fredag 5 augusti 2011

Nu är magen mätt. Lite godis på det här så är fredagkvällen räddad!






Tacotårta på väg.


Tålamod

Från och med idag har vi telefonin via bredbandet. Det kommer att bli rätt mycket billigare. Den enda nackdelen är att det inte fungerar när det är strömavbrott eller om internet inte fungerar av någon anledning.

Det följde med en anvisning för hur man skulle koppla in allt och det såg ut att fungera men en knapp som skulle lysa med fast sken blinkade. Då tutade det bara upptaget.....Ringde support som tryckte på nån knapp och då fungerade det.

Då upptäckte jag nästa problem, ringsignalen hördes inte.....Problemet var att det gick att ringa ut, och in för den delen också men det var bara det att inga signaler  hördes ..svårt att svara då....

Det var bara att börja om med telefonkö...Men jag måste få berömma dessa fantastiska människor som sitter som telefonsupport för T3. Tänk att dag ut och dag in sitta och lösa problem åt frustrerade människor. De är jättetrevliga och visar inga tecken på att det är jobbigt när allt de testar inte fungerar. Rätt fascinerande ändå detta med internet och bredband, de "ser" min telefondosa och skickar små meddelanden om konfiguration. Jag får knappa in tecken och siffror på telefonen, flytta kablar hit och dit och så till slut, tjoho det ringer!!

Så nu gott folk, telefonin låg nere mellan 12- 14.30 idag, men nu kör vi igen...RING; RING!!
.

Va?

Det regnar...på morgonen....jag kommer inte ihåg när jag drog upp rullgardinen sist och det inte var solsken eller åtminstone varmt ute. Det måste väl ändå betyda att sommaren har varit toppen! Ringde till ortopeden idag och fick numret till den sköterska som planerar opertationerna, hennes telefontid nästa gång är på måndag halv två. Att jag inte fick tag i henne innan hon planerat nästa vecka betyder nog att det inte blir operation innan jag börjar jobba om hon inte redan planerat in mig...hoppas...hoppas..det ligger en kallelse i lådan på måndag med operationstid på torsdag...Det skulle vara perfekt.

Idag ska jag få åka och hämta hem sonen, jag ska hämta honom vid elva. När jag sa det till honom tyckte han att det var lite tidigt....Han hann ju knappt vara där..Hallå, tre dygn....är det knappt nånting eller?

torsdag 4 augusti 2011

Efter att ha tränat och jobbat större delen av dagen ville jag ha nåt riktigt onyttigt till middag. Snacka om att maten satt fint!


Mitt garage

Mitt garage är ett sorgebarn, jösses vad skrot jag har där....Blä!! Nu har jag "städat" flera timmar och lagt saker som kan få åka till återvinningen i en hög innanför garagedörren, men det finns mer...Vissa saker vill jag inte göra mig av med och en del grejer är ju faktiskt sånt jag använder. Men dammduk som är över vad gör jag med den till exempel...förmodligen ingenting... fönsterbågar, kan nån vara intresserad av det? Riktigt härliga gamla element finns där också, över från mitt hus...har också spolat av en sittvagn, gunga, och lite annat som jag tänker köra till Gottne. Det blir nog bra det! Önskar bara att det var klart nu...

Träna, träna, träna

Nu har jag jobbat en knapp timme med ben- och ryggträning. Jag blir nog starkare men det känns så segt....tänker jag efter inser jag att jag varit utan gips i ca 5 månader, två av dem hade jag ryggskott, så det kanske inte är så illa ändå. Framförallt med tanke på att lårmuskeln inte var som den skulle när jag bröt knäet en andra gång...Jag har fortfarande inte hört nåt om operationstid, i morgon ska jag ringa och fråga. Jag vill veta och helst göra bort det nästa vecka men det verkar trögt.

Lugnet

Sitter och njuter av  morgonlugnet en stund innan jag ska till sjukgymnastiken för att träna. Fast i min kropp känns det att jag hållit  på med en mängd olika saker de senaste dagarna eller senaste veckorna för den delen. Det gör ont överallt, framförallt i lederna, ska det vara så? Att musklerna värker kan jag köpa men inte lederna. Framförallt tålederna gör ont...men det går väl över. Idag tänkte jag röja ur lite skrot från garaget som ska till återvinningen. Fast fortsätter solen att skina har jag ingen lust att vara inne....

onsdag 3 augusti 2011

Leksaker

Jag har som sagt sorterat bland sonens leksaker som fanns hos mormor idag. Här finns några saker om någon skulle vara intresserad av dem.
Första bilden visar en nerplockad Imaginext-borg.


En bilbana från Pirates of the Carribean.

Ett jätteroligt kanalsystem att bygga ihop och ha skoj med utomhus med båtar och annat som flyter.


Vilken dag

Idag har jag varit aktiv, målat hos mor, fixat i hennes rabatter, tagit bort plast och presenningar på hennes trädgårdsland, satt några plantor där, trimmat lite gräskanter, börjat städa mitt garage, sorterat de leksaker som fanns hos mamma. Tre högar: spara, kasta och Gottne. Nu sitter jag i soffan och äter kex med pepparost och tänker inte göra ett dugg mer ikväll.

Har precis målat golv ett varv. Kunde börja direkt efter frukost för jag sov hos mamma inatt. Ville också sova borta, så det så!

tisdag 2 augusti 2011

Ajajaj

Vilket eländes migränanfall jag fick efter middagen...den smakade jättegott men fick inte stanna så länge om man säger så....Det är aningen bättre nu men gör fortfarande alldeles för ont för att jag ska vara nöjd. Glömde liksom av att jag inte gillar att vara i solen utan solglasögon och nåt på skallen....Dessutom blåjobbandes utomhus hela eftermiddagen, borde ha räknat ut att det skulle bli skallbank av det. Funderar på om jag sak sova hos mamma i mitt gamla rum i källaren, där är svalt och mörkt....Sonen är ju ändå nån helt annanstans...

Nygräddad


Ute i solen

Nu är det målat ett andra varv hos mor och jag håller äntligen på att ta bort de vind- insynskydd jag har haft som är ruttna.  Jag kan säga att järnen som sitter i marken är som vore de  fastgjutna. Jösses vad djupt jag måste gräva. Ska passa på nu när återvinningen är här denna vecka. Har tagit en paus och förberett en ostpaj till middag. Med smak av kummin och tomat, den blir supergod!!

Målning

Hallå färg, här kommer jag!

Tidig morgon...i alla fall för att vara mig den här sommaren. Om ett tag ska jag väcka sonen som ska ha skjuts till Övik, själv ska jag på sjukgymnastik. Det innebär att det blir mormor som får den äran att köra till stan. Då får hon passa på att hämta hem mer färg, det som finns kommer inte att räcka till ännu ett varv i förrådet.

måndag 1 augusti 2011

Promenad

Nu har jag tagit mig en promenad på någon timme. Genast blir knäet svullet och ömt. Längtar till dess att jag kan gå längre sträckor utan att det gör ont. Men vädret är så härligt så det uppväger....Sonen stack till en kompis men sen måste han komma hem och packa för i morgon bär det iväg till Gullänget ett antal dagar. Då blir jag en ensam mamma igen...

Grillmiddag

Underbara sommar som gör att det går att sitta ute och äta mest varje dag, idag blev det grillad kyckling med tillbehör. Hittade på och testade en ny marinad med bl.a ketjap manis som blev supergod! Nu ligger disk och grillgaller i blöt och jag slöar innan jag ska ta reda på det...

Mera målning

Det blev trots allt mer målning, istället för att tvätta ur penslarna som jag hade tänkt, skrapade jag, tvättade och målade ett varv på tak och väggar i mammas förråd. Ja, inte hela förrådet utan den del där tanken stod, där är det tomt. Så det kommer att bli målat i omgångar, men övriga delar dröjer nog ett tag. Nu har jag ätit lunch och ska bara sitta och ta det lugnt. 

Lilla fågel

När jag kom för att öppna dörren till växthuset för en stund sedan var det en stackars sädesärla där inne. Den hade förmodligen flugit in genom takfönstret men sen inte klarat av att ta sig ut igen. Efter att ha tagit bort draperierna för dörrarna hittade den snabbt vägen ut till friheten igen. 
Satt sen på bron och åt min näst sista ostfralla till frukost. Av de jag bakade igår är det nu bara en kvar....Då när jag sätt där och mumsade och njöt kändes det till och med på luften att det blivit augusti...det är förmodligen inbillning men det känns liksom högre och klarare i luften på nåt vis.