lördag 17 september 2011
fredag 16 september 2011
En bra dag
Idag var jag till sjukgymnast igen och det var också roligt för plötsligt kändes alla vikter för lätta...inser att jag blivit starkare även om det inte alltid känns så. Det går framåt. Hurra!
Idag ska jag handla sen tänker jag ta det lugnt och vila. Det behöver jag, kan inte köra för fullt varje dag även om det finns att göra. Ännu en positiv sak idag är att mamma fixat en målare som ska måla vardagsrummet åt mig! Underbart, gruvade mig för att måla vävtaket. Nu fixar ett proffs det! Det svåra nu blir att välja färg till väggarna....
Hallen i vårt nuvarande hus blev i alla fall rymligare nu, airhockeyspelet har fått nya ägare. Då har vi i alla fall ett rum som inte är belamrat av kartonger och grejor just nu...
torsdag 15 september 2011
onsdag 14 september 2011
Skallebank
tisdag 13 september 2011
Full fart
måndag 12 september 2011
Första gången...
Sen var det dags att gå och ta prov på vårdcentralen inför den årliga kollen av sköldkörtel och lite annat. Åtta rör blev det....Puh!
Nu ska jag tillbaka och fortsätta hjälpa till! Det känns bra att fått hjälp av en expert första gången, då kommer jag att våga ge mig på tapetsering själv sen också. Toppen!
söndag 11 september 2011
Snart middag
Dimmigt
lördag 10 september 2011
Vila
fredag 9 september 2011
Äntligen helg
torsdag 8 september 2011
Nu blev det kvällen
Hem till mor och målade toan ett varv, den färgen doftar inte gott...men ett varv till sen så är det färdigmålat där! I morgon blir det till att hämta tapeter och klinkers...hoppas verkligen att tapeterna kommit.....
onsdag 7 september 2011
Regnet öser ner, tänkte åka och handla lite medan sonen tränar men jag vill inte bli blötare så jag stannar här och dricker kaffe istället...skulle hämta tapeter ikväll men de hade blivit försenade. Fondtapeten som de skickade ner från Umeå var fel sort....så det blir en tur till stan i slutet av veckan också. Vi fick i alla fall med oss golvfärg och lite annat smått och gott. Dessutom hann vi med att skaffa en ny lampa till toan där nere.
tisdag 6 september 2011
Puh...
Sen hem till mamma och drog bort vinyl, skrapade bort lösa bitar och spacklade toaväggarna. Nästa steg blir att tvätta tak, och sen måla det och väggarna ett första varv. Där blev vi också bjudna på middag! Goda rödbetor, mums!
Tisdag och det är varmt där ute...
Innan jag klev upp i morse låg jag och tänkte på vad fint det kommer att bli i mammas gillestuga. Ja det har ju varit fint innan också, men nu blir det fint på ett annat sätt.
Men jag känner att jag skulle vilja göra något åt golvet på en gång. Men hur...?? Vet hur jag skulle vilja att det såg ut men det beror på......om det blir för mycket jobb, då orkar jag inte nu....jag ska fråga när jag hämtar tapeter på onsdag.
måndag 5 september 2011
Allt blev glasklart
Innan dess hann vi välja klinker till toan i källaren hos mor. De plattor vi valde fanns inte hemma idag men väl mot slutet av veckan. I morgon hoppas jag att toan och tvättställ lyfts ut så ska jag dra bort resterande vinyl innan det ska spacklas lite och sen målas...sen kanske om nån vecka blir det "klinkrat" på golvet. Då kommer ju mamma att hinna njuta av en ny och fräsch toa. Om allt går enligt planerna blir det putsning av murstock till helgen och tapetsering sker till veckan....Härligt! Hoppas det går vägen.
söndag 4 september 2011
En liten paus
lördag 3 september 2011
En händelserik dag!
Den här dagen blev bra mycket mer händelserik än jag hade tänkt mig...men på ett positivt sätt. Först besöket i stan, där jag valde tapet till gillestugan och beställde tapet till sonens rum och köpte lite färg, spackel och annat. Efter det en tur till centrum och matmarknad....jösses vad mycket gott det fanns! Köpte med mig alldeles för mycket hem...parmesan-, chili-, pesto-, vitlöks- och tomatost! Dessutom en mycket god chilisalami...Mums!!
Väl hemma ringde jag en bekant och frågade om hjälp att ta ner väggen framför muren i källaren, han skulle bara komma och titta och vips var klockan halv sex och väggbiten var borta....men inte dammet i mammas källare....Men det tar jag bort i morgon. Mitt i allt detta kom en kompis till honom som plötsligt hjälpte mig med två andra saker jag inte klarade själv....fort var det gjort....Vilka snälla människor det finns, helt fantastiskt.
Tycker lite synd om min stackars mamma som får bo i den röra jag har ställt till med i hennes källare samtidigt känner jag en oerhört stor tacksamhet till henne som står ut med det för att det ska bli mindre rörigt för oss när vi ska flytta in där. Jag hoppas att hon hinner njuta av att det blir klart ett litet tag i alla fall innan hon flyttar, det är hon värd!!
fredag 2 september 2011
Aj, aj, aj
Fredag igen
torsdag 1 september 2011
Äntligen kväll
onsdag 31 augusti 2011
Glasögon
Optikerbesöket gick väl bra, beroende av hur man ser det....sonen såg dåligt på båda ögonen, riktigt illa på det vänstra där han dessutom hade brytningsfel. Ingen tvekan om att han behöver glasögon....Bågar provades i alla prisklasser....till slut hittade han ett par som passade toppenbra och som han dessutom tyckte om själv. Tyvärr var det inte de billigaste direkt....men eftersom han ska ha glasögonen varje dag är det viktigt att han trivs i dem. Efter det blev det hämtmat som vi åt i ju-jutsulokalen innan det var dags för Suddens träning. Idag var soffan ledig så jag satt lite bekvämare.....
tisdag 30 augusti 2011
Nu är det kvällen
Sen några timmar med mina härliga elever i Norrflärke innan det var dags att åka hem och träna hos sjukgymnasten....middag, en god wok, innan jag kom på att det var föräldramöte på Bredbynskolan...Intressant att lyssna på informationen om skollag och ny läroplan ur föräldraperspektiv.
Biblioteksdag
måndag 29 augusti 2011
söndag 28 augusti 2011
Mätt och nöjd
Disken väntar och en tvätt i källaren väntar på att hängas...en tumlare väntar på att tömmas också....men det får allt vänta en stund till. Jag vilar.
Matsedel
Lingon
lördag 27 augusti 2011
Innan jag drog till stan hann jag med att skriva köpekontrakt med det par som ska köpa mitt hus. Det känns toppenbra, tänk att just de vill bo i mitt hus! Men nog kommer det att kännas konstigt allt, att det inte är vi som kommer att bo här så länge till....å andra sidan kommer ju min mamma förmodligen att känna detsamma när hon flyttar från sitt hus och vi flyttar in där. Fast det gör ju livet lite mer spännande, att förändra!
Ungefär två månader till kommer vi att bo här, sen blir det flytt....det enda som inte känns så kul med flytten är allt packande som väntar. Men det struntar jag i just nu...ikväll är det kräftor som gäller!
fredag 26 augusti 2011
Fredag
torsdag 25 augusti 2011
Lite tjockt och svullet
Sudden har klagat i sommar att han tycker att han ser dåligt ibland så idag har han kollat synen hos skolsköterskan, resultatet blev ett bokat besök hos en optiker för att kolla upp ögonen riktigt....Hm, kostar glasögon för barn lika mycket som vuxnas....??
onsdag 24 augusti 2011
Nu kör vi!
tisdag 23 augusti 2011
Schema
Snart så
Själv har jag arbetat med att förbereda terminen idag tillsammans med mina arbetskamrater. Mycket att tänka på och jag är inte alls så förberedd som jag skulle vilja vara....tur att jag har några år i yrket....Ser i alla fall fram emot att träffa alla elever i morgon, då blir det på riktigt igen!
måndag 22 augusti 2011
Det är måndag kväll...
söndag 21 augusti 2011
Åttiotalsartist
lördag 20 augusti 2011
Pizza till middag
En ledig dag
fredag 19 augusti 2011
Men varför
torsdag 18 augusti 2011
Torsdag
Nu har en arbetsdag gått igen. Jag har pysslat med lite allt möjligt i klassrummet. Kvart över tre kom jag plötsligt på att vi skulle ta sprutor halv fyra....panik. Fick skjuts hem, hämtade sprutor på apoteket sen fick vi stick i armen. Nu har vi ätit middag och om ett tag ska jag på jägarmöte. Knäet känns okej, lite svullet blir det när jag står och går mycket men det gör ju inte ont. Underbart!!
onsdag 17 augusti 2011
Otakt
Sen vill ju han sova på morgonen och jag på kvällen.....Men han får njuta av sin sista lediga vecka, sen är det definitivt slut på nattsuddet....
Just nu ser jag Aktuellt och den viktigaste nyheten verkar vara att Victoria väntar barn...Hur kan det ens komma i närheten av att vara en huvudnyhet? Även om jag naturligtvis är glad för deras skull precis som för alla andra som väntar önskade barn. Men jag säger som en av de som blev intervjuade på stan...och?....Nästa tanke som flyger genom huvudet är varför berätta det så tidigt, barnet ska tydligen inte komma förrän i mars......Hoppas verkligen att det går bra för dem, för tänk att stå där inför hela svenska folket om något händer...Tidningarna har ju i alla fall fått något att skriva om, oj vilka rubriker nätupplagorna har. Vissa löjligare än andra "vad ska babyn heta" , " vem blir babyn lik" o.s.v.
I morgon bitti ska det tydligen diskuteras i morgonsoffan...Jösses.....
Mat
Oj då
Morgonen efter
Det var kul att se hur stiften såg ut. De hade små krokar i varje ände som hade hållit ihop knäskålen. När de drogs bort kände jag i hela kroppen hur hårt de satt, sen med ett högt plopp lossnade de. Det kändes lite läskigt faktiskt men gjorde absolut inte ont.
tisdag 16 augusti 2011
Helgonet
Nu räcker det
Det gick i alla fall jättebra idag. Men jag fick lite skrämselhicka då min operation sköts upp för att det kom in akutfall. Till slut blev det i alla fall min tur. Tio i ett fick jag ryggbedövning och tjugo i två var jag klar och rullades tillbaka in på ODA. De gav mig i antibiotika i droppform under operationen för att motverka infektion, eftersom det är fjärde gången de är inne och skär i samma knä. Bara att hoppas att det inte blir något knas....Jag känner mig lugn och nöjd och det gör inte lika ont i knäet som jag hade väntat mig, hoppas det håller i sig. Jag mår helt enkelt toppen.....jag är bara vrålhungrig......men det doftar pannkaka, snart får jag mat!
måndag 15 augusti 2011
Nervööös
Samtidigt som oron far runt i magen tänker jag att det är jättedumt att gruva sig i förväg då operationen kan bli inställd med kort varsel. Kommer det in något akut imorgon så går det före...Då skulle jag få oroa mig fler gånger så det är nog bara att försöka bli lite coolare...jag försöker....och försöker.....och försöker....
En timme
söndag 14 augusti 2011
Sensommarlöv
Snart börjar det....
lördag 13 augusti 2011
Färdigshoppat
Vi har provsuttit alla bäddsoffor och en fick godkänt, den ska ju både fungera att sova i och sitta och spela i. Lampa till taket valde han också så den köpte vi faktiskt redan nu. Jag köpte förvaringsbackar i genomskinlig plast i olika storlekar. Då ser man vad som stoppats var utan att man behöver öppna varenda kartong. Dessutom är de hållbarare än de som är gjorda av kartong.
På tur
fredag 12 augusti 2011
Hur fort kan det gå?
75 minuter kan också gå jättefort, när man är på ett badhuset eller nöjespark...eller när man läser en bra bok som man inte kan släppa ifrån sig. Det kan också vara när man pratar i telefon med en god vän man inte pratat med på länge. Då går det jäättefort....(undrar hur en sån reklamfilm skulle se ut...ser reklamen för 3 framför mig....)
Några kloka ord om vänskap
" Vi som har vänner är insvepta i vänlighet och skyddade från omgivningens kyla."
Pam Brown
" När du behöver gnälla över sånt som går fel, när du behöver klaga över livets små oförätter, då är en vän glad över att bara kunna lyssna till din klagolåt"
Linda MacFarlane
Jag är lyckligt lottad som har så många fina goda vänner!
En lugn dag
God morgon
Pojkarna, jag har två i huset, sover fortfarande, de var vakna rätt länge så de behöver all sömn de kan få...
torsdag 11 augusti 2011
onsdag 10 augusti 2011
Pust
Hjälpen kom
En ny dag
p.s boken jag började läsa igår var inte alls lika bra, mest larvig....tappade sugen efter två kapitel så jag skummade igenom den lite snabbt....
tisdag 9 augusti 2011
"Den som kan uppföra sig gör det"
Pappan i familjen jobbar lika mycket som vanligt och har svårt att knyta an till barnet.
Mamman värjer sig mot livet hon inte är redo för där kärleken inte är självklar men likafullt stark till ett barn som inte är som andra. Mamman skäms ibland över sitt barn och då känner hon skam och skuld över att hon skäms.
Omgivningens oförstående blickar, kommentarer där de mest tycker att pojken är besvärlig och ouppfostrad, när det i själva verket efter utredningar visar sig att lille Love är autistisk.
Sakta men säkert får familjen se hur umgänget minskar och plötsligt står de där själva.
En fantastisk bok som jag verkligen vill rekommendera! Jag slukade den i går kväll innan jag somnade.
Avdelning städa sonens rum...
måndag 8 augusti 2011
Den nya, bitvis oförstående tiden, möter den gamla.
Återbudslista
God morgon, god morgon
söndag 7 augusti 2011
Hallå??
Svarta vinbär
Jag gjorde gelé på 2 kg bär. Hälften har jag smaksatt med chili. Spännande. Det smakar gott just nu i alla fall, hoppas det håller i sig. I den del som skulle bli chiligelé lät jag en röd chili i bitar koka med bären. Sen i slutskedet precis innan gelén skulle hällas upp på glas blandade jag i 1 tsk chiliflakes också. Hot!
Jag rensade de bär som blev över och frös in ca 100 gram i varje påse. Det blir gott till glass och smoothies i vinter!