tisdag 7 mars 2017

Idag har det varit en sån där dag som nog kan räknas som en milstolpe. Nu är vi två vuxna i vår familj, två myndiga. Det stod klart när jag skulle föra över sonens födelsedagspresent till hans konto i förmiddags och insåg att jag inte kom åt hans konton mer.....som tur var hade han inga problem att tala om vilket kontonummer som var aktuellt...tror jag det med utsikten att öka saldot med en slant.

Dagen har sen flutit på enligt hans önskemål. Nybakade ostfrallor till frukost...eller snarare lunch. God Schwarzwaldtårta till eftermiddagsfikat och som grädde på moset fick han även önskemiddag. Oxfilé med min hemgjorda pepparsås och hemfriterade stripes. Dagen till ära lyckades jag dessutom få till dem så där krispiga som de bara är på vissa restauranger, så nu vet jag hur man ska göra för att lyckas riktigt bra. Hoppas det fungerar även nästa gång. 

Nu ligger jag i soffan och filosoferar. Hur är det ens möjligt att 18 år kan gå så snabbt? Nyss var han en liten plutt på några kilo, plötsligt är han ett antal kilo tyngre med en oerhört fin personlighet. Med den personligheten kommer han att ta världen med storm och göra den till sin. You go kid, make the world a better place! 









söndag 5 mars 2017

Idag är det en riktigt krispig klar dag! Många minusgrader, klarblå himmel och kvittrande småfåglar utanför fönstret. Jag gillar när mina vänner fåglarna hälsar på, igår morse kvittrade de extra mycket utanför fönstret och jag blev extra lördagsglad. När jag sen tittade ut såg jag att de lyckats äta upp hälften av innehållet i en brödpåse som låg där ute i kylan....tror jag det att de var glada och sjöng för mig. De hade värsta brödfesten!

Igår frågade jag Sudden om det fanns några speciella önskemål till 18-årsdagen vad gäller tårta och mat. Sonen funderade länge och hade lite svårt att komma på vad han ville äta men till slut kom några förslag. Han konstaterade att det kunde vara läge att göra dagen speciell med tanke på att det kan vara en av de sista födelsedagar han firar här hemma. Först tänkte jag att så kan det ju inte vara, men sen insåg jag att det mycket väl kan vara på det viset. Norge har knappast sportlov på samma sätt som vi har....då kommer han nog inte hem och efter det vet vi ju inte alls var han hamnar....så på tisdag firar vi...ordentligt!

Fast idag slappar jag i soffan och tittar på myllret som tar sig framåt i spåren i Dalarna...det verkar jobbigt....tacka vet jag macka, kaffe, värmefilt, ljus och eld!




fredag 3 mars 2017

Jag gissar att alla skid- och skoteråkare är glada nu när det kommit mer snö. Inte bara en dag, utan dag efter dag, natt efter natt....ljudet av traktorer mitt i natten och tidig morgon är något jag har hört vid flera tillfällen. Dessutom misstänker jag att skoterlivet utanför sovrumsfönstret kommer att vara livligare den här helgen nu när det finns lite vitt att åka på. 

Själv är jag ju måttligt road av snön men jag gör mitt bästa för att glädjas med alla andra som njuter av allt det vita. Fast nog drömmer jag om vår igen....det gör jag!

Veckan gick snabbt där jag pendlat mellan mitt gamla jobb och mitt nya. I onsdags var första dagen som rektor på heltid, lätt förvirrad ska jag nu försöka få grepp om både det ena och det andra. Som tur är finns många att fråga runt mig. Det känns tryggt. 

Att konstatera är i alla fall att detta är första gången på trettio år som jag inte har sportlov....fast det känns helt okej. Faktum är att jag ser fram emot att ha en vecka där jag i lugn och ro kan avsluta mitt ena arbete och börja sätta mig in i mitt nya lite mer. 

På tisdag tänker jag dock vara ledig.....då ska vi fira att vår familj hädanefter kommer att bestå av två myndiga personer!



söndag 26 februari 2017

Det här med lediga dagar är verkligen min grej. Det enda jag ser som ett problem med det är att de går så förtvivlat fort. Nyss var det fredag kväll och nu plötsligt är det söndag kväll. Hur i all världen gick det till? 

Den här helgen har jag dock inte bara tillbringat i soffan. I fredags var jag ute tillsammans med ett gäng arbetskamrater, mat på Public och sen en sväng ner på Bishops innan vi till slut åkte hemåt. En härlig kväll som bjöd på både god mat, dryck och framförallt fantastisk trevlig samvaro. Bästa starten på helgen! 

Lördagen inleddes med en långpromenad i det fina vädret. När jag kom hem gjorde jag upp en eld och sedan grillade sonen och jag. Vi satt i lä på framsidan av huset och njöt av både mat och sol innan jag tillät mig att kolla in lite skidåkning på teven. 

Den här dagen inleddes även den med en promenad, inte lika lång dock eftersom det skulle skjutsas till träning. Nu snurrar sonens svettiga gi i tvättmaskinen, jag har intagit soffläge samtidigt som jag kollar in Legends of Tomorrow. En serie jag av någon konstig anledning har missat men som jag blev introducerad till igår....idag tittar jag vidare själv samtidigt som jag ligger och tänker på hur konstigt det kommer att kännas när sonen drar till Norge. Fast dit är det ju ett tag, ett halvår ungefär. Enligt junior lång tid....i min värld väldigt kort tid. 

Legends of Tomorrow på teven!


Jag fick en överraskning av en god vän häromdagen, en alldeles egen pysselbok!

torsdag 23 februari 2017

UWC, det står för United World Colleges, ett antal internationella gymnasieskolor över hela världen med ungdomar från ett sjuttiotal länder. All undervisning sker på engelska och det är nu börjar det sjunka in....det faktum att sonen är en av få utvalda som fått ett stipendium att studera utomlands på college under två år. Med start höstterminen 2017.

Min egen unge har klarat hela urvalsprocessen med en första gallring vid den skriftliga ansökan, sen två intervjuomgångar i Stockholm. Vägen ut i världen har öppnats, riktningen är klar. Första stoppet blir i Flekke, Norge. Där kommer han att plugga och lära känna vänner från hela världen. 

Tursamt nog får han åka hem på loven (tursamt för mig alltså).....så fort det blir augusti och han åker iväg på sitt livs äventyr och det blir klart när han får jullov vet i alla fall jag vem som kommer att boka biljetter hem åt honom snarast...och sen börja längta till jul....



lördag 18 februari 2017

Idag har det varit en härlig dag. Den började precis som en lördag ska, lite fågelkvitter utanför balkongfönstret, en mugg kaffe och morgontidningen. En promenad på det så kunde jag med gott samvete gå hem och slänga mig i soffan för att titta på all skidåkning. 

Väl i soffan tänkte jag tillbaka på veckan som gått och precis som alla andra veckor har den varit väldigt intensiv. Konstaterar i alla fall nöjt att jag under en hel vecka lyckats ha med mig matlåda till jobbet. Inte enbart min förtjänst dock, utan jag har mamma att tacka för några lådor. Men fatta....en hel vecka....jag är nästan i chock. En sak som kommer att göra att det blir enklare att packa matlådan är det faktum att jag förra veckan fick en låda med Darth Vader på....snacka om att den maten kommer att smaka gott!

För att riktigt få njuta av kvällen gjorde jag en deal med sonen. Jag lovade att baka en kladdkaka om han fixade middag....ett byta han lätt gick med på. Sagt och gjort mellan alla skidåkare och skidskyttar fixade jag en kladdkaka med krämig glasyr. Sen var det bara att slänga sig i soffan igen och vänta på att få middagen serverad. Och det fick jag, friterat till Avengers och sen en mycket chokladkladdig kaka lagom till den stora finalen på filmen! Livet en lördag i Strömbergs hus!





Jag köpte en bukett tulpaner hos Bredbyns blommor på min promenad i förmiddags. 





Min nya fina matlåda.

Kladdkakan smakade gott till slutklämmen på Avengersfilmen!

söndag 12 februari 2017

Efter att en längre period ha varit tvungen att springa till affären titt som tätt när det är dags för lunch har jag nu bestämt mig.....jag ska börja ett nytt liv....i mitt kylskåp ska det finnas matlådor från och med nu.

För att ta mig själv i hand på detta beslutade jag mig för att gå ut storstilat. Jag började att baka ostfrallor till frukost (en ursäkt för att slippa tänka på matlådor) men sen slängde jag in en fin kalvstek i ugnen. En stor stek som räcker till många matlådor. Planen var att hålla koll på köttet under dagen för sonen hade inte tänkt träna.

Sen kom han förstås på att det nog skulle tränas trots allt....inte så konstigt egentligen...det är ju så det brukar vara för de som tränar mycket. Lusten och viljan att köra skiten ur sig är stark. 

Nåja, ingen fara, ugnen stod på låg värme, kalvsteken var mer än halvfrusen och låg i en järngryta med lock. Så den lämnades hemma utan större oro. Att sedan sonen tränade rätt länge tänkte jag inte på. Det innebar att när vi kom hem hade vi en stek som nästan föll isär av sig själv, underbart smakrik och god. Till den en rejäl krämig potatisgratäng, så nu har jag mat till i alla fall några matlådor. Fast känner jag sonen rätt kommer det att bli frukost för honom nån dag så frågan är hur många matlådor det blir till slut......

I planen med mitt nya liv ingick även att göra en matsedel för veckan som kommer...det har gått sådär kan jag säga trots ett frenetiskt letande efter recept. Med tanke på all mat jag lagar, förvånas jag över min totala oförmåga att tänka i förväg. Livet med matlådor skulle bli så mycket enklare om jag kunde ha lite framförhållning. I alla fall en gnutta.

Nu har jag bestämt mig....jag börjar mitt nya liv en annan dag. 





Supergoda dinkelfrallor med nyponskalsmjöl, valnötter och lagrad ost på toppen!

lördag 11 februari 2017

Oj, vilken vecka det har varit. Både nytt och gammalt, utmaningar och vanliga vardagar, allt i en enda blandning. Händelserik är det minsta man kan kalla den.

Igår kväll skjutsade jag sonen till tåget mot Stockholm, strax efter midnatt var jag hemma igen och kröp i säng. Vaknade tidigt i morse, det är inte okej, jag vill ju sova länge. Men istället för att ligga kvar tog jag tag i ett pass knäträning på morgonkvisten. Min axel lät jag dock bli, den fick en rejäl omgång hos sjukgymnasten. Därför kändes det mest rättvist att låta den vila, i alla fall idag. Imorgon är en annan dag.

Resten av lördagen har gått åt till att kämpa i skidspåren, dessemellan har jag tagit hand om min tvättamöba som av någon outgrundlig anledning vuxit sig stark under veckan. Några maskiner till så borde jag ha vunnit den här gången också!

Nu slöar jag ett tag innan det återigen är dags att åka till Ö-vik. Den här gången för att hämta sonen som kommer från Stockholm. När vi väl kommer hem kanske vi kan slöa lite tillsammans, ser fram emot att höra hur hans snabba tur till huvudstaden har varit.

Imorgon bitti lovar jag i alla fall att ligga kvar i sängen och slappa, dricka kaffe och läsa lite. Hittar man mig inte i sängen ligger jag nere i soffan under värmefilten med en eld i braskaminen. Så kommer min söndag att se ut, om någon mot förmodan skulle undra.....

onsdag 8 februari 2017

Mitt i veckan, lillördag om man så vill. Inget party dock men hur som helst en skön kväll att slappa i soffan, framförallt med tanke på att det är ovanligt kallt ute för att vara den här vintern. 

Därför är det härligt med en eld i braskaminen och värmefilten som värmer mina frusna tår. Extra varmt är det då vi tänt ljuset i sonens fina glaslykta som alla andrapristagare fick av Söderhamns kommun. Ett litet silverpris, fast av glas.  

Så här långt har i alla fall veckan gått snabbt då det har varit väldigt intensivt på dagarna. Tack och lov har kvällarna varit lugna, en och annan promenad men annars har jag gjort så lite som möjligt. Alldeles nödvändigt med tanke på SM-helgen som inte bjöd på särskilt mycket sömn. Att både arrangera SM-tävlingar och ha tävlanden med gav en hel del anspänning. Snarkande rumskompisar bidrog också till tröttheten.....

En lyckad helg dock, ÖKSF fick mycket beröm för arrangemanget av övriga tävlanden, silverplats i duon och två mycket starka fjärdeplatser som lika gärna kunde varit brons. Det är inget dåligt facit efter ett SM! 



fredag 3 februari 2017

Fredag kväll och i hallen ligger sovsäckar, väskor och annat blandat som kan vara bra att ha med till Söderhamn imorgon. Då är det nämligen dags att åka iväg till SM. 
Ju-jutsufinalerna går av stapeln på söndag. Sonens finalmatch startar halv elva. Tyvärr börjar inte SVT sina sändningar förrän senare så det går inte att titta för eventuellt intresserade. Jag lär väl rapportera hur det gick, men efter hans match hamnar jag i sekretariatet eller entrén. Rätt skönt ändå att deras final går tidigt...då behöver jag inte vara så nervös hela dagen. 

Just nu känns allt jag måste göra med höger arm mindre lockande....när jag var hos min sjukgymnast idag för att få hjälp med nacken beklagade jag mig över min axel också....den fick en undersökning, möjlig diagnos och med hem en övning som gör att jag känner att jag lever. Att skriva lockar inte för just nu vill inte armen lyfta eller göra någonting utan att det gör ont, väldigt ont....men kanske smärtar det mindre imorgon....fast sjukgymnasten sa att om det börjar göra mer ont har vi hamnat rätt. Det innebär alltså att vägen till en friskare axel går genom smärta. Yeeeey....eller nåt sånt.....not....

Nog med gnäll, kvällen är rätt mysig ändå. Plockmat framför teven när sonen kom hem, naturligtvis under min härliga värmefilt. En rätt så trivsam kväll alltså. 





onsdag 1 februari 2017

Det här är en sån där vecka när jag inte riktigt har koll på vilken veckodag det är. Efter två dagar i Umeå, med trevliga kollegor från en stor del av Västernorrland och Västerbotten, kom jag hem igår kväll. Jag var ganska nöjd då jag kollade arbetsmobilen och fann att det inte var alltför många arbetsmejl som väntade. Kände att jag hade kontroll...fast lite fundersam var jag allt då några mejl jag väntade på inte dykt upp....

Nu blev jag inte riktigt lika nöjd när jag kom på arbetet i morse. Först skulle lösenordet till min dator bytas...problemet var bara att datorn inte ville godta det nya....ett samtal senare hade jag fått nytt lösenord av IT och denna gång fungerade det hela. När jag sen öppnade min mejl fick jag en chock. Jag hade hur många olästa mejl som helst.....där fanns också det jag saknat igår.

Lite tokig start på morgonen blev det allt, men det gick snabbt över när jag träffade de elever jag skulle arbeta med direkt på morgonen. Deras glada leenden och tillrop "Katarina vi har saknat dig" värmde gott....vad gjorde det då att mejlkorgen svämmade över??

lördag 28 januari 2017

Eftersom sonen tränar ofta brukar ett rätt stort antal handdukar passera tvättmaskinen och tumlaren varje vecka innan de viks ihop och hamnar i handdukshyllan igen. Under en längre period har jag funderat var alla handdukar tagit vägen? Visst, en och annan har jag väl sett till, men under tiden jag funderat har det blivit tommare och tommare i hyllan. Tänkte att sonen kanske hade glömt dem i stan...men det kändes inte riktigt rätt det heller. Tvätten brukar komma hem.

En plötslig ingivelse fick mig att lyfta på locket till tvättunnan som står utanför vår bastu....döm om min förvåning när den är full av tvätt....(ja ni som brukar läsa min blogg kommer säkert ihåg att detta hänt vid ett tillfälle förut). 

Det är väl inte konstigt att det ligger tvätt i tunnan tänker ni säkert nu...men vi har korgar i tvättstugan där vi sorterar tvätten så locket på tvättunnan är i princip bara en mellanstation på väg till tvättsorteringen. I alla fall i min värld....och i alla fall sen detta hände förra gången när jag hittade alla sonens försvunna jeans i tvättunnan och inte ovanpå. 

Nu är handdukarna tvättade igen och ligger i hyllan....och jag ska börja lyfta på locket till tunnan....i varje fall varannan månad eller så....

Där ligger de, handdukarna. 

Några av alla handdukar på väg in i till hyllan igen. 

måndag 23 januari 2017


Det är tur att jag är en snabbläsare. Igår mitt på dagen kom jag plötsligt på att det låg en bok och väntade på att läsas. En bok jag har stått i kö länge för att få låna. En bok som ska lämnas tillbaka på biblioteket imorgon, om jag inte vill betala förseningsavgift förstås. Men med tanke på den tid jag fått vänta på boken så förstår jag ju att det finns andra som väntar precis som jag. Hur som helst, igår plöjde jag två tredjedelar av boken och ikväll efter middagen läste jag resten. 

Förstås slutade den så att det bara är att börja längta efter nästa. En annan tursam sak ikväll är att sonen är hemma, lätt att bli mörkrädd av den boken.....framförallt efter att ha läst slutet. 

Jamen boken då...jo den var mycket bra. Den sjätte i serien var som vanligt rappt skriven med högt tempo och bitvis brutal spänning. Jag hade inga problem att sträckläsa den men jag tycker inte riktigt att den inte höll samma höga standard som de tidigare böckerna om Joona Linna. Men med det sagt längtar jag redan efter nästa bok i serien....hoppas att det inte dröjer flera år. 

tisdag 17 januari 2017

Ikväll tände jag en marschall och ett ljus i lyktan på bron för att välkomna min mamma när hon kom ut på sin kvällstur. Anledningen? Det är nämligen hennes födelsedag. 

Tyvärr blev hon inte så firad av oss idag. Sonen hade Advisory Board så han jobbade i stan och kom inte hem ikväll. Själv har jag varit i Sundsvall och träffat arbetsmiljöverket hela dagen så  jag kom hem sent. Därför bestämde vi i förväg att vi ska fira henne när det blir helg istället. 

Men lite ljus tyckte jag ändå att hon skulle få se på sin födelsedag.....en liten present fick hon också när hon kom och hälsade på medan jag åt min sena lyxmiddag....pommes med dillkrydda och ketchup....


En liten marschall lyser för min mamma som fyller år. 

lördag 14 januari 2017

Ett litet ljus lyser i fönstret, jag tänkte att alla småfåglar skulle få känna lite myskänsla när de vaknar till så här på lördagen och kommer och tittar in genom våra fönster. Eller så var det helt enkelt för att jag ville få den känslan själv.....myskänslan alltså. 

Idag ska vi ner till stan igen, stor invigning av klubblokalen står på programmet....misstänker att det kanske kan bli nåt litet träningspass för sonen också...i alla fall någon uppvisning skulle jag tro. Alla de olika sektionerna kommer att vara på plats, hoppas det kommer många intresserade så att det stora utbud som finns på ÖKSF upptäcks av ännu fler! 

Nu satsar jag på ännu en mugg kaffe och en frukostmacka.

fredag 13 januari 2017

Om Lucia är en dag när jag tänker extra mycket på min mormor är Tjugondedag Knut en dag när det är min morfar som finns i mina tankar. Han tände alltid ljus, men extra många just den här dagen när julen städades ut. 

Jag kommer ihåg kyliga kvällspromenader medan jag bodde hemma när jag som vanligt gick dit och hälsade på. Något jag gjorde varje dag, ofta flera gånger....

Hur som helst, just den här kvällen var ljus tända överallt, marschaller lyste upp gården och inomhus var det varmt och mysigt med gott fika som stod på bordet och väntade. Jag kommer speciellt ihåg hur fint det var i den kalla kvisten när ljusen sken på frostrosorna på rutorna. 

Därför tänker jag alltid på morfar när jag tänder marschaller som får lysa upp i snön just idag när det är Knuts dag!


fredag 6 januari 2017

Det här har varit en sån där dag när jag inte tycker att jag gjort nästan någonting ändå är känslan att jag har haft fullt upp hela tiden.  

Jag började i morse med en mugg kaffe, eld i braskaminen och sen frukost innan jag skjutsade sonen till hans träning som började klockan elva. 

I stan fixade jag några ärenden under den första timmen han tränade, nästa timme var jag åskådare. De har gjort framsteg sedan igår. Får de bara vara hela och friska så faller nog bitarna på plats innan SM, om än de inte haft en ultimat uppladdning och träningsperiod. 




Väl hemma lagade jag Rymdimperiets gulaschsoppa till middag och Holländsk rispudding till dessert. Efterrätten fick man alltid hos mormor på Trettondedag jul. Den påminner om Ris á la Malta men det är gelatin i den. Hon serverade den alltid med strössel på toppen och saftsås till. Jag struntade i saftsåsen när jag var barn.....jag struntar fortfarande i saftsåsen.....

Sen har jag faktiskt inte gjort något mer. Jo just det, jag fixade till en liter ingefärsshot med citron. Nu ska vi testa om den funkar på oss också! 


En flaska med ingefära, honung och citron. 




Jag testade mina nya glöggmuggar ikväll. 


torsdag 5 januari 2017

När jag vaknade i morse trodde jag knappt att det var sant. Nästan hela natten hade gått utan att jag vaknat och försökt hosta lungorna ur mig. När jag dessutom provade att prata lite för att testa rösten lät den nästan normal....något jag inte kunde tro när jag med hes stämma kröp i säng igår. Det är nästan som trolleri...fast det heter penicillin....

Hur som helst, det är underbart att det känns bättre. Nu önskar jag bara att sonens hosta ger med sig också. Med en månad kvar till SM är det hårdkörning (och det behövs med tanke på att de har en del att ta igen utifrån skadeproblem och annat som gjort att de inte kunnat träna som de velat under hösten). Därför är det inte så lyckat när ena halvan har hostan från h..vetet. 

Idag är det hur som helst vilodag för att köra lite mer imorgon istället. Det känns skönt med tanke på termometern, burr vad kallt det är. Som vädret har varierat den senaste tiden har i alla fall jag glömt hur det är när det är vinter på riktigt. Fast idag fick jag lära mig igen. Känner att jag gärna sluppit den påminnelsen.....att det är fler som påverkas av kylan märks på alla sociala medier. Undrar hur många termometrar som kommer att fotograferas denna dag?

Själv tänker jag nog inte fotografera min termometer, däremot ska jag hänga sonens gi som blivit tvättad inför träningen imorgon. Det är väl ungefär den ambitionsnivå jag har för dagen...förutom att mata elden i braskaminen med mer ved förstås....kan hända att jag lagar lite mat också....men sen blir det inte mer. 






Analys av teknikerna, en månad innan SM. 

onsdag 4 januari 2017

När jag gick och lade mig igår tittade jag ner mot macken och såg hur snön virvlade runt lamporna där nere. Under natten spelade sen vindspelet friskt. Jag kunde höra hur snön virvlade runt för att sen lägga sig på marken. 

Det jag tyckte var aningen konstigt var avsaknaden av alla ljud från plogbilar och traktorer, men jag tänkte inte så mycket på det då under natten. Jag förväntade mig i alla fall att mötas av ett rejält lager snö när jag gick ut för att hämta tidningen i morse. 

Döm om min förvåning när jag konstaterade att det är ett ytterst tunt lager snö som fallit under natten. Ett riktigt fjantlager....så där livsfarligt så det döljer de värsta hala fläckarna, allt för att det ska vara lättare att halka till. Nu ska ju inte jag gnälla som inte är så värst förtjust i snö egentligen men ett lagom snötäcke kan jag stå ut med. Snö som bara bristfälligt döljer det hala tycker jag absolut inte om. 



tisdag 3 januari 2017

Med sonen på träning ligger jag i soffan och slötittar på teven, överraskande eller hur...??! Jag har hamnat framför ett program om samlare. Efter att ha tittat en stund lovar jag mig själv att aldrig mer klaga över att jag har mycket tvätt i källaren när jag har några högar som ligger på golvet i tvättstugan. För det jag ser ger mig en klump i magen och jag känner mig nedstämd.

Ett hem består av ett ungt par med tre små barn. Mamman shoppar ohämmat och mannen är samlare och har varit det sen barnsben. Tvättkorgen, eller tvättmattan som de kallar den täcker hela golvet i hallen, hela trappan ner i källaren och hela rummet där tvättmaskinen står. De säger att de tvättar varje dag, framförallt lakan, då de äter middag i sängen varje dag. Att de äter i sovrummet beror på att i köket är bordet upptaget av annat skrot. Nu är det nära att barnen ska omhändertas om de inte gör något. Det mest sorgliga är att barnen uppvisar samma samlarbeteende som sin pappa. Familjen får professionell hjälp för att försöka bringa ordning i oredan, men inte har de någon lätt uppgift.

I ett annat hem samlar en kvinna i sextioårsåldern på mat. Allt möjligt. Det hänger flugpapper i rummen som är groteskt fulla av flugor, mat ligger och ruttnar lite här och där men mitt i allt försöker hon att laga mat av nyinköpta matvaror. Nu hotas hon av vräkning om hon inte för något åt sin situation.

Det är så sorgligt med alla dessa människor som inte ser den misär de lever i, hur det påverkar dem och deras omgivning. Ett missbruk som jag kan tänka mig att det kan ta ganska länge innan det upptäcks av alla runt omkring....och då kan det ha gått så långt att det är svårt att få personen att ta emot hjälp.

Så återigen, mina små tvätthögar är väl ingenting att gnälla för....det bor ju i alla fall inte möss och andra smådjur i smutstvätten......