måndag 9 juli 2012

Wow, det regnar inte idag, härligt! I källaren sover grabbarna, ute skränar måsarna och jag ska till sjukgymnasten om drygt en timme.

Sonen och hans kompis ska ta sina hyposenssprutor idag, jag trodde att jag skulle skjutsa, men det visar sig att jag inte behöver då hans mamma ändå måste till stan. 

Mysteriet på det försvunna vattnet i härbret fick sin lösning igår. Grannen hade varit tvungen att koppla om vattnet och tänkte då inte på att när de stängde av sitt vatten så påverkade det mig också. Skönt att det var så enkelt. Då är det bara för mig att gå över och slå på det igen så kommer det att rinna ur vattenslangen! Det betyder att om det fortsätter vara fint idag, kanske det kan vara läge för en tur dit ut igen och diska det som vattnet inte räckte till sist, framförallt eftersom jag inte behöver åka till stan. Vi får se hur det blir, biblioteket ska i alla fall få besök!

På tal om vatten, vilka otroliga regnmängder de har fått i Ryssland men även Småland har drabbats hårt. Starka bilder från i går där husen står med vatten högt upp på fasaden, bilar har förvandlats till u-båtar och människor vadade omkring i vattnet för att försöka rädda sina ägodelar så gott det gick. Det värsta är att det verkar komma lite regnskurar där även idag, om än inte lika kraftigt som tidigare. Nu är det dags för ett rejält högtryck tycker jag som håller i sig resten av sommaren!!

En sak som gav mig en rejäl klump i magen igår var den film som visades på TV4-nyheterna om en ung kvinna som blev avrättad mitt framför ögonen på ett hundratal män. Efter en provisorisk rättegång i en grusslänt avslutades det hela med att kvinnan sköts, tack och lov visades inte bilderna på det, men väl på alla jublande män efteråt. Det hela skedde visst strax norr om Kabul. Hon var falskt anklagad för äktenskapsbrott....
Förfärligt räcker inte för att beskriva det som hänt. Det värsta är att såna händelser hela tiden pågår runt om i världen, grymma hemska brott, igen och igen. Människor borde bete sig naturligt gott, inte vara naturligt grymma....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar