måndag 21 maj 2012

....och plötsligt var klockan kvart över tio på kvällen....
Undrar just vad som hände med den här dagen, härligt i skolan, träning hos sjukgymnast, jobbade i några timmar hemma, mot Ö-vik och optikerbesök....verkar bli sådär en sex- sjutusen kronor fattigare....bokade även tid för ögonbottenfotografering. Sen styrelsemöte medan Sudden tränade....sen bar det av hemåt igen, snabbt ner till soffan och Alcatraz....och nu dags för loppelådan....

söndag 20 maj 2012

Nu är det klart!!! Gardinerna är uppe, det är bara lamporna ovanför köksön som saknas men de kommer på plats så småningom. Vi har verkligen fått ett fantastiskt kök. Både Sudden och jag njuter varenda gång vi går in dit. Kommer på mig själv med att bara bli stående, titta och njuta!
Det märkliga är att jag har en konstig känsla av att mitt kök har varit någonstans och väntat på att få flytta in här hos oss....Jag vet inte hur jag ska förklara det men det är som om jag känner mitt kök sen förut....En gammal kär vän har hittat hem!



Dagen i övrigt började med att moster kom och klippte oss båda, morbror rensade hängrännan vid altanen från flera år av gamla löv som legat så länge att de blivit till jord bitvis, jag kopierade alla papper Skatteverket vill ha in eftersom de ska granska min deklaration och tvättmaskinen jobbar för fullt. Men trots allt känns det som en lugn och skön dag. Jag tror att det beror på det faktum att vi har ett kök och ett renodlat vardagsrum igen.

Fast min rygg mår inte bra. Jag kan inte sitta utan att trycka in ryggrullen i svanken, då blir jag krokig och får så ont så jag varken kan stå, sitta eller ligga....Två dagar på Örnexpo, plock i skåp igår har tagit ut sin tribut. Men nu ska jag bara ta det lugnt minst en vecka!! Ja eller så lugnt jag kan...

lördag 19 maj 2012

Idag har vi plockat in i skåp och lådor, bitvis har det sett kaosartat ut men det börjar bli mer ordning. Frågan är ju bara om jag kommer ihåg var allt är...antar att jag kommer att få öppna många lådor innan jag hittar det jag ska ha.

Just nu har jag lagt mig i soffan för jag känner mig rätt trött. Min rygg protesterar också....Alltså vila!
Till lunch idag fick vi Risonisallad och köttbullar med lite frukt och grädde till efterrätt. Gott!
t
Risonisallad och köttbullar.
Vattenmelon, jordgubbar och kardemummagrädde.
Åh så skönt att få ligga kvar i sängen med en kaffemugg idag. Ingen tid att passa utan bara en dag helt till eget förfogande som väntar. Det är en härlig känsla.

En känsla som inte är riktigt lika härlig är att mitt knä värkte redan innan jag klev ur sängen idag. Knäet tycker nog att de två dagarna på Örnexpo blev lite jobbiga, även om de var otroligt roliga. Har tagit en värktablett och sen ska jag faktiskt linda knäet idag så det får stöd....för jag har svårt att tro att jag kommer att kunna slappa hela dagen med tanke på att köket är redo för inflyttning...
Fast om jag tar det i små omgångar med mycket vila emellan går det nog alldeles utmärkt tror jag.

Jag kan i alla fall meddela att min diskmaskin fick köra ett program igår kväll med tre dagar gammal disk, den blev skinande ren. Alldeles nyss har jag kört ett kortprogram för att diska lite nytt porslin jag köpt. Svart och vitt för att matcha köket.....

Nu återgår jag till min kaffemugg och en stunds slappande igen, dagens viktigaste syssla!

fredag 18 maj 2012


Nu är det ett kök igen!!
Det var en underbar känsla att låsa upp hemma efter en dag på Örnexpo och upptäcka att blandaren var på plats och att diskmaskinen var inkopplad. Vi testade kranen och lät lite vatten rinna, smakade om vattnet var lika gott att dricka som vanligt. Och det var det, faktiskt tror jag att det var friskare och kallare än förut....... Sen tog vi oss en dusch och gick till mamma och åt god middag. Kött på steksten och bakad potatis. Mumsigt!

Väl hemma med magen full av mat laddade jag diskmaskinen och startade den för första gången. Plockade bort lite skräp som låg framme i köket och sen tog orken slut så då satte jag mig bara ner och tittade och njöt....

Nu börjar ögonen bli trötta så jag tror att jag ska hoppa i säng....eller hoppa och hoppa...det är väl inte min bästa gren....jag går nog och lägger mig i stället.

Här är ett foto på utsikten från vår monter på Örnexpo.

Det har börjat trilla in några besökare, med och utan barnvagnar!

Det blir spännande att se hur vädret artar sig idag. Det hänger tunga moln men de är av den sorten att antingen spricker det upp och blir soligt eller så börjar det regna.

Jag hoppas på solen!


torsdag 17 maj 2012

Oj vilken dag det blev, full fart och lite till! Vi var framme på Örnexpo vid klockan nio i morse. Då gjordes det  sista i montern i ordning. Första timmarna var det ganska lugnt, inte så mycket folk. Men vartefter dagen gick blev det fler och fler. Jag träffade en hel del bekanta, men även många jag inte kände. I regn och rusk hade klubben två uppvisningar på Stora scenen.

Efter den sista uppvisningen skjutsade jag Sudden till en kompis sen åkte jag hem. Trött i framför allt knäet. Men ben och fötter värker också. Mamma var i mitt hus med färdig middag, underbart. Så det var bara att sätta sig och äta. Efter att ha fått lite ny energi av maten gjorde jag i ordning skyltar och annat jag ska ta med i morgon. Sen är det slappa, slappa och åter slappa som gäller! I morgon är en ny Örnexpodag!


Uppvisningskompisarna.
En sista genomgång av uppvisningsprogrammet. 
Jag är så trött, så trött....masade mig ur sängen efter att klockradion försökt få upp mig ur sängen fyrtio minuter....
Grått, slaskigt blött och trist ute. Känner jag mig inspirerad för en dag i en monter på Örnexpo...nej!
Men om ett tag med lite kaffe i magen, frukost och piggare ögon känns det säkert annorlunda.
Det kommer att bli toppenkul det är jag övertygad om, förhoppningsvis kommer det förbi en del människor jag känner. Kanske kommer jag att träffa någon jag inte träffat på länge, vem vet?
Sen kan man ju alltid hoppas att vi lyckas få fler människor intresserade av ju-jutsu så att klubben lockar till sig fler aktiva.

Njuter i alla fall av att kunna sitta vid min nya köksö med kaffemuggen. Jag sitter på en av de nya barpallarna. De är vita och blanka precis som kaklet är. Sköna att sitta på, här kan det verkligen bli tal om barhäng....

Om en stund ska jag inviga vår nya häll...det ska bli äggröra till frukost. Med tanke på dagens aktiviteter kan det vara smart att ha nåt mer än lite yoghurt i magen.

Jag hade inte hade räknat med att vara på expot idag också. Trodde att vi bara skulle vara där på fredag men Sudden behövdes till en uppvisning idag så då är ju jag med också förstås. Men nackdelen med det är att jag inte har hunnit handla hem nåt att ha till matsäck...så idag blir det till att ta med pengar och köpa mat där.
Till i morgon har jag lejt mamma att köpa hem ingredienser till matsäck så då blir det annorlunda.

Nu ska jag vispa ihop äggsmeten, kanske med lite chili och koriander, sen är det skarpt läge för hällen!

onsdag 16 maj 2012

Bänkskivorna kom på dagen en månad efter byggstart. Elektrikern har varit här och monterat in hällen så det enda som saknas nu är vattnet. Blandare och diskmaskin som ska kopplas in.
Här är sidan med hällen!

Köksön med ugnarna i bakgrunden.

Diskho, diskmaskin och kyl/frys. 
Nu åker vi till stan, sonen ska träna. Jag ska äta middag med kören och sen ska jag kolla vad jag ska hjälpa till med inför Örnexpo! Nu drar vi....( även om jag egentligen vill vara hemma och städa...)

tisdag 15 maj 2012

Min kropp behöver:
1. Två knän som går att böja och stå på.
2. Kondition.
3. Två starka lårmuskler ( och inte bara en som jag har nu).
Jag skulle nog kunna göra listan längre men det där var de viktigaste sakerna just nu.

Anledningen till min lista på önskvärda reservdelar är att jag känner mig rätt slut efter att först ha tränat ett rätt hårt pass på sjukgymnastiken, sen lite trädgårdsjobb. Rensade rabatten på framsidan, tog ut trämöblerna, flyttade en rosbuske som växte på lite ställe....Nu värker knä, fotleder och kroppen känns så trött, så trött..... Jag känner mig som om jag vore sådär en nittio år....
Därför unnar jag mig att vara soffpotatis ett tag.

En skottkärra med ogräs.
Grillat till middag. 
Vädret idag inbjöd till att grilla, soligt och härligt. Bratwurst med fyllda tortillabröd smakade underbart gott!

måndag 14 maj 2012

Jag har små hörn i mitt kök där det ser ut som om allt är klart. Om jag väljer att bara titta dit kan jag nästan lura mig själv, men bara nästan....
Här under ska det bli en diskbänk....
Små busänglarna vilar....
Visdomsord och kalebass....


Fast med tanke på olyckor som drabbar familjer omkring oss känns det nästan förmätet att längta efter ett färdigt kök....Vissa har inte ens nåt hem längre, det har ju vi. Plötsligt känns det som en baggis att vara utan bänkskivor, häll och diskho. Tänk vad  perspektiven plötsligt kan ändras.

söndag 13 maj 2012

Ikväll grillade vi middagsmaten. Det var ju inte läge att äta ute men grilla kan man ju göra ändå. Fläskytterfilé som legat i god marinad hela eftermiddagen och många goda grönsaker. Till det potatishalvor i ugnen samt ett gott kryddsmör. Sonen hade en kompis på besök och alla åt med god aptit. Det blev inte mycket rester trots att jag tyckte att det var så mycket mat. Nu har jag diskat undan allt utom grillgallret. Det ligger i blöt.

Grönssaker och kött på grillen. 


Hej då vissna påskliljor och välkommen små söta penséer. Idag har jag gjort ett litet ryck och fixat till krukan på framsidan. De vissna påskliljorna grävde jag ner i ett hörn på tomten. Förhoppningsvis kommer där fina blommor nästa vår.
Jag har gått runt och gjort en trädgårdsöversyn, funderat och planerat vad jag ska ta tag i utomhus. Ser att skottet jag tog från rödvinbärsbusken i fjol nog har överlevt. Tycker mig se en liten knopp på den lilla kvisten som sticker upp ur jorden. Likaså har i alla fall tre av de sex hallonsticklingarna överlevt också. Ogräs i mängd finns det förstås...där råder ingen brist alls.

Tvättmaskinen går för högtryck idag, jag har handlat lite och lagt ytterfilé i marinad. Det blir nog grillat till  middag även om vi inte sitter ute och äter.  Till köttet blir det grillade grönsaker och antingen risonisallad eller klyftpotatis. Nu tänker jag slappa ett tag till dess att det är dags att fixa med maten.  
Vaknade tidigt, tidigt av att solen lyste in i köket och reflekterades i skåpdörrarna. Jag fick lov att dra igen sovrumsdörren lite, det blev så ljust så det var svårt att somna om.
Nu har jag vaknat igen. Känner mig lite seg idag. Igår var jag på en toppenrolig fest. Tre fyrtioåringar hade en gemensam 120-årsbaluns. Roliga lekar och tävlingar, god mat, trevliga människor. En höjdarkväll helt enkelt!

Men det är lite svårt att fortsätta njuta av det och att ta till sig solskenet och det fina vädret ute idag för jag hörde nyss att några stackare har förlorat sitt hem i en brand tidigt på morgonen. Usch så förfärligt. Men vilken tur att de som bodde i huset vaknade och kunde ta sig ut, för efter vad jag förstår har alla människor klarat sig.  Men ändå, vilken förfärlig mardröm att vakna upp till...

Lyssnar på Nyhetsmorgon också där en ung tjej som blev kidnappad från mamman när hon var 8 år berättar om sina erfarenheter. Hon har skrivit en  bok där hon delar med sig av allt hon fått genomlida under sin uppväxt. Hon heter Donya Wihbi och det är en stark berättelse hon har att delge.

Nu tänker jag kliva upp, göra mig en kaffemugg och starta en tvätt!


lördag 12 maj 2012

Vilken seg dag det här blev. Efter att ha skjutsat Sudden till stan och träningsläger gick jag in på en skoaffär och köpte skor. Det är ju fest i kväll och jag upptäckte igår att jag inte har någonting att ha på fötterna. Det mest som finns i garderoben har klackar och det kan jag inte gå i längre.
Så jag köpte med två par skor på öppet köp och provar här hemma.
Känner mig jättetrött men inser att snart är det dags att börja ladda för kvällen.

Eftermiddagen har jag ägnat åt att titta på brittiska "söka hus program".  Det märkligaste paret idag fann fel på allting, var det inte för modernt var det för gammaldags eller så var blandningen av modernt och gammaldags fel...Det var för högt, för lågt, för vitt, för färgglatt, för slarvigt, för ordentligt....
Men deras viktigaste krav var att trädgården måste vara helt plan, den fick inte slutta för det skulle inte deras hundar klara....Eh, en hund som inte kan gå där det lutar???  Det kravet medförde att det inte fanns ett enda hus som passade dem.....Tji fick dom...

Mitt hus passar i alla fall mig alldeles perfekt trots att jag har svårare att gå där det sluttar än en hund...



fredag 11 maj 2012

Så plötsligt var det fredag igen. Har precis kastat mig ner i soffan för att vila ett tag.
Det tvättas, dammas, dammsugs, diskas, röjs här och där. Middag fick vi på Köpmangatan där jag även fixade virusskyddet på mammas dator. Det är konstigt vad man tycker att det tar lång tid  att avinstallera, installera och starta om datorn.....tick, tack, tick, tack, tick, tack.

I vårt nya kök har fönsterbrädan kommit på plats med blommor och fönsterlampa. Trots avsaknad av bänkskivorna blev det lite mer hemtrevligt där inne. Jag funderar också på vad jag ska packa in i mina olika skåp.....Tänk om det skulle gå att säga simsalabim så var det klart.......Men innan det blir juni ska jag nog ha lyckats plocka in allt igen.

Mitt knä och mina fotleder känns plötsligt mycket gamla. Det värker både här och där....tycker att mitt favorithörn i soffan känns extra skönt ikväll. Jag väljer nog att stanna här!

torsdag 10 maj 2012

Vi har internet igen....min egen tekniker här hemma fixade det i morse....
Underbart! När sen min bärbara vägrade låta mig kopplas upp och jag själv hade försökt få till det ett tag kom han som en räddande ängel och löste problemet...han hörde hur jag muttrade och lät fula ord....han hade gjort en annan inställning än vi hade sist, det var därför jag inte fick till det. Det känns i alla fall toppen att han visar dessa talanger och jag märker hur han blir duktigare och duktigare hela tiden. Hoppas han fortsätter visa framfötterna på det här området!  

Efter skoldagen var det dags för ett pass hos sjukgymnasten. Det gick bra men knäet protesterade mer än vanligt idag. Jag hade tänkt börja städa upp lite uppe men det blev högläge för foten och vila istället. Om en stund ska vi åka till mamma och äta middag. Jag är jättehungrig. Förhoppningsvis får jag lite ny energi och orkar göra lite saker här hemma senare i kväll. Annars är det inte direkt nån katastrof om det här blir en vilokväll.

onsdag 9 maj 2012

Åkte till stan när sonen skulle träna. Hemma var det stökigt, framförallt inne efter rätt mycket elektrikerjobb idag. Men när vi kom hem var det rätt städat. Enbart en hög i källaren med den gamla elcentralen och lite annat skrot. Det får vi göra oss av med i morgon.

Ute var det också rensat och fint. Min snälle, snälle hjälpreda hade kört byggskräpet till återvinningen. Härligt! Trots att bänkskivan saknas börjar jag se ljuset. Fint med alla nya lampor och uttag. Men det är svårt att få en rättvis bild på hur det ser ut.

Enda problemet nu är att vår router har fått spel efter alla strömavbrott som varit här hemma idag...men ikväll är jag för trött för att felsöka och försöka fixa till det. Hoppas den har fixat till sig själv till i morgon.....


tisdag 8 maj 2012

I morse blev jag lite besviken....bänkskivorna borde ha kommit den här veckan men de har blivit försenade.....Inte för att det är hela världen, men jag längtar så jag tror jag blir tokig efter ett färdigt kök.

När jag kom hem från jobbet (där  var det toppen) gick jag in i köket, såg mig omkring och tänkte att det kommer aldrig att bli färdigt. Sen kokade jag en mugg kaffe, satte mig ner och drack den i lugn och ro. Då efter en stund kändes det genast bättre.

Det har trots allt hänt en del idag. Diskmaskinen har kommit in på plats, kylen står även den i köket igen. Även om den står lite längre till höger än den ska...den väntar också på bänkskivan....

I morgon kommer elektriker och gör en del jobb igen, lampor, brytare och kontakter som ska på plats. Elcentralen ska också bytas ut, kanske blir det i morgon det med. Köksön ska också få sockel den här veckan.

Själv hade jag ett stort behov av att få känna att nån liten del av köket är klart. Så jag satte upp en liten hylla med två kokböcker på...Skafferiet har också flyttat från vardagsrummet till köket.

Nu när jag ser tillbaka på det jag har skrivit inser jag att det har och kommer att hända en hel del denna veckan trots allt. Det har blivit lite närmare klart!!
Ett hörn i mitt kök som är klart.
Här skulle det ha kommit en bänkskiva den här veckan......

måndag 7 maj 2012

Veckans första dag har kommit en bra bit på väg. Om en dryg timme åker vi upp till mamma och äter middag innan det är dags för en resa till stan och träning för sonen.
Jag har också tränat idag, körde ett pass på sjukgymnastiken. Nästan fullt program. Det var bara cyklingen jag drog ner lite på, ungefär halva tiden. Än så länge känns det rätt okej i knäet.

Eftermiddagen använde jag till att skriva en lång rad omdömen. Nu är ju äntligen de nationella proven i trean avklarade. I alla fall nästan. Enbart en liten spelstund kvar!
På tal om nationella prov, i morgon har sexorna engelska hela förmiddagen. De sista delproven har de på torsdag, sen är även de klara för den här gången. Hos sonen märks ingen särskild nervositet, han är rätt cool. Hoppas de inte blir för trötta bara när de ska jobba hela förmiddagen.