söndag 24 juni 2012

Oj, vilken härlig helg vi har haft. Vädret har verkligen varit toppen så vi har spenderat dagarna ute på altanen.
Det blev en mathelg, med sillunch, grillat kött, grillad lax, ostbricka, gott fika, rabarbersoppa, glada skratt, kortspel och slappande i solen.  Ja, allt har varit helt enkelt varit toppen. Idag åt vi upp de sista resterna av den gravade laxen på frukostmackan. Mammas gravade lax, den bästa i hela världen! 
Frukostmacka idag söndag.
Mellanmål på midsommardagen....
Idag har vi inga speciella planer. Kanske vi tar oss nån promenad och går bort lite mat. Mitt knä värker inte, vilket är väldigt skönt, det har mått bra av vilan under helgen! 

lördag 23 juni 2012

Midsommardag med ostfrallor i ugnen, strålande sol och flaggan i topp!

Flaggan vajar mot en klarblå himmel.
Ostfallor i ugnen.

fredag 22 juni 2012

Glad midsommar!

Nu är det midsommarafton igen! En solig morgon som ger löften om att det kommer att bli en fin dag. I år ska vi fira midsommar här hemma, lite ovanligt, vi har alltid firat på andra ställen när det är midsommar. Än är det lugnt här hemma men mitt på dagen ramlar nog övriga firare in, då blir det sillunch.

Just nu ligger jag och lyssnar på ljuden utanför min öppna balkongdörr. Sommarljud! 
Motorcyklarna som mullrar när de rullar in till macken för att fylla tanken, högtryckstvätten hos en av grannarna, vattnet som porlar på altanen, nån liten fluga som surrar förbi, lite fågelkvitter (de har inte tystnat helt ännu). 


Vindspelet som lät hela dagen igår har tystnat, vinden har mojnat, det blåser inte som det gjorde igår. Det gör  att altanen blir vårt hem idag. Där kommer att vara riktigt härligt! Nu ska jag ta mig lite frukost sen ska jag göra....ingenting....
Morgonsolen lyser på blommorna!

torsdag 21 juni 2012

Det är soligt och fint ute men burr vilka kalla vindar det är. Riktiga ishavsvindar känns det som...den 21 juni...Jag hörde att de till och med varnat för nattfrost i vissa områden. Svensk sommar! Trots de svala vindarna har det varit skönt idag, bara man suttit i lä.

Dagen har ägnats åt tvätt och sen träning på sjukgymnastiken.
Det gick bra att träna fast det gör ont i knäet. Men min sjukgymnast har lyckats hitta övningar som visserligen gör ont men som inte smärtar. Det gör att det blir uthärdligt och faktiskt går riktigt bra. Dessutom kände jag idag för första gången på mycket länge att det har gått framåt. Positivt!

Till middag fick vi köttfärspaj. Jag hade köpt färdig pajdeg, som man kan köpa smördeg och jag måste säga att det var väldigt smidigt att bara rulla ut den i pajformen! Inte för att det egentligen är särskilt besvärligt att göra egen deg men idag var detta oerhört smidigt.

Nu sitter jag som bäst och funderar på om jag ska täcka över blommorna ute eller om jag ska chansa....det skulle ju vara tråkigt om allt frös bort. Täcker jag blommorna blir det inte frost...låter jag bli fryser de säkert.....Jag ska nog göra ett ryck för att sen sätta mig framför teven en stund. Operation rädda blommorna, här kommer jag!
Köttfärspaj


Melon och lite sallad till!
Jodå, nog känns det bättre idag även om det fortfarande gör ont i knäet. Jag njuter av vetskapen att jag inte behöver klippa gräsmattan idag, bara det gör ju att det känns bättre....Njuter av att ta det lugnt framför morgonteven.

Att Assange har sökt asyl på Ecuadors ambassad är, förutom sprängmedelsfynden på Ringhals, den hetaste nyheten idag. Det gör ju att man funderar vad han har mer i sitt bagage som gör att han väljer en sån lösning...är han bara den oskyldiga man han vill ge sken av eller hur är det egentligen?
Nåja, det lär väl aldrig komma fram i ljuset om han lyckas komma iväg till Ecuador. Men hur roligt kan det vara att leva sitt i liv i exil, inte kunna resa var man vill...men å andra sidan om det är som han säger att han riskerar dödsstraff i USA då är det inte så konstigt.....

Annars har jag tillbringat morgonen med att se på klipp från Sir Ken Robinsons föreläsningar. Han och Hans Rosling är två föreläsare jag skulle vilja lyssna till i verkliga livet....helst skulle jag vilja få sitta ner och diskutera med dem men en föreläsning duger till att börja med.

Nu tänker jag ta mig en frukostmacka, annars blir jag grinig!

onsdag 20 juni 2012

Nog känns det att jag har en kropp allt...Inser att gräsklippning på mitt gamla ställe var en "walk in the park" jämfört med detta.
En härlig tomt vi har nu, inget fel på den, men med många fler sneda sluttningar och småbackar är det inte så enkelt att klippa gräsmattan. Med ett instabilt knä och svaga lårmuskler har jag lite svårt att gå där det lutar, att dessutom hålla emot klipparen samtidigt kräver lite balans och muskler.
Men det gick, jag fixade det även om knäet värker som bara den....men efter en dusch och med vila till i morgon blir det nog bra igen.  
Jag kan bara hoppas att hyposensbehandlingen sonen genomgår har god effekt så att han kan börja klippa gräset, men dit är det ett tag. Å andra sidan borde detta träningspass på tomten göra underverk för mina icke befintliga muskler....det kan ju bara bli bättre. När sommaren är slut borde det gå så mycket lättare att klippa gräset, borde ju dessutom klara av lite skogspromenader och jakt på älgar också! Så det är bara att klippa på.....

Kaka på väg att skäras upp i mindre munsbitar!

Jag har nyss bakat en kaka med mandelbotten och philadelphiaglasyr, toppad med hackad daim. En spännande kaka som smakar friskt men ändå sött. Nu sitter jag och gruvar mig för att börja klippa gräset.....har ingen lust men det känns som om det är lika bra att göra det i kväll, då slipper jag ju i morgon.....Det är bara det att knäet värker....men jag får leta reda på en elastisk linda och se till att det blir stadigt och bra runt knäet så ska det nog gå bra!
Men nu först ska jag äta...annars går det inte alls tror jag.
När smyghöjdes matpriserna? Eller är det bara som jag inbillar mig att pengarna inte räcker lika långt när man handlar mat längre. Jag kan inte påminna mig om att jag läst eller sett nåt om prisökningar på mat.

Jag har ett konto där en fast summa går in varje månad och så sent som i slutet av förra året räckte det gott och väl till våra matinköp. Men när 2011 blev till 2012 har jag lagt märke till att jag måste föra över mer pengar för de tar slut innan månaden är slut.

Det handlar inte om att jag har börjat handla mer, eller börjat köpa en annan typ av matvaror utan våra matinköp ser ungefär likadana ut som innan jul. Jag storhandlar det jag behöver för veckan som kommer, sen kan det bli nån liter mjölk eller nåt annat som tagit slut men inte mycket spontaninköp och ändå räcker inte slantarna till. Det tycker jag inte om.

Det blir väl till att ändra överföringen så att en större summa går in på en gång men jag gillar det inte....

tisdag 19 juni 2012

Vi satt nere i soffan och njöt av Sveriges två mål i repris när sonen plötsligt svär till, sätter händerna för näsan och springer iväg mot badrummet. Näsblod igen, det blöder så häftigt för honom, ingen liten rännil utan mer som en fors. Så raskt jag kunde följde jag efter och sen placerade vi oss så att jag kom åt att klämma på näsan. Där satt vi sådär en 10-15 minuter. Då vågade vi släppa taget och tänk: det hade lugnat sig. På kortare tid än de andra dagarna, skönt. Nu hoppas vi båda att det inte blir fler gånger på ett långt, långt tag. Och om det blir fler gånger de närmaste dagarna vet jag att sonen önskar att jag ska vara hemma så jag kan hjälpa honom....att störtblöda från näsan och vara ensam hemma som han var igår är ingen höjdare. Men som sagt, det är nog nu!

Åh, tänk nu när vi har stoppat blodflödet från näsan visar de fortfarande repriser på målen....


Det gick fort att komma in i sommartider igen.....tänkte mig att sommarlovet skulle börja ungefär ikväll och genast åt vi inte middag förrän fram emot sjutiden. Det brukar bli så när vi är lediga, då förskjuts dygnet med måltider som äts senare än vanligt.

Jag har några timmars arbete kvar men det kan jag åka upp och göra när jag känner för det. Det betyder att även jag får sovmorgon, inte bara sonen....Det är rättvist tycker jag.

I morgon ska jag åka och göra en ögonbottenfotografering mitt på dagen. Eftersom vi har ärftliga ögonsjukdomar i släkten bestämde jag mig för att göra det när jag var hos optikern senast. (med tanke på att jag har haft ovanligt mycket huvudvärk en period under våren).

Idag har jag haft rejält ont i knäet, efter träningen igår. Men just idag gör det inte så mycket för jag tänker att om jag ihärdigt fortsätter med de övningarna borde jag så småningom klara av mer innan det gör ont. Dessutom har dagen inte varit särskilt ansträngande rent fysiskt. Förmiddagen ägandes åt summering och planering på jobbet och eftermiddagen åt kurs. Visserligen var kursen i Ö-vik men jag behövde inte köra själv utan jag fick åka. Så det är hjärnan som fått jobba idag....med mer eller mindre goda resultat.

Nu sitter jag och funderar på om jag ska se Sverigematchen...men det har ju inte gått så bra när jag kollat hittills därför tänkte jag att om jag struntar i att titta, kanske de får lite upprättelse och vinner....frågan är ju bara vad jag ska göra i stället?
Vattenmelon...det är sommar!

måndag 18 juni 2012

Den underbara morgonen fortsatte med en riktigt härlig sommardag. Nu är kvällen här och jag avslutar den med att stå och titta på alla bin och humlor som surrar i rönnblommorna. Det är verkligen gott om dem i år. Blommorna är så vackra, synd bara att de inte doftar lika gott som de ser ut. Doften påminner snarare om....kattpiss.....
Vackra men icke så väldoftande blommor....
Utbildning på förmiddagen, sen mycket god Thaibuffé till lunch med arbetslaget. När vi var så mätta så det kändes som att vi skulle rulla ut, åkte vi tillbaka till jobbet, rullandes i bil.  Där avslutade vi vårens utvärdering och påbörjade planeringen inför hösten.

Plötsligt ringde sonen och ville att jag skulle komma hem för han mådde inte bra alls. Eftersom han varit förkyld sen i början av juni ringde jag vårdcentralen så han fick komma dit för en koll. Han kollades upp, lyssnades på och det togs blodprov. Inget som tyder på bakterier så det verkar vara ett efterhängset virus han har drabbats av. Hittills har han precis varit på febergräns men ikväll stiger febern.....så än verkar han inte bli bättre. Hoppas bara att han slipper blöda näsblod igen i morgon bitti. Det räcker med två dagar i rad.

Medan han besökte läkaren hade jag tid för sjukgymnastik. Idag gick det riktigt bra att träna måste jag säga. Jag gjorde inget som är särskilt pulshöjande eftersom jag fortfarande äter penicillin. Men att kliva upp och ner på step-upbrädan i lugn takt gjorde jag rätt länge.

När vi ätit middag gick jag runt med trimmern på tomten. Nu är det kvar att rensa lite ogräs bland plantorna på nedersidan och att klippa gräset förstås.
Det fascinerar mig att det är nåt ogräs kvar där överhuvudtaget. Under tre år har trädgårdslandet varit täckt av ogenomtränglig plast och presenning ovanpå det....trots det frodas det ogräs som skulle utrotas med hjälp av täckningen...snacka om livskraft! En sån kraft skulle man få ha när man blir gammal och grå!
Körsbärsträdet är fortfarande alldeles fullt av blommor.
En ljuvlig sommarmorgon och jag vaknade ovanligt tidigt. Jag har redan hunnit äta frukost och fått mitt morgonkaffe. Om vi hade bott kvar i vårt gamla hus hade jag suttit på bron med kaffemuggen den här morgonen. Nu har jag nöjt mig med att gå ut på balkongen och se ut över körsbärs- och äppelträd där humlor och bin surrar. Inser att jag måste fixa till nån liten sittplats på balkongen mot väggen där jag kan njuta av solen tidiga sommarmorgnar. Inte för att jag brukar vakna särskilt tidigt när jag väl blir ledig,  men det kan ju alltid bli någon fler dag. Det finns ju sittplatser på altanen förstås, men där är det svalare så här tidigt på morgonen.

Inte känns det särskilt inspirerande att sitta inne hela den här dagen, först föreläsning sen jobb på skolan. Men med tanke på att jag fortfarande har kliande utslag på armarna efter att ha varit ute i lördags är det kanske lika bra för min del. Läste precis på bipacksedeln att man ska undvika att vistas mycket i solen hela fem dagar efter avslutad kur....Men jag ska inte klaga på medicinen. Den verkar ju äntligen ha fått bukt med bihåleinflammationen.

                                                       

söndag 17 juni 2012



Efterrätt
Efter att ha ätit en god laxmiddag fick vi trevligt överraskningsbesök ett tag. De stannade inte så länge så vi hann inte bjuda på nåt fika, men titta på det lilla huset där vår egen Hustomte bor hann vi med i alla fall. Fast han var inte hemma....
Hade de stannat en stund till hade vi bjudit på jordgubbar men förhoppningsvis kommer de tillbaka en annan gång så vi får bjuda på fika då i stället. 
Medan vi åt jordgubbarna passade jag på att kolla slutet på Sherlock-filmen jag började se häromdagen. Filmen var riktigt bra, men jag kan inte hjälpa att jag hela tiden såg Iron Man framför mig....

I morgon är det jobb igen för mig, känner mig lite avundsjuk på Sudden som får sova ut. Hoppas han slipper näsblod  så att han verkligen får sovmorgon. Men jag ska inte vara alltför avis för det är inte så många dagar kvar till dess att jag kan vara ledig också. Jag mår i alla fall så mycket bättre, andas helt obehindrat genom näsan nu. Tack och lov att penicillinet biter. För första gången på länge känner jag mig frisk!!
Trots hot om regn har dagen varit härlig så här långt. Växlande molnighet och skön temperatur. Nästan vindstilla, råkar det komma en vindpust är den ljummen. En riktigt härlig sommardag.

Jag har suttit vid datorn med en del skrivjobb, delar av tvätthögarna är borta men än är de alldeles för stora för att jag ska gilla det, men det är så skönt ute att jag inte riktigt vill stänga in mig i tvättstugan.

Jag mår mycket bättre idag, det är helt säkert. Jag kan faktiskt andas genom näsan igen....bara en sån sak!

Mitt knä däremot är lite svullet och känns allmänt konstigt. Det är som att bitarna där inne håller på att flytta sig eller så försöker de att hitta sin rätta plats igen....(inte för att de skulle kunna det med tanke på hur väl fastsatta de är).....en mycket märklig känsla är det i alla fall.
Mellan träden skymtar åskmolnen. 
I morgon är det jobb igen, är faktiskt avundsjuk på sonen som får vara hemma och ha sommarlov. Men det närmar sig även för mig. Ett antal dagar till sen så.....
I morse låg jag i godan ro och läste när jag hörde hur det spolade i källaren. Det visade sig att det var rejält näsblod på gång. Innan vi fått stopp på det hade det nog gått nästan en timme. Då var jag rätt pigg så jag satte en deg. Efter två jäsomgångar och en stund i ugnen har vi nu kunnat njuta av frukost med nygräddade ostfrallor! Dessutom finns det två påsar med nygräddat bröd kvar. Det blir några goda sommarfrukostar, mellanmål eller kvällsfika. Planen för dagen är att ta hand om den rena tvätten som ligger i högar i källaren och väntar. Jag ska dessutom göra nåt litet jobb för att sen kunna ta det lugnare under veckan som kommer.
Nu blir det frukost.
Några av de nybakade bröden!

lördag 16 juni 2012

Jag tycker inte att jag har varit i solen särskilt mycket idag....trots det kliar det på armar och i ansikte nåt alldeles infernaliskt....Armarna är rödflammiga av utslag, så jag undrar hur jag ser ut i ansiktet? Jag borde förstås haft långärmat och keps för att skydda huden från solen men jag tycker ju inte att jag varit i solen särskilt mycket. Hoppas att det inte håller i sig alltför länge bara. Bra penicillin som gör att mina bihålor inte är lika fulla men dumt penicillin som gör att jag inte tål sol....inte ens pyttelite....Jag funderar om man kan ta Tavegyl till den här penicillinsorten...det kliar....
Marinerat fläskkött, squash, lök, tomater och potatispaket.
Ikväll passade det att grilla. Vi hade glömt äta lunch därför blev det middag lite tidigare. Till köttet, grönsakerna och potatisen åt vi mozarella och halloumi också....Nu har jag duschat och ligger i soffan framför teven och slappar! 

Det var inte falskt alarm, jag mår mycket bättre idag även om det är en bra bit kvar till dess att jag känner mig helt frisk.
Sudden och jag har varit på graven och fixat...återigen undrar jag varför jag inte grävde upp Rosenflockan tidigare på våren...Men nu är det gjort och några nya växter har tagit plats.
Alunrot och en Hosta. Det fanns inte så mycket att välja på bland perenner här i Bredbyn men jag får sätta annat sen om det inte tar sig. En ettårig Rosenskära fick också plats. Om några veckor när det har etablerat sig så kommer det att bli riktigt fint.

Sonen är ute och skjuter pilbåge igen, jag har lagt kött till middag i marinad. Nu tänker jag slappa ett tag sen kanske jag går ut i vår egen trädgård och rensar lite i rabatterna.

En sak som jag konstaterar idag är i alla fall att jag har saknat sommaren nåt alldeles förskräckligt! Nu hoppas jag att den är här för att stanna!

Sonen är ute och skjuter pilbåge.
Det blev en tidig kväll för mig igår. Nu har jag vaknat och inbillar mig att jag faktiskt mår lite bättre....hoppas det inte är falskt alarm. Ute skiner solen men nu glider tunna molnslöjor in över himlen, hoppas de glider bort lika fort igen...för även om jag inte får vistas i solen vill jag gärna att den får skina idag. Allt blir lättare då på nåt sätt.

Om orken infinner sig idag ska jag byta ut lite perenner på pappas grav. Vissa har vuxit sig alldeles för stora så de tar överhand. Det ser inte så fint ut....Jag ska i alla fall börja med att åka dit och gräva upp blomman...det är ju en start. Synd bara att jag inte kom mig för att göra det tidigare i sommar när den inte hade växt sig så stor. Men varför göra saker när det är enkelt för?

Sen gäller det bara att komma på vad jag ska plantera i stället. I vår gamla trädgård finns en växt som jag hade planerat att plantera på graven eftersom jag redan i fjol hade planer på att byta ut växterna, men då kom en flytt emellan. Så jag får komma på nåt nytt för jag tror inte att de nya husägarna blir så glada om jag kommer och börjar gräva i deras trädgård...Tur att vi har en handelsträdgård här i byn!
Men som sagt....detta är planen om jag hittar orken nånstans....

Än njuter jag en stunds vila med morgontidning och morgonteve.

fredag 15 juni 2012

Har gått en liten promenad med Sudden bara för att få lite luft men jag känner mig verkligen helvissen. Huvudet värker för det är sprängfullt av gegga, nyser gör jag konstant, näsan rinner så jag får snyta mig hela tiden. Inte nog med att näsan rinner det värker under den också för den är alldeles röd....nog är det skönt att det är fredag kväll och ingenting är inplanerat!

Pizzan i ugnen.
Sonen fixade pizzabitar till middag. Mycket gott, nu har vi nyss ätit och jag har tagit mina penicillintabletter igen. Vi har pratat om att titta på nån film i kväll, men vi får väl se vad det blir. Just nu bränner det lite på mina torra läppar, det var chili på pizzan...

Snart har jag också sommarlov!

Morgonen började tidigt idag. Halv åtta startade sonens avslutning i kyrkan. Mycket sång och musik blev en fin inramning till sommarlovet. Därefter åkte jag upp till mina egna elever i Norrflärke. Jag hann träffa alla en kort stund och önska glad sommar innan bussen kom och hämtade de som inte skulle vara på fritids. Treorna överraskade mig med en fin blomma som nu har fått hedersplatsen på vårt matbord!

Här hemma blev jag också överraskad...med ett huvud fyllt av "geggamoja" hade jag siktet inställt på att börja röja upp här hemma...dammsuga till exempel...Men gissa vem som höll på med det när jag kom hem? Jo, min underbare son! Så jag fick åka på affären i stället och införskaffa lite ätbara saker. Nu unnar jag mig en stunds vila innan jag ska åka med lite återvinning. Fast helst skulle jag vilja sitta ute i solen men den penicillinsort jag äter säger nej, nej till solvistelse...

torsdag 14 juni 2012

Vilka fantastiska barn och ungdomar vi har på vår skola! I kväll har de genomfört ett sommarfestprogram på hög nivå. Jag är så stolt att just jag får jobba med dessa elever.
I morgon har vi avslutning i klassen med  film och glass. Jag ska hinna med sonens avslutning först sen åker jag till mitt eget jobb, därför kommer jag upp dit lite sent. Det är svårt att tänka sig att ett helt läsår redan gått, tiden har verkligen sprungit. Samtidigt har vi hunnit med så otroligt mycket, olika temaarbeten och så många andra roliga saker....några mindre roliga också men för det allra mesta har vi kul när vi är tillsammans!

Jag mår inte särskilt bra, fick tid på vårdcentralen på eftermiddagen. Resultatet blev konstaterad bihåleinflammation igen och ny penicillinkur....Jag är alldeles svullen och har ont i halva ansiktet och huvudet. Men förhoppningsvis hjälper kuren så att jag snart börjar må bättre. Just nu är jag helt tät och får inte in den minsta lille luftgnutta genom näsan..tur att jag kan andas genom munnen!

Nu ska jag läsa lite, sen ska jag sova. I morgon är det avslutningsdag!

onsdag 13 juni 2012

En underbar kväll med riktig sommarkänning för första gången på länge! Blev bjuden på god middag hos vänner och vi kunde sitta ute i solen länge. Först för att njuta av den goda maten, supersmarrig skaldjurssallad, sen härligt småsurr. Det gav kraft och energi. Något som jag verkligen behöver nu när det återigen känns som om jag har huvudet i en bubbla.

Sonen är fortfarande blank i ögonen och rosslig i rören men när han kommer ihåg att ta extra astmamedicin låter han bättre i andningen. Hoppas att en dags vila till gör att han är så pigg på fredag att han orkar med avslutningen. Tur att han har böcker att läsa här hemma, då blir det lättare för honom att vila!

Själv tänker jag också ägna resten åt kvällen till vila, med en god bok!
Nu är det hängigt värre i vårt hus igen. En av oss har förkylning som satt sig på luftvägarna och därigenom väldigt jobbigt med sin astma. Den andra, jag, har fått tillbaka täta bihålor. Men jag hoppas att det är mest allergi för mig. Har nyss tagit medicin så jag hoppas att det hjälper.

Den här skoldagen sprang förbi, trädplantering på förmiddagen. Sen fortsatte vi göra klart jobbet. I morgon är det dags att plocka ihop det som ska med hem. Förhoppningsvis hinner vi städa lite också...

Nu tänker jag vila mig ett tag och hoppas att bubblan jag har runt huvudet försvinner.

tisdag 12 juni 2012

Oj vilken underbar eftermiddag vi har haft! Vi har varit med Holmen Skog och fiskat i Hemsjön. När vi kom dit bjöds vi på goda mackor och nykokt kaffe, sonen fick dricka till sin macka. Med nöjda magar så var det dags att börja fiska.  Efter en trög start så fick vi äntligen fisk och innan vi for hem hade fem fina fiskar fastnat på våra krokar. Tre av dem drog Sudden upp helt själv, de två första fick han lite hjälp med.

Min insats bestod i att kasta fast två drag i en stor sten....fatta att jag lyckades pricka den två gånger.....den andra gången med lånat drag. Men det fanns fiskare som var ute i roddbåtar så de räddade det lånade specialdraget.

Efter ett antal timmar vid vattnet bjöds vi på gott grillat kött, potatissallad och grönsaker. Kaffe och kaka avslutade det hela. Medan jag drack kaffe passade Sudden på att dra upp de två sista fiskarna! Sedvanlig lotteridragning där alla fick vinster avslutade det hela. Snacka om toppendag, nu njuter vi  av att slappa i varsitt soffhörn, nyduschade och i alla fall jag tänker på den av fiskarna som ska bli middag i morgon. Längtar!!
Nappar det snart?
Långt därnere vid vattnet står min egen storfiskare!
En härlig stund vid vattnet.
Nöjd med dagens fångst.
Här är tre av de fem!

måndag 11 juni 2012

Det här blev en sån här dag som gick i ett! Skoldagen var toppenbra, det känns att slutet på terminen är här med genrep och annat som hör ihop med läsårsslut.

Efter skolan var det dags för ett pass på sjukgymnastiken...det gick riktigt bra idag faktiskt. Det gjorde inte så ont medan jag tränade, inte så värst sen heller. Nu är det lite svullet och stelt bara men ovanligt bra.

Just nu ser jag fotboll efter att ha varit en sväng till stan på styrelsemöte. Fotbollen var rolig en minut eller så, precis när Sverige fått sitt mål men nu....hoppas det vänder....




söndag 10 juni 2012

Kycklingwok med tagliatelle till middag. Det smakade gott efter att ha fixat med allt möjligt här hemma. Ett jobb som vi skjutit på, att bära ner grejor till förrådet från garaget, tog vi äntligen tag i. Det tog inte så lång stund men det är lite ångestfyllt då städbehovet av förrådet blir extra tydligt. Men det borde ju bli någon lagom fin dag i sommar då det passar att fixa det.

Har varit på promenad med sonen. Vi gick till Lillamerika. Resultatet, förutom motionen,  blev lite sommarblommor från dikesrenen på hemväg.


En seg och trött söndag morgon. Vaknade för en stund sen, så nu är det en mugg kaffe som gäller för att vakna till.
Ute är det grått och mulet, vilken tur att jag grävde i jorden och fixade med frön och blommor igår. Det skulle inte vara lika roligt idag. Däremot skulle vi behöva bära ner lite saker från garaget till förrådet så att jag kan köra in bilen igen. Men oj vad det  behövs en städning där nere och det är det inget läge för idag. Vi får nog bara ställa in grejerna och fixa städningen en solig dag när det går att ställa ut saker på gräsmattan.

I morgon börjar sista veckan för eleverna i skolan innan sommarlovet och jag undrar var sommaren är? Det brukar ju alltid vara en period när det är långshorts och kjolar som gäller, när det är svårt att sitta inne och jobba och det mer än nånsin behövs alternativa arbetsformer ute. Men det här läsåret har de dagarna lyst med sin frånvaro, förutom några efterlängtade dagar för ett tag sen. Då borde  lovet bli riktigt varmt och skönt i stället kan man tycka...

I går frågade sonen om vi ska åka på nån semester i år? Vi har ju inte planerat någonting men nog skulle det vara skönt att komma iväg en liten sväng i alla fall. Stockholm eller Gotland var det som nämndes, men vi får se var vi tar vägen. Vi får ta och påbörja planeringen så lär det väl visa sig....

lördag 9 juni 2012

Idag har jag gjort något jag inte behövt göra på flera år, köpt plantor. Utan växthus hade jag inget val. Det kändes så konstigt att gå runt där och försöka välja för mycket av det jag brukar ha fanns inte. Ja, en del fanns nog men till exempel Murbinka saknar jag.  Till slut blev det i alla fall några plantor till framsidan och några till altanen.

När jag kom hem med plantorna satte jag några potatisar, sådde lite ringblommor och sockerärtor. I krukor såddes även ruccola, dill, persilja och koriander. Jag tryckte också ner några krassefrön i jorden på framsidan.
Några små blommor blir det i alla fall på altanen i år.
Efter allt planterande åkte jag till mamma och hjälpte henne att sätta upp nya gardiner i lägenheten. Det blev somrigt och fint!

Om en stund ska jag åka och hämta pizza...det blir dagens middag. Sen kanske vi kan hyra en film och ha en myskväll jag och sonen.
Natten har varit orolig med en mygga som gäckat mig....Jag har somnat till men blivit väckt av ett envetet surrande i örat. Alla försök att hitta den lilla rackaren har varit förgäves. Det enda jag kan konstatera är att det förmodligen var en hane....annars hade den bitit och varit nöjd med det. Känner mig jättetrött och seg men trots allt är problem med myggor små om man jämför vad människor i andra länder och på andra ställen får stå ut med.

I Syrien till exempel, det måste vara ett av de mest otrygga ställena att vara på nu. Det som visas på nyheterna är verkligen förfärligt. Fredsplanen ser ut att ha kapsejsat totalt.
I Västerås har man stora problem med en nätdrog som heter MDPV. Ännu en drog som är starkt beroendeframkallande och nästan omöjlig att sluta med. Finns förmodligen på många fler ställen men just idag var det politiker i Västerås som signalerade efter hjälp.
Annat som uppmärksammas idag är att på Elfenbenskusten dödades fredsbevarande FN-soldater i ett bakhåll...
Euron som valuta är verkligen i gungning också.
Det var faktiskt inte en enda positiv nyhet som förmedlades den här morgonen, inte ens väderrapporten var särskilt positiv. Visserligen ett litet problem i det hela....

Något annat som verkar ha hänt är att de ser ut att ha hittat Årtusende Falken på botten av Östersjön...undrar just hur den hamnat där....viktigaste frågan då blir ju vad som hände Han Solo och kommer det att krylla av imperiesoldater snart som letar efter honom, eller prisjägare för den delen....? Återstår att se.

Nu ska jag göra ett ryck och göra nån nytta, starta en tvätt i alla fall. Det känns som en lagom start på dagen....




fredag 8 juni 2012

Idag hade vi en tung eftermiddag, det var begravning för en god, nära vän till familjen i Anundsjö kyrka. Trots allvaret blev det till ett ljust fint avsked. När jag kom hem fanns där ett behov av att göra något praktiskt. Så innan min morbror åkte hem hjälpte han mig att hänga upp den nya tavlan i vardagsrummet, sen hängde jag själv några tavlor i köket. Jag var inte riktigt nöjd med de jag hade där innan, så jag köpte svarta ramar och skrev ut matbilder som jag satte upp på väggen. En tanke är att jag ska kunna ändra bilder med årstiden.  
Nya fotografier på köksväggen!
Äntligen en tavla på väggen i vardagsrummet. 
När du är på besök hos en vän....

torsdag 7 juni 2012

Vilken konstig känsla det var i morse att åka till jobbet och tänka att det var måndag morgon och plötslig upptäcka att det ju faktiskt var torsdag....bara en skoldag till och vips tar den här veckan slut. Sudden gick hem från skolan idag, han hade ont i halsen och var hängig. Redan i morse tänkte han stanna hemma, men att träffa nya klassen lockade. Han verkar nöjd med dagen i alla fall även om han inte orkade hela. Hoppas han piggar på sig fort.

Efter jobbet drog jag till stan för att uträtta en lång rad ärenden, bland annat hämtade jag ut mina nya glasögon. Det är progressiva glas i dem så lite ovant är det allt...Nya solglasögon blev det också. De är bara för långseendet men vilken skillnad det blev, plötsligt ser jag mycket skarpare på håll igen....Att synen försämrats rejält inser jag eftersom det känns snurrigt med dem också.

Kvällen avslutades med fikajunta! Massor av goda kakor, kaffe och trevligt småsurr. Dessa kvällar är verkligen energigivande. Fler såna kvällar vill jag ha! Enda nackdelen just ikväll var alla myggor, jösses det verkar ha skett en myggexplosion. Det måste ju i alla fall betyda att sommaren är här, eller.....


onsdag 6 juni 2012

Nu har vi ätit en god middag!

Oj vilket skyfall, jag hann precis in efter att ha ägnat en halvtimme åt att rensa ogräs. Medan jag som bäst höll på att dra upp maskrosor och annat ropade sonen att han tänkte dammsuga köket eftersom det var så skräpigt på golvet.....måste säga att jag har lyckats bra där! Jag ska nog fortsätta med mitt eget sovrum efter detta tror jag, eftersom det regnar ute passar det inte riktigt med ogräsrensning nu.
....och nygräddade....

Nygräddade daimmuffins!

Muffins med daimkross i ugnen!


Nationaldag och ledigt mitt i veckan! Började dagen med att sova ut och läsa en bra bok. Känner mig lite trött för jag var hos grannen igår, där bjöds vi på mycket gott! efter att ha laddat batterierna startade jag en tvätt, hissade flaggan och satte en deg på jäsning. Det blev lite man "tager vad man haver"-bullar. Nygräddade avnjöts de varma med en kopp te till frukost. Eller det är ju faktiskt nästan lunchdags! Sonen smällde i sig fyra stycken, så han uppskattade dem verkligen. Nu funderar jag på att baka nån slags kaka med dajm i....
Färdiga för ugnen.
Nygräddade.

tisdag 5 juni 2012

Åh, så härligt! Plötsligt kom sommarvärmen tillbaka igen. Allt känns lättare när solen värmer skönt där ute.
Efter att ha gjort klart på jobbet idag åkte jag till sjukgymnastiken för att träna. Min vanliga sjukgymnast var tillbaka och det första han fick göra när han träffade mig var att höra på mitt klagande....Men efter att ha tränat där nästan en timme känns det redan bättre. Han minskade några övningar som gjorde alldeles för ont i knäet och la till några nya som tränar samma sak men utan att göra så förtvivlat ont! Plötsligt känns det som om jag är på banan igen. Underbart! Dessutom mätte han knäböjningen och sen mitten av maj har jag ökat cirka tio grader. Eftersom det stått nästan stilla ett tag känns det som ett stort framsteg.

Väl hemma gick jag ner i källaren och där visade det sig att myrorna hade fest, de hade dessutom börjat bege sig till nya delar av huset så ut med skurhinken för att ta bort deras doftspår till varandra. Förhoppningsvis kommer bekämpningen på torsdag, till dess skurar vi bort dem, kanhända att jag trycker lite väl hårt på några också....

Sonen känner sig lite halvhängig idag, han skulle till en kompis för att sova över men vi kom fram till att det är bättre att han är hemma och vilar. Han vill ju vara frisk på torsdag när de ska hälsa på i de nya klasserna.
Så han får rå sig själv här hemma alldeles ensam ikväll för jag är bjuden till grannen på tjejmiddag. Det ser jag verkligen fram emot för det är ett tag sen vi sågs senast. Fast utan middag blir han inte, mormor skulle bjuda honom på mat!



Snabblunch....


måndag 4 juni 2012

Nu har vi kommit tillbaka efter en liten promenad, jag och sonen. Alldeles strax ska vi avnjuta en liten efterrätt så här på kvällskvisten. Men jag har en känsla av att jag har glömt att göra någonting i kväll, jag hoppas att det bara är det faktum att vi har haft ännu en kväll där almanackan varit tom....Det är så ovanligt att det då plötsligt känns konstigt. I morgon har jag i alla fall en trevlig tjejmiddag inbokad...den tänker jag då inte glömma!
Vaniljkesella, hallon och skorpsmulor.
Här går det undan vill jag lova, redan kväll och i köket är middagen påbörjad. Det blir bräckt skinka, stekt ägg och ugnsgratinerade potatismostoppar.
Veckan började mycket bra, men hjälp vad lite tid det är kvar av terminen. Det känns att vi närmar oss slutet av terminen med all träning av sommarsånger och annat som ska slutföras. I morgon är jag på biblioteket på förmiddagen. Då är det den stora återlämningsdagen, för mig i alla fall. Jag har med mig två kassar böcker som vi har haft i Norrflärke.
Eftermiddagen har ägnats åt att sitta och skriva planer i alla former. Efter fyra timmar är hjärnan lika pigg och fräsch som överkokt sparris eller spaghetti för den delen. När jag inte fick ut ett enda vettigt ord längre klädde jag på mig för att påbörja klippningen av gräsmattan...då kom min snälle granne ut och sa att han tänker klippa gräset åt mig till dess att jag får sommarlov. Underbart!! Tänk vilka fantastiska grannar jag har. Så nu fokuserar jag på middagen och att fortsätta myrjakten....pratade med mina skadedjursbekämpare idag och de har skickat mig det jag behöver i min fortsatta kamp mot de små svarta krypen.

söndag 3 juni 2012

I lugn och ro satt vi framför teven och skulle äta inbakade korvar när vi plötsligt upptäcker en myra på soffbordet....och på golvet....och i fönstret...och på väggen.....Det var alltså inte bara en liten förvirrad myra utan många myror på helt fel ställen. Myror ska vara utomhus inte inne, det är min starka åsikt.

När vi ätit hjälptes vi åt att jaga myror, vi dammsög, torkade, grävde upp stenar ute för att se var de kom in men någon myrdörr hittade vi inte. Just nu är det lite lugnare en stund, vi får se hur det är senare ikväll eller i morgon.

Det är ju inte farligt med myror men jag gillar dem inte, i alla fall inte inomhus. Jag kommer precis ihåg hur det var när jag bodde hemma fortfarande...en sen kväll när jag skulle sova kände jag hur det kröp i sängen....med ett skrik väckte jag resten av huset.....myrorna hade valt att förlägga sin motorväg rakt över min säng....När pappa dagen efter grävde utanför väggen i mitt rum upptäckte han en spricka i väggen och ett myrbo under jord som var enormt....Inte konstigt att jag hade myror i sängen då. Det är inte lika mycket nu, tack och lov. Men det dyker upp nån promenerande myra nu och då på vårt gillestugegolv...fast de jag hittar önskar nog att de gömt sig bättre.....


Det var trevligt att sjunga i Solberg idag. Eftersom vi normalt är en liten kör blev det extra mäktigt att få ingå i en annan kör. När jag kom hem därifrån var jag så hungrig så jag hade kunnat äta nästan vad som helst. Som tur var hade mamma redan räknat ut det så hon hade lunch klar! Vi fick god kyckling och färsk potatis! Mycket smaskigt.

När vi fått mat åkte vi hem och hyrde en film som jag och sonen tittade på. Vi såg Ghost Protocol, den var helt okej. Härligt med lite action en regnig söndag eftermiddag.
Sen tänkte jag, nu eller aldrig: Dags att ta sig an amöban i tvättstugan....efter en timme vid strykbrädan är den nu ett minne blott....men förmodligen inte så länge den börjar nog snart växa igen.
Sitter med en kaffemugg och tittar ut genom fönstret. Jag undrar om jag har missat sommaren och hösten redan är här? Om ett tag ska jag och mina körkompisar åka upp till Solberg och sjunga. Jag plockade fram kläder igår, ljusa sommarkläder, men nu känns något tjockt och svart mer lämpligt....Tur i alla fall att det här vädret inte mötte alla i går morse.

Idag skulle min älskade pappa ha fyllt 74 år om han fått leva. Hela tiden kommer i media information om människor som drabbas av ALS eller liknande sjukdomar. Min upplevelse är att det blir fler och fler. Dessutom tycker jag mig märka att den även kryper ner i åldrarna. Det är en förfärlig sjukdom där svaren på varför signalerna från hjärnan till musklerna slutar att fungera fortfarande är olösta. Skänk en slant till Forskningsfonden för Klinisk neurovetenskap pg: 78 14 71-8 så de kan fortsätta sitt arbete. Forskningsfonden hör hemma i Umeå och där arbetar flera framstående forskare med detta, både svenska och utländska. De har kommit en bit på väg men ännu har de lång väg kvar, så alla bidrag behövs.

Nu ska jag ta mig lite frukost och sen göra mig klar för Solbergsresan.


lördag 2 juni 2012

Nu har sonen varit hemma ett tag. De kom lite tidigare än vi trodde. Redan tio över åtta körde bussen in på parkeringen vid skolan med ett gäng trötta, men nöjda ungdomar. Efter att ha umgåtts med mig en stund är han nu i sitt rum och har slagit på datorn...
Jag slappar framför teven ett tag till innan jag går och lägger mig. Ett tag var jag sugen på att gå på puben på Olympia men eftersom jag ska upp tidigt i morgon för att sjunga med kören känns det som en smartare idé att stanna hemma. Vi ska upp till Solberg och sjunga med kören där.
Eftermiddagen har ägnats åt att registrera konton så att vi kan hyra film direkt till teven nu när vi äntligen har fått nätverkskabeln på plats. Allt är registrerat och klart så nu ska det funka om allt går som jag har tänkt mig.
Eventuellt testar jag sen ikväll. Det gäller bara att välja vad jag vill se.

Jag har också äntligen börjat utforska vår smarta teves hela potential...fast jag inser att jag hittills bara skrapat på ytan. Det är bra mycket roligare än att ta reda på tvätthögen som ändrar form som en amöba och växer sig allt större i tvättstugan....börjar bli riktigt orolig att den ska överfalla mig när jag går dit in. Därför låter jag bli....

Mitt knä gör ont också, framför allt ett ställe på ovansidan där lårmuskeln fäster mot knäskålen. Det är lite surt men jag tröstar mig med att jag i alla fall har ett knä som fungerar på ett ungefär!



Nu ligger jag småfrusen i soffan och ser lite teve efter att ha gått några vändor bland alla marknadsstånd ute på byn. Det var lite glest mellan utställarna tycker jag, känslan är att antalet minskar med åren. Men under de timmar jag var ute på byn ökade antalet besökare hela tiden. När jag sen gick hem var det bilar parkerade hela vägen ändå ner till vårt hus.
Vädret har ju varit nådigt så här långt också, några kastvindar men inte värsta sorten och än så länge inget regnande.

Nu ska jag nog njuta av att läsa en bok ett tag tror jag!


Bredbydag!

Återigen har det blivit dags för Bredbydan. I vanliga fall när jag tittar ut genom köksfönstret brukar jag se hur förberedelserna pågår uppe på torget. Tittar jag ut genom mitt köksfönster nu ser jag ingenting som påminner om att det är marknad på byn.
Vädergudarna har trots idogt tjatande inte lyssnat på önskemålen om fint väder idag. Just nu regnar det visserligen inte men oj vad det tar i och blåser i stället....Med fjolårets kastvindar i färskt minne som välte hoppborg och fick så mycket annat att blåsa iväg känns det inte särskilt betryggande.

Jag ligger fortfarande med min kaffemugg och slöar, det är rätt många år nu jag har kunnat njuta av att inte ha nåt ansvar över den här dagen, därför tänker jag slappa ett tag till. En dag utan några måsten är precis vad jag behöver.

I går var jag i alla fall på en mycket trevlig fest med god mat och roliga lekar. Mycket surr och skratt. En härlig påfyllning till mitt må bra-konto.

Sonen och hans kompisar är inne på andra dagen i Östersund, jag hörde att det snöat där idag. Ja inte av honom, men väl av andra som kommer från vår gamla hemstad. Sonen har jag inte hört av alls, inte så förvånande, han brukar inte höra av sig särskilt ofta när han trivs och har det bra. Jag får väl höra ikväll hur han har haft det.

Nu ska jag göra ett ryck, ta mig lite frukost och göra mig redo för en tur upp på byn så jag får lite marknadskänsla!

fredag 1 juni 2012

Idag har ögonen varit trötta efter den tidiga morgonen. När jag kom hem hade jag tänkt lägga mig och sova en liten stund innan kvällens fest men de planerna gick i stöpet.
Ö-viks Ljud och bild ringde och ville komma och fixa nätverkskabeln till teven....Så jag får helt enkelt sova när festen tar slut.....
Om en stund ska jag duscha så att det är gjort innan de kommer, sen hoppas jag att det är klart innan vi måste åka strax före sex. Jag har nämligen bett om lite konsultation också när det gäller mina smarta teve....tänkte passa på när expertisen ändå är här!

Skoldagen har i alla fall varit toppen, nu är det bara nio skoldagar kvar den här terminen. Tänk att ett helt läsår snart har gått igen...otroligt. Nästa vecka blir ju dessutom kortare eftersom det är nationaldag på onsdag. Jag har försökt att kolla igenom alla "göra klar saker" så att vi inte glömmer bort någonting.

Nu ska jag i alla fall duscha!
Uppe med tuppen för att skicka iväg sonen till Östersund. En kylig morgon, om än solig, samlades de vid skolan för att gå ombord på bussen och börja klassresan. Det var glada förväntansfulla barn som hade samlats, de såg riktigt pigga ut. Vi föräldrar var nog tröttast tror jag...det stämmer i alla fall på mig.
Jag sitter fortfarande och försöker vakna till...

Åker nog till skolan lite tidigare för att fixa lite, då kan jag ta det lugnare under dagen sen.

torsdag 31 maj 2012

Som den här dagen började skulle jag alltid vilja ha det innan jobbet. Utbildningsdag som började lite senare, men jag klev upp samma tid som vanligt.  Vilket i sin tur innebar att jag hann få en lugn morgon. Att äta frukost tillsammans med sonen en vanlig vardag hör inte till vanligheterna. Fast han tyckte att det var konstigt att ha mig hemma....

En intensiv dag följde, många tankar och givande diskussioner. Hjärnan blev alldeles utmattad, jag gäspade stort när jag åkte hem. Det var tur att det inte var jag som körde.
När jag kom hem strax efter fem, vrålhungrig, kändes det väldigt jobbigt att överhuvudtaget behöva tänka på att laga middag....då erbjöd sig min ängel till mamma att fixa maten. Alldeles underbart!!

Nu sitter jag i soffan och har lyssnat på sonen som gått runt och packat inför sin resa med klassen i morgon. Jag fick hjälpa till att leta fram sovsäcken men sen har han fixat resten själv! Tänk att jag har en så stor kille att jag slipper packa åt honom. Han har gått igenom listan som skickats ut med kom ihåg och strukit över vartefter han fyllt väskan....men jag tycker ändå att den ser väldans tom ut....Fast med tanke på att de åker imorgon och kommer hem på lördag behövs ju inte så mycket grejor.
Jag måste säga att lite kliar det i fingrarna att öppna den och kolla vad han lagt i men jag är helt övertygad om att han packat det han  behöver så jag tänker låta fingerklådan vara....

Nu laddar vi för att kliva upp tidigt i morgon, bussen hans klass ska åka med går 6.00.


onsdag 30 maj 2012

Körsång är verkligen balsam för själen. När tonerna ljuder och stämmorna nöts in är det precis som om världen där ute glöms bort. Stress, smärta i knän eller på andra ställen lindas in och lindras (huvudvärk undantaget).  Några timmar med körsångarvänner där det bara är välbefinnandet som spelar roll.

Nu har det blivit dags att förbereda sig inför morgondagen. Jag ska på föreläsning, bedömning för lärande. En serie med föreläsningar som jag har förmånen att få ta del av, i morgon del två. Jag är övertygad om att det blir intressant och lärorikt.

Ligger och kollar jag in nyheterna och det är blandad kompott ikväll måste jag säga...
En av nyheterna på teven är att Madonna ska göra en mashup på sin "Express yourself" och  Lady Gagas låt "Born this way" på sin världsturne....tydligen en "stor" het grej....
.
Sen handlar mycket om Julian Asange ikväll....Högsta domstolen har beslutat att han ska utlämnas men tydligen har advokaterna bestämt sig för att överklaga igen eftersom de anser att processen inte gått rätt till.
Att privat och kommunal äldreomsorg är lika bra har också utretts nu tydligen.
Arbetsförmedlingen och försvaret startar också en militär prova på kurs till hösten för arbetslösa ungdomar.
Att Bob Dylan fått en medalj var också en av nyheterna ikväll fast några djupare analyser av det eller av det övriga nyhetsflödet bjuder jag inte på, då jag fortfarande har huvudet fullt av stämmor.....







Sitter och slappar en stund innan det är dags att börja med maten. Efter jobbet hälsade jag på hos en arbetskamrat som fick barn i slutet av januari. En liten söt och glad knodd var det.

Då när jag var hos dem och hälsade på fick jag en flashback av hur det var att vara hemma med Sudden när han var bebis. På ett sätt känns det som om det var igår, men samtidigt är det som om det var i ett annat liv, ett annat århundrade. Tiden går så oerhört fort, det bara rullar på.

Jag är i alla fall glad och tacksam att jag hade förståndet att ta det lugnt och inte stressa en massa när han var liten utan att jag hade mycket tid för och med honom.  Det gör att jag kan se tillbaka och minnas hans späd- och småbarnstid  med glädje och inte en massa jag önskar att jag hade.....

Nu är han en tonåring med allt vad det innebär, just nu är han ute och cyklar med kompisar. Efter maten ska jag sjunga med min kör, han lär väl fortsätta med sitt!


tisdag 29 maj 2012


Grönsakstallrik.
Pasta och köttfärssås med  mexikansk feeling. 
Idag kom jag hem från jobbet efter en pedagogisk eftermiddag med givande diskussioner. Klev in genom dörren där möttes jag av sonen som ställde frågan: Har jag nåt jag måste göra idag mer än läxa? Efter en sekunds eftertanke insåg jag att svaret var nej....då tittade vi på varandra och kunde konstatera att vi har en kväll när vi bara kan vara hemma....
Starta en liten tvättmaskin (eller två), plocka med smått och gott som blivit liggande de senaste veckorna. 

Att bara kunna njuta av att få vara hemma i lugn och ro känns fantastiskt. Därför har jag nu kunnat slå mig ner framför datorn fastän klockan bara är halv sex. Jag testar den nya datormusen jag fick i morsdagspresent och hittills fungerar den alldeles utmärkt. Inte alls så trög som min förra.

Mitt knä gör ont idag också...det är en fläck på ovansidan som är så öm så hälften vore nog. När jag klämmer inser jag att det sitter en massa skrot just där, förmodligen orsakas smärtan av det. Jag ska försöka träna lite hemma sen ikväll, mellan tvättarna.

Jag har gått en liten sväng runt tomten med trimmern också men alla mina plastknivar till den verkar ha försvunnit i flytten....om jag köper nya lär jag väl hitta dem. Därför blev inte hela tomten fixad. De finns inte att köpa i Bredbyn längre, jag måste till stan för att fixa dem. På torsdag när jag ska på kurs får jag försöka komma ihåg det. 

Om ett tag ( ikväll eller i morgon) kommer det hem en gräsklippare som jag ska få testa, efter konsultation av en expert på området kom jag fram till att det inte är lönt att reparera den trasiga klipparen längre....Den har ju varit med länge och jobbat hårt så det är väl kanske dags att den får pension. Men lite surt är det trots allt, just den utgiften hade jag gärna skjutit lite på. 

Nu tänker jag fortsätta njuta av en kväll då vi bara ska vara hemma!

måndag 28 maj 2012

Smått frusen ligger jag i soffan och ser på Alcatraz med sonen. Fast jag som inte blev dränkt av vattenballonger borde egentligen inte frysa....men jag gör det ändå.
Vi har varit på avslutning för Ju-Jutsun ikväll och vattenballonger var en del av årets ninjastig. Det var många som kom, både barn och vuxna. En jätterolig kväll men lite otur bara att vädret inte fick vara lika fint som igår.

Mitt knä värker och är besvärligt ett tag nu. Jag är jätteless men det är ju ändå bara att kämpa på. Dessutom är det ingen sjukgymnast på plats den här veckan vilket gör att det blir ett onödig avbrott i träningen....
Hoppas det känns bättre i morgon.

söndag 27 maj 2012

Morsdag med flaggan i topp och en smarrig potatissallad och mycket gott på grillen! Jag fick en ny datormus av sonen så nu kommer jag att slippa irritera mig på den jag hade förut.
Flaggan vajar!


På köksbänken i väntan på grillen.

En tallrik med smått och gott.
Efter maten fick vi lite tårta, sen plockade vi ihop kläder som Sudden behöver i morgon till Ninjastigen. Jag har börjat förbereda mig också men jag har lite mer jobb kvar innan jag är klar med mitt.

Nytvättad!


Vilken glädjeeufori för Loreen att hon lyckades så väl i gårdagens tävling! Fantastisk seger för henne! Läser man på alla tidningarnas nätsidor idag ser det inte ut att ha hänt något annat i världen...tänk om det vore så väl, att alla krig och hemskheter som annars ofta hamnar högst upp skulle vara borta på riktigt.
Undrar just hur Danny känner sig idag som sa att hans bidrag var det enda som skulle ha nån chans ute i Europa därför borde han ha vunnit den svenska finalen....Men han har säkert kommit över det och kan känna äkta glädje med Loreen.

Själv känner jag äkta glädje idag för att det är ännu en ledig dag med sol och värme. Balkongdörren står på glänt, fåglarna kvittrar utomhus och varm skön sommarluft kommer in! Om några timmar ska jag bege mig till Ö-vik igen och hämta hem sonen som sovit över hos en kompis. Men först ska jag åka tillbaka med den dynbox jag köpte igår, när jag skulle montera den visade det sig att den var krossad i ena hörnet....

Dags för lite frukost, sen ska jag gå ut i solen!

lördag 26 maj 2012

Det är något alldeles speciellt med solljuset en sommarkväll som denna. Precis när solen är på väg att sjunka men ändå hittar vägar förbi hinder i dess väg. Ljuset som silar genom löven i träden blir till nåt nästan magiskt. Åh vad jag tycker om den här årstiden... vore jag Moder Natur så skulle vi få njuta av sol och värme en stor del av året. Regnet skulle jag låta falla på natten.

Ikväll har jag njutit av detta underbara solljus tillsammans med en granne under flera timmar. Vi har pratat om djupa ting och mer lättsmälta ämnen samtidigt som vi avnjutit ett glas vitt...eller två....

Under dagen idag började mitt knä göra ljud igen...det har varit oerhört mycket glonkande och klonkande igen....tycker inte om det alls! Vet inte om det är glonket eller klonket som är värst....Jag hatar verkligen ljudet när folk knäcker sina leder, då kan ni tänka er hur det är att gå omkring och ha både ljudet och känslan hela tiden i mitt eget knä. Burr......
Det är ju egentligen inte så konstigt att alla delar där inne inte är helt kompatibla och därför bestämmer sig för att göra läten, men tanken på att det förmodligen till viss del kommer att förbli så gör att jag bara känner urk, urk, urk.....
Men nu till något mer positivt...det gör inte ont och det betyder förmodligen att mina grader i knäet ökat!!
Nog är jag lite stolt, det måste jag erkänna. Sonen har graderat till 5 Kyu i Ju-Jutsu Kai idag. Tillsammans med en träningskompis visade han upp de tekniker som hör till det gula bältet på ett mycket fint sätt.
Alla fick beröm för sin insats på graderingen, men sonen och hans kompis fick extra beröm för sin fina teknik. Jätteroligt! Både mitt mammahjärta, men även sonens tror jag, svällde lite av stolthet. Eller ganska mycket, i alla fall mitt. Dessutom blir ju det en eloge till tränarna också som har drillat dem så att de fixade det så bra. Det är ju med deras hjälp de utvecklats så fantastiskt det här året!
Graderingskompisar och de som bedömde graderingen.
Tillsammans med tränarna som drillat dem så väl under terminen!

Än ser det lite ödsligt ut på altanen men nu är i alla fall delar av möblerna på plats. Jag fick hjälp av Sudden innan det är dags att åka till stan för gradering. I morgon ska jag skura av dem för det är förskräckligt så smutsiga möblerna är....jord och lera....var kommer det ifrån??  Nu ska jag rengöra mig själv genom en snabbdusch, sen åker vi.
Blått är flott även om resten är grönt och skönt och rött och sött.....

Frukostmackor på gång!


Ser på teve och i tidningar att det tydligen är pingst den här helgen, något som helt gått mig förbi....trots att jag i mitt jobb lever bland scheman och datum hade jag tydligen inte koll på det.

Förut kändes pingst som en högtidligt fin sommarhelg, det var på nåt sätt starten för sommaren officiellt. Men sen annandag pingsts status som helgdag plockades bort har helgen förlorat en del av sin charm tycker jag.

Visst det hålls fortfarande konfirmationer och bröllop den här helgen, det kristna ursprunget till pingst finns ju också kvar, så pingst är ju fortfarande en viktig helg. Men jag misstänker att det finns fler som jag där ute som inte har koll på den här helgen längre.

När jag tänker på pingsthelgerna förr är det bilderna av skira sommarklänningar, lax, rosor och ett visst mått av högtidlighet som kommer för mig. Jag vill ha tillbaka den känslan igen, alltså måste jag nog ta och återerövra pingsthelgen, med eller utan röd dag på måndag...

fredag 25 maj 2012

Som vanligt på fredagar blev det en variant av plockmat. Nu lyssnar jag på musik och ska läsa en bok. 
Nachips med smält mozarella!


Avocadoröra, banan- och curryröra, tacofärs med vitlök. 

Plötsligt har ännu en skolvecka gått. Nu är det bara tre veckor kvar på terminen innan alla elever får sommarlov. Vi har haft en toppenvecka med allt möjligt jobb.
Idag fick jag i alla fall en av de finaste komplimanger jag någonsin fått av en elev. Eleven sa:  "Jag tror att om du vore Moder Natur så skulle solen alltid skina, för när hon ler skiner solen".  Ett underbart sätt att sluta skolveckan på!!

I helgen ska jag mest ta det lugnt tror jag, i morgon ska vi ju till stan för gradering men i övrigt är det lugnt. Min snälle granne klippte gräset åt mig idag så trimma lite kanter och rensa bort nåt litet ogräs blir lagom mycket arbete i helgen.

Just nu sitter jag som bäst och funderar över vad vi ska äta till middag. Jag plockade upp älgfärs ur frysen för ett tag sen så det lär kanske bli nåt mexikanskt, enchiladas eller nåt liknande. Vanlig hederlig taco kan det bli också. Vi får se. Jag ska i alla fall åka och handla, vi har slut mjölk och lite annat smått och gott.