måndag 27 juni 2011

Tvätten undanplockad, bilen städad in- och utvändigt, middagen i magen. Grillat på allt möjligt som fanns i kylen. Så nu finns ingen ursäkt till att inte börja packa....börjar snart.....

Förberedelsedag

Nu har jag hängt ut den tvätt som fortfarande var lite fuktig. Det är ju strålande väder idag så om några timmar är det torrt. Jag har en liten egenhet och det är att jag inte kan packa om inte alla kläder hänger rena i sina garderober. Jag har svårt att packa i förväg och göra listor och betämma vad jag vill ha med mig, därför måsta allt som jag eventuellt skulle vilja ha vara rent. Trots att det bara är en bråkdel av alla kläder som får följa på semester. Jag beundrar de som flera veckor i förväg börjar lägga ut högar på det de ska ha med sig. Jag kan inte det, det går bara inte, saknar säkert nån gen eller nåt. Tro mig jag har försökt....Så ikväll nån gång kan jag packa. Som vanligt i sista stund. En annan fördel med att packa sent är att alla de där extra kläderna som kan hamna i väskan när man packar i god tid inte hamnar där utan blir kvar hemma.  Idag ska jag se till att vi har duschgrejor och mediciner i alla fall. Sen ska jag gå och köpa, bridgecandy...måste vara bridge-blanding eller? Och allkrydda med citrussmak...finns det?

söndag 26 juni 2011

Fix och trix

Problemlösning är rätt kul när det går bra. Fast jag är alltid lika fascinerad för när problemet väl är fixat kommer jag aldrig ihåg hur jag gjorde....Men med en puss på kinden, lite kram och "tack mamma du är bäst" då gör det ingenting att jag måste fundera lika länge om jag måste göra det igen...En del av tvätten är undanplockad, nu har jag satt igång luftavfuktaren i källaren så då är nog resten torrt i morgon. Min rygg klagar inte lika mycket som i morse, tack och lov, hoppas det fortsätter så!

Sommarmiddag

Biffstek av älg i marinad med ketjap manis, japansk soja, vitlök, chili, timjan och olja. Kryddsmör med vitlök och persilja.Till det färskpotatis stekt i ugnen med timjan, rosmarin, salt. Grillad majs och stekt halloumi med honung och lime. Sallad och vattenmelon. Allt det tillsammans kan framkalla ett allvarligt fall av paltkoma....

Sommarlunch

Prosciutto med vattenmelon. Minimozarella med koriander, basilika, chili och lite olivolja. Till det serverades nystekta Quesadillas med pesto, chili och ost!

Sömnig morgon

Njuter av att sitta i soffan med kaffemuggen efter att nyss ha klivit upp. En tvätt är startad, nu ska jag tvätta så att allt vi kan tänkas vilja ha med oss är rent i morgon. Det blir lättare att packa då. Kom på att jag glömt beställa hem papper från försäkringskasssan inför resan...men det är för sent nu, det lär ju inte ta bara en dag...Vi har ju i alla fall giltiga pass! Känner mig lite trött i ryggen och det oroar en aning. Förstår inte riktigt varför, jag har inte gjort nåt speciellt ansträngande. Idag däremot måste jag försöka nå mina tår....det kan nog ta på...

lördag 25 juni 2011

Midsommardag

Nu är det midsommardag, även idag hänger molnen tunga men solen lyser igenom då och då. Idag blir det en lugn dag, ikväll blir det middag hos mor. Skulle vilja ha en bra bok att läsa men tyvärr har jag ingen här hemma som jag inte har läst. Mitt knä känns rätt okej idag faktiskt men jag är trött i ryggen. Hoppas, hoppas den håller ihop. Det skulle inte vara så roligt att åka iväg på semester och få ont i ryggen.

Uppehåll

Det blev en härlig midsommarafton igår trots hotet om regn hela dagen. Solen tittade fram vid ett flertal tillfällen, det gick att genomföra lekar utomhus. När vi sen gick in spelades  trettio. Det var helt enkelt väldigt trivsamt. Nästan hela familjen var samlad, bara en kusin saknades. God mat och dryck. Timmen innan midsommarafton blev till midsommardag drogs några pokeromgångar!

fredag 24 juni 2011

Glad midsommar önskas till alla!

Idag vaknade vi runt nio både jag och sonen. Nu har vi nyss ätit frukost, äggröra med chili och färsk koriander. Mums!! Solen tittar fram mellan de blytunga molnen, fantastiskt härligt. Skulle dock tro att beredskapen för regn måste hållas....På programmet idag står god mat och trevligt umgänge, lagom ansträngande...när man dessutom blir bjuden så det inte ligger nån möda i att ordna allt heller!

torsdag 23 juni 2011

Begåvade ungdomar

Den här veckan har sonen provat på två aktiviteter som han inte testat förut, breakdance och cirkus. På Gnistan fick jag och många andra se alla begåvade ungdomar som utförde cirkuskonster och dansade under några eftermiddagstimmar. Många coola tricks och moves! Sudden hade lärt sig jonglera med bollar och ringar, dessutom visade han sig ha bra studs i breakdancefötterna!

"Som man sår får man skörda"

Idag blir det till att åka ner till stan igen, ska se på när sonen och övriga deltagare ska visa upp vad de lärt sig  på breakdance och cirkusskolan. Det ser jag fram emot. Sonen har haft en toppenvecka verkar det som, han har inte riktigt tid att svara på sms eller svara om det ringer heller för den delen. Skönt att han är så trygg att han inte behöver ringa hem hela tiden, men för en liten mamma blir det väldigt tomt!! Inser hur mina egna föräldrar måste ha haft det när jag var ute och reste hit och dit under min uppväxt. Då fanns ju inte ens mobiler så då måste det ha varit ännu värre. Men det är ju som det ska vara, barnen ska successivt frigöra sig från sina föräldrar, det börjar tidigt och accelererar allt mer ju äldre de blir.  Jag visste ju var mamma och pappa var och för mig var ju det viktigast och det är säkert så för sonen också, han vet ju var jag är så då är han lugn och nöjd och kan göra sitt!!

onsdag 22 juni 2011

Okej trots att jag inte hör av sonen får jag se bilder på honom!

Nöjd

Njuter av att ha klippt gräset igen...not....det har min allra sötaste och bästa gräsklipperska gjort! Så fint och bra. Dessutom blev jag av med vår gungställning som stått och suckat för att ingen gungar i den längre. Nu blir den också glad för den kommer en annan liten sötnos att få. Jag är också nöjd med mina tröjor jag köpte på stan. Däremot har jag j...ligt ont i knäet, inte fullt lika nöjsamt men jag får vila ikväll så blir det nog bättre. Det blir gärna svullet och ont när jag går mycket. Ja, egentligen ska jag kanske vara nöjd över det också då får jag ju en anledning att vara slö!!

Stadstur

Jag blev rastlös så jag bestämde mig för att tidigarelägga min träning och sen drog jag till stan. Hämtade pass, köpte grillkorg (till grönsaker), köpte flera olika vita koftor och toppar, en lång blå kjol, lite presenter till besöket i Nederländerna, samt lite duschpryttlar. Törs inte räkna ihop vad det blev....även om mycket var på rea. Nu dricker jag kaffe och har slängt upp benet så att knäet får välbehövlig vila, det tar på att gå på stan.

God morgon!

Sov som godast när jag blev väckt av traktorn hos Övikshem som stod och brummade jättelänge, när den så äntligen tystande och jag var på väg att somna om då startade åkgräsklipparen. Lika bra att kliva upp och få mig morgonkaffe och lite nyheter till livs. En blåsig dag igen, men idag kan jag ta det lugnt och slöa till dess att jag ska på sjukgymnastiken! Det är inte förrän på eftermiddagen så jag har en skön dag framför mig! Jag undrar hur sonen har det? Förmodligen bra men igår hörde jag inte av honom alls....han svarade inte ens på sms....saknar han sin mamma och vill komma hem?....Knappast!

tisdag 21 juni 2011

Syjunta eller kafferep

Hemma igen efter en mycket trevlig kväll. Vilken kick det är för välbefinnandet att få använda några timmar till fika och surr...okej då, handarbete också...i alla fall för vissa! Fast jag hade ju inga fler trasiga kuddar.....Många muggar kaffe, goda kakor och massor av prat om både det ena och det andra. Jag vet inte direkt om några världsproblem blev lösta men jag fick i alla fall uppleva hur det är att tappa både hakan och talförmågan flera gånger samma kväll....

Vad gnäller jag för

Man kan ju undra varför jag gnäller när det gör ont i knäet när det finns så många andra som har det mycket värre. Känner mig lite fånig över att jag har hållit på att klaga. Jag har ju ändå små bekymmer om man jämför med hur andra har det. Alla snälla ord och omtanke gör att det inte känns så farligt ändå, det blev en nyttig påminnelse. Nu är äntligen den rena tvätten undanplockad och dagens tredje maskin snurrar....det tar aldrig slut verkar det som. Ibland undrar jag hur många som bor i vår familj? Kan vi verkligen bara vara två? Verkar högst osannolikt, nån måste smyga in tvätt i vår tunna när ingen ser. Eller så är det mucklorna som busar, det verkar däremot sannolikt!

Ont

Idag verkar det bli en gråmulen dag igen. Det innebär att det är enklare att få tummen ur och ta reda på tvätten i källaren. Men först ska det bli frukost. Känner mig lite trött i ryggen idag så nu gäller det att hålla i...
Knäet är jag också less på, det gör ont så jag vaknar av det på nätterna. Det blir nån slags ofrivillig böjträning, vaknar när jag har det böjt i ytterläge och då gör det så ont så jag vet inte hur jag ska lyckas få det rakt igen. Önskar det fanns nån slags magisk trollformel så att jag kunde svinga nåt spö eller nåt över knä och lår och vips så var det som förut igen....ungefär som städtanten på TV gör för att få silverbesticken fina, fast hon använder kokande vatten, folie och bakpulver....och det vill jag ju inte ha på mitt ben!

måndag 20 juni 2011

Maraton

Känner mig lika stolt som om jag sprungit ett maratonlopp eller nåt. Jag har städat hela huset och dammtorkat...!!! Eftersom jag tycker det är så vidrigt tråkigt känner jag mig så oerhört nöjd med mig själv. Att jag fortsatte utan att ge upp.  Sedan var det dags för en tur till sjukgymnastiken för att träna. Cyklade och tränade ryggen. Nu är det bara tvätten kvar, sen ska jag bara slöa med mycket gott samvete! Fast jag har intagit soffhäng nu ett tag och det berör inte samvetet det minsta. Här tänker jag stanna ett tag....

Lunch

Jag har faktiskt städat övervåningen, tjoho!!! Dammsugit nedervåningen har jag också gjort. Hoppas inspirationen infinner sig på nytt så att jag fortsätter att damma lite här nere också.... Jag är så fascinerad över alla som faktiskt tycker att det är roligt att städa, tips som att ha roliga trasor och diskhandskar är bara nys....det blir inte roligare för det. Det är fullständigt skittråkigt ändå! Det enda roliga med att städa är när det är gjort. Nu har jag fått lunchpaus i alla fall, risonisallad med pepparsalami och till efterrätt tänker jag äta godis...!!

Regnrusk

Idag finns ingen ursäkt, nu är det bara att sätta igång och städa undan här hemma. Regn ute, alltså är inomhusjobb att föredra. En sommarlovsfrukost har landat i magen,  frosties, jordgubbar och mjölk. En mugg kaffe och tidningsläsande fulländade morgonen. Men jag har ingen inspiration....tycker alldeles för mycket om att vara lat, jag njuter av den där slöa känsla som infinner sig när det inte är några tider att passa eller några måsten....städa och ta reda på tvätt skulle kunna vara ett måste men jag njuter verkligen av att vara slö! Men om jag skulle städa undan lite på förmiddagen, då har jag absolut inga måsten de närmsta dagarna, förutom sjukgymnastiken då förstås. Klockan nio, då sätter jag igång......kanske.....

söndag 19 juni 2011

ALS-dokumentär.

Ikväll visas återigen dokumentären " Min kamp mot tiden", som skildrar Ulla-Carin Linqusts sista tid i livet sedan hon fick diagnosen ALS. Hon och min pappa fick diagnosen ungefär samtidigt, våren 2003. Samma dag som dokumentären sändes, 10 mars 2004, avled hon lugnt och stilla i sitt hem.  Jag såg den när den sändes 2004, jag kommer ihåg att jag grät hela tiden.
Här kan du klicka och se den på svt play om du missar den ikväll. http://svtplay.se/v/1392776/oppet_arkiv/min_kamp_mot_tiden_-_ett_program_om_ulla-carin_lindqvist_och_als

Slö, slöare, slöast....

Frågan för dagen är: Hur lat får man vara? Det här har jag gjort sen jag kom hem efter att ha skjutsat sonen: så här långt idag har jag druckit kaffe hos mor, slitit ur lakanen ur sängarna för att renbädda ( fortfarande obäddat alltså...), gått på affären och köpt lösgodis, sett en dvd liggande i soffan, ätit godis, kollat växthuset ( men det var på förmiddagen), ätit mat på konstiga tider, sett/ ser på friidrott, pratat med släkten innan de åkte hem till Härnösand, viftat lite på tårna, böjt mitt knä tills det protesterat, ja jösses, jag har gjort riktigt mycket, inte underligt att jag är trött.....jag glömde att jag tittat på tvätthögarna också:))

Till stan och hem igen

Idag var vi uppe med tuppen, ja nästan i alla fall. Har skjutsat sonen till kompisen i stan där han ska bo under veckan. De ska vara med på Breakdance och Cirkusskola. Det är Ultimate B-Boys och Cirkus Cirkör som står för ledarskapet under de fem dagar kurserna pågår. Ser fram emot torsdageftermiddag då jag får åka och titta på uppvisning och hämta hem sonen förstås!! Just nu känns det väldigt tomt, vad ska jag göra i fem dagar.....???? Några tvätthögar här och där finns ju förstås att ta reda på men jag tror att jag unnar mig vila idag, imorgon är en annan dag....

lördag 18 juni 2011

En härlig kväll

Solens sken, fåglar som kvittrar, åns porlande, doften av eld, trevligt sällskap, gott att äta och dricka, massor av glada skratt. Det är allt som behövs för att det ska bli en höjdarkväll.

Sysslor en vanlig lördag

Idag har det blivit en riktig småfixardag. Jag har handlat det jag glömde igår, gjort risonisallad till kvällen samt till sonens matsäck imorgon, bakat rabarberkaka samtidigt håller jag på att tvätta. Allt har väl inte gått helt smärtfritt men det kan ju inte alltid göra det. Kakan vällde över formen i ugnen, tack och lov såg jag att det var på gång så jag hann sätta en plåt under....Det fastnade risoni i kastrullbotten, har väl aldrig varit med om det förr, men allt har en första gång och förhoppningsvis var detta även den sista. Samtidigt måste sonen packa för att vara borta fem dagar, han har lagt högar med kläder på övervåningen, så det funkar säkert.

fredag 17 juni 2011

Nån slags paltkoma

Halvligger i en fåtölj på altanen efter att ha ätit en god grillad middag. Fågelkvitter i öronen, solljuset i ögonen, vinglaset i handen på väg till munnen. Kan det bli bättre?  Sakta, sakta sjunker det in att nu är det semester! Så alldeles underbart ljuvligt. På söndag måste vi ställa väckare dock, sonen ska till Övik på breakdance och cirkusskola. Han ska bo hos sin kompis i Gullänget, det blir bra för mig som slipper ställa väckare fler dagar för att skjutsa honom....Men det blir ett senare bekymmer, ikväll njuter jag, njuter, njuter, njuter.......

Snart....

Nu tar jag snart sommarlov, har nyss kommit hem från jobbet där vi städar, plockar och funderar. Idag har jag målat träd och gräs....Många idéer har börjat gro inför hösten men jag tror att de mår bra av att få mogna till sig ännu ett tag. Jag har städat undan mycket papper som samlats på hög, men alla pärmar som jag hade som målsättning att gå igenom....de är kvar....jag tittade på dem och tänkte...näääää! Gick där i det tomma klassrummet och kände att det saknades något, sen kom jag på vad det var, eleverna!! Det blir en märklig känsla när man går där och jobbar utan alla barn. Som tur var fick vi äta med förskolan idag så lite barnkontakt fick jag allt. Det jobb jag har kvar att göra nu fixar jag vid datorn här hemma någon regnig dag nu eller i augusti.
Här hemma har jag annars gått omkring hela veckan och känt att jag har glömt nåt, nu har jag kommit på vad det är, klippa gräset...men det behöver jag ju inte!!! Tjoho!!! Däremot har jag tvätt att ta reda på och mat att handla. Jag tror aldrig att vårt kylskåp varit så tomt! Så nu, nu tar jag det - SOMMARLOVET!!!

torsdag 16 juni 2011

Fäbodarna

Ikväll har vi varit till den vackraste plats jag vet. Vi gick till vår fäbodstuga, på vägen dit går man över en liten å, där skulle jag kunna stanna och stå och njuta hur länge som helst, om det inte vore för alla myggorna som var ute ikväll då....därinne i skogen är det som om tiden står stilla och man bara väntar på att något magiskt ska hända. Varje gång jag går dit undrar jag varför det blir så sällan. Min morfar var där väldigt ofta, hans mopedskjul står kvar i skogen, men pinnen han hade lagt tvärs över en av stigarna för att jag inte skulle gå fel när jag var liten är borta nu. När jag är där i stugan tänker jag på honom, på alla gånger vi varit där tillsammans, när vi fiskade abborre i Mjösjön. Vi rodde mellan vikarna och drog upp dem. Nappade det inte på vårt ena ställe visste vi var vi skulle ro någonstans. Eller när jag övernattade med pappa när det var älgjakt, hur vi tidigt, tidigt gick genom dimman ut på hygget på jakt efter älgarna. Tänker också på morfars alla berättelser om vittror,vitterkor och annat han stött på där i skogen. Idag var det inga vittror i farten, vi var fler som gick så jag tror att det blev för högljutt för att de skulle visa sig.

Trött igen..

Det är märkligt men jag blir tröttare de här dagarna man jobbar på skolan när inte eleverna är där. Städning, plock med det ena och andra är utmattande. Har flyttat om bord för att se hur vi ska sitta nästa läsår, städat lite skåp och hyllor. Mina skrivbordslådor är kvar att städa...ryser vid blotta tanken.
Började i alla fall dagen med att träna...jag....som inte vaknar till liv före tio egentligen....men vad gör man inte för att hålla ordning på kroppen! Min sjukgymnast skämtade med mig om hur trött jag såg ut och vi konstaterade att det nog var första och sista gången jag tränade så tidigt. Ikväll ska vi gå till vår fäbodstuga och kolla läget. Det blir en skön promenad genom skogen, vädret är ju i alla fall härligt.

onsdag 15 juni 2011

Vilade någon timme efter jobbet, gjorde sen ett skrivjobb och nu kan jag säga: Det klart, tjoho! Vilade ytterligare ett tag sen åkte jag hem till mamma och planterade i hennes rabatt på framsidan. Hamnade mitt i kvällens enda regnskur....blöt.....kall.....frusen.....men fint blev det! Känner mig lite hungrig men har ingenting jag vill äta så jag tryckte i mig lite ostkrokar. Inte det nyttigaste kanske men gott!

Trött

Oj vad jag är trött, känner mig slut i armar, ben och huvud. Dagen började med arbetsplatsträff, sen skyndade jag till ortopeden på sjukhuset så nu är jag inbokad för operation igen. Om det blir som det är tänkt plockar de ut skrotet i knäet i början av augusti. Jag både gruvar mig och längtar. Det som oroar mig är ryggbedövningen, jag tycker ju att det är riktigt läskigt. Men jag hoppas verkligen att det är sista gången på ett långt tag!
Tillbaka till jobbet och sorterade papper och böcker...det var nog det som gjorde mig matt....Jösses vad papper jag har samlat på mig...och böcker! Har börjat sortera ut det jag inte har använt på flera år. Det ska jag bära undan.  Det är bara dumt att det tar plats i klassrummet. Men än är jag långt ifrån klar, det är nog det som gör mig matt, tanken på allt som är kvar.

tisdag 14 juni 2011

Gräsklippning

Lutar mig tillbaka och njuter av ljudet av min gräsklippare! Njuter därför det inte är jag som går bakom den, utan världens bästa gräsklippartjej.  Hon klipper så fint, inga "tufsar" som blir kvar där de inte ska vara, ja noggrannare än om jag klippt själv nästan. Tänk vilken tur jag har att hon ville jobba lite extra åt mig i sommar när nu mitt eget barn är gräsallergiker. Hurra!!!! Idag har det varit arbete med nya läroplanen, lunch på Gästis, sen språknätverk i Själevad. Därifrån skyndade jag mig för att åka och hämta ut sonens pass innan fyra. Då visar det sig att polisen börjat med sommartider den här veckan....de stängde tre. Surt! Så det blir till att åka ner och hämta det en annan dag i stället.

måndag 13 juni 2011

Dit och hit och sen dit och hit igen....

Tog min bil och åkte till verkstan i morse, det skulle poleras bort några repor och motorn behövde kopplas upp mot en dator för att kolla om den behövde uppdateras....Där skulle mina arbetskamrater hämta upp mig för vidare färd mot Parken och en föreläsning. Nästan framme ringer arbetskamraterna och säger att det är inställt....de erbjöd sig att hämta mig men eftersom jag har en ny bil fick jag ta en lånebil. Då lärde jag mig att en Opel Corsa med automatlåda köper jag aldrig...0-100 på....fem minuter kändes det som! Sen jobbade vi på med diskussioner och lite praktiska göromål, kompletterade beställningar, gick igenom ekonomin samt gick igenom kvalitetsredovisningen. Lunch på Gästis, hem bytte byxor för de jag hade skavde mot knäet så det vrålvärkte...Efter jobbet tillbaka till stan för att hämta hem bilen, sen sjukgymnastik, nu...vila.....Ja just det bilen ja! Som sagt, motorn behövde verkligen få en uppdaterad version av programvara....Nu går den bättre och alla smårepor är borta!!!

söndag 12 juni 2011

Varför försvann du?

Jag märker att du är sur för någonting, plötsligt är du inte här längre. Av vilken anledning for du din väg den här gången? Du kommer, lovar gott och får mig att må bra, gör mig varm inombords och ger löften om framtiden. Du får mig att törsta efter mer men plötsligt vänder jag mig om och då är du borta. Nog har jag hört dem som har klagat på dig och tyckt att du varit jobbig, men det behöver du väl inte straffa mig för. Du måste förstå att vi människor är olika, alla kan inte älska dig, det finns andra att älska också. Vi människor vill olika ibland. Det är något du måste lära dig att acceptera annars kommer du att få fortsätta fly hela ditt liv. Så du svälj stoltheten och kom tillbaka till mig. Du behöver inte komma tillbaka helt och hållet om du inte vill men snälla, snälla, snälla värmen, kom tillbaka till en sådär 20-25 grader i alla fall!!!!

Ole, dole, doff....

Plantera blommor, ta reda på tvätt, sortera papper och betala räkningar. Listan över vad som behöver göras är lång. Så vad ska jag börja med....jag kommer inte igång....magen är fortfarande alldeles för mätt. Det blev helstekt benfri kotlettrad i ugnen och stekt i skivor på spisen, klyftpotatis och potatisgratäng....jag hade lite beslutsångest så jag gjorde mycket....men med baktanken att det finns det lunch till sonen under veckan när jag jobbar! Allt var så gott så jag åt alldeles för mycket, jag smakade av allt....om ett tag ska jag göra fruktsallad med melon, ananas och jordgubbar till efterrätt.

Inget vatten

Har precis kommit tillbaka från vårt härbre där vattnet fortfarande lyser med sin frånvaro. Tomt i slangen. Gick över och pratade med grannen som sköter pumpen och han sa att det nog är en kran två meter ner i jorden som är trasig....två meter ner....känn på det.....men efter 23 år kan man kanske förstå att saker börjar krångla. Det innebär att det inte blir någon instädning i härbret så fort i år. Nu när jag har vant mig vid att ha  vatten på plats känns det väldigt krångligt att behöva ta med mig vatten hemifrån igen. Sonen är nere vid ån och badar, när han kommer hem blir det lunch. Ute mulnar det på, när jag var i Sörböle nyss hörde jag till och med åskmuller....vill inte att värmen ska överge oss....

Sitta på bron

Det bästa med sommaren är när det är så varmt på morgonen att jag kan får sitta ute på bron och dricka kaffe. För mig är det riktig sommar!  Har suttit där med min kaffemugg och tänkt på gårdagskvällen med all härlig musik. Blues i dess bästa form. Mudpie Bluesband hade releaseparty för sitt nya album, med många nyskrivna låtar. En toppenkväll. Med alla rätta ingredienser, god mat, kall öl, trevligt sällskap samt bästa musiken!

lördag 11 juni 2011

Sommarmorgon

Vaknade med huvudvärk, inte det skönaste en varm morgon som den här. Tabletterna jag har tagit verkar ha liten effekt så jag får se hur länge det här sitter i...nu ska jag i alla fall sätta mig med en kaffemugg och tidningen, kanske blir det bättre då. Jag har inga planer för aktiviteter under dagen däremot ska jag ner till stan ikväll och lyssna på Mudpie Bluesband som  har releaseparty för sitt debutalbum. Det blir härligt bara huvudvärken har släppt så....

fredag 10 juni 2011

En ljuvlig kväll

Vilken helt igenom ljuvlig kväll, har suttit länge på altanen med ett glas kallt vitt och lyssnat på alla sommarljud. Humlor som surrar, åns brus, fågelkvitter, en och annan motorcykel, bilar som kör förbi och glada barnskratt. Jag satt där ute och njöt av att hela helgen är ledig. Mitt knä värker men vad gör väl det....nu får det vila. Efter att ha åkt hem från jobbet tom i skallen fick jag ny energi efter sjukgymnastiken. Jag la mig i soffan och gjorde ett skrivjobb mellan halv tre och sju, med paus för middag (som blev en enkel historia, ostburgare med stripes). Skrivjobbet känner jag mig nöjd med, det gäller att passa på när man är inne i ett flow....

Bastu

Ännu en dag i bastun är över. Det blir så varmt inne i vår skola när det är de temperaturer ute som det är nu. Vi har varken markiser eller persienner i vårt klassrum, enbart mörkläggningsgardiner och de gör så det blir ännu varmare när de dras ner. Vi arbetade inne så länge vi orkade men till slut tog det stopp vad gäller hjärnverksamhet. Började sortera papper men till slut visste jag knappt vad som var matte eller svenska....då insåg jag att det ar dags att lägga ner. Sjukgymnasten fick ett besök av mig i stället, jag tränade ungefär en halvtimme.
Jag har fått blåmärken på mitt knä efter sprintarna som sticker ut...aj.... så idag tog jag mig i kragen och ringde till ortopeden för att se när de kan göra nåt åt mitt skrot i knäet. På onsdag till veckan får jag komma dit på konsultation. Förhoppningsvis kan det bli som ifjol att skrotet plockas ut innan skolan börjar. Inte för att jag ser fram emot operation igen...men jag ser fram emot när det är gjort!

torsdag 9 juni 2011

Och nu så vill jag sjunga...

Det är någonting alldeles speciellt med sommaravslutningar. Framförallt när det är riktig sommarvärme. Sommarklänningar, shorts och skjortor, flaggan som vajar på sin stång, björkarna vid ingången till skolan och alla glada sommarskratt.
Barnen sjunger sångerna glädjefullt, klart och tydligt. Lite smånervösa greppar de mikrofonen för att presentera programpunkterna. Leenden, varma applåder och sommarkramar! Nu har alla underbara elever ett välförtjänt sommarlov. Sommaren har äntligen börjat på riktigt!!

onsdag 8 juni 2011

105

Igår när jag var hos sjukgymnasten mätte vi min knäböjning igen. Det var ju ett tag sen med tanke på att ryggen trasslat i en och en halv månad. Under den månaden har jag inte tränat knäet alls trots det hade det blivit drygt 10 grader mer än sist. Nu kan jag böja 105 grader! Dessutom verkar det som om ryggövningarna fungerar, min rygg är bättre...peppar, peppar....Hoppas verkligen att det håller i sig den här gången!!!

Åh sommar

Åh, härliga sommar, vad jag tycker om den. Varmt och skönt ute, barnen badar i ån fast det är halvkallt fortfarande. Ikväll tog jag ut innanfönstret i sovrummet, det innebär att sommaren är här på riktigt. Fast jag fuskar och tar inte ut dem i alla rum. Men att ha ett fönster i sovrummet som inte går att öppna när det är varmt blir outhärdligt. Jordgubbar till kvällsfika fulländade kvällen.

Näst sista skoldagen

Vilket underbart sommarväder det är!! Idag har vi läst händelseböcker, fortsatt göra klart lösa blad, haft melodifestival.  Många härliga bidrag! Eleverna är så duktiga, tur har vi som får se det igen på avslutningen i morgon kväll. Efter lunch var det så dags för årets brännbollsturnering. Varmt och svettigt, många skrik och glada skratt blev det när brandslangen kom ute efteråt. Blöta skrattande barn, in i en varm dusch och sen på med torra kläder. Dagen avslutades med att eleverna började skriva ett brev hem om vad de gjort och lärt sig den här terminen. Här hemma blev jag bjuden på middag, nu ska snart sonen och kompisarna gå ner till ån för ett kallt dopp.....

tisdag 7 juni 2011

Tjocka knän och feta fingrar

Har ett knä som är dubbelt så tjockt som det andra. Tur att jag har lejt bort gräsklippningen resten av sommaren. Det känns skönt. Jag tränar hellre på andra sätt. Förhoppningsvis var det här sista gången jag behövde klippa på ett tag.
Annars började dagen med strömavbrott...inget varmt vatten till dusch och inget kaffe. Som tur var hade strömmen inte gått i mammas hus, så där blev det morgondusch med påföljande kaffe. Idag blev det både bibliotek och Norrflärke! Efter jobbet tränade jag hos sjukgymnasten, sen drog jag och sonen iväg till stan för att ansöka om ett nytt pass. Efter det gick jag och hämtade ut min nya mobil. Det känns som om mina fingrar är de fetaste som finns men jag vänjer mig nog. Sitter och trixar och funderar över både det ena och det andra men det lär väl lösa sig kan jag tänka mig....Roligt är det i alla fall!

måndag 6 juni 2011

Grillat på altanen

Har suttit ute på altanen och njutit av grillat till middag. Älgbiff som legat i marinad, halloumi, färskpotatisspett, paprika, majs, kryddsmör samt lite annat smått och gott. Magen är mätt och nöjd. Marängbottnar torkas i ugnen, ska serveras med grädde och rabarberkompott är tanken. Men då måste de bli klara först....det tar tid....annars får vi efterrätt i morgon!

Härbret

Tog en tur till Sörböle och tittade till vårt härbre. Satt på bron och njöt av fägelkvittret och fikade. Så fridfullt, härligt och rofyllt. Inne i stugan hade det inte varit några småmöss i år. Skönt, men när jag öppnade dassdörren ramlade det ut en förtorkad muskropp rakt framför min fötter. Den hade mumsat på dynor och madrasser så det var värsta röran därinne....Sopsäck, handskar och munskydd på. Fast inte idag, det får bli när det blir lov och mer tid.

Nationaldag

Njuter av att solen skiner, tänkte sätta mig på bron med en kopp kaffe men ljudet av en åkgräsklippare som kör runt stör en smula....på nationaldagen. Min pappa som jobbade hårt varje dag hela livet var alltid noga med att ta det lugnt när det var helgdag. Det har jag tagit med mig. Därför har jag lite svårt för "oljud" dagar som dessa. Framförallt när det väcker mig. Inte har det regnat varje dag flera veckor heller och det här är den enda soliga dagen......Men tiderna förändras, det är väl bara att inse det, jag är nog för gammaldags kanske...
Mitt gräs behöver också klippas.... men det får vänta till i morgon, jag får passa på att njuta av alla gula blommor som pryder gräsmattan idag och hoppas att det inte regnar i morgonkväll. Dessutom är jag lite ledbruten i muskler jag uppenbarligen inte använt under en längre tid men som jag hittade igår. Så ledordet för dagen blir vila.

söndag 5 juni 2011

En alltmöjligt dag!

Idag har det verkligen varit en toppendag vädermässigt. Min rygg har känts rätt okej så jag tog mig i kragen och sådde frön i lådorna ute på framsidan. Det blev lite blommor, olika sorters sallad, koriander, persilja, dill och mer som jag inte kommer ihåg nu. Tryckte ner några köpeplantor av timjan och rosmarin i en kruka på bron. Några potatisar har också hamnat i jorden, lite sent kanske men innan det är höst så har jag nog färskpotatis. Nu har jag gjort majonäs med smak av citron, vitlök och chili. Den ska vara till den gratinerade hummern. Hummer har fått gott "gojs" på sig samt mycket färsk riven parmesan innan den ska in i ugnen. Sonen sa: Åh ska vi få hummer, vad gott! Återstår att se om han verkligen tycker om det eller om han bara vill tycka att det är gott. Det finns kycklingnuggets i reserv till honom annars.

Nina igen

Häromdagen såg jag ett reportage om Nina Muhonen igen. Hon som efter en dykskada inte kan röra något från nacken och ner men som trots det lyckats fylla sitt liv med meningsfullt innehåll. Hon berättade om sin kamp att få komma till Sahlgrenskas ryggmärgsenhet för att få prova att andas utan respirator. De läkare hon hade på sitt "hemmasjukhus" sa att det inte skulle gå eftersom hennes andningsmuskulatur inte fungerade alls. Men hennes kamp gav resultat. Hon fick till slut komma till Sahlgrenska och den 12 april kopplade de bort respiratorn för att se om det skulle gå. Nu stängs respiratorn av en timme varje dag när hon andas själv. Ett digert träningsprogram har hon framför sig,  ingen vet hur långt det kan leda!! Men det som gör mig beklämd är det faktum att den som är skadad eller sjuk ska behöva kämpa för rätten till vård. Det borde vara en självklarhet att den som behöver vård ska få chans att prova alla alternativ för att bli bättre som finns tillgängliga. Vare sig det är en så allvarlig skada som Nina har eller något annat. När man inte mår bra är det oerhört jobbigt att behöva kämpa för sin sak. Den kraften finns inte alltid. Nästan så att man behöver vara frisk för att orka vara sjuk...Därför kan jag  inte annat än beundra Nina och alla andra där ute som inte ger upp trots det motstånd de möts av. Människans inneboende kraft är fantastisk!!

Läs hennes debattartikel i DN från den 27/4 2011.
http://www.dn.se/debatt/om-socialstyrelsens-forslag-gallt-hade-jag-varit-dod-i-dag

Man ska inte ropa hej

Jag måste lära mig att inte ropa hej, ryggen mår väl sådär idag. Men skam den som ger sig. Solen skiner i alla fall, det blåser mindre så idag behöver man inte vara rädd för att blåsa bort. I natt bultade det på min dörr strax före två men innan jag hunnit ner för att kolla vem det var så hann personen i fråga gå. Såg en betänkligt vinglande man på väg mot torget, misstänker att det var densamme som tyckte att det vore trevligt att hälsa på......

lördag 4 juni 2011

Glömde tala om att nu känns ryggen aningen bättre igen. Hoppas det håller i sig den här gången!!!

Nu är det inte varmt ute

Burr, vad kallt det blev. Satt på altanen hos goda vänner och åt god mat och drack gott. Så länge solen var uppe värmde det ganska bra men nu när den börjar gå ner är det kallt. Hu då! Tur att alla glada skratt värmde långt ner i magen. Andra kvällen i rad med goda vänner, så härligt. Känner mig nästan bortskämd! Nu drar många fest och danssugna upp på Olympia. Jag njuter av att slappa hemma i soffan!

Ånej..

Himlen var blå, vädret varmt och skönt...då vänder vinden och molnen börjar hopa sig. Strax därefter blåser det upp till en riktig storm. Hoppborgen med barn i flyger iväg, lotterier all världens väg, kunde inte blåsvädret hållit sig till efter klockan tre idag så förutsättningarna för knallar och andra varit bättre. Hoppas det slutar snart. Vinden tog  dessutom med sig kyligare väder...

Bredbydag igen

Dricker mitt morgonkaffe och njuter av att inte behöva ge mig ut för att förbereda något inför Bredbydan. Tänker på de år jag var med och sydde ihop det hela. Jag beundrar de som fortsätter för jag vet hur otroligt mycket jobb det är innan alla bitar faller på plats. Nyss blåste det till rejält ute, värsta vädret för en marknadsdag. Förutom blåst och regn förstås....Hoppas verkligen att det var tillfälligt.
Igår kväll var jag och Sudden hos goda vänner och åt middag och surrade. Sudden blev hämtad efter ett tag för han skulle sova hos en kompis men jag blev kvar rätt länge. God wokad mat, rött vin och gyllene vätska som slank ner fulländade kvällen. Precis vad jag behövde igår!

fredag 3 juni 2011

Boktips med glimten i ögat!

Ett litet boktips för trötta föräldrar....

Go the Fuck to Sleep - Adam Mansbach - Bok (9780857862655) Bokus bokhandel - när du ska köpa böcker på nätet

Cykling

Åter från sjukgymnasten. Ryggen värker och är besvärlig idag men jag har tränat ändå och den blev inte sämre i alla fall. Jag cyklade i tio minuter, härligt att känna träningsvärk i min lårmuskel! Sen gjorde jag några övningar för ryggen och inte heller då protesterade ryggen nämnvärt. Sudden har dragit ut tanden,  det var en stor bumling till tand! Det hade gått jättebra sa mormor som följde med, ja sudden tyckte också att det gick bra!

Blåväder igen

Oj, vad det friskar i utomhus. Tvätten kommer att torka fort så länge den inte blåser bort vill säga. Idag ska sonen dra en permanent tand, mormor följer, mamman tycker det är läskigt...dessutom lyckades hon få tid hos sjukgymnasten samtidigt...vilket sammanträffande! Operation dagsverke står också på programmet för sonen, men får han mycket ont i munnen får han städa hos mormor i morgon eller på söndag i stället. Det viktigaste är ju att det blir gjort. Ikväll har vi blivit bortbjudna på middag, helt perfekt, det ser vi fram emot denna blåsiga dag.

torsdag 2 juni 2011

Kväll

Nu är det kväll igen. Sonens kompis har åkt hem till sig. Jag ser på Hawaii five-0 och junior dricker Loka med smak av vattenmelon. Jag har ont i  knä och rygg, ingen nyhet direkt. Men så trött jag är på det, jag måste ringa ortopeden och fråga hur snart de kan plocka ut skrotet, det irriterar....Idag köpte jag en ny resväska som man kan dra utan att ha ryggen böjd. Dessutom väger den inte så mycket. Det blir toppen när vi ska på semester!

Ninjor fulla skogen

Hemma igen efter att ÖJJC haft sin avslutning uppe vid Hörnsjön. Traditionsenligt med frågeslinga där det dök upp allehanda figurer och ställde grupperna inför utmaningar. Korvgrillning, festis, kaffe och godisregn fulbordade dagen. Första gången jag varit på en avslutning då det regnade. Det brukar alltid vara varmt och strålande sol! Men det var idel glada miner ändå. Nu sitter sonen och hans kompis i köket och äter pizza till middag. Mums tycker de, jag ska nog också få pizza. Fast just nu smaskar jag på salt och vinäger chips. Åh, så gott! Förfallet är totalt....och dammet är fortfarande kvar....

Pass

Mitt i natten vaknade jag och första tanken som flög genom mitt huvud var....pass. Kom på att jag måste kolla datum på dem, för sonen är det ju den enda id-handling han har. Mitt gäller ett år till men sonens gick ut i januari detta år...tur att jag inte kollade dagen innan vi skulle åka...Så till veckan får vi åka ner och fixa det, lär ju inte vara nån idé i morgon när han har dragit ut en tand.

onsdag 1 juni 2011

http://www.iceagemovie.com/

Ledigt!

Det håller precis på att sjunka in att jag är ledig i fem dagar....Så härligt, då gör det ju ingenting att jag inte orkat städa...jag hinner nog! Det enda som saknas just nu är en stor påse lösgodis...ja och sonen förstås....han är ute med kompisar, som vanligt. Känner mig väldigt nöjd för jag har skickat iväg uppgifter till SCB, så min "göralista" inför sommarlovet har blivit en punkt kortare. I morgon är det gökotta men Brusberget får inget besök av mig det här året för mitt knä värker så in i h....vete....vilan får fortsätta nån dag till. Sonen har dessutom ju-jutsuavslutning i stan i morgon så risken är överhängande att han vill ha skjuts dit. Har beställt en ny Gi till honom från Budo fitness i Umeå. Det blev en lite dyrare dräkt den här gången, men med tanke på att han haft samma dräkt i fem år är han värd det!

Båtar på driv..

I morse tågade vi iväg i det gråa vädret mot vindskyddet vid ån. Där fikade vi och sen var det dags för båtrace. Båtar drev, fastnade vid strandkanten, kapsejsade, backade, körde runt, runt, havererade....men alla kom till slut förbi målet! Vi pratade om att göra detta till tradition och prova på att göra nya båtar nästa år och se hur det går då. Väl tillbaka åt vi lunch ute, hade innerast och sen gick alla en tipsslinga om allemansrätten. Vi fick bekräftat att kunskaperna fastnat, alla grupper hade alla rätt eller bara ett fel. Sen var det dags för skolgården att bli städad. Så nu är det rent och snyggt där också. Här hemma skulle jag också göra rent och snyggt men mitt knä är väldigt svullet, ont och trött just nu, så vila står på programmet! Dammet är kvar till en annan dag.

tisdag 31 maj 2011

Nytränad

Vilar i soffan efter ett besök hos sjukgymnasten. Har provat att göra några ryggövningar och hoppas att skrället håller. Nu struntar jag i att göra nåt speciellt för knäet, ryggen har prio ett! Än känns det bra...Idag har jag suttit och fyllt i statistik som ska till SCB bland annat. Inte det roligaste man kan göra. Undrar just hur många siffror som hamnade fel även om jag dubbelkollade...förhoppningsvis ingen. Jag har också träffat många trevliga elever i biblioteket idag som har lånat och lämnat åter. En komplimang som värmde långt in i hjärteroten fick jag också. I övrigt bestod dagen i att läsa. Jag läste Jonas Moströms senaste bok. Den var riktigt bra. Lättläst och snabbläst.  Igår läste jag ut en bok av Åsa Träff och Camilla Grebe. Deras andra bok i en serie. Böckerna var bra men tjejernas bok var nog den bästa av de båda. Slutet i deras bok var oväntat, när man trodde att man visste hur det var....visade det sig att man blivit lurad....även om aningarna fanns där.

måndag 30 maj 2011

Jag skulle..

Sitter nyduschad i min nya jedibadrock och slappar i soffan. Det blev gräsklippning trots att det kändes jobbigt. Härligt, nu är det gjort för den här gången. I morgon eller på onsdag ska jag ta trimmern och se till att det blir snyggt runt staket och annat. Men det är inte lika jobbigt, mitt vänstra knä är ungefär dubbelt så stort som det andra just nu....aningen svullet.....inget mer jobb ikväll, bara vila!

Ska jag eller

Nyss kom jag innanför dörren, fick mig ostpaj till livs och nu sitter jag som bäst och funderar på om jag ska klippa gräset ikväll eller i morgon....Solen skiner så det skulle nog vara bra läge nu men jag känner mig så trött så jag vet inte riktigt om jag orkar. Ryggen krånglar fortfarande....vad less jag blir....nästan värre än knäet....Men tänk så skönt när det är klippt....Återkommer i frågan om ett tag!

söndag 29 maj 2011

Vilken helg!

Oj vilken härlig helg vi har haft. Sonen har umgåtts med sina Östersundsvänner och jag med mina. Tänk så härligt det är att träffa sina goda vänner och inse att tiden man varit ifrån varandra inte spelar någon som helst roll. Man känner varandra så väl så det är bara att ta vid där man slutade sist. Massor av glada skratt tillsammans, åt saker man säger, dråpligheter man gör och skratt bara för att det är så härligt att umgås. Mellan skratten tid för allvar och stunder där man delger varandra saker som kanske inte alltid går som på räls. Livet har ju en benägenhet att ta ut svängarna ibland och inte alltid på snälla sätt. Jag känner mig så lyckligt lottad som har så många goda vänner.  Jag hann inte träffa alla den här gången men vi kommer tillbaka, var så säkra.....

lördag 28 maj 2011

Grålördag

Östersund bjuder på väldigt grått och trist väder. Tur att det finns så många trevliga människor här,  det uppväger. Sonen umgås med kompisar i hans ålder och jag med mina. Ikväll blir det tjejmiddag med nästan hela gänget. Det ser jag fram emot! Min rygg mår ganska bra, den värker men inte som värst! Skönt! Hoppas, hoppas, hoppas det håller i sig!!

fredag 27 maj 2011

Östersund

Arbetade till lunch idag sen styrde vi kosan mot Östersund. Konstaterar att det regnar i Östersund också! Resan gick bra men i Stugun började min rygg värka. Nu har jag sträckt ut så det känns bättre igen.  Nu blir det mat!

torsdag 26 maj 2011

Torsdag kväll

Skoldagen sprang förbi, hem och hämtade sonen och sen åkte vi och städade ju-jutsu lokalen. Sudden dammsög och tömde sopor, jag torkade och städade toaletter. Sen gick han på King Square och köpte mat till oss. Några snabba ärenden på stan och sen åkte vi hem igen. Nu ska vi packa för att åka till Östersund i helgen och fira födelsedag!

onsdag 25 maj 2011

Musik!

Vilken fantastisk musikstund jag har fått vara med om. Ett gäng fiolspelande Anundsjöungdomar under Anders Erikssons ledning bjöd på en underbar musikstund i Grundtjärnsladan på hembygdsgården ikväll. Dessutom var Magdalena Eriksson och Mattias Mårtensson som vann länsfinalen i Musik Direkt där som gästartister! Tänk så många talangfulla musiker det finns här i vår del av landet!!

Rygg till salu!

Säljes till lägstbjudande!! Bättre begagnad,  fel i kopplingarna men med potential att bli riktigt bra igen. Värker när man sitter, ligger, står eller går. ...Blir trött efter minsta lilla ansträngning, tycker inte om att gå i trappor. Det följer med en ryggkorsett, även den bättre begagnad.  Klippa gräset går riktigt bra bara korsetten sitter på. Ta på strumpor eller plocka upp saker som ramlat ner på golvet vill den helst inte vara med om. Nysa eller hosta får man inte heller göra när man använder min rygg, då halkar diskarna snett och det strålar långt ner i benet. Den tycker inte om heller om att frysa. Bor du där det är varmt, har friska knän har du chansen att göra ett kap. Med rätt träning är det en toppenrygg!

tisdag 24 maj 2011

Berta följde hem!

Åter efter en givande kemistund! Bäst av allt var att Berta följde med hem. Dessutom med experiment- sagobok och storbok! Fast Berta sover hos min arbetskamrat inatt....Min rygg protesterade på värsta sätt under kursen. Men jag hittade en bänk där jag kunde lägga mig på mage ett tag. Då kändes det lite bättre. Nu känns det också bättre. Hoppas det fortsätter så.
Idag har jag lyxat till det och unnat mig själv nånting jag inte behöver. En riktig Jedi-morgonrock. Det blir nåt det!
Nu åker jag för att träffa Berta-den lilla kemidraken!

Kurskväll

Hemma och vilar ett tag efter att ha gjort ett pass på biblioteket igen. Snart ska jag gå till sjukgymnasten, tur att jag har mina tider bokade, när det inte är knäträning kan jag få hjälp med ryggen. Idag blir det en ryggdag. I morse var det alldeles hopplöst men det har blivit bättre. Ikväll ska jag och en arbetskamrat till Övik på kurs. Det handlar om kemi för de yngre åldrarna. Ser fram emot den kursen då kemi är något jag inte är så bra på. Hoppas på många tips och tankar hur man kan lägga upp undervisningen.

måndag 23 maj 2011

Farligt att nysa

Ryggen värkte lite i morse, men inte som värst. Sen tog jag på mig ryggsäcken för att gå till bilen. Då nös jag....tre gånger....det skulle jag inte ha gjort. Aj, vad det smällde till i ryggen igen. Det började genast stråla ända ner förbi knäet. Har jobbat med mina ryggövningar och lyckats trycka till så att det i alla fall inte strålar längre men usch så surt det känns. Förmiddagen gick bra ändå, eleverna jobbade så det stod härliga till. -Hur många sidor ska jag göra? - Gör en eller två, svarar jag. - Får jag inte göra fler, får jag till svar. -Jomenvissst får du det. Underbart! Nu ska jag vila min rygg ett tag, sen ska sonen skjutsas på ju - jutsun.

söndag 22 maj 2011

Söndag kväll

Sonen och jag kom hem ungefär samtidigt, han från några timmar i laserhallen, jag från Skorpeds kyrka där jag sjöng med min kör.
Innan han dök upp hemma hann jag med lite hemligheter. Mamma håller också på med hemligheter...Sonen har  hemligheter han med,  fast han sa att jag förstörde hans när jag frågade varför han inte kommit hem med ett slöjdalster jag vet att han började med efter jul...Hemligheter överallt!! Att min rygg värker är ingen hemlighet men det känns aningen bättre än efter lunch, jag hoppas verkligen att det håller i sig.

Snart sång

Mormor skjutsar sonen och hans kompis till stan. De ska på medlemskväll på Area1. Själv ska jag med kören till Skorped och sjunga i kyrkan. Känner mig lite ringrostig då jag inte har haft möjlighet att vara med på de två senaste övningarna. Min rygg krånglar igen...vad är det med den...nu är det nog tycker jag!

ALS-berättelse igen

Just nu ser jag en intervju med Maria Eggers på Nyhetsmorgon. Mycket av hennes berättelse handlar om hur hon hanterar sin dödsångest. Det är så smärtsamt att se och ta in hennes berättelse. Unga kvinnan,40 år,  med ett litet 3-årigt barn. Förtvivlan och maktlösheten över att ingenting går att göra åt denna hemska sjukdom sliter i själen. Jag såg en intervju med henne tidigare i år också och man kan se hur hennes sjukdom förvärrats sedan dess. Den är obeveklig. Trots en önskan att alla med sjukdomen ska få leva ett bra liv länge, vill jag inte att någon ska behöva få en variant som innebär ett långt lidande. Det är så oerhört smärtsamt.
Jag vill återigen passa på att göra lite reklam för Forskningsfonden för Klinisk neurovetenskap, pg: 78 14 71-8, som gör ett oerhört stort arbete för att finna lösningar till varför man drabbas av denna hemska sjukdom och förhoppningsvis finna ett botemedel.

Lugn söndag

En skön sovmorgon, nu sitter jag i soffhörnet med morgonkaffet. Vi hade en trevlig kväll igår, jorden gick inte under, pajerna blev uppätna. Vilken tur! Ja, de gick inte åt helt och hållet, det är några bitar kvar till lunch idag.

lördag 21 maj 2011

Blåsigt igen

Återigen tittar jag ut och undrar om jag kommer att få se Nasse flyga förbi i blåsvädret vi har idag! Fördelen är att tvätten torkar fort! Ikväll ska vi ha vänner till middag! Ja, vi ska inte äta vännerna utan de ska äta mat med oss! Men inser att jag precis gjort ett misstag, de är bjudna till klockan sex. Harold Camping och hans domedagssekt tror att världen ska gå under vid samma tidpunkt exakt idag, men om nu världen ska gå under då, är det ju synd på maten som inte kommer att bli uppäten. Ska världen gå under vill jag gärna vara mätt då! Fast jag undrar om det är klockan sex i vår tidszon eller....

Lördagskaffe

Så skönt det är med  lördagmornar när man inte har något speciellt på programmet. Man får vakna, lite tidigare än planerat dock: en gräsklippare morrade i grannskapet redan före åtta, läsa tidning, dricka kaffe och bara sitta och filura.  På övervåningen märker jag att vårastman, allergin har slagit till med full kraft. Det nyser, hostar och kraxas. Men han har klarat sig länge i år. Utomhus blåser det upp till regn, få se om det kommer hit eller om det blåser någon annanstans.

fredag 20 maj 2011

Äventyr

Ikväll drog mamma och jag iväg på ett spontant äventyr, så det blev ännu en positiv punkt den här fredagen. Sonen var hemma i Bredbyn med kompisar, han ville inte följa. När jag kom hem fixade jag tre pajer samt tio små Banoffee pajer. Det blev lite kolasås över i konservburken ( kokt från kondenserad mjölk),  smakar ljuvligt med jordgubbar.....Nu sitter jag i soffan med ett glas rött och känner mig så glad och nöjd över det mesta faktiskt!

Världens bästa elever!!

Hemma efter arbetsveckan, den gick så snabbt! Nyss var det måndag. Nu är det bara 11 skoldagar kvar innan det blir avslutning och sommarlov. Idag  fick jag återigen ett bevis på att mina elever är de bästa som finns. Efter att ha varit ute så går de in i klassrummet, plockar fram arbete och sätter igång, trots att ingen vuxen finns där. Jag hade samtal med en elev och min arbetskamrat hade inte hunnit in. Snacka om att ta ansvar för sitt arbete!! Jag blir så stolt!! Och alla föräldrar ska vara stolta men framförallt ska eleverna vara stolta över sig själva!!!!!! Tänk vilken tur jag har som får arbeta med dem. Ett litet kvitto på att mitt arbetssätt i klassen fungerar är det ju också. Arbetsveckan kunde inte fått ett bättre slut. Jo, förresten jag fick ett väldigt positivt besked när jag kom hem också!! :-)

torsdag 19 maj 2011

Tio i topp vad gäller "tycka illa om" göromål.

  1. Torka fotlister
  2. Klippa gräset
  3. Skotta snö
  4. Packa ur matvaror
  5. Dammsuga
  6. Dammtorka
  7. Stryka
  8. Städa bilen invändigt
  9. Tvätta bilen
  10. Putsa fönster

Mat

Sådärja, då var det handlat och som vanligt hade jag glömt nånting som var uppskrivet på listan...ändå dubbelkollade jag den innan jag åkte från affären...Jag tror nästan att det går bättre utan lista. Nåja, affären är öppen i morgon också. Handla tycker jag är roligt men att behöva packa ur varorna när man kommer hem, vilken öken. Det är såååå tråkigt. Det är oändligt innan allt är på plats och så upptäcker man att det har gömt sig nån gammal skinka eller nåt långt in i kylen som måste ut först. Kanske det vore en idé att städa kylskåpet innan handling då kanske det skulle vara roligare att packa ur varorna. Äsch, mycket gnäll, nu är det gjort!

Torsdag kväll

Så är det bara en dag kvar av den här arbetsveckan, det rusar i raketfart mot avslutningen. Mina underbara elever har jobbat på som bara den. Koncentrerat och ansvarsfullt. Vi börjar sy ihop kappsäcken i vissa arbetsområden, men det vi inte hinner med i vår, tar vi när det blir höst i stället, ingen stress! Här hemma ska det tas reda på lite tvätt, förhöras läxa och kanske handla om jag hinner ikväll. Annars får det bli imorgon. Min rygg mår mycket bättre, jag hoppas verkligen att det håller i sig.

onsdag 18 maj 2011

Brunt bälte

Nu är vi hemma igen, jag är stolt mamma till en kille som gav järnet trots att han inte mådde helt toppen. Hela hans grupp genomförde graderingen på ett föredömligt sätt, total uppmärksamhet i en dryg timme, snabba attacker, snabbt försvar! De var bara tre par som graderade till brunt monbälte så det gick relativt snabbt ändå trots att det var många tekniker att visa upp.
På vägen till stan fick vi vända vid Mellanselskorsningen för att hämta monpasset som vi glömt....Då blev det lite stressigt. Hastighetskontroller var det efter vägen ikväll, både när vi åkte ner och hem, men se jag klarade mig! Till graderingen hann vi i tid ändå! Så det här var dagen när jag fick stoppa polisen men de fick inte stoppa mig....

Graderingskväll.

Nu laddar sonen, snart är det dags, teknikerna som gnuggats det senaste året ska visas upp. Sitter de kommer han hem med brunt monbälte ikväll. Han är lite risig och raspig i rören men det ska säkert gå bra. Men lite spännande är det allt. De är åtta stycken som ska gradera, om alla kommer.
Skoldagen gick snabbt, som vanligt, på förmiddagen stannade en polisbil till på skolgården och hälsade på. De körde i privatbil så det syntes inte att de var poliser så jag gick fram lite argt för att tala om att det är förbjudet att köra på skolgården under dagtid....Så idag stoppade jag polisen, eller försökte i alla fall....Barnen blev glada, det var spännande. Synd bara att så många var på badet. Ett bra initiativ att stanna till och hälsa när de har tid över!

tisdag 17 maj 2011

Mums

Nu är magen mätt efter en massa goda kaksorter. Den enda sort jag inte provade var den jag bakat själv. Två timmar gick väldigt snabbt, många glada skratt blandat med allvar däremellan. Tänk att en stunds surrande gör att man mår så mycket bättre. Nästan så att jag förlåter gräset för att det växer....men bara nästan. 

Gräsklippning

Sådär, då var den här säsongen av gräsklippning inledd. Inte bryr sig gräs om svaga knän, onda ryggar eller att det fortfarande ligger stenar kvar efter snöröjningen. Gräset växer ändå...snacka om fräckt! Tänker på reklamen som visas på teve nu om gräset som inte växer utan koncentrerar sig på att bli starkt...tänk om. Funderar också över det faktum att en sommar- och trädgårdsälskare som jag inte tycker om att klippa gräs. Jag tror inte ens att det skulle vara kul om jag hade en åkgräsklippare, ja kanske ett tag då men jag har ju inte nån tomt där det skulle fungera ändå...Nu är det bara att hålla tummarna att rygg och knä inte protesterar alltför mycket i morgon. Jag hittade min gamla ryggkorsett, som jag använde förut, så den fick hjälpa till att stödja ryggraden. Men nog satt den allt lite trängre över magen......

Ryggövningar

En härlig biblioteksdag, sen snabbt hem och iväg till sjukgymnasten. Han tittade på min rygg och konstaterade att jag var rakare men inte bra. Därför blev det fortsättning på övningarna jag fick i fredags. Nu känns det ännu bättre...håll i....
Ikväll ser jag fram emot syjunta med fika. Dags att ta fram kakorna ur frysen!

måndag 16 maj 2011

Oj vad många män....

Hemma igen efter jaktmötet om de nya älgskötselområdena. Det var jag och ett sextiotal karlar. Snacka om att jakt är mansdominerat, även om vi blir fler kvinnor så är fortfarande majoriteten män. Kände mig lite bortkommen men tack och lov kom min jaktkompis också så jag kände nån i alla fall....Mötet blev klart snabbare än jag väntat och om kaffepausen varit en kvart istället för 45 minuter hade jag kommit hem ännu tidigare. Nu väntar jag på att sonen ska komma hem från ju - jutsun. På onsdag är det dags för honom att gradera. Spännande!

En rolig dag

Lite välbehövlig vila för mitt knä och min rygg innan jag ska gå på jaktmöte ikväll. Det ska handla om de nya jaktvårdsområdena. Maten var redan lagad när jag kom hem, sonen hade ätit så för mig är det bara att värma. Han ska på träning så då åt han tidigare. Skoldagen har varit toppen, nu börjar nedräkningen av dagar innan det är sommarlov. Vi har en kalender på blädderblocket där vi räknar ner. Har haft några utvecklingssamtal idag, med treor, det känns trist att det är det sista. Nästa termin går de ju i fyran och har en annan lärare. Jag kommer att sakna dem jättemycket!

söndag 15 maj 2011

Maten slank ner, läxan blev gjord och vips var pojken ute ur huset....Själv har jag tagit reda på lite tvätt, tränat min rygg, betalat räkningar men nu ska jag bara vila. Min rygg mår bättre idag men det borde vara förbjudet och omöjligt att nysa eller hosta när det värker i ryggen. För står eller sitter man det minsta snett så hugger det till rejält....Knäet däremot klagar inte det får ju rätt mycket vila nu, tack vare min rygg.

Som skola nästan

Idag har det varit en riktig arbetsdag och då tänker jag inte på tvätten. Först har jag jobbat ungefär tre timmar med att förbereda inför några utvecklingssamtal sen har jag hjälpt sonen med hans läxor. Nu har vi tagit en paus, den behövde vi båda. Jag ska börja förbereda middagen. Vi ska få chili con carne så efter att magen fått sitt fortsätter vi. Konstaterar dock att mitt tålamod inte är lika stort här hemma när jag ska hjälpa till med skolarbete som det är när jag arbetar. Fast det är väl kanske tur, det visar att jag kan skilja på mina båda roller, mammarollen och skolrollen!

Hallbärskräm

Huvudvärken släppte och jag har suttit framför datorn och jobbat två timmar. Sen blev det lunchpaus. Det  blev kräm, hallon och blåbär. Eller hallbärskräm som vi döpte den till. Den smakade gott så nu kan jag fortsätta med skoljobbet några timmar till.

Gråmulet

Vaknade med sprängande huvudvärk och det var inte ens party igår. Tittade ut och såg grått, grått, grått på himlen. Har tryckt i mig lite huvudvärkspiller, ätit en banan, druckit lite kaffe och känner hur det långsamt, långsamt blir lite bättre. I källaren snurrar tvätten, jag har date med datorn idag, jag och Unikum ska vara tillsammans och förbereda oss inför samtal nästa vecka. Men det får nog bli en stunds vila till så att huvudvärken släpper riktigt först.