onsdag 18 maj 2011

Brunt bälte

Nu är vi hemma igen, jag är stolt mamma till en kille som gav järnet trots att han inte mådde helt toppen. Hela hans grupp genomförde graderingen på ett föredömligt sätt, total uppmärksamhet i en dryg timme, snabba attacker, snabbt försvar! De var bara tre par som graderade till brunt monbälte så det gick relativt snabbt ändå trots att det var många tekniker att visa upp.
På vägen till stan fick vi vända vid Mellanselskorsningen för att hämta monpasset som vi glömt....Då blev det lite stressigt. Hastighetskontroller var det efter vägen ikväll, både när vi åkte ner och hem, men se jag klarade mig! Till graderingen hann vi i tid ändå! Så det här var dagen när jag fick stoppa polisen men de fick inte stoppa mig....

Graderingskväll.

Nu laddar sonen, snart är det dags, teknikerna som gnuggats det senaste året ska visas upp. Sitter de kommer han hem med brunt monbälte ikväll. Han är lite risig och raspig i rören men det ska säkert gå bra. Men lite spännande är det allt. De är åtta stycken som ska gradera, om alla kommer.
Skoldagen gick snabbt, som vanligt, på förmiddagen stannade en polisbil till på skolgården och hälsade på. De körde i privatbil så det syntes inte att de var poliser så jag gick fram lite argt för att tala om att det är förbjudet att köra på skolgården under dagtid....Så idag stoppade jag polisen, eller försökte i alla fall....Barnen blev glada, det var spännande. Synd bara att så många var på badet. Ett bra initiativ att stanna till och hälsa när de har tid över!

tisdag 17 maj 2011

Mums

Nu är magen mätt efter en massa goda kaksorter. Den enda sort jag inte provade var den jag bakat själv. Två timmar gick väldigt snabbt, många glada skratt blandat med allvar däremellan. Tänk att en stunds surrande gör att man mår så mycket bättre. Nästan så att jag förlåter gräset för att det växer....men bara nästan. 

Gräsklippning

Sådär, då var den här säsongen av gräsklippning inledd. Inte bryr sig gräs om svaga knän, onda ryggar eller att det fortfarande ligger stenar kvar efter snöröjningen. Gräset växer ändå...snacka om fräckt! Tänker på reklamen som visas på teve nu om gräset som inte växer utan koncentrerar sig på att bli starkt...tänk om. Funderar också över det faktum att en sommar- och trädgårdsälskare som jag inte tycker om att klippa gräs. Jag tror inte ens att det skulle vara kul om jag hade en åkgräsklippare, ja kanske ett tag då men jag har ju inte nån tomt där det skulle fungera ändå...Nu är det bara att hålla tummarna att rygg och knä inte protesterar alltför mycket i morgon. Jag hittade min gamla ryggkorsett, som jag använde förut, så den fick hjälpa till att stödja ryggraden. Men nog satt den allt lite trängre över magen......

Ryggövningar

En härlig biblioteksdag, sen snabbt hem och iväg till sjukgymnasten. Han tittade på min rygg och konstaterade att jag var rakare men inte bra. Därför blev det fortsättning på övningarna jag fick i fredags. Nu känns det ännu bättre...håll i....
Ikväll ser jag fram emot syjunta med fika. Dags att ta fram kakorna ur frysen!

måndag 16 maj 2011

Oj vad många män....

Hemma igen efter jaktmötet om de nya älgskötselområdena. Det var jag och ett sextiotal karlar. Snacka om att jakt är mansdominerat, även om vi blir fler kvinnor så är fortfarande majoriteten män. Kände mig lite bortkommen men tack och lov kom min jaktkompis också så jag kände nån i alla fall....Mötet blev klart snabbare än jag väntat och om kaffepausen varit en kvart istället för 45 minuter hade jag kommit hem ännu tidigare. Nu väntar jag på att sonen ska komma hem från ju - jutsun. På onsdag är det dags för honom att gradera. Spännande!

En rolig dag

Lite välbehövlig vila för mitt knä och min rygg innan jag ska gå på jaktmöte ikväll. Det ska handla om de nya jaktvårdsområdena. Maten var redan lagad när jag kom hem, sonen hade ätit så för mig är det bara att värma. Han ska på träning så då åt han tidigare. Skoldagen har varit toppen, nu börjar nedräkningen av dagar innan det är sommarlov. Vi har en kalender på blädderblocket där vi räknar ner. Har haft några utvecklingssamtal idag, med treor, det känns trist att det är det sista. Nästa termin går de ju i fyran och har en annan lärare. Jag kommer att sakna dem jättemycket!

söndag 15 maj 2011

Maten slank ner, läxan blev gjord och vips var pojken ute ur huset....Själv har jag tagit reda på lite tvätt, tränat min rygg, betalat räkningar men nu ska jag bara vila. Min rygg mår bättre idag men det borde vara förbjudet och omöjligt att nysa eller hosta när det värker i ryggen. För står eller sitter man det minsta snett så hugger det till rejält....Knäet däremot klagar inte det får ju rätt mycket vila nu, tack vare min rygg.

Som skola nästan

Idag har det varit en riktig arbetsdag och då tänker jag inte på tvätten. Först har jag jobbat ungefär tre timmar med att förbereda inför några utvecklingssamtal sen har jag hjälpt sonen med hans läxor. Nu har vi tagit en paus, den behövde vi båda. Jag ska börja förbereda middagen. Vi ska få chili con carne så efter att magen fått sitt fortsätter vi. Konstaterar dock att mitt tålamod inte är lika stort här hemma när jag ska hjälpa till med skolarbete som det är när jag arbetar. Fast det är väl kanske tur, det visar att jag kan skilja på mina båda roller, mammarollen och skolrollen!

Hallbärskräm

Huvudvärken släppte och jag har suttit framför datorn och jobbat två timmar. Sen blev det lunchpaus. Det  blev kräm, hallon och blåbär. Eller hallbärskräm som vi döpte den till. Den smakade gott så nu kan jag fortsätta med skoljobbet några timmar till.

Gråmulet

Vaknade med sprängande huvudvärk och det var inte ens party igår. Tittade ut och såg grått, grått, grått på himlen. Har tryckt i mig lite huvudvärkspiller, ätit en banan, druckit lite kaffe och känner hur det långsamt, långsamt blir lite bättre. I källaren snurrar tvätten, jag har date med datorn idag, jag och Unikum ska vara tillsammans och förbereda oss inför samtal nästa vecka. Men det får nog bli en stunds vila till så att huvudvärken släpper riktigt först.

lördag 14 maj 2011

Sonen kom hem, hämtade tandborsten och sen stack han igen. Inser med tydlighet att en annan tid tagit sin början.  Något jag märkt ett tag men det är väl lika bra att vänja sig på riktigt antar jag.

Schlager...urk...EM

De flesta länder verkar ha fått en verklighetstrogen presentation. Grekland presenteras med en maratonlöpare, Ryssland med en balettdansös, Italien med ett bilmuseum, Sverige med....jag ryser....en svensk utklädd till viking (eller viking utklädd till svensk) utomhus i nån slags parad med en massa suspekt utklädda figurer....tror jag såg en vuxen Pippi dans förbi. Fördomarna frodas, det som saknades var isbjörnar på gatorna och nån lättklädd blondin...Undrar om det är värdlandet som bestämmer presentationerna, eller hemska tanke, är det deltagarländerna själva?

Reklam

När man sitter framför teven så här på lördagkvällen kan man ju inte undgå att drabbas av en del reklam. Jag slås av vad oerhört mycket dålig reklam det finns och undrar hur reklammakarna egentligen tänker? De borde ju vilja göra bra, rolig och minnesvärd reklam men jag tycker att det är övervikt mot den kassa delen. Man vill ju gärna tro att det är den bra eller roliga reklamen man kommer ihåg och som påverkar ens inköp. Men det kanske är precis tvärtom, den dåliga reklamen man retar sig på, det är den som sätter sig. Så när man står där i affären och inte kan bestämma sig för vilket märke man ska välja då suger man tag i nåt som ser bekant ut....kanske är just det produkten som den urusla reklamen sålde...För varför skulle det annars finnas så mycket dålig reklam? Kan också fundera över hur man som reklammakare kan känna yrkesstolthet över vissa reklamsnuttar eller stavas stoltheten p e n g a r? Hm, reklam kan det vara en framtidsbransch?

Hemma igen

Sådär nu är jag hemma igen efter dagens andra tur till staden. Hämtade sonen i ju-jutsulokalen. Han var rätt slutkörd efter tre och en halvtimmes hårdträning. Dessutom var han hungrig så vi gick in på Kinarestaurangen mitt emot och köpte med mat hem. På hemväg åt han friterad kyckling och ris och vi konstaterade skrattande att förmågan att äta med pinnar inte ligger i generna...Här hemma fortsatte vi att mumsa på vårrullar och stekta grönsaker. Mums. Måste köpa hem kinesiskt oftare. Man kan ju laga den sjäv men det är inte riktigt samma sak som att äta med pinnar ut såna där lådor som man annars bara ser på film...

Viloläge

Hemma igen efter en tur till stan. Provade att gå i affärer litegrann men insåg att jag fixar inte hela tiden till dess att sonen tränat klart så jag for hem igen. Men om två timmar är det dags att återvända. De blev bara sex stycken som tränar idag, men som tur var hade Sudden sin graderingspartner där. Nu kommer de att hinna gnugga teknikerna ordentligt till på onsdag.

Aningen bättre

God förmiddag! När jag klev ur sängen i morse kändes det aningen bättre i ryggen. Men aj för att behöva hosta eller nysa....Nu gäller det att göra mina ryggövningar ordentligt. Så att det fortsätter att gå åt rätt håll, för jag är fortfarande lite sned men fortsätter jag att trycka på så... Det är kallt och eländigt ute idag, fläkten i växthuset får nog gå hela dagen tror jag. Då börjar inte plantorna misströsta i alla fall. Snart dags för en frukost modell större så att sonen står sig ett tag. Han har träning större delen av dagen  inför graderingen till brunt monbälte på onsdag. Jag hade tänkte gå på stan under tiden och göra av med pengar men med tanke på ryggens skick skjutsar jag dit honom sen åker jag hem igen.

fredag 13 maj 2011

Ryggvärk nu igen

I morse vaknade jag av att ryggen värkte som bara den. Smärta, kallsvett och illamående. Vila under rasterna sen orkade jag vara i farten några timmar igen. Mina alldeles underbara elever har snabbt kommit till undsättning när jag tappat ner saker, eller behövt hjälp på något annat sätt. Efter skolan hade jag tack och lov tid hos min sjukgymnast som arbetade med min rygg och hjälpte mig att bli rak igen. Men smärtan är kvar och övningar har jag att göra en gång i timmen, idag och imorgon, sen ska det vara varannan timme dagarna som kommer. Men man blir väldigt trött av att ha ont, känner mig totalt slut så det blir ingen sen kväll idag.

onsdag 11 maj 2011

Det värker!

Nu värker det i mitt knä igen, det är inte kul alls! Inser att det nog är allt skrot som irriterar knäskålen när jag böjer, efter en hel dag gör det helt enkelt ONT!! Sitter och gruvar mig för att gå ut i växthuset och kolla läget, sen ska jag en trappa upp och jobba vid datorn. Vill använda riktiga excel inte halvvarianten som sitter i jobbdatorn....Jag ska nog ta en värktablett kanske, fast inte värsta sorten...vill inte flyga ikväll.

tisdag 10 maj 2011

Vila

Hemma igen efter ett trevligt föräldramöte. Vi hade likabehandlingsplanen uppe till diskussion, många intressanta tankar kom fram. Vi pratade också om det värdegrundsarbete vi gjort under året på skolan i samarbete med hemmen. Skolavslutningen diskuterades också.  Nu sitter jag och vilar mitt onda knä, det "blåvärker" och det var ett tag sen, hade nästan glömt hur det kändes.....
En trivsam biblioteksdag är till ända. Solen lyste och gjorde att jag längtade ut en stor del av tiden, men nu är vindarna inte lika ljumma längre. Fast det är fortfarande underbart väder! Efter jobbet har jag tränat hos sjukgymnasten, skönt att kunna det igen efter ryggbesvären. Hoppas att ryggen håller ihop efter dagens träning. På fredag är det dags igen och det behövs verkligen för lårmuskeln mår inte bra av att vila så här många dagar....Ikväll har vi föräldramöte, det blir trevligt! Hoppas många föräldrar har möjlighet att komma.

måndag 9 maj 2011

Hemma

Provgraderingen gick ganska bra ikväll, på lördag kör de hårdträning i drygt tre timmar så då blir det finslipning av de tekniker som inte satt helgjutet. Jag kollade vädret ikväll och som det ser ut nu ska det regna på lördag så då passar det ju ganska bra med träning. Jag får väl snurra runt på stan och göra av med pengar....

Allehanda |nära

Allehanda nära



I torsdags var jag på stråkkonsert i missionskyrkan, idag var det en liten notis om det i Allehanda!

Soliga måndag

Tjoho, nu är det varmt och skönt ute igen..tralalala....Skoldagen gick fort, sitter och tar igen mig en stund innan jag ska sätta mig med lite jobb igen. Sen blir det middag och ju-jutsu. Ikväll har de provgradering. Till middag blir det korv och potatismos. Falukorv med ost emellan  och persilje- och parmesanmos. En lämplig måndagmiddag!

söndag 8 maj 2011

Grillad älg

Förbereder middagen. Det blir grillat älgkött med kryddsmör, ljummen potatissallad med vitlök och färska örter. Grillad halloumiost samt majs står också på menyn. Känns som en måltid att se fram emot.

Grillade paket

Lunchen idag blev en smarrig historia. Jag gjorde kycklingwraps med allt möjligt smått och gott i. Förutom kyckling och potatis innehöll de bland annat creme fraiche, ost, chili, persilja, spenat, plus lite annat. Efter en stund på grillen mättade de våra magar så nu ligger vi i solen och vilar oss. Sonen är trött efter en mycket sen natt och tidig morgon, min rygg behöver vila en stund så det är min ursäkt. Fast disken i köket kallar.....
Sådärja! Nu har jag gjort bort lite småjobb. Satt upp det nya duschdraperiet, bytt till sommargardiner i vardagsrummet, monterat fast gasolflaskan och kollat att det inte var nåt läckage. Första tvätten hänger på strecket och nästa är på väg. Nu kan jag nog unna mig en kopp java i solen!

Söndagssol

Nu är det söndag och solen skiner, när jag gick ut och stängde fläkten i växthuset kändes det i luften att det blir en varm dag.  Det blir nog till att grilla idag. Bäst att koppla in den nya gasolflaskan. Ryggen känns okej, knäet känns okej, allt känns okej. Sonen sover hos en kompis, få se när han dyker upp här hemma. Tvätten snurrar i källaren och jag sitter med kaffemuggen och funderar över vad jag ska fylla den här dagen med för innehåll. Skulle behöva börja med de skriftliga omdömena men det känns inte så lockade just nu i alla fall....kanske senare idag.

lördag 7 maj 2011

Hungriga grabbar

Sådär nu har tre hungriga grabbar delat på 12 mjuka tunnbrödmackor, sex kakor och en liter blåbärssoppa! Efter att ha tinat mackor i omgångar var de till slut mätta! Och den kokta blåbärssoppan som enligt vissa smakade nypon? tog också slut. Fast det konstaterades att blåbär är godare även om nypon också är gott! Så det smakade nog blåbär ändå....

Tiderna förändras

Vi växte upp med hemlagad mat, vi fick resa på oss för att byta TV-kanal, vi cyklade till skolan utan hjälm, snabbspolade kassettband med en blyertspenna, var tvungna att gå över till grannbarnen i stället för att ringa på mobilen för att ta reda på vad dom gjorde och  affärerna var alltid stängda på söndagar.

Utedag

Tänk att vädret är så härligt idag. Efter senaste tidens kyla är det välgörande med sol och värme. Nytvättade lakan hänger ute på tork, i växthuset är det skön värme, plantorna ( och ogräset som följde med i jorden) frodas. Det kliar i fingrarna över allt som finns att ta tag i men jag känner att ryggen inte riktigt vill så det får bli en lugn dag.
Nu har jag bokat flygbiljetterna till Amsterdam i juni. Ser fram emot att åka dit på semester. Få se om det passar släkten i Borlänge att vi mellanlandar där på vägen dit och hem!  Vi kör till Arlanda och sen flyger vi, har fått tag i biljetter till bra pris för två vuxna, är man 12 räknas man som vuxen!

Lördagssol!

Så underbart att dra upp rullgardinen och se solen lysa! Det gör att allt känns lite lättare. Min rygg känns fortfarande okej, mitt knä värker inte så mycket idag, så det är helt enkelt upplagt för en toppendag! Jag har fått mitt morgonkaffe och läst tidningen. Nu ska jag gå ut och stänga fläkten i växthuset, eftersom solen lyser  blir det varmt nog av den!

fredag 6 maj 2011

Helg nu igen...

Så blev det fredag, igen. Idag känns min rygg äntligen bättre. Jag är inte så krokig och det gör inte så ont. Mitt knä däremot värker och är svullet. Det har nog fått överkompensera den senaste veckan. Dessutom har jag inte suttit ner och vilat så mycket idag. Så  nu unnar jag mig en stund i soffan innan det är dags att åka på affären och handla. Sen ska jag bjuda på middag ikväll. Det blir kräftor till förrätt och Chicken Satay.
Skolveckan har varit toppen. De nationella proven är avklarade för den här gången, jag har sammanställt dem och nu ska jag "bara" skriva omdömen i alla ämnen och förbereda för utvecklingssamtalen. Det blev paketjakt idag. När det öppnades låg där ett spel till hela klassen. Stigen är tom på stenar, förutom en som kom dit idag....nu börjar vi om!

torsdag 5 maj 2011

Stråkkonsert

Först en underbar arbetsdag, in hemma och vände och sen ner till Övik. Elever från Kulturskolorna i Kramfors och Örnsköldsvik bjöd på stråkkonsert i Missionskyrkan. En fantastisk musikstund i en kyrka med underbar akustik. Ungdomarna är så duktiga, tyvärr var det inte så många där och lyssnade, de hade förtjänat en större publik! Men vi som var där fick en stunds förstklassig underhållning.

onsdag 4 maj 2011

"Jag vill vara normal"

Hemma efter en föreläsning i 180 knyck...Namnet på föreläsningen var " Jag vill vara normal". Föreläsaren, sångaren, skådespelaren och regissören Eric Donell född Åkerblom har hela livet känt att han var annorlunda, men ingen hade kunnat säga vad det varit för "fel" på honom. (hans egna ord) Av en slump upptäckte han vid 28 års ålder att han har Tourettes syndrom och ADHD med inslag av tvång.  Han bjöd på en välregisserad föreställning som gav insikt i hur det kan vara att leva med NPF, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. En föreställning som rör och berör. Ett av målen med hans föreställning är att vi ska bli bättre på att se och upptäcka de här barnen, att utveckla förmågan att känna igen och bemöta NPF och upptäcka de positiva sidorna - något alla kan få del av.  Jag sorterar fortfarande intrycken från föreställningen för som han sa flera gånger "Tourette sätter sprätt" och det gjorde han också...på mina tankar!

Föreläsningsdags

Ligger i soffan och vilar ryggen efter arbetsdagen. Redan torsdag i morgon, hjälp vart tar tiden vägen? Nu är stigen med stenar framme vid porten på slottet.....undrar vad som händer nu? Jag vet! Och strax innan lunch på fredag avslöjas det! Min rygg värker, mitt knä knakar och glappar....Tur att humöret ändå är på topp, det får jag nog tacka mina rara elever för, de gör så att det blir roligt hela tiden. Ikväll ska jag på föreläsning i Övik med i princip hela arbetsstyrkan i Norrflärke. Vi ska lyssna på Eric Donell. Föreläsningen "Jag vill vara normal" ger en insikt i hur det kan vara att leva med en vanlig neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som Tourette, ADHD och OCD, den ger kunskap om sociala och andra svårigheter, vanliga missuppfattningar, fördomar och det utanförskap som normalt följer med. Ser fram emot kvällen!

tisdag 3 maj 2011

Middagsmat

Idag blev det min variant på BLT- BLC! Bacon, lettuce and chicken! Bröd, sallad, kyckling, bacon, röd lök och parmesan. Jag gjorde också en enkel dressing med creme fraiche och sweet chili. Det blev gott. Sonen kom hem och åt och stack fort ut genom dörren igen.
På eftermiddagen var jag till sjukgymnasten och det besöket gick bra. Min rygg rättade till sig lite till med hjälp och vi mätte min knäböj igen. Nu kan jag böja 90 grader! Ungefär tio grader till så fixar jag motionscykeln med hälen längst ut på trampan! Jag är snart ikapp!!!

Cookies

Just nu gräddas en andra plåt med Heidis chocolate chip drop cookies. Ett recept jag fick i den familj jag bodde och jobbade hos 1983 i Miami.  Det luktar ljuvligt gott från köket. Hoppas de smakar lika gott. .......och det gjorde de......Det blev 28 små kakor och 9 lite större. Sega i mitten och krispiga i kanterna! Recept under sötsaker.

Vila

Nu är jag hemma efter att ha arbetat på biblioteket. Gick hem en stund tidigare för det kom inga elever från Norrflärke idag. Min rygg värker så den mår bra av vilan en stund. Om en timme ska jag gå till sjukgymnasten, då får jag förhoppningsvis mer hjälp med ryggen. Sen får jag se om jag åker till Norrflärke på kafferep ikväll. Det är lockande men det beror på hur ryggen känns.

måndag 2 maj 2011

Semesterplaner

I sommar åker vi till Nederländerna på besök. Någon gång efter midsommar packar vi väskan och tar flyget söderut. Nu ska jag bara boka biljetter så är det klart! Det ska bli kul. Flygresan på två timmar känns lagom lång just nu med tanke på mitt knä. Den här gången ska vi besöka södra delen av landet. Vid mitt förra besök såg jag mest av norr så det kommer att bli kul.

Jobb igen

Ryggen värkte men det gick trots allt bra att jobba idag. Alla underbara elever var snabba att plocka upp saker jag tappade ner på golvet och när jag skulle hem fick jag hjälp av en arbetskamrat att ta på mig skorna!  Har varit en tur till stan för sonens hyposensbehandling och sen gick vi in på MAX och lagade middag!  Oj vad vi friterade och stekte. Mätta blev vi och det räckte åt många fler....Nu har jag intagit viloläge ett tag. Ligger och funderar över resten av terminen. Snacka om att det kommer att gå fort. Bara sex veckor kvar. Håller på att avsluta de nationella proven med treorna, nya genomgångar med ettor och tvåor. Läromedelsbeställningar inför nästa år förbereds. Kort sagt vi spurtar!

söndag 1 maj 2011

Beställningsmiddag

Jag tog fram lax ur frysen till middag idag. Då beställde sonen ugnslax med parmesan -" och så hade du såna där frön ovanpå". Vi kom fram till att han menade sesamfrön. Till det önskades potatis stekt i ugnen med goda kryddor.  Letade långt bak i minnet för att komma ihåg hur jag lagade laxen sist. Till slut blev det väl nån slags kompromiss av det jag kom ihåg och det jag la till idag. När vi satt vid bordet var sonens kommentar efter första tuggan -" det är ingefära i det här, det känns på smaken, det hade du inte sist, men det är gott" Inser att det är honom jag ska fråga om receptet.....

Småstök

Varvar vila i soffan med lite tvätt, undanplockande av påsksaker och vinterkläder. Det går ganska bra men det värker hela tiden. När jag varit i farten en stund känner jag kallsvetten rinna efter ryggen. Så då blir det till att hitta en någorlunda skön liggställning och vila ett tag. Jag vet ju att det kommer att ge med sig så småningom om men just nu känns det som om det aldrig kommer att bli bra igen.

1 maj

Första maj välkommen - med ryggont och kyligt väder. Vi firade en trevlig lugn valborg i Gullänget. Sönerna cyklade till brasan och fick sista april - känsla. ;Mammorna såg en feel goodfilm och surrade. Efter en god natts sömn och smarrig frukost åkte vi hem till Bredbyn. Nu vilar jag ryggen i soffan, samlar kraft för att ta reda på tvätt, renbädda samt annat kollijoks som måste göras. Det gör så ont i ryggen så jag mår illa....

lördag 30 april 2011

Kyligt

Det är en kylig dag därute. Tog mig en promenad med min onda rygg, det var jobbigt. Längtar till dess att det inte gör ont. Man blir nästan handlingsförlamad när det gör ont. Allt blir så besvärligt när det smärtar hela tiden. Jag hoppas verkligen att det blir bättre till i morgon så att jag hinner återhämta mig innan det är dags för jobb på måndag...

Dumma socka

Det kändes så bra i ryggen när jag vaknade för en timme sen. Det gjorde bara lite ont i ryggen. Sen tog jag på mig sockorna....nu gör det jätteont igen. Usch och fy! Igår kväll var jag på middag hos en god vän. Vi åt gott, surrade och löste många av världsproblemen. Vet inte riktigt om lösningarna håller i dagsljus dock....Sonen sover fortfarande och jag har fått mitt morgonkaffe. Lyssnar på en talgoxe som spelar utanför fönstret och funderar över hur vi ska göra med valborgsfirandet ikväll.

fredag 29 april 2011

Lunch

Då har vi fått lunch, hemgjord pizza. Det blev tre olika varianter. Sonen och hans kompis gjorde sin egen och jag gjorde min. Så blev alla nöjda! Nu vilar jag min rygg igen ett tag. Men allt som jag skulle behöva göra hänger över mig. Fast det hänger ju kvar till en annan dag...eller vecka.....

Sned

Ja, jag är sned, det var inte bara inbillning. Jag fick hjälp hos sjukgymnasten att trycka tillbaka kotor åt rätt håll. Smärtan flyttade sig tillbaka till mitt på ryggraden igen, precis som det ska. Nu vet jag vilka övningar jag ska göra för att fortsätta att räta på mig. Men ont gör det fortfarande. Blä!

Aj igen

I min planering skulle det ryggonda vara borta när jag vaknade i morse.....det var det inte....tabletten igår gjorde att jag fortfarande mådde illa i morse....men lite mat i magen gjorde att det blev bättre. Pojkarna på övervåningen har precis vaknat och jag ska gå till sjukgymnasten om en timme ungefär. Sen lär det väl bli en dag med mest vila skulle jag tro.

torsdag 28 april 2011

Lite bättre

Det snurrar fortfarande, känns som om jag hällt i mig en flaska med nåt starkt alldeles själv och då pratar jag inte om nån liten flaska utan en rejäl. Men faktiskt så värker inte ryggen hela tiden längre, inte när jag ligger alldeles stilla i alla fall. Men jag får akta mig för att göra några hastiga rörelser. Det blev stekt kyckling med basilikasås och klyftpotatis till middag . Gott!

Det snurrar

Okej, det var ingen bra idé fast det visste jag ju redan. Jag tog mig en tramadol, nu snurrar taket, jag mår illa och när jag blundar känns det som om jag ska lyfta. Fast jag har mindre ont...det är ju ändå positivt. Jag får komma till sjukgymnasten i morgon förmiddag, Då får han hjälpa mig med ryggen iställer för knäträning. Men vad det snurrar....hur kan man frivilligt äta sån här skit.....

Kryckorna framme igen

Varför skulle jag var tvungen att få ryggskott? Det strålar långt ner i benet, känner mig sned och kraftlös i mitt vänstra ben. Det är ju nog kraftlöst sen förut. Allting blir så besvärligt. Orkar inte ens lyfta den stora vattenkannan i växthuset..illa...funderar på att ta en stark värktablett som jag blir hög på och mår illa av. Kanske kan det vara värt det om smärtan ger med sig. Har ringt sjukgymnasten för att se om han har nåt glapp före 13 i morgon när jag ska dit egentligen. Behöver hjälp! Hoppas han hör mitt rop på hjälp och ringer tillbaka fort.

Aj

Det värker i ryggen, aj, riktigt  vrålont. Har tagit tabletter, smörjt men inget verkar hjälpa. Undrar om en stilla promenad skulle hjälpa eller blir det bara värre då? Antar att det bara finns ett sätt att få reda på det....pojkarna har i alla fall ätit frukost och jag har vispat ihop pannkakssmeten till lunch!

Sovmorgon

Åh så skönt med sovmorgon! Vaknade vid nio och huset andades lugn och tystnad. Det är fortfarande lugnt och tyst på pojkarnas rum. Skönt att de sover ut också. Nu har jag fått mitt morgonkaffe och läst tidningen. Sitter och funderar vad jag ska göra idag. Källaren är full av tvätt som behöver tas reda på men det lockar nog mer att göra någonting ute idag tror jag. Det kändes riktigt skönt, inte så kalla vindar. Jag känner mig lite stel i knäet  efter allt gående igår. Ryggen värker också, det känns sämre. Jag kanske till och med vilar idag!

onsdag 27 april 2011

Matt, trött och ont.

Tänk att ett rejält migränanfall gör en så matt. Det slog till på väg från Härnösand, någonstans runt Docksta...Nu har alla mediciner börjat verka så jag har inte lika ont, däremot mår jag fortfarande illa så jag är inte så hungrig. Pojkarna har i alla fall fått middag, de åt med god aptit, tacos.
I morse när jag kom till Härnösand fick jag slingor och blev klippt. Jag är blond igen och har blivit av med jättemycket hår....men det blev bra! Sen drog jag vidare mot Birsta, en tur på IKEA sen lite andra affärer. Jag unnade mig två tekoppar i serien Swedish Grace, den stora sorten med fat. Andra sortering men de är fina i både färg och form. Ikväll ska jag dricka te ur den ena! Längtar....
Mitt knä gör rätt ont för jag har gått jättemycket idag. Måste komma ihåg att använda gåstavar eller kryckor, det blir för jobbigt annars. En av stiften i knäet sticker ut så det känns som om det kommer att nöta hål på jenasen....det gör också rätt ont där....usch, måste nog ringa och kolla hur snart skrotet kan opereras ut....ser inte fram emot det....

Tidigt igen

Det blev en tidig morgon igen. Men jag lovar...inga fler tidiga mornar det här lovet! Laddar för att åka E4 söderut. Jag ska till moster och bli ett ljushuvud, sen bär det av mot IKEA där lite smått och gott står på inköpslistan. Fast listan finns än så länge bara inne i huvudet så risken är stor att jag kommer hem med fel saker....På vägen hem ikväll ska jag plocka upp sonens kompis som ska vara hos oss ett par dagar. Då kommer det i alla fall att bli sena nätter!

tisdag 26 april 2011

Middagstips

Magen är mätt och nöjd. Det blev stekt lax, ört- och spenatcouscous, kall sås samt mozarellaost med färsk chili. Sonen åt med god aptit, sa nöjt:  "mozarella, godare än ketchup"...klart att han tycker det som inte ens gillar ketchup! Tror inte att ketchup passat särskilt bra till maten i övrigt heller....

Virus igen

Sabla virus att gömma sig, nog har sonen nån skit kvar på sin dator som gömmer sig. Det inköpta virusskyddet fungerar uppenbarligen inte.....Skit också! Mat har vi i alla fall, nu har jag handlat, druckit kaffe hos mor, diskat, burit ner tvätt i källaren ....Nu går jag ner och startar en maskin och sen ger jag mig ut i solen!

Osynkad dag

Jaha, släpade mig till sjukgymnasten....jag var inte inbokad....det hade blivit nåt fel.....men jag tränade ändå. Kom hem, åt lite mer frukost sen har jag suttit vid sonens dator och försökt att rädda den från virus. Tror att jag lyckades....fast det tog sin lilla tid. I växthuset ser det ut som om växterna överlevde planterandet igår. Lagom varmt och skönt därinne. Nu sitter jag och funderar vad jag ska ta tag i härnäst....tvätt, tvätt eller tvätt? Alternativt, trädgårdsarbete hemma hos  mig eller mamma. Eller kanske disken? Handla är också en nödvändig syssla idag.....Hm jag tar mig en promenad tror jag så kanske jag kommer på vad jag ska satsa på först av allt!
Nyvaken sitter jag i soffan med kaffemuggen och samlar kraft för att snart gå och träna. Hur kunde jag boka tid halv tio när jag är ledig?? Måste ha varit nån slags  sinnesförvirring. Tillfällig eller mer permanent låter jag vara osagt....  Kollade in i växthuset när jag hämtade tidningen, där var lagom varmt och skönt men jag lät fläkten vara på för ännu blir det ingen värme att räkna med. Solen måste visa sig först.

måndag 25 april 2011

Det bultade på dörren

Undrar varför det nästan aldrig är jag som är efterfrågad när det bultar på dörren? Det dundrar till, några rejäla knackningar och sen rösterna....hallå, kom ut! Vips så är jag ensam hemma igen...

Grillat

Det  blev grillat till middag. Ytterfilé marinerad i olja, soja, vitlök, lime och honung. Gott! Till det potatisgratäng och sallad. Ja, kryddsmör förstås! Glömde nästan det....Nu jäser jag i soffan, vilar mitt knä. Det känns så bra...men jag får INTE glömma att gå ut i växthuset sen ikväll och sätta igång värmen.....

Trädgårdsjobb!

Idag är det en riktig utedag. Jag planterar, krattar och grejar med lite allt möjligt. Det går hyfsat bra med knäet, det blir inte så svullet och ont när jag håller på. Just nu vilar jag en stund, det behövs också.
Alla mina växter har fått flytta ut i växthuset och de små plantorna är har fått större krukor, hoppas verkligen att de klarar sig. Tomatplantorna såg inte så glada ut, de har fått vänta lite för länge på nya krukor. Satte ner dem riktigt djupt, hoppas de överlever. Jag har lagt krassefrön och luktärtor i vatten till i morgon. Då ska de ner i krukorna som är fyllda med jord. Det är så härligt att vara ute och påta i trädgården. Det som inte är lika roligt är att klippa bort allt visset. Det är fint när det är borta, då ser man det nya spira underifrån, men det är bara tråkigt att göra det.  Inte tycker jag att det är särskilt kul att kratta bort alla miljoner stenar som ligger i gräset efter vinterns snöröjning heller. Mitt staket fick sig också en smäll av en traktor under vintern så en av stolparna har gått av. Det är också tråkigt. Men allt annat är bara toppen!

God morgon!

Vilken god morgon, solig och fin. Sitter med min kaffemugg och planerar dagen. Lyssnar på nyheterna och undrar vad det är för idioter som hänger upp en 11-åring i en snara...jag blir rädd när jag tänker på alla galningar därute som gör såna saker. De tror att det var en lek...?? för att de var utråkade...hur dum kan man bli? Jag bara undrar? Hoppas verkligen att polisen får tag i de som gjorde det. Mina planer för dagen är i alla fall att skola om tomater, chili och andra småplantor. De ska få flytta ut i växthuset. Tjoho, nu är det vår!

söndag 24 april 2011

Möblerat

Nu har jag och sonen hjälpts åt att ta ut möbler och grill till altanen. Tänkte mig en premiärgrillning på altanen men tji fick jag....den tändes...jag gick in för att plocka ut det som skulle grillas....då hade den slocknat! Gasolen var slut. Så det blev till att steka kycklingen inne men vi åt i alla fall ute. Supersmarrigt! Nu ska jag gå ut och ta bort lite fjolårsblommor....

Hemma

Nu är vi hemma igen. Vi har haft en jättehärlig påskhelg i Härnösand med god mat och trevligt sällskap. Idag åkte vi till Västanåfallet. Jag har aldrig varit där, bara hört talas om det. Mäktig fallhöjd på 90 meter. Det var bra fart på fallet också eftersom det är vår och mycket smältvatten. En härligt utflykt i det fina vädret. Fikakorgen följde med så i närheten av fallet drack vi förmiddagskaffe. Efter lunch åkte vi hemöver igen. Jag tyckte att det var varmt och skönt i  Härnösand där det var 16 grader, här är det 22 just nu. Underbart påskväder. Jag har inte lika ont i ryggen längre, skönt, hoppas det håller i sig.

lördag 23 april 2011

Påskägg

Tänk att påskharen hittade till Härnösand också! Han hade lagt ut ägg med innehåll i trädgården på Mosstigen.  Här skiner solen från en klarblå himmel, ser fram emot att gå ut om en stund och njuta av det fina påskvädret.  Mitt knä mår bra men jag har ont i ryggen, det är inte så roligt. Hoppas att det är tillfälligt så det går över snabbt. Planerna för idag är att göra så lite som möjligt, äta sillunch, fika, äta middag, fika, spela lite kort kanske! Dessemellan tänker jag proppa i mig godis....

fredag 22 april 2011

Vårsysslor

Förmiddagen ägnades åt att kratta bort sand och sten från en bit av gräsmattan. Jag slutade när blåsorna i händerna sprack..ändå hade jag handskar på mig från början...Sen tvättade jag bilen ut och invändigt. Så nu blänker den fint i vårsolen. Jag röjde också bort i växthuset, så idag har vi premiärgrillat och suttit där och ätit lunch. Härligt. Nu ska vi ta oss till morbror och hans familj i Härnösand så snart infinner sig påskfriden.

Glad Påsk

Vaknade, satte igång kaffet, gick ut för att hämta tidningen....det var tomt i postlådan! Jag hann tänka: men vad är det nu då? Sen insåg jag att det är långfredag och då kommer det ingen morgontidning. Så nu sitter jag här med mitt kaffe men utan tidning. Idag kommer det att bli toppenväder, redan varmt och skönt ute. Nu är våren här på riktigt!!
Jag funderar över en sak som gäller barn och cyklar. Vad är det som gör att många barn får alldeles för stora, avancerade cyklar för tidigt, sen när de växt i sina cyklar så att de börjar bli lagom tar barnen fram sina gamla cyklar som nu är alldeles för små. Då är det jättehäftig att cykla på dem så att knäna nästan slår i hakan. Jag har lite svårt att förstå det, ungefär som med brallor som sitter i princip under rumpan, att det skulle vara snyggt eller att vissa cyklar med hjälm men med spännet öppet. Jag undrar om det är en reaktion på att vi vuxna faller för trycket från tjatande barn att köpa för avancerade cyklar alldeles för tidigt så man har hunnit tröttna på dem eller så är det helt enkelt bara coolt att ha för små cyklar? För stor cykel när man är yngre, för liten cykel när man blir äldre.....Inser att jag nog börjar bli gammal.....och att man inte behöver förstå allting...det bara är så....Glad påsk till alla!

torsdag 21 april 2011

Flygdags

Tittar ut genom fönstret för att se om det är några kvastar på gång, men inte en enda har jag sett.  Var är alla påskkärringar? Det blev en snabb sväng till stan, sonen behövde en ny cykelhjälm, så nu lyser det illgrönt på hans skalle. Förra hjälmen var också grön men den var mönstrad...Vi passade på att laga middag på Max innan vi drog hemåt. Nu sitter jag i soffan med ett glas rött och njuter av att det är påskledigt. Junior är ute och cyklar med nya hjälmen på huvudet och för att göra det hela fullkomligt så snurrar tvättmaskinen i källaren. Den jobbar, inte jag!

Skärtorsdagskul!

Idag har jag träffat söta påskkärringar, påskgubbar, harar och en och annan kyckling. En visade sig ha parkerat på min axel! Skoldagen gick fort, men det är ju så när man har trevligt. De äldsta eleverna hade planerat en temadag för hela skolan. Med lekar och uppdrag. Det var kallt och snåigt på morgonen men mitt på dagen kom solen fram så då blev det jätteskönt!
Det känns härligt med påsklov, många elever var trötta så en paus i terminen passar alldeles utmärkt. När skolan sen startar igen är det bara sex veckor kvar av terminen. Sex veckor....! Och av de veckorna är det bara fyra hela veckor. De två sista är kortveckor. Hjälp, var tog den här terminen vägen...???  Nu ska vi i alla fall fira påsk först. Glad påsk till er alla!

onsdag 20 april 2011

Första timmen

Jahapp, nu har jag suttit en timme knappande framför datorn och några trevande Unikumförsök. Jag har provat att tilldela en fiktiv elev en LPP, samt en IUP. Jag tror att det kommer att bli jättebra, tydligt och med struktur. Jag har varit in på min "riktiga" inloggning också där jag har ändrat till ett lösenord som jag kan komma ihåg...skrivit en liten presentation om mig samt kollat runt lite. Känner mig jättetaggad, hoppas det håller i sig!!

Pysseldag

Idag har vi haft en trivsam dag med pyssel och åter pyssel. Många fina kort, tuppar och tulpaner har det blivit. Lugnt och trivsamt. Dagen avslutades med storsjung. Vi sjöng om häxor, kycklingar och tuppar och vårblommor! På eftermiddagen fick vi i personalgruppen en första genomgång av Unikum. Det system vi ska använda till LPP, IUP och i kontakt med föräldrar och elever. Många knapptryckningar och många steg att komma ihåg men jag tror att när man väl kan systemet så kommer det att underlätta. Så nu blir det till att sitta och öva vid datorn. Ikväll ska jag till mamma och mäta lite i hennes källare, hon har varit snäll och skjutsat Junior till träningen i Övik så då har jag tid för det.

tisdag 19 april 2011

Empati

Min underbare pojke var i eftermiddags och hälsade på en tant som är svårt sjuk i Als. Hon kan bara ligga i sin säng, röra en tå lite, stackars människa vilket liv hon har nu. Alla besök värdesätter hon högt. I alla fall blir hon så glad varje gång min Sudd går dit och hälsar på.  Han pratar och berättar om skola, kompisar och vad han gör på fritiden. Idag hade han lovat att snart komma tillbaka och spela fiol för henne. Mamma som följde med sa att hon blev så glad så mungiporna åkte högt upp. Han fick också välja en porslinshund att ta med hem. Det blir ett fint minne för honom den dag hon inte finns mer. När han ska gå hem försöker han krama henne men han når inte så långt in över hennes säng, så då stryker han henne sakta över kinden och säger att han ska komma tillbaka igen! Under påsklovet kommer han nog att ta med fiolen och gå dit och spela för henne eftersom han lovat det. Han är medveten om att hon kanske inte lever så länge till, därför vill han gå tillbaka så fort som möjligt. Jag är så stolt över honom, han är så fantastisk fin och empatisk min älskade pojke.

Disk

Just nu undrar jag varför jag inte har nån diskmaskin....är mätt efter att ha ätit panerad fisk med dill och parmesanmos. Disken väntar i köket men jag känner att jag behöver vila ner maten en stund. Sonen ska ut och cykla med kompisar. Det jag har kvar som jag måste göra är att vattna blommor, diska förstås...och slå in några paket...till slottsporten.....

Biblioteksdag igen

Så var ännu en dag på biblioteket till ända. Nu sitter jag på min och vilar mitt knä en stund innan det är dags att gå och träna lite sjukgymnastik. Det har varit en bra dag på bibblan, den gick ovanligt fort. Förutom de sedvanliga boklånen har jag gått igenom lite budget, tittat igenom nya böcker och vips så var det dags att låsa och gå hem.

måndag 18 april 2011

Kvällsfika

Hemma igen efter en tur till Övik och ju-jutsu för sonen och inköp av överraskningar för mig. Eftersom vi åt middagen till mellis hade vi båda hunnit bli hungriga så några varma mackor satt fint när vi kom hem. Sonen som dessutom kört hårt med teknikträning behövde nog fylla på energiförrådet också. Det märks att graderingen kommer närmare, de kör stenhårt på träningarna nu. Skulle tro att det är ungefär en månads träning kvar. Det går bra att köra och jag känner hur jag blir smidigare för varje dag som går men ett av stiften i mitt knä irriterar nåt alldeles förfärligt. Det känns nästan som om det är på väg ut och liksom hakar i när jag böjer på knäet. Det är väldigt obekvämt. Undrar hur snart skrotet går att plocka bort?

Lyckat

Middagen blev lyckad, sonen kom hem vrålhungrig så vi åt middag till mellis redan strax efter tre. Hans kommentar var : Åh vad mycket gott det är i den här, mums! Sen åt både han och jag med god aptit. Som tur var för mig blev det kvar till min matlåda i morgon, dessutom räckte det till en matlåda till mamma.

Risoni till middag

Denna blåsiga dag bjuder jag på risoni med bacon till middag. Anton gillar verkligen risonisallad och jag har bacon som snart går ut så det blir lagom att göra av med det. Den här kombinationen har jag inte provat förut så vi får se hur den blir. Borde bli gott för smakerna passar bra ihop! Jag har skrivit in under mat vilka ingredienser jag använde.

Men vad det blåser....

Nu får det sluta blåsa tycker jag. Hela min tomt blir full av pappers- och plaståtervinning som blåser in från granntomten där de har stora återvinningstunnor ute. När vinden tar i välter tunnorna med öppningen mot mitt håll. Påföljden blir att det virvlar av skräp över hela min tomt. Inte så kul tycker jag och förmodligen inte de som bor längre bort heller för en del av skräpet blåser säkert vidare.  Jag måste se till att prata med de berörda om det så att de ställer tunnorna på något annat vis.

söndag 17 april 2011

Efterrätt

Efter tacogratängen blev det dags för efterrätt - mjukrörd vaniljglass, med kaksmulor i. Till det jordgubbar. Mums! Nu är magen nöjd och glad igen.

Blåsväder

"När du har gått omkring länge ute i blåsten och plötsligt går in i någons hus och han säger - Du kommer precis lagom för en liten munsbit av något slag! Då vet du att det är en trevlig dag." Nalle Puh skulle nog tycka att honung vore en bra munsbit men om någon tittar in till oss denna blåsiga dag för en liten munsbit blir de bjudna på tacogratäng!

Tur och retur

Hemma igen efter en tur till Övik för att hämta hem sonen. Köpte fina penseér som jag ska plantera i blomlådan på bron. Jag ska också göra i ordning en liten kruka till pappas grav.  Vi blev bjudna på lunch innan vi åkte hem, sen somnade sonen i bilen på vägen hem. Han är rätt trött efter en hel helg med kompisar. Nu vilar han en stund. Mitt dagsprogram så här långt har i alla fall hållit ganska bra, datorjobbet avklarat, kycklinggardinerna sitter uppe, nu ska jag gå ut i blåsvädret och plantera blommorna!

Ludd

Morgon igen, trötta ögon men morgonkaffet råder nog bot på det hoppas jag. Dagens planer är att göra lite datorjobb, byta gardiner i matrummet, åka till stan och hämta hem sonen. Just nu känns hjärnan trög, den har nog inte vaknat ordentligt. " Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor; snarare har de ett grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag." Nalle Puh igen! Så känns det just nu men jag hoppas luddet flyger ut och att hjärnan vaknar snart....

lördag 16 april 2011

Lördagkväll

Tvättmaskinen fick lite handpåläggning av en kunnig person, har provkört en maskin och det verkar fungera, fast den hostade och fräste lite när den skulle pumpa ur vattnet vid ett tillfälle. Hoppas det var sista gången och att den går som en klocka hädanefter....
Sonen är hos en kompis i Gullänget och jag och mamma åt räkor med hemgjord vitlöksmajonäs till middag. Gott! Ligger i soffan och väntar på att tumlaren ska stanna så att jag får lägga tvätten åt sidan för i kväll.

Klockan-elvig!

" När förmiddagen börjar lida mot sitt slut och du känner dig lite nere, ska du inte oroa dig - du är förmodligen bara lite klockan - elvig". sa Nalle Puh! Kanske är det problemet med min tvättmaskin, den är klockan-elvig! Nere är den ju definitivt, i källaren!

NEEEJ

Min tvättmaskin är trasig....den tappar inte ut vattnet.....jag har med stor möda tagit mig ner på golvet, tömt den manuellt, kollat renslucka...men inget fel där....skit också!!!!!  Vilken maktlöshet man känner när man inte kan åtgärda saker själv, när dessutom en enkel sak som att böja sig ner inte fungerar utan ett stort bök. Tänker på alla människor som alltid har det så här, att kroppen inte fungerar som den ska...vad de gör det  bra!  Jag har tvätthögar som räcker till Kebnekaises topp om man staplar dom på varandra...Tur att mamma bor nära, så nu går hennes maskin varm i stället. Hoppas den håller....

Lördag

Barnen vaknade halv nio så då började även jag röra på mig. Min rygg börjar krångla, illa, ibland hugger det till. Nu gäller det att sköta om den så gott det går, ryggskott skulle inte vara nån bra idé nu....Knäet värker lite men det är inte så konstigt. På natten när jag sover lägger jag mig så att benet hamnar i vinkel så att knäböjningen blir maximal. Efter ett tag vaknar jag av att det värker i knäet och innan jag har lyckats räta ut det känns det som om det ska gå av. Inte konstigt att det går framåt med böjningen, jag tränar till och med på natten!

fredag 15 april 2011

Kväll igen!

Middagen är avklarad, det blev tacofärs med tillbehöver i pitabröd a la Mexico. Det var en ny bekantskap men mycket gott,  godare än tortillabröd. Sonen väntar in kompisen som kommer med buss från stan och jag väntar på att gå till en av mina kompisar för en surrkväll. Just nu känner jag mig jättetrött men det brukar gå över när man ses.

Helg!

Fredag eftermiddag och jag sitter i soffan och vilar mitt knä en stund. Har nyss kommit tillbaka från sjukgymnasten och min träning. Det var dags att mäta böjningen igen och nu är det åttio grader. En ökning med femton grader sen förra mätningen för en och en halv vecka sen. Jag ligger bra till, förra gången hade jag nittio grader den 23 april. Det innebär att om jag fortsätter i samma tempo har jag snart kommit ikapp. Jag kunde cykla på motionscykeln i slutet av maj, min målsättning nu är att jag ska kunna det den här gången också!

torsdag 14 april 2011

Sen kväll igen

Idag hade vi en diskussionseftermiddag på jobbet, många funderingar inför hösten, vi har ett angenämt problem att tampas med. Vi får nämligen fler elever! Jättekul! Sen snabbt hem och plockade upp fiolspelaren för färd till stan och hans musicerande. Han spelade och jag shoppade. Märkligt vad mycket mer pengar det går nu jämfört med när jag var sjukskriven....Hm...Middag på restaurang Torget innan jag äntligen landade hemma igen för trettio minuter sen. Lite trött och öm i knäet men ingen större fara. Skönt! Nu ska jag vila ett tag, det tycker jag att jag har gjort mig förtjänt av.

onsdag 13 april 2011

Äntligen hemma!

Idag blev det en lång dag innan jag kom hem. Först jobb hela dan, som vanligt en toppendag! Det går bara så väldigt fort....bara två dagar kvar av den här arbetsveckan och när det blir helg har redan halva april gått. Efter jobbet plockade jag upp sonen, drog till stan, åt på Max, sen en snabb shopping av bland annat vantar till honom. Ju-jutsuträning, det gick bra trots att han är rasslig i rören. Det låter som om han håller på att bli förkyld men jag misstänker att det är lite allergiskt för han blir bättre när han får allergimedicin. Själv hittade jag en fin kofta på KappAhl som jag vill ha....få se om jag köper den i morgon när det är fiolspel i stan. Nu vilar jag äntligen i soffan en stund.

tisdag 12 april 2011

Fisk

Nu är jag hemma igen med sonen efter hans utvecklingssamtal. Vi var båda vrålhungriga när vi kom hem så nu har vi ätit lite hemgjord blåbärskräm till mellis innan det är dags för middag. Det blir fisk idag, Helenes poolfisk, enkelt och gott.

Eftermiddag

Så var biblioteksjobbet avklarat för idag. Det har varit en trevlig dag, lagom många låntagare för att känna att jag hinner med dem på ett bra sätt. Jag har dessutom fått ordning på beställningarna av färgpennor. Till slut ringde jag upp företaget direkt. Hon skrattade och sa: menar du att du inte vill betala 28 000 för 144 pennor....Återstår att se om det fungerar när jag packar upp varorna! Mitt knä värker däremot, stiften och skrotet i knäet gör sig påmint. Så nu vilar jag en stund, sen ska jag åka tillbaka och ha utvecklingssamtal med min son.

Jobbstart

Tisdag morgon och snart börjar jag jobba. Idag är det biblioteksdag. Jag ska se över beställningarna och fixa med lite annat smått och gott. Försöka få ordning på beställningen av färgpennar är också ett mål för dagen. Sonen önskade en bärsmoothie till frukost så jag fixade en sån till honom med blåbär och banan innan jag åkte hemifrån. En nyttig start på dagen. Jag kanske skulle satsa på nåt sånt också i stället för min ynkliga youghurtskål....Men jag har så svårt att äta frukost. Hoppas att dagen blir bra!

måndag 11 april 2011

Våren är här!!

Sitter med balkongdörren öppen och konstaterar att nu är våren här.  Det är ett vårtecken om något! Ett annat är att det dammar nåt så in i norden när bilar kör förbi, längtar tills de har sopat gatorna.  Jag har nyss kommit hem efter att ha tränat mitt knä hos sjukgymnasten. Det gick alldeles utmärkt, en av övningarna krävde ett kilo till, det var lite för enkelt annars! Hurra det går åt rätt håll. Idag har jag dessutom kört bil till och från jobbet själv för första gången sen skadan, JAAA!! Nu sitter jag och väntar på att sonen ska komma hem från skolan så vi får äta mellis, sen ska han på ju-jutsu och jag ska på kören ikväll.

söndag 10 april 2011

Mätt

Nu har magen fått sitt, mätt och nöjd sitter jag och vilar mitt knä som faktiskt är lite svullet. Men så har jag varit i full fart hela dagen.
Inspirerad av en vän gjorde jag en variant av grekisk pytt till middag. Kycklingbitar åkte ner i marinad i morse.  De stektes sen  i ugn med potatis, färsk timjan, röd lök, tomat och paprika. Fetaost åkte i mot slutet. Till det gjorde jag en sås med creme fraiche, vitlök, riven gurka, honung, färsk timjan samt lite salt och peppar. Det blev supergott, pricken över i. Nu får magen en paus innan vi ska få efterrätt. Idag blir det limemarinerade jordgubbar med pepparkakssmulor och grädde.

Forskningsfonden för klinisk Neurovetenskap

På universitetssjukhuset i Umeå forskar de om många olika slags neurologiska sjukdomar, bl.a ALS, MS, Parkinson, ärftliga Norrlandssjukdomar för att nämna några. Skänk gärna en slant till pg: 78 14 71-8 för att stödja deras arbete!

Städning inne och ute

Nu har värsta vinterutrustningen åkt ner i källaren, det är städat på övervåningen, granar sen jul ska klippas ner i en säck, kanske jag orkar bära bort skidor från bron, det börjar banne mig kännas som vår även om det är mycket snö kvar!!

Narkolepsi

Morgonkaffet sitter som en smäck! Ser solen sila mellan molnslöjorna på himlen, en god kopp java sittande tillbakalutad i soffan. Tittar på nyheterna just nu där de pratar om narkolepsi. Det visar sig att läkemedelsverket hela tiden får in fler anmälningar om barn som drabbats efter att ha vaccinerats mot svininfluensan. Jag tycker att det är otäckt att det har blivit så, att ett vaccin får släppas igenom innan det har testats färdigt. Övriga vaccin som ges till barn har ju många år på nacken innan de släpps.  Vaccinet har säkert varit bra för många men jag tänker på alla de som fått sitt liv förstört, det är orättvist. De flesta följde ju bara rekommendationerna, man vill ju gärna tro på en läkare eller annan myndighetsperson när de säger att det är nödvändigt. Jag kommer ihåg hur jag velade hit och dit, bestämde mig tidigt att inte vaccinera mig själv men jag hade  svårt att ta beslutet vad gällde sonen. Med astma låg han desssutom i riskgruppen. Han fick inget vaccin, det slutade med att jag följde min magkänsla. Han var dessutom jättesjuk i influensa den perioden, den läkare vi träffade då sa att det med stor sannolikhet var svininfluensan han hade haft. Då blev det riktigt lätt att ta beslutet.