söndag 4 juni 2017

Återigen en helg som gick snabbt. Inte så ovanligt, säg det som inte går snabbt nu för tiden. Igår var det dags för Bredbydan och med den kom soligt, härligt väder. Lagom varmt för att locka många besökare till vår fina by. Jag började med ett besök på kyrkogården där jag planterade en ros på pappas grav, det skulle ha varit hans födelsedag. Sen kom ju-jutsugänget och hade en välbesökt uppvisning i solen.

Idag började vi i stan och Hörnsjön där det var dags för avslutning på det organiserade kampsportåret i ÖKSF. Roliga lekar runt sjön och som grädde på moset, god wokad mat när den sista pennan var nerstoppad i flaskan, sista hinken fylld och den sista spiken nerspikad. Underbart väder fram till den sista kvarten, då det kom lite mörka moln och hotade med regn.

Väl hemma i Bredbyn gick jag ut och jobbade lite i trädgården. Fröer och plantor petades ner i jorden och jag kände hur glädjen över att sommaren är här kom med full kraft. Medan jag roade mig med det lagade sonen till en mycket god middag som vi fick avnjuta senare på kvällen tillsammans med en av hans kompisar. 

Nu ligger jag i soffan framför teven och önskar att jag precis som sonen skulle vara ledig imorgon....men så är det inte...fast bara jag kommer ur sängen så ska jag nog lyckas få nåt gjort, hoppas jag. Planen är att jobba hemifrån.....jag ska vara disciplinerad, jag ska vara disciplinerad, jag ska vara........

En ros på pappas grav.

ÖKSF i Bredbyn under lördagen.

ÖKSF vid Hörnsjön under söndagen. Slutstationen med god mat!
I väntan på alla deltagare som fortfarande kämpade med uppdragen runt sjön.
     
God mat serverades även här hemma där sonen bjöd på kryddig ytterfilé med gratäng. 
   



fredag 2 juni 2017

 

Igår var det den första juni och riktigt kallt och eländigt. Då kändes sommaren väldigt avlägsen, fast när jag tittade ut genom fönstret hemma på kvällen och småfrusen såg gräsmattan insåg jag att den nog ändå hade kommit, sommaren alltså. I alla fall så pass att gräset växt och krävde en runda med gräsklipparen.

Sagt och gjort, idag efter att ha hämtat upp sonen och ett gäng pusselmattor till ÖKSF:s uppvisning i Bredbyn åkte vi hemåt. Väl hemma fixade han middag och jag klippte gräset. Under tiden som jag gick runt på tomten och mest tyckte att det var tråkigt kände jag ändå sommaren komma, det blev varmt och skönt och hoppet om en härlig månad vaknade.

Något som också vaknat är syrenerna. Det är fullt med knoppar på framförallt den lite större vita syrenbusken. Men även den bondsyren jag planterade för några år sedan har knoppar i år, för första gången. Att det tagit tre år beror kanske mest på att jag vid några tillfällen råkat meja ner den med gräsklipparen.....det låter jag bli i år. Idag lyckades jag i alla fall undvika det.....

måndag 29 maj 2017

Hemma igen efter vårt äventyr i den fantastiska staden Rom. Så många intryck, minnen, långa promenader men framförallt underbart goda måltider i denna stad som är så full av historia överallt.

Allt från nutidens graffitimålade tunnelbanevagnar till hur slitna alla steg är i framkanten på alla trappor, framförallt i den kända Spanska trappan. Men även i Vatikanen och på alla andra ställen där stegen är gjorda av sten och marmor. Tanken på alla fötter som gått där gör att det svindlar....det krävs några steg för att slita på sten och marmor.

Kyrkor, katedraler, museer och olika sevärdheter, både planerade och slumpmässiga. Som det teologiska universitet vi hittade och slank in på. Eller när vi på väg till Crypta Balbi gick förbi ett ruinområde där stadens vildkatter lever skyddat och senare fick reda på att det är det ställe där man tror att Julius Caesar blev mördad. Eller det faktum att sonen hittade stadens tv-spelsmuseum som vi naturligtvis besökte. Att se många av Leonardo Da Vincis uppfinningar var också intressant.

Vi har gjort så mycket dessa dagar att det faktiskt är svårt att komma ihåg allt...Men känslan är ändå en semester i lugn och ro för en stor del av tiden har tillbringats på restauranger och barer där vi ätit mycket god mat. Inte ett enda bottennapp faktiskt!

Det enda bottennappet på resan var nog flygplatsen i Berlin....märkligt ställe....förvånansvärt dåliga på logistik var de också....tysk effektivitet lyste med sin frånvaro. Att upplysa passagerare om förseningar och att deras gate flyttat ansågs visst också som onödigt.....Det positiva där var i alla fall de stenar som fanns ute på parkeringen där vi kunde sitta i solen och njuta ett tag i väntan på att vårt anslutningsflyg skulle gå.

Att vi kunde gå ut beror på att man inte har transferhallar utan varje gate har utgång genom tullen direkt....jag hörde om flera passagerare (som skulle stanna i Berlin) som missade att hämta ut sitt bagage och fick vänta flera timmar på att få tillgång till det då de inte fick gå tillbaka in och hämta väskorna i och med att tullgränsen var passerad....även om man knappt såg den.

Hur som helst, det var en liten del av resan....så den glömmer jag, istället väljer jag att komma ihåg alla vänliga italienare och underbara minnen men framförallt atmosfären i den i varje molekyl historiska staden. Underbara Rom!!


Graffitimålade vagnar i tunnelbanan.




Spanska trappan, i alla fall en del av den.


På väg in till vårt hotell nära spanska trappan. 

                                                                   
Forum Romanum.

Colosseum.


Vi kastade inga mynt i fontänen så frågan är väl om vi får komma tillbaka till Rom?

                                                                                   
Utsikt från Vatikanen!

                                                                           
Dessa stenar som gick att använda som sittplatser
var i princip det enda positiva med Tegel Airport i Berlin.




söndag 21 maj 2017

Jag ber så mycket om ursäkt men det kan faktiskt vara mitt fel att våren dröjde. När jag igår plötsligt tittade ut genom fönstret i köket mot altanen upptäckte jag till min fasa att mina två snöflingor i plast hängde kvar. I sovrummet stod dessutom två fina lyktor med motiv av...ja gissa....snöflingor förstås. Dessa snöattribut brukar jag plocka bort lagom till påsk men icke detta år. Men jag lovar, det är ingenting jag gjort medvetet, denna fadäs att låta vintern vara kvar så länge inomhus. 

Nu har jag i alla fall plockat bort allt som möjligtvis kan jinxa våren...nu kan den komma med full kraft! För att fortsätta blidka denna underbara årstid (i alla fall dagar som dessa) tog jag igår fram alla trädgårdsmöbler, städade växthuset och gjorde fint på gravarna. Pappas grav behövde inte så mycket omvårdnad, där blommar Scilla och Porslinshyacint i mängd men på mormors och morfars grav planterade jag fina violer i en färg som de båda skulle ha tyckt mycket om. 

Idag hade jag inte tänkt göra så mycket mer än följa med sonen på träningen....men så kom jag plötsligt på att vi måste packa inför resan....alltså är det bara att låta tvättmaskinen jobba för högtryck idag så att det vi eventuellt kan vilja ha med oss är rent. Det gör det lättare imorgon kväll när det är dags att packa väskan. Jag ska också tänka igenom om jag behöver köpa något som inte redan finns här hemma och som är bra att ha med på resan. Solskydd i en liten förpackning till exempel....det ser ut att bli soligt och varmt i Rom nämligen. Det får bli min uppgift medan sonen tränar! 

Nu gömmer jag bort vintern till efter jul....
Scilla på pappas grav.



Violer på mormor och morfars grav.

I växthuset doftar det såpa och trasmattan ligger på plats!

söndag 14 maj 2017

Äntligen blev det lite varmare igen, det har gått att vara utomhus och göra saker utan att frysa ihjäl. Att lördagen bjöd på skönt väder gjorde att jag fick energi och lust att skura och behandla altanen. Det innebär att det nu bara är att flytta ut möblerna och välkomna våren och sommaren. Fast det har jag inte gjort ännu....det är dumt att ta i för mycket på en gång.  

Jag tycker att det är rätt skönt att vila också....något jag behöver....det känner jag när jag väl kryper in under värmefilten. Mina knän och leder gör ont mest hela tiden och det känns extra väl när jag vilar...vilket gör att det inte är riktigt så skönt att ligga och som det brukar vara om än värmefilten gör gott. 

Försöker samla kraft inför veckan som kommer, det är mycket att ta tag i just nu som inte har sådär helt enkla lösningar. Men jag vet ju att allt brukar ordna sig bara man tar det lugnt och låter tankarna gå några varv extra. Sen vet jag också att de bästa lösningarna kommer när man tänker tillsammans....så nästa vecka ska få bli en tillsammans-vecka. 

Längtar till onsdag kväll...då ska jag ha en tillsammans-kväll med sonen (hoppas han är med på det) för att se sista avsnittet av Agent´s of Shield, fjärde säsongen. 

Tillsammans, det är ett ord jag gillar....tillsammans!



söndag 7 maj 2017




I växthuset tar sig pelargonerna trots att det är grått och kallt ute!
Nu känner jag mig nöjd med mig själv. Äntligen har jag fått tummen ur. Om det beror på det faktum att snöflingor faller mot marken idag, eller om det beror på det faktum att det inte är så många månader kvar till dess att sonen flyttar utomlands ska jag låta vara osagt. Men äntligen ska det bli av.

Jag har under många år haft en längtan att åka till Rom under våren. Men av någon anledning har det aldrig passat in. När jag nu insåg att utsikten att få med mig sonen åren som kommer är relativt små med tanke på hans skolgång är det på nåt sätt det enda rätta att åka den här våren. 

Så efter många klick på internet och letande efter bra priser, hotell med fint läge så satt till slut det sista klicket som bokade hela resan. Det blir ingen lång resa, vi åker dagen innan Kristi himmel och kommer hem på söndagen igen. Fast det känns alldeles lagom för att få lite härlig värme, kultur och god mat. Sen är vi nog laddade för att slutföra terminen på ett bra sätt!

måndag 1 maj 2017


Första maj och dagen kom med lite sol och i alla fall en antydan till värme, om än vindarna var mer än lovligt friska. Men det är väl så det ska vara, man sjunger ju faktiskt "vårvindar friska". 

Helgen har varit lugn och skön till största delen. Visst, det har tvättats en del idag, vintersaker utomhus har burits undan och små violer har planterats i krukorna istället för det ris som hittills prytt vår bro. Faktiskt känner jag att våren är här nu, äntligen. Jag har till och med ställt undan vinterskorna och tagit ner vinterjackorna till tvättstugan. Lätt förvånad över mig själv....fast än är de inte tvättade, det lär väl visa sig hur länge det tar tills det blir gjort. Vinterskorna har jag dock inte tvättat, men väl torkat av....och som sagt ställt undan. 

Igår när det var valborgsmässoafton gjorde jag absolut ingenting förutom att laga middag. Eller jo, jag gjorde något mer...jag gjorde upp en eld för det ska man ju på sista april och jag läste en bok.

Känner mig nöjd och glad att jag har hittat lusten att läsa igen, nu gäller det bara att bestämma mig för vilken nästa bok ska bli....

Valborgsmässoelden!



lördag 29 april 2017

Okej jag erkänner, idag har jag inte gjort många knop mer än att jag åkt med sonen när han övningskörde till och från lördagsfrisören. Inte min lördagsfrisör, hans. Dessutom har jag lagat mat och ätit den....men sen...ingenting.....

Fast under veckan som gått har jag varit desto mer aktiv. En intensiv vecka på jobbet. Jag arbetade mycket som lärare och då arbetade jag ju ändå fyrtiofem timmar i veckan. För mig gäller det nu att inte fortsätta arbeta min förtroendetid här hemma, ni vet de där tio timmarna alla lärare gör hemma men som så få vet om. Det är ju timmar jag är van att göra men går jag i den fällan skjuter jag mig själv i foten...och det räcker med ett trasigt knä....Tack och lov är jag en klok kvinna som lyssnar på mig själv....jobbar gör jag numera på jobbet.....hemma vilar jag.

Hur som helst den intensiva arbetsveckan avslutades med modevisning igår kväll på Olympia. För ovanlighetens skull satt jag inte i publiken och tittade utan jag gick på podiet. En annorlunda upplevelse, men väldigt rolig. Jag har mannekängat en gång förut, i Östersund. Då var det petnoga hur man gick. Då skulle man stanna på exakt rätt plats med rätt fot på rätt ställe, handen på höften som skulle vara lutad åt rätt håll. Igår var det viktigaste att ha roligt. Fast jag inte trodde det innan måste jag erkänna att jag hade jättekul, om än det kändes märkligt....men när man får visa så snygga kläder som jag fick var det ju som en promenad i parken...fast med musik....och strålkastare...och bitvis halkig "stig"....fast det kan det ju vara på riktiga stigar också, halkigt alltså.

Just nu känner jag mig mest avundsjuk på alla som kan ha myssockor på sig....här har sockorna åkt av sen ganska länge. Som bekant kan jag ju inte ha något på fötterna när jag är trött. Att vara avundsjuk är väl rätt onödigt egentligen, men när jag ser alla fina tussar, sockor och tofflor som dyker upp titt som tätt på nätet, i reklam eller på vänners fötter, önskar jag att mina fötter skulle acceptera att ha såna på sig....undrar just om sånt syns i mitt flöde för att retas bara....så är det nog.

Jag bjuder på en bild av en promenad i parken. 



söndag 23 april 2017

I morse strax efter halv sex var det extra skönt att krypa ner i sängen igen. Den var varm och skön och värmde min småfrusna kropp. Småfrusen efter att ha åkt ner till Överhörnäs i sen natt/ tidig morgontimma och plockat upp sonen som tillsammans med övriga från ÖKSF kom från Nybro där de tävlat under lördagen. När jag kröp ner under täcket och njöt av min sköna säng tänkte jag på den njutning de som åkt och framförallt de som kört från Nybro måste känna när de fick krypa ner i sina sängar.....

Helgen i stort har varit en slapparhelg, men jag har ändå gjort en hel del nytta. Under gårdagen när det blåste småspik bestämde jag mig raskt för att det fick bli en dag där jag inte stack näsan utanför dörren. I stället tvättade jag ett antal maskiner, plockade bort påskkycklingar och sen jobbade jag några timmar på eftermiddagen. Men därefter slappade jag framför teven...med mycket gott samvete. 

Den här dagen började ju som sagt tidigt, men när vi kom hem sov jag några timmar innan jag tog en promenad till mamma och drack kaffe. En lagom lång tur för att vakna till. Väl hemma körde jag lite knäträning. Nu har jag bestämt mig för att bli duktig på det igen...det behövs. Vi är inte riktigt överens om hur tagen ska vara nämligen, mitt knä och jag. Man kan konstatera att vi tycker olika, väldigt olika ibland. 

Men framförallt och detta är stort, har jag chockerat mig själv idag...rejält....jag har förberett middagen till imorgon. Ja, jag vet, det är hur märkligt som helst. Det är knappt jag tror det själv. Hur som helst, nu finns en god laxpaj att värma i ugnen för den som kommer hem först imorgon. Det känns som om detta kan vara ett vinnande koncept. Plötsligt händer det......nästan så att det är läge att köpa en trisslott. 

Blommorna har fått vatten idag.

lördag 22 april 2017

Under resan till Nederländerna njöt vi inte bara av natur, god mat, promenader genom fina gamla samhällen utan kvällarna ägnades åt att läsa böcker med utsikt över kanalen. 

Jag fick låna två pocketböcker av mitt ressällskap som jag hade tänkt skulle räcka mer än väl under resan. Men se det gick inte, två till hann jag med...tur att hon hade böcker med till sig själv också som jag kunde snyltläsa. Fyra väldigt olika böcker, både de som krävde mer av mig som läsare och de som bara tog mig igenom upplevelsen på ett underhållande sätt, men ändå med eftertanke. Alla läsvärda.

Bok nummer 1: 
"De fördrivna" skriven av Negar Naseh. Den handlar om ett par som köper ett hus på Sicilien där de bor under sin föräldraledighet. Hon läkare och han konstnär. En komplex bok om livet, rädslor och att vara delaktig eller välja att ställa sig utanför. Bitvis är det väldigt svårt att tycka om huvudpersonerna men deras personligheter utvecklades på olika sätt så jag svajade väldigt i "på vems sida" jag stod. 

Bok nummer 2:
"Avd. för grubblerier" skriven av Jenny Offill. Boken är fragmentariskt skriven och i princip inga ord som inte är nödvändiga finns med i texten. Den handlar om ett äktenskap och visar hur svårt det kan vara att hålla fast vid varandra när det inte blir riktigt som man tänkt sig. Kolik, otrohet, en inställd roman där äktenskapets närhet istället ersatts av ett stort avstånd. En snabbläst bok, originell, rolig men bitvis smärtsam. 

Bok nummer 3: 
"Ljuset vi inte ser" skriven av Anthony Doerr. Boken utspelar sig under andra världskriget och handlar om den fransk flicka som nyss blivit blind och hur hon upplever krigets alla fasor genom alla andra sinnen utom synen. Den andra huvudpersonen i boken är en tysk barnhemspojke som på olika vägar hamnar i Hitlerjugend för att överleva. Boken är en fantastisk och gripande skildring av människan mödor för att mot alla odds överleva krigets fasor, sett ur olika perspektiv. 

Bok nummer 4:
"Nötskal" skriven av Ian Mc Ewan. Det här en thriller skriven ur ett ofötts barns perspektiv där det ligger i magen på sin mamma och hör hur mamman och älskaren planerar att döda det ofödda barnets pappa. Mord, girighet men även kärlek och ett litet barn i magen som är sällsynt klarsynt och intelligent....och gillar vin...fast inte när det blir för mycket. Ett litet barn som väntar på exakt rätt tillfälle att göra sin entré till världen!



fredag 14 april 2017

I morse var det plötsligt vinter som mötte mina ögon när rullgardinen drogs upp. En natt med -13 grader övergick så smått i lätt tö under dagen. Kanske var det mina blommiga ben som fick solen att lysa och smälta bort en del av snön, eller så var det bara Gumman Tö som bestämde att det fick vara nog. 

Hur som helst så längtar jag tillbaka till landet med alla kanaler där våren kommit på riktigt. Men tids nog kommer den även hit, lökväxter tittar fram ur jorden, löven slår ut på träden och bin och humlor surrar. Det vet jag även om det känns aningen avlägset just idag. Så jag fortsätter att titta på mina blommiga ben och lite Netflix....Iron Fist just nu....

Med blommiga ben, kanske kan jag tvinga hit våren igen!


torsdag 13 april 2017

När klockan var tre i morse kunde jag äntligen krypa ner i min egen säng med en kopp te för att få tillbaka lite värme i kroppen innan det var dags att sova.

En sak är säker och det är att på tåg slösar man inte med värme. Varken resan ner till Arlanda i fredags eller hem igår bjöd på någon större värme. Tur att jag hade fleecejacka. Därför var det extra skönt med den egna sängen.

Men nu är både tår och nästipp varma, tvättmaskinen snurrar, kylskåpet är välfyllt och jag ligger i mitt favorithörn av soffan och tänker tillbaka på våra härliga dagar i Holland. Det har blivit härliga promenader, besök i charmiga byar och städer, bilturer och tulpaner, tulpaner och återigen tulpaner.

Att vi har haft tur med vädret råder det ingen tvekan om. Inte en regndroppe alls under våra dagar, en dag med riktig sommarvärme men däremellan alldeles perfekt vårtemperatur.

Nu ska jag fortsätta ladda batterierna under påskhelgen genom att göra så lite som möjligt. Det känns som en lagom och bra påskplan!



Ett av tulpanfälten i närheten av vårt hus.

Utsikt från vardagsrummet mot kanalen. 

Keukenhof bjöd förutom lökväxter på lite mer skogsliknande landskap också. 

En härlig mix av lökväxter i olika höjd. 

Blomsterprakt.

De här fötterna har gått nästan 3,5 mil under de fyra dagar vi tillbringade bland tulpaner och kanaler. 


Vårt hus sett från andra sidan kanalen.

lördag 8 april 2017




Igår kom vi fram till Oosthuizen där vi bor i en gammal borgmästarbostad vid en av landets alla kanaler. När vi satt på Arlanda och väntade på vårt flyg nåddes vi av de otäcka nyheterna om lastbilen som skadat och dödat människor i centrala Stockholm. Just nu känns det så overkligt på nåt sätt där vi befinner oss mitt i en holländsk idyll. 

Idag har vi besökt Hoorn en gammal stad som var en av Hollands största på 1700-talet. Många skepp utgick därifrån till Asien och fortfarande finns hus kvar från den tiden. Just idag var det full fart då det var lördagsmarknad. Nu sitter vi i vårt hus vid kanalen och slappar en stund. Nya äventyr väntar! 




torsdag 6 april 2017

Här på slutet är det sonen som har farit runt i landet på olika äventyr. Men nu är det min tur att packa väskan och ge mig iväg ett tag och sonens tur att hålla ställningarna här hemma. Därför har jag tjuvstartat påsken lite. Med tanke på att jag kommer tillbaka på skärtorsdag kändes det som rätt sak att göra. 

Nu är i alla fall väskan packad under överinseende av kökshönan. Jag undrar om hon har kommit ihåg allt, hon ser ju ut att blunda där hon står så jag är inte helt säker på att kollen är så där total som jag vill att den ska vara. Men jag tänker att så länge jag har mediciner, pass och kreditkort klarar jag mig. Dessutom handlar det ju inte om alltför många dagar. 

Hallå väderkvarnar och tulpaner, här kommer jag! 


Påsk på matbordet!


Här står kökshönan och övervakar packningen. 

lördag 1 april 2017

Veckan som gick blåste förbi, lika snabbt som mars. Plötsligt är det april och våren kom närmare på nåt sätt, i alla fall i almanackan. Fast inte just idag då för nog märks det att det är april allt. I morse yrde snön, nu töar den bort men det är grått och trist ute. Tur att det står några små lökväxter i växthuset och lyser upp. Där gör de sällskap med pelargoner i mängd, som precis som jag längtar efter riktig vår och sommar. 

Idag har det varit en slö dag, lite tvättande men framförallt har jag använt tiden till att läsa. Det har varit skönt efter en intensiv vecka som avslutades igår kväll tillsammans med tre goda vänner, mat, dryck och massor av snack. Det hann gå en bit in på lördagen innan jag kom i säng, men någon sovmorgon blev det inte då sonen klev upp lika tidigt som vanligt och då vaknade jag också. Anledningen till hans tidiga start var högskoleprovet. Men där tog jämförelsen över vår dag slut. Medan jag, som sagt, haft en lugn och skön dag, har han arbetat med provet till kvart över fyra. Om ett tag kommer han dock hem, då får han slappa han också!



lördag 25 mars 2017

Jag har funderat mycket på det här med rädslor ett tag nu.  Att vara rädd är nog något vi alla känner igen, någon gång har ju vi alla varit där.

Det finns ju så oerhört mycket man kan vara rädd för, spindlar, ormar, folksamlingar, höjder, djup, mörker, sjukdomar, död, andra religioner....jag tror att listan kan göras lika lång som det finns människor på jordklotet. Det finns nog inte många som inte fått klart för sig att jag till exempel är mörkrädd...

Alla har vi våra egna rädslor, som vi antingen håller för oss själva eller delar med oss av. Delar med oss kan vi göra med ett litet skrik om det vi är rädda för kommer nära, eller som så ofta sker genom att skrämmas och försöka påverka andra att tycka precis som vi själva.

De saker vi är rädda för som påverkar oss själva är ju inte så farliga egentligen, visst för de med stark fobi är det förfärligt och de kan ha en lång väg till att kunna leva ett normalt liv men tack och lov finns ju oftast hjälp att få för dem, om än vägen dit kan vara både lång och snårig.

Värre tycker jag att det är med alla människor som genom sin rädsla sprider den genom att skrämma och påverka andra till att känna samma sak. Det kan få till följd att dödliga sjukdomar som i princip varit utrotade kommer tillbaka då föräldrar väljer att inte låta vaccinera sina barn. Deras eget barn kanske klarar sig om de blir smittade men den lilla bebisen med hjärtproblem som är för liten för att vaccineras klarar sig inte när den blir smittad.

Jag har också kommit på att tro (i en vid mening) och rädsla är väldigt intimt förknippade. Då andra människor har en helt annan tro och väljer att agera på sätt som inte överensstämmer med mitt sätt att se på världen kan det göra mig rädd. Blir jag då tillräckligt rädd kan jag försöka övertala alla i min närhet att se på saken på samma sätt som jag. Det gör att jag känner mig både säkrare och tryggare, i alla fall i stunden. Om än det enda jag egentligen gjort är att stärka min egen rädsla tusenfalt.

Nu när vi dessutom matas med alla möjliga fakta på nätet som sprids utan den minsta tillstymmelse till källkritik är det lätt att fångas och låta sig övertalas till att det mesta är farligt...utom det jag själv tror på förstås.

Jag tror att vi måste sluta sprida vår rädsla för det vi inte förstår, det är okej att vara rädd men det är inte okej att skrämma andra och därmed göra det vi inte förstår till ett samhällsproblem. Något många, både världsledare och allmänheten, religionsutövare och ateister (och alla varianter som finns däremellan) gör hela tiden. När jag ser på nyheter, läser tidningar eller bara lyssnar till samtal människor emellan slås jag av hur många rädda människor det finns som genom den maktposition de befinner sig i påverkar resten av sin omgivning, sitt land och i värsta fall hela världen.

Vi lever i ett fantastiskt land där vi får tro, tänka och tycka vad vi vill. Vi får och törs berätta om dessa saker. Vi kan diskutera och utmana rådande sätt att se på världen. Det ska vi göra, men vi ska inte låta oss ryckas med där det är rädslor som ligger bakom utan att ta reda på hur det faktiskt förhåller sig. Tillsammans kommer vi långt, tillsammans kan vi förstå att världen ser olika ut och att det inte är farligt att tro på olika saker. Tillsammans kan vi skapa gemenskap, visa medmänsklighet, ha tilltro och känna tillit till varandra och leva livet fullt ut....om än vi är rädda ibland....för det är okej!

lördag 18 mars 2017

Idag känner jag mig som Nasse ser ut på bilden. Tillfreds och med ett leende på läpparna, inte så ängslig som han brukar vara dock. I alla fall inte idag. Den sköna känslan började redan igår, sonen och jag gick ut och käkade när vi båda kommit hem från jobb och skola. Sen lite skönt soffhäng innan ögonlocken drogs igen och sömnen tog över.

I morse sken solen, fåglarna kvittrade och kaffet smakade särdeles gott. En skön promenad i den krispiga förmiddagen på det gjorde att jag kände mig ännu mer nöjd.

Nu kollar jag skidskytte medan jag samtidigt summerar veckan som gått och konstaterar att det är mycket nytt nu....nog skulle det vara lätt att känna sig lite rädd och ängslig som Nasse brukar känna sig när insikten vad mycket jag inte kan slår mig. Men just nu är det mest glädje och förväntan över att få lära känna så många nya människor.

En skön känsla infann sig i alla fall igår när jag plötsligt insåg att jag nu faktiskt kan alla namn på personalen och vet var och med vilka arbetsuppgifter de jobbar....ja jag kan inte bara namnen...jag vet hur de ser ut också.....en liten bit på min väg att lära mig mer. Men en nog så viktig bit!





lördag 11 mars 2017


Precis innan jul började jag läsa Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. En bok som direkt fängslade mig. Ingen lättvindig bok dock, den krävde att huvudet var med för att hålla koll på alla karaktärer. Men när jag kommit nästan halvvägs hände något, boken tappade bort mig. Eller så var det jag som tappade bort boken.

Hur som helst har den legat och väntat på att jag ska återuppta läsningen. Något jag gjorde igår och då sög den tag i mig igen, boken hade inte en tanke på att jag skulle slippa undan. Något jag är väldigt glad över. Det den gav mig var en mångfacetterad berättelse med karaktärer som gör att man vill veta mer om dem.

Vem är Julián Carax? Vad är det som driver kommissarie Fumero till sina sadistiska dåd? Varför förföljer han Daniel och misshandlar honom och hans vänner? Var tog Penélope vägen och vilken del har Nuria i allt det som händer? Det här är en bok om skrivande och läsande, kärlek och våld, förtryck och besatthet. Författaren skriver på ett sånt sätt att man kan sätta fingret på alla känslor i boken, jag kunde själv känna den stundtals djupa vånda personerna i boken befann sig i, eller den himlastormande passionen, eller den djupaste förtvivlan. 

Boken börjar och slutar med ett besök i De bortglömda böckernas gravkammare....tänk en gravkammare för böcker, bara det gör ju att man blir nyfiken på att veta mer. Läs den och låt dig fångas du med!




tisdag 7 mars 2017

Idag har det varit en sån där dag som nog kan räknas som en milstolpe. Nu är vi två vuxna i vår familj, två myndiga. Det stod klart när jag skulle föra över sonens födelsedagspresent till hans konto i förmiddags och insåg att jag inte kom åt hans konton mer.....som tur var hade han inga problem att tala om vilket kontonummer som var aktuellt...tror jag det med utsikten att öka saldot med en slant.

Dagen har sen flutit på enligt hans önskemål. Nybakade ostfrallor till frukost...eller snarare lunch. God Schwarzwaldtårta till eftermiddagsfikat och som grädde på moset fick han även önskemiddag. Oxfilé med min hemgjorda pepparsås och hemfriterade stripes. Dagen till ära lyckades jag dessutom få till dem så där krispiga som de bara är på vissa restauranger, så nu vet jag hur man ska göra för att lyckas riktigt bra. Hoppas det fungerar även nästa gång. 

Nu ligger jag i soffan och filosoferar. Hur är det ens möjligt att 18 år kan gå så snabbt? Nyss var han en liten plutt på några kilo, plötsligt är han ett antal kilo tyngre med en oerhört fin personlighet. Med den personligheten kommer han att ta världen med storm och göra den till sin. You go kid, make the world a better place! 









söndag 5 mars 2017

Idag är det en riktigt krispig klar dag! Många minusgrader, klarblå himmel och kvittrande småfåglar utanför fönstret. Jag gillar när mina vänner fåglarna hälsar på, igår morse kvittrade de extra mycket utanför fönstret och jag blev extra lördagsglad. När jag sen tittade ut såg jag att de lyckats äta upp hälften av innehållet i en brödpåse som låg där ute i kylan....tror jag det att de var glada och sjöng för mig. De hade värsta brödfesten!

Igår frågade jag Sudden om det fanns några speciella önskemål till 18-årsdagen vad gäller tårta och mat. Sonen funderade länge och hade lite svårt att komma på vad han ville äta men till slut kom några förslag. Han konstaterade att det kunde vara läge att göra dagen speciell med tanke på att det kan vara en av de sista födelsedagar han firar här hemma. Först tänkte jag att så kan det ju inte vara, men sen insåg jag att det mycket väl kan vara på det viset. Norge har knappast sportlov på samma sätt som vi har....då kommer han nog inte hem och efter det vet vi ju inte alls var han hamnar....så på tisdag firar vi...ordentligt!

Fast idag slappar jag i soffan och tittar på myllret som tar sig framåt i spåren i Dalarna...det verkar jobbigt....tacka vet jag macka, kaffe, värmefilt, ljus och eld!