lördag 4 juli 2015

Kvinna 22 av Melanie Gideon

Denna blåsiga lördag kommer sommarens andra boktips. En bok jag läste ut förra veckan men jag har inte riktigt kunnat bestämma mig för vad jag tycker om boken. Det har jag fortfarande inte men det blir ett litet boktips ändå. 

Boken handlar om en kvinna som hamnar i mitt i livet funderingar. Hon och hennes man glider allt mer ifrån varandra och hon funderar om inte livet har mer att erbjuda. Då tackar hon ja till att delta i en anonym undersökning om äktenskap. Hennes nummer i undersökningen blir 22, därav titeln på boken. Hon har kontakt med forskare 101 via mejl där hon så sanningsenligt som möjligt ska svara på frågor om sitt äktenskap. 

En stor del av boken bygger på deras mejlkontakt och de svar som Alice, som hon heter, avger i formulären. (Frågorna får man ta del av sist i boken) Dessutom är vissa kapitel uppbyggda runt facebookuppdateringar och svar på dem. Allt detta gör att det inte blir något riktigt flyt i läsningen. 

De kapitel som är skriven i löpande, berättande text däremot för handlingen framåt på ett riktigt bra sätt som gör att jag trots allt håller fast vid boken och tycker att den kan vara värd att läsa. Om inte annat för den twist boken så småningom bjuder på......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar