyssnar på vinden som susar i träden. Det hörs att det är sensommarlöv på träden, det låter liksom torrare mer rasslande än det gör när vinden tar i under tidig sommar. Hur gärna jag än vill att sommaren ska stanna flera månader till är det bara att inse att vi är på väg mot en annan kyligare årstid. Jag hoppas ändå att sommaren biter sig fast ett tag till och vägrar ge efter för det kalla. Då kan man dröja sig kvar i sommaren även fast jobbet börjat.
Nu har jag nyss avnjutit grillade kycklingrullar till lunch. Det var gott, problemet är bara att jag stoppade i mig alldeles för mycket. I källaren snurrar tvätten, ute hänger de maskiner som är färdiga på tork. Om ett tag ska jag ta fram min arbetsväska och förbereda mig för jobb i morgon. Men inte än...

Snart börjar det....

Sista söndagen innan jobbet startar välkomnar med strålande sol. Underbart! Att vakna med huvudvärk var däremot inte lika underbart. Men jag sitter med kaffemugg och har tagit en huvudvärkstablett så det borde väl släppa snart tycker jag. I vårt hus ska det tvättas idag, på Olympia är det fotbollens dag.

lördag 13 augusti 2011

Färdigshoppat

Hemma igen efter en dag då det var rätt lugnt på IKEA. Ganska smart att åka precis innan barnbidraget och lönen kommer. Skulle tro att det är färre som handlar då, många som har ebb i kassan. Sen kanske de smarta passade på att vara ute i solen idag.

Vi har provsuttit alla bäddsoffor och en fick godkänt, den ska ju både fungera att sova i och sitta och spela i. Lampa till taket valde han också så den köpte vi faktiskt redan nu. Jag köpte förvaringsbackar i genomskinlig plast i olika storlekar. Då ser man vad som stoppats var utan att man behöver öppna varenda kartong. Dessutom är de hållbarare än de som är gjorda av kartong.

På tur

Idag blir det en inspirationsresa, vi är på jakt efter en bäddsoffa till sonens rum, han ska ha bokhyllor, jag behöver förvaringskartonger, mamma gardinstänger...gissa var man åker då? Jo, till IKEA...därför är jag uppe före sju en lördag....nu ska jag in i duschen, sen väcka sonen innan vi beger oss!

fredag 12 augusti 2011

Hur fort kan det gå?

Tänk att upplevelsen av hur snabbt tiden går kan vara så olika, ibland är 75 minuter jättelänge. Till exempel när man sitter på en föreläsning som är mindre bra och man väntar på lunchen....eller när man måste läsa någon tråkig text.

75 minuter kan också gå jättefort, när man är på ett badhuset eller nöjespark...eller när man läser en bra bok som man inte kan släppa ifrån sig. Det kan också vara när man pratar i telefon med en god vän man inte pratat med på länge. Då går det jäättefort....(undrar hur en sån reklamfilm skulle se ut...ser reklamen för 3 framför mig....)

Några kloka ord om vänskap

" Vi som har vänner är insvepta i vänlighet och skyddade från omgivningens kyla."
Pam Brown

" När du behöver gnälla över sånt som går fel, när du behöver klaga över livets små oförätter, då är en vän glad över att bara kunna lyssna till din klagolåt"
Linda MacFarlane

Jag är lyckligt lottad som har så många fina goda vänner!

En lugn dag

Idag har det varit lugnt mest hela dagen. Jag har fixat en del telefonsamtal, kört lite saker till skolan, handlat mjölk....sen har jag inte gjort något alls. Det är välbehövligt med vila efter de senaste dagarnas utrensning. Skulle kanske starta en tvätt eller rensa ogräs eller...men det struntar jag i!
Halv elva vaknade grabbarna, halv tolv åt de frukost. Det är sommarlov!  Jag tar det rätt lugnt idag, känner att vila nog gör mig gott.

God morgon

Det ser ut att bli en härlig dag! Solen skiner, lyften är hög och klar men det blir säkert varmare längre fram på dagen. Tittade på mitt knä i morse när jag klev upp, alla piggar som sticker ut överallt. Rätt fascinerande att det överhuvudtaget går att böja med allt skrot som är därinne.
Pojkarna, jag har två i huset, sover fortfarande, de var vakna rätt länge så de behöver all sömn de kan få...

torsdag 11 augusti 2011

Småpysslet blev att jag gav mig på sista delen av mammas uteförråd som jag inte orkade igår. Oj, vad skönt det känns. Nu är ena halvan klar. Den som är inte blev klar nu kan vänta till ett annat år. Sonen har legat i mormors soffa och sett TV och mått gott idag, sen bastade han. Han är ganska trött idag så det var skönt med en vilodag för honom. En tur till Gottne med mer grejor blev det också. Nu ska jag snart förbereda middag, grillad kyckling och quesadillas tror jag att det blir.
Är trött och seg idag, men det känns ändå rätt okej i kroppen. Jag avbokade sjukgymnastiken, så pigg kände jag mig inte, har ju tränat rätt bra igår. Inte nyttig träning kanske men ändå...Idag ska det bli lite småpyssel!
..hörde att Nasse frågade Nalle Puh:
- Hur stavar man "Kärlek"?
Nalle Puh svarar:
- Man stavar inte... man känner den... ♥

onsdag 10 augusti 2011

Pust

Nu är jag trött, hela kroppen värker men framförallt  lederna, fot-, tåleder och så knäet förstås...Det är rätt så svullet och argt på mig just nu...Men det är så skönt, jag har lyckats tömma flera hyllor i mammas garage. Nu står gamla färgpytsar och annat på golvet i väntan på att flytta till återvinningen, men det får bli i morgon.

Hjälpen kom

Efter en stund kom mammas granne så då gav vi oss på förrådet istället. Nu är jag hemma och äter lunch, jag ska strax ge mig av tillbaka för att fortsätta i garaget. Men först ska jag åka på affären och se om de har några banankartonger över så jag slipper högarna på golvet.


Städningen pågår för fullt!!


En ny dag

Idag vaknade jag tidigt...har redan fått mitt morgonkaffe och läst tidningen. Fast jag känner mig inte pigg, det var bara det att det var stört omöjligt att somna om. Ska slappa ett tag till sen ska jag ge mig på garaget hos mamma. Solen skiner, det gör att det känns härligt. Men visst märker man på både luft och ljus att hösten kommer närmare....
p.s boken jag började läsa igår var inte alls lika bra, mest larvig....tappade sugen efter två kapitel så jag skummade igenom den lite snabbt....

tisdag 9 augusti 2011

Nu har jag varit en sväng till Gullänget, sonen är lämnad hos kompisen. I morgon åker de på Nolia! Mamma som är hos sin lillebror får plocka upp honom när hon åker hem från brorsan, då sparar jag en resa till stan. Själv tänker jag ta itu med mammas garage, i alla fall försöka....ja, i morgon alltså. Ikväll tänker jag börja på nästa bok, få se om den är lika bra som de två jag läste ut igår kväll.

"Den som kan uppföra sig gör det"

"Jag brukade drömma om dig" är titeln på en bok skriven av Petra Holst. Den handlar om ett annorlunda föräldraskap där ingenting blir som man tänkt sig. En liten Love som vägrar sova och bara skriker när han är bebis, som sen har svårt att leka och nästan aldrig kan vara stilla när han blir äldre.

Pappan i familjen jobbar lika mycket som vanligt och har svårt att knyta an till barnet.
Mamman värjer sig mot livet hon inte är redo för där kärleken inte är självklar men likafullt stark till ett barn som inte är som andra. Mamman skäms ibland över sitt barn och då känner hon skam och skuld över att hon skäms.
Omgivningens oförstående blickar, kommentarer där de mest tycker att pojken är besvärlig och ouppfostrad, när det i själva verket efter utredningar visar sig att lille Love är autistisk.
Sakta men säkert får familjen se hur umgänget minskar och plötsligt står de där själva.

En fantastisk bok som jag verkligen vill rekommendera! Jag slukade den i går kväll innan jag somnade.

Avdelning städa sonens rum...

Just nu håller vi på att städa i sonens rum. Det är inte så lätt, han vill spara det mesta. "Den här fick jag när"...."jag kom ihåg när".....Då är det inte lätt att göra sig av med saker! Men lite har vi lyckats sortera ut i alla fall...en liten bit i taget och man kommer långt!
Morgonkaffe innan jag ska gå och träna, sen ska jag köra lite mer saker till Gottne. Idag blir det en kista med leksaker, krukor och lite prydnader. Det är på nåt sätt så befriande att göra sig av med saker som bara står i ett skåp, men att inte behöva kasta dem utan att veta att det kommer något bra av det.  Kanske någon köper våra saker och sen blir det pengar till bistånd. Det känns bra!

måndag 8 augusti 2011

Den nya, bitvis oförstående tiden, möter den gamla.

Jag har precis läst ut en roman som heter " Skogen". Författare är Margareta Lindholm. Den handlar om ett tvillingpar som lever i en stuga i gammelskogen som de skött hela sitt liv åt kyrkan som ägt marken. Nu är den såld och det kommer en ny ägare som inte vill förlänga arrendet. Helt plötsligt står de utan hem...Boken är skriven i dagboksform och det är Maria, ett av syskonen som skriver. Ju närmare dagen kommer då de måste lämna sitt hem ju mer tänker hon på sin barndom, sin kärlek till skogen och det ständiga hoppet att allt ska ordna sig trots allt.

Nu vill jag att mina chilifrukter blir röda snart!


Återbudslista

Nu har jag ringt den sköterska som planerar operationer så nu står jag på återbudslistan. De planerar inte in  några operationer före vecka 34...då vill jag helst att det ska vara klart...men samtidigt förstår jag att det är svårt med tider, semester och allt. Jag har i alla fall köpt Descutan idag så att det finns hemma om de ringer och säger att det bli operation i morgon...Då behöver inte jag säga nej för att apoteket är stängt.
Sådärja, nu har bästa hjälpredan varit här så nu har jag fått det städat i hela huset. Underbart. Såpa doftar ljuvligt. Jag har också varit på biblioteket och hämtat böcker till mig och sonen. Nu har vi att läsa igen. Det ser ut som att det skiner upp på himlen, solen tittar fram. Det gör gott efter nattens regn.

God morgon, god morgon

Oj vad regnet har öst ner i natt. Ännu en tussdag, tur att de svarta vinbären blev plockade igår eftermiddag när det var regnuppehåll en stund. På förmiddagen ska jag på vift med mor, sen blir det nog lite matte, jag ska ta reda på tvätt, fika hos grannen, biblioteket och hämta böcker. Det ser ut som om jag kommer att få den här dagen att gå också.

söndag 7 augusti 2011

Det blev diskat till slut, lovade mig själv svartvinbärsglass när det var klart....Den satt som en smäck...vad god den blev....uppskattades av både mig och sonen. Jag är glad att det finns rensade bär i frysen...då kommer det att smaka sommar igen mitt i smällkalla vintern!

Hallå??

Nu skulle jag vilja ha ett hembiträde som kom när jag ropade hallå....Efter att ha fixat med svarta vinbär i alla dess former på eftermiddagen, gjorde jag pasta med lax- och grönsakswok till middag. Det blev supersmarrigt men i vanlig ordning har jag lagat för mycket så det blir rester. Men det var så gott så det gör inget, det blir bra nån dag i veckan. Men nu protesterar mitt knä och säger åt mig på skarpen att jag ska vila en stund. Så då gör jag det, disken får vänta, för hur mycket jag än ropar så kommer inget hembiträde....

Svarta vinbär

Här är det god glass på gång. Med svarta vinbär, en mogen banan, lite citronsaft, socker, grädde och mjölk! Supersmarrig! Nu är den i frysen i väntan på att bli efterrätt.


Jag gjorde gelé på 2 kg bär. Hälften har jag smaksatt med chili. Spännande. Det smakar gott just nu i alla fall, hoppas det håller i sig. I den del som skulle bli chiligelé lät jag en röd chili i bitar koka med bären. Sen i slutskedet precis innan gelén skulle hällas upp på glas blandade jag i 1 tsk chiliflakes också. Hot!




Jag rensade de bär som blev över och frös in ca 100 gram i varje påse. Det blir gott till glass och smoothies i vinter!
Nu ska det bli gelé och glass..

Ental, tiotal, hundratal, tiokamrater, spel, plus och minus...det är kul med matte. I lugn och ro i köket. Det får mig att längta efter jobbet igen. Riktigt roligt att få testa lite i förväg. En vecka kvar, två och en halv för barnen sen kör det igång på allvar.
Gråmulet, men lika gott med kaffe ändå. Undrar vad den här dagen ska fyllas med? Skulle tro att det blir mest hemmapyssel, disk och tvätt. Men ännu ett tag får det vara lugnt.