fredag 22 juni 2018

Midsommarafton och det är dags för ett litet boktips. Boken heter Vaggvisa och är skriven av Leïla Slimani. Det här är en bok som jag från början inte riktigt visste vad jag skulle tycka om den. Ju längre jag läste desto bättre blev den, välskriven och spännande, om än slutet var givet. Lite av det jag upplevde som ett problem med boken var prologen som i alla fall för mig förstörde lite av den psykologiska aspekten av läsupplevelsen. Men så här i efterhand inser jag att den början nog var nödvändig för att bokens budskap ska landa.

En familj där karriär och yta är viktig skaffar en barnsköterska som snabbt gör sig oumbärlig, men ju längre hon är i familjen desto märkligare beter hon sig och ett mörker tar sig in i huset i Paris. Hon är som en omvänd Nanny McPhee eller Mary Poppins, på ytan ser hon ut att göra gott men istället sprider sig ett gift runt henne. Jo, boken var bra, riktigt bra faktiskt men var beredd på en annorlunda läsupplevelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar