lördag 13 oktober 2012

Nu har jag en sak som jag undrar över igen. Av vilken anledning visas filmer på teve där samma skådespelare plötsligt dyker upp i flera kanaler samtidigt....det är jätteförvirrande för en zappare som jag! Hur i hela friden ska jag kunna hålla reda på i vilken film han började som rund kille som blev dumpad av tjejen och i vilken av filmerna han är ...ja vadå?

Sitter representanter för de olika kanalerna på rummet efter nån teve-fest och slår med tärningen och bestämmer vilka skådespelare som ska få extra mycket tid? Få se nu vecka 41 på lördag då låter vi Ryan Reynolds ha sin stund i rampljuset....nån annan helg är det nån annan skådespelares tur. Och just ja, Sandra Bullock måste ju vara med, minst varannan helg....

Det finns hur många filmer, med hur många skådespelare som helst...lite variation skulle inte skada....allt för att minska min förvirring. Om det inte handlar om Yoda, Vader eller nån annan karaktärsskådis....de kan få vara på hur många kanaler som helst utan att skapa förvirring, i alla fall för mig!
Åkte ner till stan med sonen som hade träning, sen satt jag och skrev en del papper på klubben. När det var klart åkte jag hemåt med lite ätbart i en låda.....väl hemma var jag så hungrig så jag hade kunnat äta det dubbla. Sonen är kvar hos en kompis till i morgon så då blir det en tur ut mot kusten igen.

Zappade precis förbi ett program som går på trean. Det heter "Dance moms" och de vuxna verkar inte vara riktigt kloka i det programmet. De bara skäller på varandra....... och de små ser inte ens glada ut. Undrar hur kul det är att dansa då även om man vinner en fin pokal?

Just nu sitter jag och funderar på vad jag ska hitta på att göra resten av dagen. Träna mitt knä är en sak, inget jag ser fram emot dock.....tvätt finns i massor men med garderoben utspridd över hela huset vet jag inte i vilken ände jag ska börja....kanske kan jag strunta i det till nästa helg. Då är det förhoppningsvis klart här hemma. Städa är inte att tänka på, jag har sopat täckpappen det får räcka. Jag skulle behöva göra en del jobb ute men med regnet hängande i luften lockar inte det heller. Jag tror att jag ska måla en stund kanske så kan jag med gott samvete slappa sen...Ja, just ja...träna knäet också....




Äntligen mat!!


Frukost!

Ligger i min tillfälliga säng och känner i hela  mig att jag är ledig idag. Visst är det okej att inte kliva upp så fort man vaknar, utan ligga kvar och slöa, läsa tidningen och få dagens första kaffemugg? Jag har bestämt mig för att det är så, även om jag känner mig lite slö och lat.

Fast att läsa tidningen var ingen rolig upplevelse denna lördag. På första sidan står om en man som åtalas för grova övergrepp mot barn...det får hela mig att må illa...jag kan inte förstå hur det ens är möjligt för en vuxen att överhuvudtaget kunna tänka sig det, än mindre genomföra övergreppen..
Är det sant (han är ju inte dömd än) så är det väl tur i alla fall, då är det en förövare mindre ute i samhället. Men fortfarande finns alldeles för många i världen som inte kan låta barn vara barn....usch vilket mörker.

En annan sak jag funderar lite över var beslutet från den norska Nobelkommittén att ge EU fredspriset det här året.....med tanke på att det inte precis råder lugn och ro inom unionen....
Det känns i alla fall som ett väldigt politiskt val, (lite konstigt med tanke på att norrmänen inte ens är medlemmar i EU) ett sätt att hålla liv i EU-tanken mitt i den kris flera av unionens länder faktiskt befinner sig i.

Så till något helt annat....Angry Birds ska tydligen komma i en Star Warsversion, läste jag på nätet häromdagen....plötsligt får spelet en ny dimension.....

Min blogg Katarinas spis flyttade jag till Allehanda igår. Amelia lägger ner sina öppna bloggar, de har nog för många så de hinner inte med den support de vill ge sina bloggare, därav flytten. Jag fick hjälp att flytta över mitt material så det mesta finns på den nya sidan men känner mig inte helt nöjd trots att Allehanda också bloggar i Word Press. De har begränsat möjligheterna att själv göra vissa inställningar vilket bland annat innebar att jag inte kunde importera min gamla blogg själv utan fick be om hjälp med det...därför ser det ut som om Markus Sandin har lagat all mat på min blogg....Men nog tycker jag att han ser ut att laga god mat!

fredag 12 oktober 2012

Plötsligt åkte skolskjutsen hem och arbetsveckan var slut. Efter att ha packat ihop i klassrummet åkte jag hem, drog på mig målaroverallen och greppade penseln. Efter två timmar hade jag målat klart för idag. Nu är det mesta färdigmålat, bara tre delar som behöver en strykning till.
Ett bord i garaget ska också målas men det är till sonens rum. Han vill att det ska vara svart så när jag har tömt garaget på lister och annat ska det få en första strykning.

Nu sitter jag i soffan med ett glas rött och njuter av att göra ingenting. Sonen är i köket och stökar. Det ska bli middag. Han håller visst på att göra nuggets, pommes och chili cheese tror jag. Nyss kom han ner och ville att jag skulle smaka på dippen han rört ihop. En chilidipp hade han gjort, smakade utmärkt. Det blir gott till!
Känner att jag börjar bli riktigt hungrig.....dofterna söker sig nerför trappan och frestar....mat...mat....mat....


torsdag 11 oktober 2012

Idag har jag använt eftermiddagen och en del av kvällen till att måla. Lister, hyllor, ramar och en fönsterbräda. Det enda som inte har fått en strykning är ett bord, en pall och en bänk att sitta på. Orken tog slut efter att ha målat hyllan i hallen med miljoner fack......
Sonen gjorde tjockpannkaka till middag så jag fick något att äta och energin återvände. Nu ska jag snart åka upp till mamma och duscha...för jag tänker inte måla mer i kväll. Jag hinner ändå....hela helgen finns att tillgå.

Träna knäet tänker jag strunta i...det värker....
Middag!

onsdag 10 oktober 2012

Åh, vad jag längtar till dess att det blir klart här hemma. Nu har alla snickerier fått ett eller två varv med färg, ännu ett så är det färdigmålat. Men det blir inte förrän nästa vecka för de sista dagarna den här veckan måste målaren på ett annat jobb. Men innan nästa helg hoppas jag att det är klart....då får jag övernattande besök från fredag till lördag. Fast är det inte klart så löser det sig nog ändå...det går nog bra att umgås även om det är rörigt.

Jag börjar få en bild av hur det kommer att bli och jag måste säga att jag känner mig väldigt nöjd! Jag tycker att jag har valt snygga kulörer på färgerna .....

I kväll fick vi god soppa till middag innan vi åkte till stan. Sonen hade jutsuträning och jag tog ett varv på Energihuset. Mitt knä gillar verkligen inte att cykla nu. Plötsligt, helt utan förvarning, skär det till i knäet som av en kniv. Det känns precis som om skrotet där inne hakar upp sig. Ogillas skarpt!
Nu blir det dock vila resten av kvällen så i morgon bör värken ha gett med sig.


tisdag 9 oktober 2012

En hel utbildningsdag tar på krafterna.....jag är inte van att sitta stilla en dag, lyssna och diskutera. Dagen var givande men trött är jag ändå....
Jag hade tänkt måla i kväll, lister och lite möbler som har flyttat ut i garaget men motståndet mot att måla var och är stort.
Hjärnan sa: no more.
Sonen sa: det var bra, sätt dig i soffan med mig i stället....så då gjorde jag det.
Målaren måste dessutom iväg på lite andra jobb här i slutet av veckan, vilket innebär att han nog behöver en stor del av nästa vecka också för att bli klar, så nog hinner jag måla det jag ska.

Här hemma är det rätt rörigt, min garderob är utspridd lite här och där i huset, så det är spännande när jag ska leta saker att ta på mig. Jag får besöka vardagsrummet, arbetsrummet, hobbyrummet och gillestugan för att hitta det jag vill använda. Duscha är också något som får planeras in. Det måste ske någon annanstans än hemma, när jag hälsar på mamma eller tränar. Just nu saknar jag att vi bara har dusch i ett utrymme i huset...men om någon vecka kan vi nog duscha hemma igen så då är det glömt. Det är ju verkligen ett i-landsproblem. Tänk vilken förmån att kunna fixa till det hemma, att ha ett hem att fixa till är ju verkligen inte alla förunnat.

Nu tänker jag plocka ihop inför morgondagen, leta kläder och sen ska jag lägga mig i soffan och läsa! Fast först måste jag träna....det höll jag på att glömma ( eller förtränga...)

p.s Taken har blivit målade idag....annan färg kan faktiskt lukta rätt okej, men takfärg luktar...urk, urk, urk....så luktar jag urk är det inte för att jag låtit bli att duscha utan för att jag har blivit impregnerad med takfärgsdoft....detsamma gäller sonen om ni träffar honom....


måndag 8 oktober 2012

Här var det spacklat, tvättat, lite målat när jag kom hem. Och mer ska det bli. Målaren har gjort ett av många dagsverken. Eftersom det är mycket snickerier som ska målas tar det tid....(räcket i hallen är ett exempel på tidskrävande jobb).
Jag passade på att hämta tapeterna när jag skjutsade på jutsuträningen, så i slutet av veckan kanske det kan bli dags för tapeter i nåt av rummen i alla fall.

I morgon ska jag åka på kurs hela dagen. Nu tänker jag ta lite kvällsfika, sen sova....på soffan i natt igen!

söndag 7 oktober 2012

Helgen gick snabbt, efter den härliga fredagen sov vi ut igår innan vi åt en stor och god frukost. När vi var laddade med energi åkte vi på IKEA för att handla några saker hit hem. Lampor, handtag och krokar. Sonen köpte också några fina tavlor till sitt rum.

Det var i alla fall tur att vi hade ätit riktig frukost för det var mycket folk som shoppade i Birsta i går. Köerna till kassorna var lika långa som vintern i Kiruna....det var så det kändes när vi ställde oss längst bak med våra grejor. Men våren kom och vi fick betala. Precis när jag betalat och kassörskan börjat med nästa kund upptäckte jag att jag hade glömt att köpa kassar.....som tur var hade sonen kontanter så vi kunde betala kunden bakom oss i kön så då köpte de en kasse till oss!

När vi shoppat oss nöjda åkte vi till Härnösand där vi stannade till idag. God mat, skratt, kortspel och idag kom saxen fram innan det var dags att åka hemåt och fortsätta tömma de rum som ska renoveras. Sonen och jag hjälptes åt och till slut så är det förberett för målaren. I morgon bitti klockan sju är han välkommen!

Nu slappar jag en stund innan det är dags att plocka ihop inför jobbet i morgon. Det tycker jag att jag kan unna mig!
Sängen är inplastad, jag får sova på soffan i källaren. 
Golvet är täckt, färgpytsarna är inne, redo för målaren i morgon bitti!

fredag 5 oktober 2012

Nu njuter vi fullt ut, sonen och jag. Efter att ha checkat in i vår svit med dubbelrum, två dubbelsängar, två platt-tv, mitt i centrum gick vi ut och käkade mycket gott. Vi fick något gott att dricka.....jag tycker nog att det jag fick var godare än sonens. Sen köpte vi en stor påse lösgodis och nu "pöser" jag i en fluffig badrock på sängen! Efter två veckor som varit väldigt hektiska är det här precis vad vi behöver. Oj, vad vi har pratat ( och fortsätter prata) ikväll. Sonen meddelade att han inte gillar när jag jobbar så mycket som jag gjort de senaste veckorna....inser att Sudden verkligen kommit i andra hand därför är den här helgen en gåva till oss båda. Den gåvan ska vi ta tillvara tills det blir vardag igen.

torsdag 4 oktober 2012

Middag efter ännu en snabb dag i skolan. Tiden verkligen springer iväg. Fort, fort. Några utvecklingssamtal på eftermiddagen hann jag med innan det var dags att åka hem och laga middag. Kollade in i kylen och hittade lite rester som blev en god middag.

Sonen och jag har börjat tömma rummen på grejor men än är det mycket kvar. För varje sak jag skruvar ner från väggen ser jag flera nya känns det som. Egentligen har jag ingen ork att ta tag i det här i kväll men det är tungt att ha allt kvar till på söndag när vi kommer hem från vår minisemester. Därför tänker jag att det lilla som blir gjort i kväll är en bonus.

Nu har jag unnat mig en paus i alla fall. Knäet tycker att det är dags för det. Efter att ha klättrat upp och ner på en pall ett tag känns det lite tjockt och svullet. Fast det gör inte ont i alla fall, det är positivt!


Pasta med god sås.

onsdag 3 oktober 2012

Hemma efter en intensiv dag. En snabb, rolig skoldag full av arbetsivriga, glada elever. Ett utvecklingssamtal innan det var dags att åka mot Övik för att besöka sjukgymnasten igen. Eftersom jag har haft så ont och besvärligt de senaste veckorna hade det inte gått så mycket framåt, men det hade inte blivit sämre heller....
Några nya övningar att slita med här hemma fick jag ändå, så det är bara att slita på.

Ett snabbt besök på Flugger för att köpa färg och beställa tapeter hann jag också med innan det var dags för ett kärt "hälsa på besök". Någon timme senare var jag på väg hem med ett stort hål i magen av hunger. Rester av helgens köttpaj åkte in i mikron och räddade framför allt humöret.

Tur för alla mina körkompisar som jag skyndade mig till när jag ätit klart. Jag är inte så rolig att umgås med när jag är jättehungrig....
Vi sjöng och skrattade och hade en härlig kväll tillsammans. Nu kommer jag att sova gott.

tisdag 2 oktober 2012

Beslut, beslut, beslut....att det ska vara så svårt ibland. På måndag kommer målaren som ska hjälpa mig med målning och tapetsering här hemma. Till dess, helst till i morgon, måste jag välja färg till duschrummet. Jag har en känsla för hur jag vill att det ska bli, men nu när jag ska till att välja börjar jag plötsligt tänka i andra banor....
I slutändan brukar jag bli nöjd men till dess att beslutet är taget velar jag hit och dit, tänker på än det ena sättet, än det andra. Jag har hela tiden tänkt att det ska bli en ljust gråblå färg på väggarna men jag börjar fundera på en ljusgrå i stället...tänker att det blir snyggt mot de blå möblerna jag har där. Men frågan är då hur det ser ut mot dörrfoder och dörrar? Måste det också målas eller??
Eftersom färg och annat måste finnas på plats på måndag är det läge att ta hem allt i morgon när jag ändå ska till stan, annars får det bli en extratur på torsdag. I helgen ska vi lyxa till det, åka på minisemester och bo på hotell (vi har en frinatt att utnyttja) så då blir det inga färginköp.
Vilken färg ska jag välja??

söndag 30 september 2012

Idag åkte vi mot stan strax efter nio. Sonen hade tränarutbildning hela dagen och jag passade på att träna själv innan jag uträttade några ärenden och begav mig hemåt. Ett mycket trevligt besök hann jag med också. Väl hemma gick tvättmaskinen för högtryck innan det var dags att börja med middagen, en favorit i repris. God paj! Sonen ja, han blev inte kvar i stan han heller, mormor hämtade hem honom!

Köttpaj med lock!
Efter att ha plockat bort efter middagen har jag suttit och jobbat ett tag, men nu tänker jag tillåta mig att slappa resten av kvällen. Så det så....Nåja inte helt kanske....måste träna mitt knä......

lördag 29 september 2012

En gråmulen dag ute och jag kände mig lite gnällig över att solen inte sken just idag när jag hade tänkt ta sonen till hjälp och rensa rabatterna...då läste jag nätupplagorna av tidningarna och insåg att det inte gör något att solen lyser med sin frånvaro. Jag känner mig plötsligt enbart tacksam över att inte befinna mig i det regnkaos som pågår i Spanien. Antingen fixar vi det ändå eller så blir utejobbet kvar till en annan dag. Värre än så är det inte.

Jag skulle vilja åka ut till härbret också, titta till och göra vinter. Men det tror jag att jag väntar med till dess att det blir en solig dag så att det som ska plockas in är någorlunda torrt. Det kan jag dessutom lika gärna göra en vanlig vardagkväll. Om några veckor lugnar det nog ner sig, då kommer jag nog att kunna ha i alla fall tisdagar eller torsdagar hemma i lugn och ro. Det känns bra, då åker jag till mitt älskade härbre.

Den här veckan har de äntligen varit här och bytt ut betongglaset i källaren...som vi har väntat på länge.....först min mamma och sen jag.....Slutresultatet blev i alla fall mycket bra. Glasen jag valde är snygga och pryder sin plats och jobbet är väl utfört. Nu är det bara målningen kvar. Förhoppningsvis sker det under oktober.

Ser precis ett litet lamm på teven som får mjölk ur en nappflaska med segelbåtar på.....precis en sån hade Sudden när han var liten.....nostalgi!

Jag tror att jag ska plocka upp en bit kött ur frysen för att göra en stuvning som bas till en köttpaj. Det blir en god middag i morgon efter att sonen haft tränarutbildning hela dagen. Så får det bli...men då blir det en fråga kvar.....vad ska vi äta i kväll?

fredag 28 september 2012


Honungssotad kyckling, mums!
Onyttigheter och nyttigheter...det onyttiga närmast!

söndag 23 september 2012

Det blev lite utejobb idag trots allt. Solen kom fram och torkade upp så jag kunde i alla fall göra lite av det jag tänkt mig. Vårlökarna kom ner i jorden både här hemma och på pappas grav. Där gjorde jag höstfint också med granris och rönnbär som dekoration.
Nu är det höst på pappas grav.
Rönnbär i granriset....
Närbild på barren och några små bär.
En gråmulen söndag morgon och jag ligger och tänker på allt vi människor kan drabbas av titt som tätt. Händelser som utlöser kriser av olika slag i ens liv. Tänker på hur viktigt det är att ta vara på dagarna eftersom man aldrig vet vad framtiden har att erbjuda. Att måna om sina nära och kära, att både ta och ge tid. Låta de många måsten som finns komma i skymundan ibland och bara ge sig tid att vara tillsammans.
Natten som gick har jag haft konstiga drömmar, de var nästan lite Twin Peaks surrealistiska. Nu försöker jag vakna ur de drömmarna med en mugg kaffe...

Mina planer idag var att arbeta ute i trädgården i det fina vädret.....det regnar......arbetet i trädgården blir nog kvar till en annan dag. Att hålla på med växter och gräva i rabatter är inte så njutbart när det är blött.

Nu tittar jag på bakning på teven, det är desto mer njutbart....kommer på att jag har två äggvitor i kylen sen jag gjorde majonäs i fredags....kanske maräng kan vara nåt att satsa på idag....


lördag 22 september 2012

Svarta sneakers, höga eller låga, i storlek 39. Av vilken anledning ska det vara så svårt att få tag i??? Sonen behöver nya skor inför hösten och vintern  och har siktat in sig på svart sneakers...men inte fanns det några där vi var idag....Så det är lika ogjort som innan vi åkte till stan idag. Däremot hittade han en jacka han ville ha....den var lite dyr men å andra sidan kommer han att använda den för han gillar den helskarpt!

Nu har vi varit hemma en stund, snart åker han tillbaka till stan och går på hockey. Själv tänker jag passa på att ta mig en promenad.