söndag 12 februari 2017

Efter att en längre period ha varit tvungen att springa till affären titt som tätt när det är dags för lunch har jag nu bestämt mig.....jag ska börja ett nytt liv....i mitt kylskåp ska det finnas matlådor från och med nu.

För att ta mig själv i hand på detta beslutade jag mig för att gå ut storstilat. Jag började att baka ostfrallor till frukost (en ursäkt för att slippa tänka på matlådor) men sen slängde jag in en fin kalvstek i ugnen. En stor stek som räcker till många matlådor. Planen var att hålla koll på köttet under dagen för sonen hade inte tänkt träna.

Sen kom han förstås på att det nog skulle tränas trots allt....inte så konstigt egentligen...det är ju så det brukar vara för de som tränar mycket. Lusten och viljan att köra skiten ur sig är stark. 

Nåja, ingen fara, ugnen stod på låg värme, kalvsteken var mer än halvfrusen och låg i en järngryta med lock. Så den lämnades hemma utan större oro. Att sedan sonen tränade rätt länge tänkte jag inte på. Det innebar att när vi kom hem hade vi en stek som nästan föll isär av sig själv, underbart smakrik och god. Till den en rejäl krämig potatisgratäng, så nu har jag mat till i alla fall några matlådor. Fast känner jag sonen rätt kommer det att bli frukost för honom nån dag så frågan är hur många matlådor det blir till slut......

I planen med mitt nya liv ingick även att göra en matsedel för veckan som kommer...det har gått sådär kan jag säga trots ett frenetiskt letande efter recept. Med tanke på all mat jag lagar, förvånas jag över min totala oförmåga att tänka i förväg. Livet med matlådor skulle bli så mycket enklare om jag kunde ha lite framförhållning. I alla fall en gnutta.

Nu har jag bestämt mig....jag börjar mitt nya liv en annan dag. 





Supergoda dinkelfrallor med nyponskalsmjöl, valnötter och lagrad ost på toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar