måndag 21 maj 2012
Undrar just vad som hände med den här dagen, härligt i skolan, träning hos sjukgymnast, jobbade i några timmar hemma, mot Ö-vik och optikerbesök....verkar bli sådär en sex- sjutusen kronor fattigare....bokade även tid för ögonbottenfotografering. Sen styrelsemöte medan Sudden tränade....sen bar det av hemåt igen, snabbt ner till soffan och Alcatraz....och nu dags för loppelådan....
söndag 20 maj 2012
Det märkliga är att jag har en konstig känsla av att mitt kök har varit någonstans och väntat på att få flytta in här hos oss....Jag vet inte hur jag ska förklara det men det är som om jag känner mitt kök sen förut....En gammal kär vän har hittat hem!
Dagen i övrigt började med att moster kom och klippte oss båda, morbror rensade hängrännan vid altanen från flera år av gamla löv som legat så länge att de blivit till jord bitvis, jag kopierade alla papper Skatteverket vill ha in eftersom de ska granska min deklaration och tvättmaskinen jobbar för fullt. Men trots allt känns det som en lugn och skön dag. Jag tror att det beror på det faktum att vi har ett kök och ett renodlat vardagsrum igen.
Fast min rygg mår inte bra. Jag kan inte sitta utan att trycka in ryggrullen i svanken, då blir jag krokig och får så ont så jag varken kan stå, sitta eller ligga....Två dagar på Örnexpo, plock i skåp igår har tagit ut sin tribut. Men nu ska jag bara ta det lugnt minst en vecka!! Ja eller så lugnt jag kan...
lördag 19 maj 2012
Just nu har jag lagt mig i soffan för jag känner mig rätt trött. Min rygg protesterar också....Alltså vila!
Till lunch idag fick vi Risonisallad och köttbullar med lite frukt och grädde till efterrätt. Gott!
| t |
| Risonisallad och köttbullar. |
| Vattenmelon, jordgubbar och kardemummagrädde. |
En känsla som inte är riktigt lika härlig är att mitt knä värkte redan innan jag klev ur sängen idag. Knäet tycker nog att de två dagarna på Örnexpo blev lite jobbiga, även om de var otroligt roliga. Har tagit en värktablett och sen ska jag faktiskt linda knäet idag så det får stöd....för jag har svårt att tro att jag kommer att kunna slappa hela dagen med tanke på att köket är redo för inflyttning...
Fast om jag tar det i små omgångar med mycket vila emellan går det nog alldeles utmärkt tror jag.
Jag kan i alla fall meddela att min diskmaskin fick köra ett program igår kväll med tre dagar gammal disk, den blev skinande ren. Alldeles nyss har jag kört ett kortprogram för att diska lite nytt porslin jag köpt. Svart och vitt för att matcha köket.....
Nu återgår jag till min kaffemugg och en stunds slappande igen, dagens viktigaste syssla!
fredag 18 maj 2012
| Nu är det ett kök igen!! |
Väl hemma med magen full av mat laddade jag diskmaskinen och startade den för första gången. Plockade bort lite skräp som låg framme i köket och sen tog orken slut så då satte jag mig bara ner och tittade och njöt....
Nu börjar ögonen bli trötta så jag tror att jag ska hoppa i säng....eller hoppa och hoppa...det är väl inte min bästa gren....jag går nog och lägger mig i stället.
Här är ett foto på utsikten från vår monter på Örnexpo.
Det har börjat trilla in några besökare, med och utan barnvagnar!
Det blir spännande att se hur vädret artar sig idag. Det hänger tunga moln men de är av den sorten att antingen spricker det upp och blir soligt eller så börjar det regna.
Jag hoppas på solen!
torsdag 17 maj 2012
Efter den sista uppvisningen skjutsade jag Sudden till en kompis sen åkte jag hem. Trött i framför allt knäet. Men ben och fötter värker också. Mamma var i mitt hus med färdig middag, underbart. Så det var bara att sätta sig och äta. Efter att ha fått lite ny energi av maten gjorde jag i ordning skyltar och annat jag ska ta med i morgon. Sen är det slappa, slappa och åter slappa som gäller! I morgon är en ny Örnexpodag!
| Uppvisningskompisarna. |
| En sista genomgång av uppvisningsprogrammet. |
Grått, slaskigt blött och trist ute. Känner jag mig inspirerad för en dag i en monter på Örnexpo...nej!
Men om ett tag med lite kaffe i magen, frukost och piggare ögon känns det säkert annorlunda.
Det kommer att bli toppenkul det är jag övertygad om, förhoppningsvis kommer det förbi en del människor jag känner. Kanske kommer jag att träffa någon jag inte träffat på länge, vem vet?
Sen kan man ju alltid hoppas att vi lyckas få fler människor intresserade av ju-jutsu så att klubben lockar till sig fler aktiva.
Njuter i alla fall av att kunna sitta vid min nya köksö med kaffemuggen. Jag sitter på en av de nya barpallarna. De är vita och blanka precis som kaklet är. Sköna att sitta på, här kan det verkligen bli tal om barhäng....
Om en stund ska jag inviga vår nya häll...det ska bli äggröra till frukost. Med tanke på dagens aktiviteter kan det vara smart att ha nåt mer än lite yoghurt i magen.
Jag hade inte hade räknat med att vara på expot idag också. Trodde att vi bara skulle vara där på fredag men Sudden behövdes till en uppvisning idag så då är ju jag med också förstås. Men nackdelen med det är att jag inte har hunnit handla hem nåt att ha till matsäck...så idag blir det till att ta med pengar och köpa mat där.
Till i morgon har jag lejt mamma att köpa hem ingredienser till matsäck så då blir det annorlunda.
Nu ska jag vispa ihop äggsmeten, kanske med lite chili och koriander, sen är det skarpt läge för hällen!
onsdag 16 maj 2012
| Här är sidan med hällen! |
| Köksön med ugnarna i bakgrunden. |
| Diskho, diskmaskin och kyl/frys. |
tisdag 15 maj 2012
1. Två knän som går att böja och stå på.
2. Kondition.
3. Två starka lårmuskler ( och inte bara en som jag har nu).
Jag skulle nog kunna göra listan längre men det där var de viktigaste sakerna just nu.
Anledningen till min lista på önskvärda reservdelar är att jag känner mig rätt slut efter att först ha tränat ett rätt hårt pass på sjukgymnastiken, sen lite trädgårdsjobb. Rensade rabatten på framsidan, tog ut trämöblerna, flyttade en rosbuske som växte på lite ställe....Nu värker knä, fotleder och kroppen känns så trött, så trött..... Jag känner mig som om jag vore sådär en nittio år....
Därför unnar jag mig att vara soffpotatis ett tag.
| En skottkärra med ogräs. |
| Grillat till middag. |
måndag 14 maj 2012
| Här under ska det bli en diskbänk.... |
| Små busänglarna vilar.... |
| Visdomsord och kalebass.... |
söndag 13 maj 2012
| Grönssaker och kött på grillen. |
Jag har gått runt och gjort en trädgårdsöversyn, funderat och planerat vad jag ska ta tag i utomhus. Ser att skottet jag tog från rödvinbärsbusken i fjol nog har överlevt. Tycker mig se en liten knopp på den lilla kvisten som sticker upp ur jorden. Likaså har i alla fall tre av de sex hallonsticklingarna överlevt också. Ogräs i mängd finns det förstås...där råder ingen brist alls.
Tvättmaskinen går för högtryck idag, jag har handlat lite och lagt ytterfilé i marinad. Det blir nog grillat till middag även om vi inte sitter ute och äter. Till köttet blir det grillade grönsaker och antingen risonisallad eller klyftpotatis. Nu tänker jag slappa ett tag till dess att det är dags att fixa med maten.
Nu har jag vaknat igen. Känner mig lite seg idag. Igår var jag på en toppenrolig fest. Tre fyrtioåringar hade en gemensam 120-årsbaluns. Roliga lekar och tävlingar, god mat, trevliga människor. En höjdarkväll helt enkelt!
Men det är lite svårt att fortsätta njuta av det och att ta till sig solskenet och det fina vädret ute idag för jag hörde nyss att några stackare har förlorat sitt hem i en brand tidigt på morgonen. Usch så förfärligt. Men vilken tur att de som bodde i huset vaknade och kunde ta sig ut, för efter vad jag förstår har alla människor klarat sig. Men ändå, vilken förfärlig mardröm att vakna upp till...
Lyssnar på Nyhetsmorgon också där en ung tjej som blev kidnappad från mamman när hon var 8 år berättar om sina erfarenheter. Hon har skrivit en bok där hon delar med sig av allt hon fått genomlida under sin uppväxt. Hon heter Donya Wihbi och det är en stark berättelse hon har att delge.
Nu tänker jag kliva upp, göra mig en kaffemugg och starta en tvätt!
lördag 12 maj 2012
Så jag köpte med två par skor på öppet köp och provar här hemma.
Känner mig jättetrött men inser att snart är det dags att börja ladda för kvällen.
Eftermiddagen har jag ägnat åt att titta på brittiska "söka hus program". Det märkligaste paret idag fann fel på allting, var det inte för modernt var det för gammaldags eller så var blandningen av modernt och gammaldags fel...Det var för högt, för lågt, för vitt, för färgglatt, för slarvigt, för ordentligt....
Men deras viktigaste krav var att trädgården måste vara helt plan, den fick inte slutta för det skulle inte deras hundar klara....Eh, en hund som inte kan gå där det lutar??? Det kravet medförde att det inte fanns ett enda hus som passade dem.....Tji fick dom...
Mitt hus passar i alla fall mig alldeles perfekt trots att jag har svårare att gå där det sluttar än en hund...
fredag 11 maj 2012
Det tvättas, dammas, dammsugs, diskas, röjs här och där. Middag fick vi på Köpmangatan där jag även fixade virusskyddet på mammas dator. Det är konstigt vad man tycker att det tar lång tid att avinstallera, installera och starta om datorn.....tick, tack, tick, tack, tick, tack.
I vårt nya kök har fönsterbrädan kommit på plats med blommor och fönsterlampa. Trots avsaknad av bänkskivorna blev det lite mer hemtrevligt där inne. Jag funderar också på vad jag ska packa in i mina olika skåp.....Tänk om det skulle gå att säga simsalabim så var det klart.......Men innan det blir juni ska jag nog ha lyckats plocka in allt igen.
Mitt knä och mina fotleder känns plötsligt mycket gamla. Det värker både här och där....tycker att mitt favorithörn i soffan känns extra skönt ikväll. Jag väljer nog att stanna här!
torsdag 10 maj 2012
Underbart! När sen min bärbara vägrade låta mig kopplas upp och jag själv hade försökt få till det ett tag kom han som en räddande ängel och löste problemet...han hörde hur jag muttrade och lät fula ord....han hade gjort en annan inställning än vi hade sist, det var därför jag inte fick till det. Det känns i alla fall toppen att han visar dessa talanger och jag märker hur han blir duktigare och duktigare hela tiden. Hoppas han fortsätter visa framfötterna på det här området!
Efter skoldagen var det dags för ett pass hos sjukgymnasten. Det gick bra men knäet protesterade mer än vanligt idag. Jag hade tänkt börja städa upp lite uppe men det blev högläge för foten och vila istället. Om en stund ska vi åka till mamma och äta middag. Jag är jättehungrig. Förhoppningsvis får jag lite ny energi och orkar göra lite saker här hemma senare i kväll. Annars är det inte direkt nån katastrof om det här blir en vilokväll.
onsdag 9 maj 2012
Åkte till stan när sonen skulle träna. Hemma var det stökigt, framförallt inne efter rätt mycket elektrikerjobb idag. Men när vi kom hem var det rätt städat. Enbart en hög i källaren med den gamla elcentralen och lite annat skrot. Det får vi göra oss av med i morgon.
Ute var det också rensat och fint. Min snälle, snälle hjälpreda hade kört byggskräpet till återvinningen. Härligt! Trots att bänkskivan saknas börjar jag se ljuset. Fint med alla nya lampor och uttag. Men det är svårt att få en rättvis bild på hur det ser ut.
Enda problemet nu är att vår router har fått spel efter alla strömavbrott som varit här hemma idag...men ikväll är jag för trött för att felsöka och försöka fixa till det. Hoppas den har fixat till sig själv till i morgon.....
tisdag 8 maj 2012
När jag kom hem från jobbet (där var det toppen) gick jag in i köket, såg mig omkring och tänkte att det kommer aldrig att bli färdigt. Sen kokade jag en mugg kaffe, satte mig ner och drack den i lugn och ro. Då efter en stund kändes det genast bättre.
Det har trots allt hänt en del idag. Diskmaskinen har kommit in på plats, kylen står även den i köket igen. Även om den står lite längre till höger än den ska...den väntar också på bänkskivan....
I morgon kommer elektriker och gör en del jobb igen, lampor, brytare och kontakter som ska på plats. Elcentralen ska också bytas ut, kanske blir det i morgon det med. Köksön ska också få sockel den här veckan.
Själv hade jag ett stort behov av att få känna att nån liten del av köket är klart. Så jag satte upp en liten hylla med två kokböcker på...Skafferiet har också flyttat från vardagsrummet till köket.
Nu när jag ser tillbaka på det jag har skrivit inser jag att det har och kommer att hända en hel del denna veckan trots allt. Det har blivit lite närmare klart!!
| Ett hörn i mitt kök som är klart. |
| Här skulle det ha kommit en bänkskiva den här veckan...... |
måndag 7 maj 2012
Jag har också tränat idag, körde ett pass på sjukgymnastiken. Nästan fullt program. Det var bara cyklingen jag drog ner lite på, ungefär halva tiden. Än så länge känns det rätt okej i knäet.
Eftermiddagen använde jag till att skriva en lång rad omdömen. Nu är ju äntligen de nationella proven i trean avklarade. I alla fall nästan. Enbart en liten spelstund kvar!
På tal om nationella prov, i morgon har sexorna engelska hela förmiddagen. De sista delproven har de på torsdag, sen är även de klara för den här gången. Hos sonen märks ingen särskild nervositet, han är rätt cool. Hoppas de inte blir för trötta bara när de ska jobba hela förmiddagen.