måndag 7 mars 2011
Vilostund
Nu sitter jag med foten upp i soffan. Det är städat, tvätten går för fullt och jag har nyss ätit lunch. Födelsedagsbarnet roar sig nog som bäst på badhuset nu kan jag tro. Mitt knä är stelt och svullet, det blev för mycket på förmiddagen tror jag. Därför ligger jag lågt med tränandet idag. Nu ska jag ta mig in i badrummet och smörja lite Voltaren på knäet så känns det nog snart bättre.
Vad är det för en dag....
...Nej det är ingen vanlig dag, det är 12-årsdag idag! Tänk att min lille plutt har hunnit bli 12 år. Oj, vad tiden går fort. Ingen liten plutt längre utan snart tonåring! Fika på säng som vanligt på morgonen och sen fikade vi tillsammans nere och han öppnade sina paket. Det var inte så många önskningar, trådlös mikrofon, böcker och en röd dualshockkontroll. Kontrollen fick han av mormor, böcker och mikrofon av mig. Om en stund ska vi äta frukost sen åker han iväg på badhuset med en kompis. Det blir roligt för honom. Då ska jag passa på att röja lite här hemma, nu är det inte så roligt nämligen....dammråttorna har fest. Ikväll blir det tårta!
söndag 6 mars 2011
Det är alltid för kort
Tänk när Kubbekompisarna är här att tiden alltid är för kort. Spelar ingen roll hur många timmar de ses så räcker det aldrig. Tur att telefonen finns, den har redan hunnit gå varm sen de åkte hem till sitt....
Mitt knä är tjockt och svullet, det känns att jag har varit i farten idag. En ganska lång halkig promenad på eftermiddagen och sen matlagning och disk. Så nu vilar jag knäet resten av kvällen...och förbereder inför att fira min 12-åring i morgon bitti!
Mitt knä är tjockt och svullet, det känns att jag har varit i farten idag. En ganska lång halkig promenad på eftermiddagen och sen matlagning och disk. Så nu vilar jag knäet resten av kvällen...och förbereder inför att fira min 12-åring i morgon bitti!
Tillfälligt tyst
Oj, vad tyst det blev plötsligt. Fyra skrattande 12-åringar låter högt.....Undrar hur mycket det går att skratta egentligen? Efter mat och glass har de klätt på sig och gått ut. Det innebär piggelinpoäng för killarna och tillfällig tystnad i huset för mig. Minns med saknad den där förmågan att skratta över ingenting bara för att det var så roligt att skratta. Vilken glädje det sprider sen! Det ska bli intressant att höra om skrattet bubblar lika mycket när de kommer in igen.....
Isigt värre
Tog en promenad efter femmilen, bitvis är det väldigt isigt. Det gäller att ta det lugnt så att jag inte står på näsan igen. Nu är nuggets och stripes på gång i ugnen. Skulle tro att de kanske börjar bli hungriga däruppe på övervåningen. Det är kul att de kommer så bra överens trots att alla fyra inte ses så ofta samtidigt.
Mitt på hållet
Så har Vasaloppsvinnarna i herr- och damklassen gått i mål. Nu är det dags för herrarnas femmil. Hoppas det går bra för de svenska herrarna idag. Skidskyttet följer jag på svt-play. I övrigt tvättar jag och kollar så att allt inför födelsedagsfesten finns hemma. Tränar gör jag förstås också, böjer, stretar och gnetar...
Vasaloppsdag
Har nyss klivit upp och fixat mig en kopp kaffe och slagit mig ner i soffan framför teven. De ser ut att ha fint väder i Dalarna. Det ser ju riktigt härligt ut att åka Vasalopp, i alla fall nån kilometer eller två....När det blir eftermiddag ska sonen ha lite fest för några kompisar. Det blir kycklingnuggets och stripes och glass till efterrätt. Borde passa ett gäng grabbar.
lördag 5 mars 2011
Kotlettrad
Nu är middagen i ugnen, helstekt kotlettrad, fläskhare alt. ytterfilé, välj namn själva. Insmackad med olika kryddor i mängd. I en annan ugnslåda ligger potatis i klyftor. Både vanlig och söt. Till det har vi kryddsmör med timjan och vitlök samt en kall sås med fetaost, färsk timjan och creme fraiche och svartpeppar. Nu hoppas jag bara att det kommer att smaka gott, det doftar i alla fall lockande!
Säsongen har startat
Nu har våren kommit till vår källare! Idag har jag satt årets första fröer. Chili, tomat, murbinka och lobelia. Sen tog såjorden slut.....I senaste laget för chilin men jag planterade inte den förrän i april ifjol och den blev fin då också så det ordnar sig nog. Jag var in i växthuset igår och kände på den sköna värme som blir där inne när solen ligger på!
Träning
Dagens första träningspass är avslutat, jag fick två nya övningar igår när jag var hos sjukgymnasten. Båda övningarna träningar muskler jag behöver när jag ska köra bil igen! Nu värker det så jag har lagt på ett lager Voltaren för att stilla värsta smärtan. När herrarnas skidskytte är avgjort ska jag ner i källaren till mina frön tror jag....och då menar jag inte busfrön!
Så tyst
Inne är det så tyst, så tyst. Ena halvan av familjen sover ännu medan jag sitter med tidning och kaffe. Men ute lever det om desto mer. Usch vad det blåser, inte blir det roligt att gå där det är snö kvar heller, halkigt. Tur att jag har piggar på kryckorna så att det inte blev platt fall när tidningen hämtades.
I dag blir nog mest en hemmapysseldag. Med tvätt, träning och skidåkning i soffan. I morgon har sonen samlat några kompisar för att fira 12-årsdagen och på måndag när han fyller på riktigt ska han kanske få följa en annan kompis på badet. För en som älskar bad och badhus blir det nog bästa presenten tror jag! Sitter och funderar vad vi ska få till middag idag, har en ytterfilé i kylen, undrar om jag ska rulla den i massor av kryddor och helsteka den tro?
I dag blir nog mest en hemmapysseldag. Med tvätt, träning och skidåkning i soffan. I morgon har sonen samlat några kompisar för att fira 12-årsdagen och på måndag när han fyller på riktigt ska han kanske få följa en annan kompis på badet. För en som älskar bad och badhus blir det nog bästa presenten tror jag! Sitter och funderar vad vi ska få till middag idag, har en ytterfilé i kylen, undrar om jag ska rulla den i massor av kryddor och helsteka den tro?
fredag 4 mars 2011
Nu är det lov!
En genomsvettig nöjd pojke kom in efter skidutflykten. Packade ur ryggsäcken, en tur in i duschen, på med torra sköna kläder. En djup suck: Åh, vad skönt nu är det lov! Sedan konstaterade han att jag hade handlat mycket igen......det ligger både vanliga basvaror men en hel del som ska användas till hans fest på köksbänken och väntar på att packas undan.
Aktiva timmar
Idag har jag varit rätt så aktiv så här långt. Jag började med att ta mig till växthuset för att få upp den dörren, sen en tur till garaget för försöka få upp dörren en bit till så att jag kommer åt blomkrukorna nu när det ska sås frön snart. Efter det handlade jag på Coop, sen blev det en tur till sjukgymnasten. Han mätte böjningen igen. Nu var det 45 grader. Som kuriosa kan nämnas att den 9 februari ifjol hade jag 50 grader. Då hade det gått drygt två månader sedan gipset togs bort. Nu har det gått 2,5 vecka.....Så trots bakslag och sega dagar går det framåt och rätt snabbt dessutom. Efter sjukgymnastbesöket handlade jag på Ica också, så nu sitter jag i soffan och ser skidstafett med kyla på knäet, vila är vad som behövs nu!
Tjoho
Nu är det snart sportlov, det gick riktigt bra att ta sig till skolan för sonen idag. De ska på skidutflykt efter lunch, fast det är synd att de inte får vara ute längre än några timmar bara. Blåsvädret gör det ju inte till det bästa vädret men trots allt så skiner solen och snön packas ihop av vinden. Och det tycker jag är bra....Bort med snön NU! Idag ska jag till sjukgymnast och sen ska det handlas inför helgens födelsedagsfest och måndagens fortsatta firande. Jag ska också köpa såjord för nu är det dags, chili och tomat ska pluttas ner i jord för att gro. Skulle tro att nåt mer ska ner också, till exempel murbinka men jag kommer inte riktigt ihåg vilka fröer jag köpte...
torsdag 3 mars 2011
Det har varit en bra dag idag.
Idag fick jag meddelande från mitt försäkringbolag att jag får taxi till och från jobbet i första hand till och med den 15 april. Hurra!!!! Det innebär att jag kommer att kunna börja jobba precis som planerat efter sportlovet. Nu hoppas jag förstås att jag kommer att kunna köra bil runt det datumet någonstans, så förhoppningsvis behövs inget förlängt intyg för det. Idag kunde jag dessutom för första gången sen skadan sitta i framsätet. Vilken lyx! Dessutom fick jag ersättning för utlägg jag har haft i samband med skadan. De extraslantarna nu när jag har en dyr tandläkarräkning som väntar gör att jag vet precis vilket hål som ska fyllas.......(plats för fniss)!
Alla var friska!!
Åh vad härligt att träffa alla elever idag! Hela klassen var på plats. Längtar till måndag efter lovet när jag får börja arbeta igen. Jag vill att tiden dit går fort även om jag naturligtvis unnar alla elever ett långt skönt lov! Mitt knä känns rätt okej trots att jag har varit på benen ganska många timmar nu. Det blev ett bra test inför jobbstarten!
Den stora blåsdagen
Oj vilkar vindar som svept runt husen i natt...Idag är det som hos Nalle Puh när det blåser som värst. När jag tittar ut väntar jag mig nästan att få se Nasse flyga förbi! Idag ska jag åka till skolan och hälsa på. Det är föräldrafika på eftermiddagen, så det ska bli kul att träffa alla. Efter lovet börjar jag ju jobba igen så det känns också bra att hinna kolla upp lite vad eleverna gjort och var jag ska ta vid vecka 11. Mitt knä känns okej än så länge, få se hur länge det håller i sig!
onsdag 2 mars 2011
Middag
Pasta med grädde, bacon, paprika, körsbärstomater massor av svartpeppar och parmesan blev en god middag. Sonen var vrålhungrig då skolans fiskpudding inte är någon favorit, så det blev middag redan halv fyra idag...snart åker han på ju-jutsun och jag sitter med kyla på mitt knä för att få svullnaden att gå ner. Undrar vad jag ska göra sen....?
Sakletare
Nu har jag agerat sakletare igen. Tänk att det mesta man söker finns under sängen! Sonens usb-minne var försvunnet och sist hade det varit på hans skrivbord, enligt honom själv. Med lugnande ord om att det inte kan ha åkt in i dammsugaren gick han till skolan. Jag tog mig en trappa upp igen och vek mig dubbel för att kunna titta in under sängen och där bland alla råttor låg det. Då fick kryckorna ytterliggare ett användningsområde. Dessutom passade jag på att leta reda på hans försvunna kanal 5....Tänk, jag hittade den också fast den var inte under sängen, den var på plats S-13! Om jag nu bara kunde jaga ut alla råttor som kryper i hyllor, under sängar och överallt där de inte ska vara så skulle det vara perfekt! Tänk om det var lika enkelt......
Ny dag
Mitt i veckan och lill-lördag igen. Fast nån "mitt i veckanfest" lär det knappast bli. Lätt nostalgisk tänker jag på universitetstiden då onsdag, fredag, lördag och söndag var bra anledningar till ett besök på Krogen Krogen. När vi hade vår avslutningsrevy 1986 och jag står på scenen och ska presenteras för publiken i min hembygdsdräkt lät det så här: " Katarina Strömberg från Bredbyn, alltid trogen Krogen Krogen". Fast låt er inte luras av det, jag pluggade massor också!! Mitt knä känns bättre idag på morgonen, hoppas det håller i sig. Undrar om man kan smörja voltaren i förebyggande syfte? Jag ska gå en sväng till skoaffären idag, de ringde igår och talade om att de fått hem de jobbarskor jag har frågat efter. Men jag väntar till dess att solen står lite högre på himlen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)