![]() |
| Attans också men vilken tur att det inte hände när jag skulle hämta sonen mitt i natten förra helgen.... |
fredag 24 maj 2013
torsdag 23 maj 2013
Då visar det sig att mina snälla grannar höll på att köra bort allt mitt skräp till återvinningen. Någon timme senare var allt borta! Nu är det fint på både fram- och baksidan igen. Det är klart att det blir mer skräp när taket och glaset ska sättas men med tanke på allt som redan fraktats bort kommer det inte att upplevas som mycket alls.
Sonen är fortfarande tussig. Snorig, med enbart lätt feber men med en rejäl kruppliknande hosta. Att behöva ha skällande hosta när man är 14....som tur är har han inte alltför jobbigt med andningen trots allt. Jag hoppas verkligen han blir frisk fort. Hur det blir i morgon med skolan återstår att se, jag hoppas att han är så pigg att han kan gå.
Nyheterna i kväll domineras återigen av de kravaller som pågår iStockholmstrakten. Jag tycker det är overkligt att det händer i Sverige. Jag förstår inte vad som driver de som kastar stenar och förstör...hur kan de någonsin tro att man vill lyssna på någon som gör så. Fast förmodligen vill de inte att man ska lyssna...de vill nog bara förstöra...
Usch så mycket hat stenkastarna måste bära inom sig och vad många trasiga leksaker de måste ha haft..Någon kärlek kan de inte heller fått ta del av under sin uppväxt eller känna av nu heller för den delen.
Väldigt motbjudande är det faktum att de kastar stenar när räddningstjänsten kommer för att släcka bränderna....det ligger nära till hands att kalla dem idioter. Jag hoppas verkligen att de skyldiga vaknar upp och inser hur oerhört dumt de beter sig.
Det jag funderar över är om de som deltar bor där oroligheterna pågår överhuvudtaget eller om de bara kommit ditresta för att det vankas upplopp??
onsdag 22 maj 2013
Nu när kvällen är här har det börjat mulna på men när jag kom hem från jobbet var det fortfarande fint.
Jag skyndade mig ut för att klippa gräset så att jag skulle hinna skjutsa sonen till hans träning. Det visade sig att jag hade kunnat ta det lugnt, för han kom hem från skolan och var sjuk. Febrig och rejält förkyld. Hoppas verkligen att det går över snabbt! Eftersom han varit ledig en del från skolan är det inte så bra att han missar fler dagar. Dessutom ska han gradera på lördag så då har han inte heller tid att vara sjuk. Förhoppningsvis räcker det med vila imorgon så är han på banan igen.
Mitt knä protesterade inte alltför mycket under gräsklippningen...nog gjorde det lite ont och blev en aning svullet men inte så illa som jag kom ihåg att det blev för ett år sedan. Faktiskt tror jag att lårmuskeln känns aningen starkare än den gjorde vid samma tid ifjol. Vilket är på tiden!
Annars går jag omkring med en känsla av att ha glömt någonting.....Jag har kollat almanackan flera gånger....gått igenom "att göra"- listan...kollat almanackan igen och hittar ingenting. Hoppas verkligen att det är så!
För att rikta mitt fokus mot något annat än det jag tror att jag har glömt tänker jag lägga mig i soffan och läsa min bok nu!
måndag 20 maj 2013
Sonen, som med lika lite sömn gick till skolan i morse, är också trött. Sedan han gjort undan läxan tog vi en promenad, köpte glass och njöt av den varma försommarkvällen för att inte somna i varsitt soffhörn....fast just nu "skypar" han med kompisarna så han har lättare att hålla sig vaken än jag.
På eftermiddagen körde jag ett pass på sjukgymnastiken. Det gick finfint, har ökat vikten lite vid en av övningarna...det gick plötsligt alldeles för enkelt! Precis som det ska vara alltså, det går framåt.
Något som också går framåt...eller snarare rusar fram är resten vårterminen. Nu är det bara två hela veckor och några dagar kvar....det är lite det. Plötsligt kommer dagen att vara här när det är dags att sjunga "Den blomstertid igen"....fast först ska vi njuta av de sista veckorna och göra det allra bästa av dem.
Nu tänker jag njuta av att göra ingenting resten av kvällen.....möjligtvis viftar jag lite på tårna.....
söndag 19 maj 2013
Den sida av växthuset jag kommer åt själv är färdigmålad, jag har plockat undan en del skräp på altanen och tagit fram grillen igen. Tvättat så att sonen ska ha rena sockar när han kommer hem från Jönköping och läst, läst och läst i skuggan under parasollet.
Jag har också upptäckt muskler som måste ha varit bortglömda länge....i armarna, händerna, vaderna, för att inte tala om hur det är på ovansidan av underarmarna....kan inte komma ihåg när jag senast hade träningsvärk där....
(Just nu är det alldeles för spännande för min smak i hockeyn....Schweiz pressar hårt.....)
I en minibuss på väg upp genom landet sitter sonen med en del av tävlingsgänget. Han har haft det bra där nere i Jönköping även om det inte blev riktigt som de tänkt sig. Då hans tävlingspartner blev sjuk idag på morgonen innebar det att de inte kunde ställa upp i tävlingen som det var tänkt....snacka om antiklimax.....
Träningslägret som hölls under lördagen kunde de dock båda delta i och jag tror faktiskt att i långa loppet var det bättre att de missade tävlingen än träningen. Det är ju inte varje vecka de har chansen att träna under ledning av landslagscoachen. Naturligtvis är de väldigt besvikna båda två, de var ju så laddade och fokuserade på att göra en fin prestation. Men ingen har skadat sig allvarligt och det kommer fler tävlingar!
Nej nu måste jag fokusera på hockeyn igen...
lördag 18 maj 2013
Nu ligger jag framför teven och kollar in hockeyn. Tro om det håller hela vägen för Schweiz och de hamnar i final...det vore en liten skräll. Fast Sveriges förlust mot dem känna inte lika tung längre om resultatet står sig.....
Plötsligt är det Eurovision.....såg precis ett kort klipp på Zlatan där han hälsade välkommen till Sverige och Malmö....blev det inte mer med honom? Efter alla skriverier i tidningarna så trodde då jag det...Undrar om jag orkar se detta? Tror inte det, jag läser nog en stund istället.
Pingstdagen och vädret är underbart. Tittar man sig runt börjar det bli skirt ljusgrönt överallt. Det formligen exploderar av grönska.
Jag har ägnat en stor del av dagen åt att måla. Det gäller att få färg på de delar som gränsar mot taket så att det kommer på plats. Fast hur jag ska måla de sidor jag inte kommer åt har jag ingen lösning på än. Det blir många vändor upp och ner på stegen i alla fall.
Mamma är snäll och servar med mat och fika! Annars skulle jag nog glömma det....vatten dricker jag dock massor av.
Men nu är det alldeles för hett och soligt för att måla så jag sitter i skuggan under parasollen för att inte få värmeslag. Dessutom lyser ju solen rakt på det som ska målas.
Från Jönköping hör jag inte så mycket. Jag tror att sonen tävlar först imorgon, idag är det nog vuxenklasserna!
torsdag 16 maj 2013
En aning sent kom vi iväg och att vi blev sena var mitt fel......jag skulle packa matsäcksväskan åt honom medan han packade det andra och hade kylskåpsdörren öppen. Samtidigt öppnade jag frysdelen för att ta fram en vattenflaska som varit på snabbkylning.
![]() |
| Äntligen har jag bestämt vilken kulör det ska bli på huset. Hämtade upp de första färgpytsarna som personalen på Flugger blandat till och ställt ut åt mig eftersom de hunnit stänga när vi kom till stan. |
![]() |
| Hämtade två böcker när jag jobbade på bibblan idag.....det är precis vad jag behöver i helgen..... slappa och läsa....när jag inte målar eller gör nåt annat förstås.... |
tisdag 14 maj 2013
Efter middagen var det dags att åka till stan för sonens träning igen. En helt vanlig tisdag alltså. Men vi fick lov att åka lite tidigare än i vanliga fall, för jag var tvungen att hinna in på Flugger före styrelsemötet jag skulle på medan sonen först tränade en grupp och sedan tränade själv.
Anledningen till besöket var inte att köpa färg.....utan mitt velande.....
Jag har nämligen ändrat mig vad gäller färgen på huset....upptäckte att den jag valt blev alldeles för ljus så nu har jag köpt ännu en provburk.....jag börjar ha gott om dem nu.....Men det är ju ingen fara...det går ju att måla upp burkarna i första varvet när huset ska till att grundmålas så småningom. Eller det är ju faktiskt växthuset som ska målas i sommar så det lär var på det färgen hamnar i första hand.
Jag hoppas verkligen att det blev rätt färg den här gången....men det är ju bättre att vela och tveka nu än när målandet påbörjats......
Just nu längtar jag efter semester.....almanackan är så fulltecknad för både mig och sonen de närmaste veckorna så det är nästan löjligt. Då gäller det att hitta stunder att koppla av där tillfälle ges. För att få riktigt nära till vila tror jag att jag ska bära upp utemöblerna från förrådet. De möbler som ska stå utanför växthuset alltså, på den del av altanen som blir utan tak. Då har jag nära till en skön stol i solen (om det nu blir så fint väder som prognoserna lovat framöver).
söndag 12 maj 2013
Det blev en lång promenad för mig medan de första timmarnas träning pågick i eftermiddag. Jag gick nere vid kajen och förundrades över hur de som bor där nere har inrett sina inglasade balkonger. Där finns allt från små vardagsrum till matrum. En kristallkrona hängde också på nåt ställe.
Skulle jag bo där skulle man tydligt se var....det skulle vara inrett som ett växthus....med en liten sittgrupp!
Men nu bor jag inte där utan här. Längtar verkligen till dess att jag får inreda mitt växthus som växer fram ute på altanen. Undrar just om man kan fästa min hängmatta från Guatemala i takbjälkarna? Tänk att ligga där och läsa bland chili och tomater.
Här kommer dagens visdomsord: klipp inte ner fröställningarna från Klasespirea med ullig fleecetröja på!
Det finns en del saker att göra ute på tomten men det är så mycket enklare att komma till skott när solen skiner. Därför misstänker jag att jobbet kommer att vara kvar när kvällen är här. Annars kan jag ju hoppas på fint väder nästa helg...nackdelen då är att jag inte kan få sonens hjälp eftersom han är i Jönköping och tävlar. Nåja det är ingenting att bekymra sig över, det blir som det blir.
Jag tror när jag tänker efter att jag ska ägna mig åt att ta det lugnt idag, hela tiden fram till dess att sonen ska skjutsas till stan och träningen.
Jag trodde att han skulle träna först klockan tre men sent igår kväll nämndes klockan ett....hur det blir återstår att se...hoppas det är klockan tre. Det blir några timmar extra hemma då.
Kollar in nyhetsmorgon....som vanligt när det är helg....inser att det är förfärligt dyrt att gifta sig.....en relativt enkel brudklänning kostar 8000 kronor........vill man ha en lite stilfullare klänning får man hosta upp minst 20 000. Jösses....
Läser i tidningen att mamman till en av de kidnappade kvinnorna i Cleveland säger att hon skulle ge kidnapparen en kram och tala om att hon förlåtit honom om hon möter honom.....själv skulle jag inte kunna vara så förlåtande till en person som gjort mitt barn så illa. Sen är det väl i och för sig tur att hon inte är fylld av hat, hat har ju en tendens att äta upp människor inifrån.
Själva händelsen i sig är så förfärlig...det värsta är att det verkar dyka upp nya fall hela tiden av människor som suttit inlåsta under hemska förhållanden. Jag fattar inte att världen och människor är så fulla av ondska.
En annan snackis idag är Globenpubliken som buade ut Sverige för deras eländiga spel i matchen mot Slovenien. Ett lag som spelar dåligt kommer aldrig att spela bättre om det blir utbuat...snarare tvärtom. I stället för att försöka lyfta sig från botten trycks man ju riktigt ner i dyngan istället. Leif Boork skriver i sin krönika att publiken har rätt att bua...vi är inte överens kan jag säga. Sedan kan man naturligtvis diskutera den svenska spelinsatsen, för den var ju verkligen inte den bästa även om de vann....
Kvinnan som är försvunnen i Boden har ännu inte hittats...hoppas verkligen att hon av någon outgrundlig anledning håller sig undan med flit....men sannolikheten för det minskar varje minut som går. Vilken fruktansvärd ovisshet hennes anhöriga måste leva i....växlingarna mellan hopp och djupaste förtvivlan.
Om man bor i Seattle ska man akta sig för att bli ovän med sina grannar....där körde en 51-årig man in i fyra grannars hus med en bulldozer....tur att man inte har såna grannar....och vilken tur att ingen människa kom till skada. Tydligen hade mannen en förkärlek till att gräva hål i grannskapet med sin bulldozer nattetid. En verkligt udda hobby måste jag säga.
Nu ska jag ta mig lite kaffe och sen blir det frukost, därefter måste jag förbereda middagen så att det går fort att fixa till den när vi kommer hem ikväll.
lördag 11 maj 2013
Precis nu skrapade en äldre man triss på teven och lyckades välja en lott som gav 100 000 kronor i månaden....hur många år har vi inte sett ännu. Han såg helt chockad ut stackarn, men knöt nävarna i glädje när kameran zoomade ut. Tänk att få så mycket pengar varje månad....gällde det mig skulle jag nog gå ner i arbetstid tror jag. Undrar bara vad som hände med hans blodtryck?
Under de senaste dagarna har jag upptäckt ett nytt modeord i reklam och intervjuer....inget nytt ord i och för sig men så flitigt använt nu. Ordet är pretto....
Bara att använda sig av ordet pretto gör att den som använder det låter pretto tycker jag. Kom ihåg att säga till mig när/om jag faller i prettofällan, i fall jag inte skulle lägga märke till det själv vill säga.
De senaste dagarna har sprintar och skrot i knäet besvärat en hel del. Ibland känns det nästan som att det blir skavsår på skelettet inuti knäet. Jag vet att det inte är så men nog är det besvärande så det räcker till. Typiskt nog kommer det alltid när jag börjar känna mig starkare så att jag klarar av att göra mer saker....då är det dags att trappa ner för att smärtan inte ska bli för stor så jag måste linka och halta igen.
Surt...Men så är det..... uppförsbackar och nerförsbackar hela tiden. När det gäller knäet är nerförsbackarna värst.....
torsdag 9 maj 2013
Ikväll har sonen träning men fram till dess är det en lång dag att fylla med precis det vi vill. Min förhoppning var att vädret skulle vara fint....planen var att vi skulle fixa lite ute på tomten sonen och jag men det känns inte så särskilt lockande med tanke på regnet.
Inser då genast att jag inte har några ursäkter längre....tvätthögarna i källaren växer och växer. Just nu är högarna med ren tvätt större än de smutsiga, men det som behöver tvättas hotar att ta över så några timmar bland kläderna skulle göra gott. Framförallt för våra garderober som börjar eka rätt tomma. (Okej jag överdrev lite...i alla fall när det gäller min.)
Fast jag är lite sugen på nybakat bröd så jag tror att jag ska kliva upp och sätta en deg på jäsning. Det var ett tag sen jag vi fick nybakade frallor till frukost, bestämmer mig därför just nu att idag är det dags igen.
onsdag 8 maj 2013
måndag 6 maj 2013
p.s det blev precis 1-1 i matchen mellan Sverige och Vitryssland.
söndag 5 maj 2013
Igår var jag nämligen på ännu ett härligt firande. Där bjöds på massor av god mat, dryck och underhållning. Ett firande i musikens och skrattens tecken helt enkelt! Det verkar ju jätteroligt att fylla tjugotjugonågonting!
Idag är himlen täckt av moln, men med tanke på att jag inte kommer att hinna vara ute någonting gör det inte mig något. Men för alla som sett fram emot en dag utomhus i solen är det ju inte lika roligt förstås.
Vårmässa på Olympia står på programmet först av allt. Sedan ska jag skjutsa ner sonen på träning. Först extra teknikträning inför gradering och sedan tävlingsträning. Scandinavian Open närmar sig med stormsteg. Hoppas bara att hans Gi som jag lovade att tvätta hinner torka.....glömde bort det lite väl länge....
Kollar in nyhetsmorgon och just nu spelar Panetooz. De har gjort en mashup på sin Dansa Pausa och Attacks, Ooa hela natten....Säga vad man vill om låtarna men fötterna vill gärna dansa till musiken. Skulle kanske passa i min träningslista.
På nyheterna berättar de om Israel som attackerat en militäranläggning i Damaskus med raketer, samtidigt pågår blodiga inbördesstrider i landet. Hittills har ungefär 70 000 människor fått sätta livet till. Ska de aldrig få leva i ro och fred?
Ryan Air är i blåsväder igen. Piloter som vittnar om att de till exempel inte får sjukskriva sig eller uttala sig negativt om bolaget. Nu håller piloterna på att organisera sig i hemlighet för att försöka få till bättre anställningsvillkor. I hemlighet!.....eftersom de är rädda att få sparken.
Seriöst....det är 2013...våga vägra Ryan Air om de inte kan ge sina anställda vettiga förhållanden.....
Väderprognosen verkar lovande för veckan som kommer. Även här uppe hos oss. De pratar om temperaturer mellan tio och femton grader. Superhärligt!!
lördag 4 maj 2013
fredag 3 maj 2013
![]() |
| Vårt växthus tar form....nu är takstolarna på plats och man ser hur det kommer att bli...i alla fall på ett ungefär. |





